Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Pomiary akustyki wnetrza samochodu

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Pomiary akustyki wnetrza samochodu

    witam

    szukam czegos na temat pomiarow wewnatrz samochodu.
    Ale nie chodzi mi o ilosc dB, tylko o np. scene dźwiekową.

    gdzie moge o czyms takim poczytac i jak mozna takich pomiarow dokonywac ?

    Pozdr

    #2
    zagadaj do Magika z tego co wiem to on ostatnio robil pomiary w clio

    Skomentuj


      #3
      Ok dzieki za odpowiedz.
      Jednoczesnie chcialbym wiecej wypowiedzi w tym temacie :-) .

      Pozdrawiam

      Skomentuj


        #4
        pomiary Magikowi robilem ja , i nie w clio tylko w SW.
        elmer, powiedz jasno o jakie pomiary Ci chodzi ????
        co to jest wedlug Ciebie scena dzwiekowa?? charakterystyka przenoczenia, czy kierunkowa czy co? wyraź sie jasniej to bedzie o czym rozmawiac

        Skomentuj


          #5
          Zamieszczone przez djrobo
          pomiary Magikowi robilem ja , i nie w clio tylko w SW.
          elmer, powiedz jasno o jakie pomiary Ci chodzi ????
          co to jest wedlug Ciebie scena dzwiekowa?? charakterystyka przenoczenia, czy kierunkowa czy co? wyraź sie jasniej to bedzie o czym rozmawiac
          w jakim aucie??

          Skomentuj


            #6
            Chodzi mi o takie pojecia jak sa wymienione w regulaminie SQ:
            zrownowazenie tonalne, odleglosc od sceny muzycznej.

            Czy jeszcze istnieje w tym regulaminie pojecie jak przyjemnosc sluchania, ktora domyslam sie jest czysto subiektywną oceną sedziego :neutral:

            Skomentuj


              #7
              djrobo, opowiedz troche jak przeprowadzales te pomiary??
              gdzie byl mikrofon??
              czy sa duze roznice jezeli chodzi o romieszczenie glosnikow?
              napisz co wiesz, czego unikac itp

              Skomentuj


                #8
                Zgadzam sie z przedmowca czyli Pawel S..

                Bylbym wdzieczny za opisanie spraw wymienionych wyzej.

                Pozdr

                Skomentuj


                  #9
                  michone, w p 206 . a czemu pytasz?

                  elmer, Pawel S., wiec tak w skrocie opisze pomiary dokonane w samochodzie Magika:

                  Jiga podlanczamy pod glosniki, nie pod wzmacniacz, gdyz morzemy podczas pomiarow wstepnych ( bez filtrow) uszkodzic glosniki wysokotonowe.

                  mierzymy charakterystyke czestotlowosciowa oraz impedancji.

                  mikrofon byl przymocowany w miejscu odsluchu kierowcy, dokladniej pod zaglowkiem, skierowany na wprost. sporo czasu zajelo ujarzmieni SW, markerow itd. jako ze pomiar w samochodzie robi sie w warunkach echowych , w zasadzie marker pierwszy ustawiamy za impulsem glownym a drugi marker ustawiamy "na czuja", probujemy wyczuc na podstawie szeregu pomiarow polozenie optymalne, bo nie da sie jasno okreslic gdzie jest pierwsze odbicie ,bo generalnie cos takiego nie istnieje w samochodzie, wszystkie odbicia sa w zasadzie na rownomiernym poziomie.

                  jesli chodzi o sam wyglad charakterystyki, to jest ona inna niz mierzona w warunkach bezechowych, gdyz na sygnal bezposredni naklada sie sygnal odbity. dlatego wypadkowa charakterystyka jest bardzo poszarpana, w calym pasmie wystepuja gorki i dolki nawet 10-20dB. ale tak naprawde nie ma sie co tym przerazac, gdyz sa one waskoczestotliwosciowe, wiec dzieki bezwladnosci ucha tak naprawde nie beda one zauwazalne! mozna sobie dla proby wygladzic taki wykres np 1 oktawe, zeby zobaczyc jak nasze ucho bedzie to slyszec. nie nalezy jednak brac do projektowania filtrow charakterystyk wygladzonych , gdyz wygladzenie w SW nie wiem czemu psuje charakterystyke fazowa.

                  pomiar lewego i prawego zespolu glosnikowego dokonalismy z jednego miejsca(zaglowka kierowcy). zalozeniem bylo uzyskanie takiej samej charakterystyki dla kierowcy i pasazera dlatego filtry dla obu kanalow byly takie same, a jako charakterystyki uzyte do tworzenia filtrow przyjelismy wyniki pomiaru glosnikow blizszych ( czyli lewych)

                  jesli chcielibysmy zestaw stroic tylko dla kierowcy , wystarczyloby uzyc korekcji czasowej dla glosnikow polozonych blizej, czyli dokladnie opoznic je, aby czas dolotu sygnalo z obu kanalow byl taki sam. wykorzystuje sie do tego oprocesory dzwieku. choc oczywiscie dodatkowy czlon ( tu procesor) powoduje dodatkowe znieksztalcenia, wiec cos za cos:)

                  jak juz mamy wszystkie charakterystyki zmierzone, mozemy przystapic do projektowania filtrow.

                  BTW jakis czas temu skonstruowalem sobie uniwersalna zwrotnice analogowa( takie przestrajalne filtry w wersji stereo, wybieralny 1,2,3,4 rzad, korekce impedancji , L-pad itd), wiec w ciagu jednego dnia zaprojektowalismy i odsluchalismy kilka wersji filtrow , z ktorych Magik wybral sobie wersje najbardzej mu odpowiadajaca. taka zwrotnica to naprawde super sprawa, wartosci elementow ustawia sie 30 sekund, wiec mozna bezposrednio odsluchac co sie dzieje z dzwiekiem gdy manipulujemy jakims parametrem :)

                  zrownowazenie tonalne - jesli chodzi o pomiary , to im bardziej plaska charakterystyka czestotlowsciowa tym lepsze zrownowazenie tonalne. na zawodach ocenia sie to miernikiem RTA, orez odsluchowo:)

                  odleglosc od sceny muzycznej - no tego sie juz zmierzyc nie da , bo jak , linijką? tu chodzi o subiektywme wrażenia, czy scena jast zamknieta w samochodzie, czy wydaje sie ze ma jakas "glebokosc", np jakies instrumenty wysuwaja sie poza obreb samochodu, za przednia szybe, poza drzwi, za plecy(!)

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez djrobo
                    elmer, Pawel S., wiec tak w skrocie opisze pomiary dokonane w samochodzie Magika:
                    :shock: ladny mi to skrot :razz:

                    a jaka jest roznica w efektywnosci poszczegolnych glosnikow w porownaniu do "normalnej kolumny"??
                    bo przeciez wooferek jest w drzwiach i w dodatku skierowany nieco ku przodowi a tweetery w slupkach (lub w trojkatach)

                    Skomentuj


                      #11
                      Pawel S., nie bardzo rozumiem o co pytasz.

                      Skomentuj


                        #12
                        podczas pomiarow zwyklej kolumny zmiana kata ustawienia mikrofonu lub konfiguracji glosnikow powoduje zmiane na wykresie.
                        tak wiec interesuje mnie jak roznia sie wykresy pomiarow z samochodu??
                        bo przeciez dzwiek z tweeterka mierzymy prawie ze bezposrednio z glosnika a wooferka mierzymy poprzez glownie odbicia dzwieku...
                        robiles moze takie porownanie?? wiem ze efekt koncowy staramy sie uzyskac taki sam (plaska ch-ka) ale poprostu chcialbym sie dowiedziec czy moge zaprojektowac zwrotnice w domu i wsadzic to pozniej do samochodu

                        Skomentuj


                          #13
                          nie ma szans zeby zrobic pomiary w domu a pozniej zaprojektowane dzieki tym pomiarom filtry wykorzystac w samochodzie. jak sam zauwazyles, zupelnie inne ustyawienie glosnikow wzgledem siebie, jak i praca w malej odbijajacej objetosci samochodu diametralnie zmienia wszystkie charakterystyki.

                          [ Dodano: 2007-05-25, 22:39 ]
                          jesli chodzi o przebieg charakterystyk poszczegulnych zespolow glosnikowych (lewa-prawa strona) to ( co ciekawe) roznia sie w zasadzie tylko czasem dotarcia sygnalu do mikrofonu i ch-kami fazowymi, ksztalt charakterystyki czestotliwosciowej jest prawie identyczny , glosnik umieszczony dalej od mikrofonu jest tylko nizej osadzony na osi Y (amplituda).

                          uwazam ze nie ma sensu robic pomiarow w kilku miejscach w kabinie bo sila rzeczy sluchacz bedzie tylko w jednym miejscu ( dlatego mierzymy wlasnie mikrofonem umieszczonym na srodku zaglowka)

                          [ Dodano: 2007-05-25, 22:50 ]
                          bardzo pozytecznym jest robienie pomiarow glosnikow na etapie wybierania miejsca ich zamontowania ( zwykle jesli chodzi o miejsce dla nieskotonowego to nie mamy zadnego wyboru, chyba ze mozemy sobie pozwolic na montaz wszelkiego rodzaju paneli drzwiowych, za to z wysokotonowym jest juz duzo wiecej mozliwosci )

                          tak wiec , jesli tylko mamy mozliwosc to: najpierw robimy pomiary szukajac optymalnego miesca polozenia glosnikow , projektujac i odsluchujac filtry dla roznych opcji montazu a dopiero na koncu tworzymy dla nich zabudowe!!

                          Skomentuj


                            #14
                            djrobo, z mojej strony wielkie dzięki za pomoc !

                            Ja dodam ze sam projekt to nie wszystko - na ch-ce wypadał ładnie a odsłuch go szybko dyskwalifikował - jednak da sie "usłyszeć" tylko 'grube' zmiany w projekcie - niuanse są nie do uslyszenia.. i to już raczej własne odczucie..

                            Zwrotnica którą ma Robert jest na prawde świetna - przełącznikami sterujemy wszyskimi możliwymi parametrami.. jest po prostu tak: '-eeee tamto lepiej brzmiało.." psryk pstryk i miałem taką zwrotkę jaką odsłuchiwaliśmy 15minut temu..

                            Sam pomiar nastręczył troche trudnosci, i Robert dzielnie eksperymentował - w końcu doszliśmy do sedna sprawy, projektów było kilka, odsłuchów również..
                            Głównie na płutce Acoustic Room z Proa Gold Edition - ale również na innych..

                            Mam nadzieje ze wybrałem koniec końców dobry projekt - bo autko ma być dla mnie (najprostsze rozwiązania są najlepsze - skomplikowana budowa filtra pieprzyła wszystko moim zdaniem)
                            Jeszcze czekam na elementy - chyba za hiendowe zamówiłem bo idą i idą.. :)

                            Jeszcze jedno na zawodach Emma Pasca SQ nie mierzy sie nic żadną pomiarówką. Przynajmniej nie widziałem jeszcze takich klocków.
                            Wszystko na ucho sędziego.


                            Pozdrawiam.
                            P.

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez djrobo
                              tak wiec , jesli tylko mamy mozliwosc to: najpierw robimy pomiary szukajac optymalnego miesca polozenia glosnikow , projektujac i odsluchujac filtry dla roznych opcji montazu a dopiero na koncu tworzymy dla nich zabudowe!!
                              :roll: uuuupppsss...
                              gdyby sprzet pomiarowy chcial mi dzialac tak jak powinien to bym tak zrobil :evil:

                              magik, pod jakie to glosniki??

                              Skomentuj


                                #16
                                ja ukierunkowanie tweetera zrobiłem pod zwrotnicą aktywną - na ucho - wg. mnie kierunki tak najlepiej wychodzą.

                                Pawel S., Andrian Audio.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Zamieszczone przez magik
                                  Andrian Audio
                                  :???: nieznam
                                  gdzie dales glosniki?? ja koledze wlasnie koncze zabudowe drugiego tweetera (NDT-53) w trojkaciku. glosniki ukierunkowane tak jak kiedys radziliscie - lewy na pasazera prawy na kierowce
                                  oczywiscie rowniez 206 :wink:

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Pawel S., niedziwie sie że nie znasz.. :)

                                    dałem głośniki w drzwiach w komorze zamkniętej 6Litrów z mdf + mata wygłuszająca zasłonięte całkowicie fabryczną tapicerką (zlikwidowana kieszeń w drzwiach),

                                    wysokotonowe w słupkach - nieznaczne różnice w ukierunkowaniu prawego i lewego - ukierunkowane na ucho - kierunki przecinają sie prawie pod lusterkiem wewnętrznym

                                    (to nie jest reguła! tak było najlpiej w przypadku moich głośników - znam takie które zagrają poprawniej np. grając na przeciwko siebie i nie będąc skierowane w najmniejszym stopniu do kabiny samochodu np. lotus ref.)

                                    Kiedyś też miałem w P206 tweetery w trókącie obudowy lusterka i w porównaniu do słupka to straszna kicha. Moim zdaniem to tweeter powinien sie znajdować naknajniżej na słupku (biorąc oczywiscie pod uwagę rozsądek, daszek od liczników który może przeszkadzać, kierownicę itd) i jak nadalej (najszerzej) od słuchacza, czyli najbliżej szyby przedniej, nie wolno również zapomniać że duża odległość od woofera spowoduje duże problemy z zestrojeniem i fazą.

                                    pzdr.

                                    [ Dodano: 2007-05-26, 17:45 ]
                                    można też tak :)

                                    ale to raczej wysoka szkoła jazdy

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      o lol

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        dzisiaj dokończyłem prace nad zwrotkami.
                                        Podłączyłem i po ominięciu pierwszych kłopotów z odpaleniem wszystkiego.. wsiadłem do samochodu, wsunąłem płytkę i...

                                        uuuu.... :???:
                                        lipa i jęk zawodu.. :(
                                        nie gra..

                                        elementy w zwrotce nówki sztuki jeszcze nie odpalane nigdy (odsłuchy projektów były robione na zwrotkach już długo używanych)
                                        wyobraźcie sobie, że po 30-60minutach ciągłego grania zwrotka jaby sie "ułożyła" i dopiero zaczęła na prawde grać..
                                        jest tak jak sobie tego chciałem (no - byćmoże jeszcze przycisze tw)
                                        dzieki Robert :)

                                        fajnie wyszło :)

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X