Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Kolumny podstawkowe 2 drożne na STX PCX i FCX

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Kolumny podstawkowe 2 drożne na STX PCX i FCX

    Witam, po upływie 11 miesięcy obudowy są sklejone.

    Temat na początkowym etapie omawiany już na forum:
    http://diyaudio.pl/showthread.php/26...-2-dro%C5%BCne

    Dla przypomnienia monitorki 2 way na:

    T.10.250.8.PCX
    W.15.160.8.FCX

    Założeniem jest wykonania Polskich kolumn o zadowalającej estetyce i przyzwoitym brzmieniu
    Materiał obudowy drewno dębowe, front pokryty naturalną skórą.

    Dotychczasowe wydatki:

    Kołki pozycjonujące drewniane bukowe 9zł
    deski dębowe 450zł
    obróbka CNC 200zł
    pasy ścierne 30zł
    głośniki i tunele BR 674zł
    śruby mocujące głośniki 3,5zł
    wkładki gwintowe 44,5zł
    politura szelakowa 30zł
    rozwiertak nastawny Fi10 43zł
    klej do drewna 17zł
    klej do skóry 38,5zł
    skóra 38,5zł
    papier ścierny 5,4zł
    elementy zwrotnicy 177,5zł
    jig 75,5zł
    przyrząd do frezowania krawędzi 43zł
    łożysko do freza 20zł

    suma na ten moment 1900zł

    Zostaje jeszcze do zakupu:
    terminale przyłączeniowe,
    kable
    wtyczki
    materiał maskownicy
    magnesy do maskownicy
    wydruk 3D ramki maskownic

    Przedstawiam kilka fotek z budowy:

    Koncept


    Prace projektowe


    Model monitorka


    Symulacja po zmianie koncepcji żebra wzmacniającego


    Materiał na obudowy


    Elementy po obróbce


    Głośniki


    Pierwsze szlify


    Śruby i wkładki gwintowe


    Elementy ułożone jak jenga (próba wyobrażenia sobie jak to będzie wyglądało)


    Jako że podczas obróbki wystąpiły nieoczekiwane przeszkody, trzeba było poprawić otwory i nadać im właściwy wymiar (użyłem rozwiertaka nastawnego Fi10)


    Ale najpierw i potem zresztą też, trzeba było wykonać fazki na krawędziach otworów (użyłem kulistego kamienia szlifierskiego i multiszlifierki)


    Rozwiercanie otworów było mozolne (dla zwiększenia wydajności użyłem wkrętarki do napędu zamiast ręcznego pokrętła)


    Pierwsza warstwa szelaku dla zabezpieczenia elementów przed zabrudzeniem klejem itp.


    Parowanie elementów pod kątem struktury drewna dla lepszego efektu wizualnego i znakowanie elementów


    Jig


    Skrzynka szczelna dla wykonania pomiaru TS obydwiema metodami, oraz pomiary rezonansu oscyloskopem (wyszło ponad 10Hz więcej niż w danych producenta)


    Elementy zwrotnicy


    Przyrząd do frezowania gniazd pod głośniki i efekt frezowania


    Przyrząd do frezowania krawędzi frontu i tyłu (wyrównywanie boków i dna gniazda)


    Dopasowywanie frontów i tyłów to rzeczywistej wysokości boków i krzywizn denka i wieka


    Frezowanie zaokrągleń na obudowie


    Przyszła skóra naturlna na fronty


    Przeróbka freza wyrównującego na frez który na określonej głębokości skrawa określoną warstwę materiału i prowadzi się po rzeczywistej powierzchni (krzywej)(jak zaznaczyłem wcześniej całość dopasowałem do krzywizn jakie powstały po wielu miesiącach) łożysko na zamówienie ¼” x3/8”x 1/8” Frezowałem tym krawędź na której będzie wklejona skóra (resztę zostawiłem oby połączenie klejowe z resztą obudowy było solidne i szczelne.


    Wkręcanie wkładek gwintowych pod śruby z gwintem metrycznym


    Klejenie wikolowym klejem klasy D3 na prasie hydraulicznej z użyciem pasów transportowych (zastosowałem nacisk 2,5 tony aby złącza klejowe były najcieńsze)


    Efekt po klejeniu jest zadowalający


    Na wszelki wypadek postanowiłem uszczelnić połączenia klejem za pomocą strzykawki z igła


    Jak widać proces budowy się przedłuża z uwagi na problemogenny charakter konstrukcji. Następnym krokiem jest szlifowanie wykańczające obudowy i nasączenie szelakiem, klejenie skóry, woskowanie ...

    #2
    Kawał dobrej roboty, widać, że to prawdziwa pasja.Fajnie, że fotki są z każdego etapu roboty i do tego dokładny opis. Planujesz szczelinki między formatkami? Jestem ciekaw czy masz na to jakiś opracowany patent.
    Trzymam kciuki za dalszy postęp prac. :)

    Skomentuj


      #3
      Brawo - z chęcią pooglądałem. Teraz wykończenie i będzie malinka

      Skomentuj


        #4
        Super się ogląda Twój projekt, świetne wykonanie, widać zaangażowanie :) Uwielbiam jak jest tyle zdjęć z całego projektu.

        Szerokość 200 mm - to w najszerszym punkcie czy po prostu szerokość frontu (mierzone jakby nie było fazowania pionowych krawędzi)? Jaka jest szerokość tyłu?
        Czy wyszły duże różnice w zwrotnicy względem projektu zamieszczonego na tym forum? Jak zamierzasz stroić obudowę?
        Pytania nie bezinteresowne bo akurat robię identyczny projekt :)
        Last edited by Tanner; 04.11.2016, 12:13.

        Skomentuj


          #5
          198mm jest w najszerszym miejscu, a front ma około 185mm gdyby zaniedbać istnienie promieni, natomiast tył ma około 116mm szerokości. Wysokość rzeczywista to 334mm.
          Zwrotnicę zostawiłem taką jaką stosował Paweł S. ponieważ głośniki które stosuję są takie same. Zestaw strojony był przez użytkowinika Sound Wave, który jest z STX, więc najpierw uruchomię zestaw w takiej postaci, a gdy głośniki się znormalizują pomyślę o korekcie jeśli w ogóle będzie potrzebna. Co do strojenia obudowy, to najlepszym sposobem do jakiego dotarłem jest pomiar impedancji kolumny i strojenie długości rezonatora do uzyskania satysfakcjonującego przebiegu na wykresie.

          Dziś miałem trochę czasu na kontynuację prac nad obdową, oto co udało mi się zdziałać:

          Przygotowanie do szlifowania (nie chiałem, żeby pył dostał się do wnętrza)




          Szlifowanie zgrubne szlifierką taśmową z pasem bezkońcowym o ziarnie 80


          Szlifowanie wykańczające z użyciem szlifierki oscylacyjnej z papierem ściernym o gradacji 100


          Odpylanie powierzchni przed nałożeniem szelaku


          Nakładanie politury szelakowej 15%


          Efekt po pierwszej warstwie (naturalnie wszystkie drobne włókna drewna "wstały")

          Skomentuj


            #6
            Znalazłem czas na dopracowanie maskownic - zgodnie z sugestiami kolegów z forum mocowanie za pomocą pola magnetycznego, a nie kołków. Kupiłem na znanym portalu zestaw magnesów, które będą umieszczone i w froncie kolumny (pod skórą) i w maskownicy (magnesy neodymowe Fi5x3 [mm])

            Maskownice wysłałem do wydruku 3D



            Wykonałem fazki rozdzielające segmenty zgodnie z założeniem, że z upływem czasu drewno się jeszcze odkształci, a fazki pomogą zatuszować niedoskonałości.
            Jak widać wybrałem metodę rzemieślniczą - pilnik trójkątny tzw. iglak za 17zł. Opracowałem kilka metod frezowania, ale czas i koszt wykonania przyrządu był nie do zaakceptowania biorąc pod uwagę ryzyko że efekt może być gorszy od zakładanego.
            Wspomnę tylko, że podczas szlifowania po klejeniu skrzynki wszystkie fazy, które wykonałem wcześniej "zniknęły".


            Skomentuj


              #7
              po następnych 25 warstwach szelaku szlifowanie szlifierką oscylacyjną z papierem 320, następnie 3 warstwy szelaku szlifowanie ręczne papierem 600, szelak x3 szlif papierem 600, szelak x3 i szlif papierem 1000, szelak x2 i uznaję obudowy za gotowe do polerowania filcem (chcę uzyskać lekką satynę zamiast szklistego połysku)



              W międzyczasie wywierciłem otwory i zainstalowałem złącza.



              Ramki maskownic poszły do druku


              Udało mi się przygotować płytkę i zainstalować elementy zwrotnicy
              Last edited by dzedosz; 03.12.2016, 22:05.

              Skomentuj


                #8
                Polutowałem elementy zwrotnicy oraz przewody z wtyczkami



                Postanowiłem wykonać uszczelnienie pod wszystkie głośniki z białego akrylu




                Wykonałem wytłumienie obudowy z kilku materiałów:
                - mata korkowa gruboziarnista o grubości 4mm przyklejona do obudowy
                - tkanina juta
                - gąbka czopkowa
                - wata bawełniana



                BTW nie wiem czy wiedzielicie, ale głośnik STX T10.250.8 PCX ma tylko pozornie czarną membranę, przy odpowiednim oświetleniu widać osłonę komory wewnętrznej
                Last edited by dzedosz; 12.12.2016, 21:58.

                Skomentuj


                  #9
                  fajnie się ogląda takie tematy gdy zdjęcia nadają przyjemny klimat i widać mocne zaangażowanie autora :thumbup:
                  kibicuję i czekam na efekt końcowy :)

                  Skomentuj


                    #10
                    "Poprawiłem" śruby mocujące głośniki (wkładki wkręciłem minimalnie nieosiowo) i trzeba to jakoś skompensować

                    Potrzebna przeróbka śrub na wersję z przewężonym trzpieniem


                    nie ma problemu, teraz wkęcają się bez ocierania o kosz głośnika.





                    Ramka maskownicy (połówka) jak widać jakościowo nie wpasowała się w projekt, więc opracowałem modyfikację pod kątem dostępnej technologii i nowy wydruk poleci w Styczniu.



                    Wykonałem też pierwsze uruchomienie i przez pierwsze godziny dźwięk nie był satysfakcjonujący, ale słychać, że się poprawia. Po kilku dniach zacznę zabawę w strojenie BR (w tym momencie mam 2 całe tunele sklejone taśmą)



                    Stroić nie będę już za pomocą oscyloskopu (zbyt długo to trwa) tylko zainwestowałem w interface na USB Behringer UCA200



                    Zaraz po dostarczeniu sprzętu będę szalał ze Speaker Workshop.

                    Skomentuj


                      #11
                      Miały być gotowe na Boże Narodzenie, ale wystąpiły nieprzewidziane przeszkody z maskonicami. Zatem zabrałem się za ważniejsze sprawy.

                      Kolędy i pastorałki już na nowych kolumnach:



                      Po świętach przyszła zewnętrzna karta dźwiękowa Behringer UCA 200. SW działa na niej dobrze, kalibracja przeszła za pierwszym podejściem.




                      Głośniki grały cichą muzykę przez 8 godzin i dodatkowo przeszły program testowy przez godzinę odtwarzały wzmocniony sygnał 20Hz o dużej amplitudzie (po tym zabiegu Fs spadło o 5Hz)



                      Zrobiłem też porównanie wyników pomiaru impedancji jakie otrzymałem przy pomiarze oscyloskopem (wartość na osi Y to spadek napięcia na rezystorze a nie rezystancja)



                      z pomiarem za pomocą SW:



                      jak widać wyniki są porównywalne (ten z excela przed wygrzaniem głośnika, ten z SW po (przed wygrzaniem był bardzo zbliżony))

                      Wykonałem też estymację parametrów TS po godzinnym wygrzaniu (wiem że to zbyt mało)



                      Stroiłem też obudowe/rezonator i co powiecie na wykres impedancji:
                      dwa całe tunele sklejone tyłami 160mm (obustronnie profilowany)


                      i wynik po skróceniu rezonatora do 95mm


                      Co sądzicie o przebiegu impedancji głośnik/obudowa? Czy pierwszy pik powinien być wyższy? Czy jest odpowiedni?
                      Na moje ucho różnice w odsłuchu są niewielkie.

                      Skomentuj


                        #12
                        Bardzo dużo pracy wlożyles w ten projekt, suuuuper wykonanie i zapewnienie tez zadowalajaco graja. Brawo Ty.

                        Skomentuj


                          #13
                          Na froncie będzie skóra? nie korcilo Cie kupić lepszych głośników a mniej kosztów w obudowy narzędzia i prace?

                          Skomentuj


                            #14
                            Zamieszczone przez Shizo Zobacz posta
                            Na froncie będzie skóra? nie korcilo Cie kupić lepszych głośników a mniej kosztów w obudowy narzędzia i prace?
                            Tak, skora naturalna zamszowa, ktora juz mam, a nie przykleilem jej jeszcze poniewaz najpierw chce miec gotowe maskownice by precyzyjne wyznaczyc miejsca pod magnesy. A beda schowane pod skora.

                            Co do glosnikow, to ich parametry katalogowe sa znakomite, szkoda ze nie potrafie ich uchwycic w rzeczywistosci.
                            Na pocieszenie dodam ze glosniki zmieniaja brzmienie, szczegolnie wysokotonowe (jak poczatkowo zastanawialem sie czy one w ogole graja, tak teraz graja zbyt glosno). Licze ze midwoofery tez sie jeszcze poprawia.

                            Porownajcie parametry katalogowe z accutonem za kilka tysiecy szt.
                            Zeby tylko sie to pokrywalo z rzeczywistoscia.

                            BTW DiY Audio to uzaleznajace hobby. Takze za kilka lat zmajstruje cos o konstrukcji F.A.S.T.

                            Co do wykresow, ktore przedstawilem, to czy ktos moze wysunac konstruktywna krytyke?

                            Skomentuj


                              #15
                              Gratuluję ...świetna robota

                              również potwierdzam uzależnienie...ostatnio pozbyłem się świetnie grającego zestawu tylko po to żeby zrobić coś kolejnego, co nie znaczy gorszego, innego, a teraz zrobię coś gorszego ale może wyjdzie z tego coś dobrego.

                              Nie ma co porównywać z Accutonem to inna, droższa technologia i marka wyrobiona, stąd cena. A wiadomo, poprawa w tym co słyszymy nie ma wiele wspólnego z ekonomią :).

                              - - - - - aktualizacja - - - - -

                              Dodam,
                              gratuluję profesjonalizmu, stosunkowo niskiej półki są głośniki STX w opinii jak się słyszy, ale nie wiele osób aplikuje wybierając optymalizację i inwestuje bardziej w zaplecze niż przetworniki i inne.
                              Chętnie bym posłuchał twoich kolumn. Pozdrawiam. Szacun.

                              - - - - - aktualizacja - - - - -

                              AAA...właśnie zrozumiałem, że jestem poznaniakiem...teraz wiem dlaczego szkoda mi bejmów na wkładkę Panasonica :)
                              Last edited by AdamJ; 05.01.2017, 19:53.

                              Skomentuj


                                #16
                                W celu poprawy parametrów głośnika postanowiłem nieco rozruszać zawieszenie głośnika stosując bardziej radykalną metodę. Założeniem było pozostawienie membrany w pozycji górnej 12 godzin, następnie w dolnej 12 godzin.



                                free air (pik impedancji przy 65Hz na poziomie 120 Ohm)



                                added mass 13,1 g (pik impedancji przy 42Hz)



                                Przebieg impedancji



                                Parametry


                                Stanowisko pomiarowe
                                (kalibracja jig'a razem z kablami zwraca wynik 85 m Ohm)



                                Proszę zwróćcie uwagę na ponad 25 kg bloczek silca z gniazdem pod głośnik i kanałem umożliwiającym swobodny przepływ powietrza z otworu wentylacyjnego głośnika.



                                Generalnie porównywałem pomiary głośnika z różnymi masami (od 10g do 17g) na bloczku i bezpośrednio na blacie. Z mojego doświadczenia wynika, że nie ma to znaczenia (wyniki poniżej +- 0,3Hz czyli już sam błąd pomiarowy jest większy niż to, jak ustawia się głośnik).
                                Głośniki testowałem zimne i rozgrzane przed pomiarem. Można było się doszukać różnic nawet 1Hz.

                                Próbowałem też użyć wzmacniacza do pomiarów, ale ta próba zakończyła się niepowodzeniem (między wzmacniaczem a jig'iem mam potencjał 11 V nie podając żadnego sygnału) a szkoda.

                                Wygląda na to, że z tych głośników więcej się nie wyciągnie.
                                Strojenie obudowy 65Hz


                                Jak się uda spróbuję wykonać jeszcze jeden pomiar impedancji z użyciem oscyloskopu (poprzednio użyłem sygnału o napięciu 2,83V) wypada użyć większego napięcia co w efekcie wywoła większy skok zawieszenia głośnika co może wpłynąć na wyniki.

                                Co jeszcze można zrobić by zbliżyć się do obiecanego Fs=37Hz
                                Last edited by dzedosz; 08.01.2017, 14:34.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Witam a jest rozbieżność parametrów miedzy egzemplarzami?

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    A wzmacniacz nie jest potrzebny przy SW? Jak robiłeś te pomiary? 2,83v bez obciążenia czy z ?

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Zamieszczone przez piotr f. Zobacz posta
                                      Witam a jest rozbieżność parametrów miedzy egzemplarzami?
                                      Jest, i to ogromna. Post powyzej, pisany 31 Grudnia 2016 zdjecie 6.

                                      Wzmacniacz przy SW nie jest potrzebny, dlatego jest niewiele kart ktore sie do tego celu nadaje.
                                      W poscie z 31 Grudnia zdjecie 4 prezentuje wynik pomiaru impedancji wykonany przy uzyciu generatora sinus i wzmacniacza wyregulowanego na 2,83 v. Wykres przedstawia spadek napiecia na rezystorze bezindukcyjnym wpietym szeregowo z glosnikiem mierzonym oscyloskopem.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zamieszczone przez dzedosz Zobacz posta
                                        Wzmacniacz przy SW nie jest potrzebny, dlatego jest niewiele kart ktore sie do tego celu nadaje.
                                        Masz na myśli niewiele kart umożliwia pracę SW bez wzmacniacza?
                                        Zamieszczone przez dzedosz Zobacz posta
                                        Zrobiłem też porównanie wyników pomiaru impedancji jakie otrzymałem przy pomiarze oscyloskopem (wartość na osi Y to spadek napięcia na rezystorze a nie rezystancja)
                                        Skąd niby taki pik ? :???:

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...