Witam.
Mam do zaprezentowania nowe kolumienki oparte o projekt Troelsa Gravesena -> http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm
Wszystko w tym projekcie mi odpowiadało poza ich wyglądem, także po konsultacjach z Troelsem wygląd kolumienek mam nadzieję poprawiłem na lepsze.
Projekt:
W pierwszej kolejności powstał projekt 3D, po wielu zmianach koncepcji stanęło na:






Budowa:
Kolumny mają wymiary: [szer x wys x głeb] - [300 x 550 x 330 ] litraż wewnętrzny w graniach 38 litrów. Całość wykonana z mdfu 20 mm - front podwójny, łączony na wikol i wkręty. Komora głośnika średniotonowego ma ok 1,8 litra. Dla głośnika niskotonowego zostaje się 35 litrów. Strojenie według zaleceń Troelsa tunelem HP 68 x 160 na okolice 40 Hz. Dałem też trochę wzmocnień. Front wykonany na CNC, natomiast ścięcia na bokach zrobiłem na pile - cyrkularce. Wszystkie ścianki prócz ścięć i frontu (lakierowane) mają naklejony fornir zebrano 0087 PS z CDO, klejony na moment (moja pierwsza przygoda z fornirem - zdecydowanie przyjemniejsze i mniej pracochłonne niż lakierowanie).
W skrócie lakierowanie polegało na przygotowaniu mdfu do dobrej gładkości - papier 240 - 2 x szpachlówka natryskowa - papier 320 na sucho - 2 x podkład akrylowy - papier 500 na sucho - kolor, czyli moja jakby baza, akryl z utwardzaczem x 3 - każdorazowy szlif papierem 800 , ostatnia warstwa zmatowana papierem 1500 i włókniną 2000 - 3 x lakier bezbarwny akrylowy położony już na całość włącznie z fornirem każdorazowy szlif papierem 2000 i ostatnia warstwa z lekko ręczną polerką pastą G3 później Tempo.
Fotki z budowy:





Wrażenia:
Ogólnie nie żałuje ani jednej złotówki i setki godzin włożonych w zrobienie tych kolumn. Efekt końcowy zrekompensował wszystko. Dźwięku za bardzo nie będę opisywał, bo to nie ma sensu, powiem tylko tyle, że skok jakościowy jest znaczny względem KEP + Vifa na zwrotce Borysa.
Standy:
Wykonane przy użyciu starych rur i felg 14" (chyba oplowskich). Myślałem, że już nigdy mi się nie przydadzą a jednak :). Rant felgi obcięty na tokarce oraz dorobiona podstawa górna z blachy 4 mm. Wszystko doszlifowane do dobre stanu, później pokryte podkładem akrylowym. Czarny kolor to najtańszy autorenolak, całość polakierowana lakierem bezbarwnym. Kolumny przykręcane od spodu na trzech śrubach do ich dna.
Dodany także mały detal, tzn przyspawane od spodu krótkie gwinty w miejscu otworów do przykręcania felg, a na nie nakręcone śruby znalezione na złomie :).


Efekt końcowy - fotki
Tego już nie będę komentował - oceńcie sami.











Mam do zaprezentowania nowe kolumienki oparte o projekt Troelsa Gravesena -> http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm
Wszystko w tym projekcie mi odpowiadało poza ich wyglądem, także po konsultacjach z Troelsem wygląd kolumienek mam nadzieję poprawiłem na lepsze.
Projekt:
W pierwszej kolejności powstał projekt 3D, po wielu zmianach koncepcji stanęło na:






Budowa:
Kolumny mają wymiary: [szer x wys x głeb] - [300 x 550 x 330 ] litraż wewnętrzny w graniach 38 litrów. Całość wykonana z mdfu 20 mm - front podwójny, łączony na wikol i wkręty. Komora głośnika średniotonowego ma ok 1,8 litra. Dla głośnika niskotonowego zostaje się 35 litrów. Strojenie według zaleceń Troelsa tunelem HP 68 x 160 na okolice 40 Hz. Dałem też trochę wzmocnień. Front wykonany na CNC, natomiast ścięcia na bokach zrobiłem na pile - cyrkularce. Wszystkie ścianki prócz ścięć i frontu (lakierowane) mają naklejony fornir zebrano 0087 PS z CDO, klejony na moment (moja pierwsza przygoda z fornirem - zdecydowanie przyjemniejsze i mniej pracochłonne niż lakierowanie).
W skrócie lakierowanie polegało na przygotowaniu mdfu do dobrej gładkości - papier 240 - 2 x szpachlówka natryskowa - papier 320 na sucho - 2 x podkład akrylowy - papier 500 na sucho - kolor, czyli moja jakby baza, akryl z utwardzaczem x 3 - każdorazowy szlif papierem 800 , ostatnia warstwa zmatowana papierem 1500 i włókniną 2000 - 3 x lakier bezbarwny akrylowy położony już na całość włącznie z fornirem każdorazowy szlif papierem 2000 i ostatnia warstwa z lekko ręczną polerką pastą G3 później Tempo.
Fotki z budowy:





Wrażenia:
Ogólnie nie żałuje ani jednej złotówki i setki godzin włożonych w zrobienie tych kolumn. Efekt końcowy zrekompensował wszystko. Dźwięku za bardzo nie będę opisywał, bo to nie ma sensu, powiem tylko tyle, że skok jakościowy jest znaczny względem KEP + Vifa na zwrotce Borysa.
Standy:
Wykonane przy użyciu starych rur i felg 14" (chyba oplowskich). Myślałem, że już nigdy mi się nie przydadzą a jednak :). Rant felgi obcięty na tokarce oraz dorobiona podstawa górna z blachy 4 mm. Wszystko doszlifowane do dobre stanu, później pokryte podkładem akrylowym. Czarny kolor to najtańszy autorenolak, całość polakierowana lakierem bezbarwnym. Kolumny przykręcane od spodu na trzech śrubach do ich dna.
Dodany także mały detal, tzn przyspawane od spodu krótkie gwinty w miejscu otworów do przykręcania felg, a na nie nakręcone śruby znalezione na złomie :).


Efekt końcowy - fotki
Tego już nie będę komentował - oceńcie sami.













Skomentuj