Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Aktywna zwrotnica do Seas Mimir

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    [inna] Aktywna zwrotnica do Seas Mimir

    4 lata temu w ramach pracy magisterskiej popełniłem aktywną zwrotnicę do posiadanego wówczas zestawu Seas Mimir (27TDFC + CA18RNX). Sama kolumna to zmodyfikowany projekt Skandynawów, powiększyłem obudowę do 20 l i całość zamknąłem w wolnostojącej obudowie. Strojenie jak dobrze pamiętam wypadało na okolice 42-44 Hz.
    Tyle tytułem wstępu :)

    Sama zwrotnica składa się z:
    - dwóch filtrów IV rzędu Linkwitz-Riley
    - kompensacji baffle-step z możliwością jej wyłączenia
    - regulowanego tłumika dla wysokotonówki
    - obwodu opóźniającego dla wysokotonówki
    - dodatkowo na pcb zwrotnicy zamontowałem symetryczny zasilacz z podwójną stabilizacją

    Pcb miało kilka wersji rozwojowych :) Najpierw na pcb był tylko jeden kanał, później dorobiłem zasilacz, dodałem drugi kanał, dodałem opóźnienie dla HP, w wersji końcowej pozostał zasilacz, jeden kanał z obwodem opóźniającym dla HP.



    Schemat zasilacza:


    Schemat zwrotnicy:


    Myślę że zasilacz nie wymaga komentarza. Co do zwrotnicy to w paru słowach opiszę co tam się dzieje.

    Kompensacja BS jest zrobiona na elementach R3, R4 i C2. Do częstotliwości ok 280 Hz poziom basu jest podnoszony o ok 3,9 dB, powyżej 280 Hz wzmocnienie się zmniejsza by osiągnąć 0 dB przy ok 440 Hz. Zworka umożliwia wyłączenie kompensacji BS. Dalej sygnał trafia na filtry HP i LP. Obydwa filtry mają tą samą częstotliwość podziału, ok 2630 Hz. W torze głośnika wysokotonowego znajduje się tłumik sygnału do wyrównania efektywności, jego zakres regulacji zawiera się w przedziale -0,9 dB do -15,7 dB. Tworzą go elementy R9, R10 i R16. Dalej jest obwód opóźniający do zgrania czasowego obydwu głośników. Składa się z dwóch filtrów z których każdy daję ok 38 us opóźnienia.

    Mając dostęp do dużej komory bezechowej zrobiłem kilka pomiarów, w zasadzie to był cały dzień pomiarów :)


    Porównanie działania kompensacji BS (pasma tercjowe, szum różowy):


    Złożenie filtrów (pasma tercjowe, szum różowy):


    Charakterystyki w płaszczyźnie poziomej (pomiar co 2 stopnie, 10 s uśrednianie, pasma tercjowe, szum różowy):


    Charakterystyki w płaszczyźnie pionowej (pomiar co 2 stopnie, 10 s uśrednianie, pasma tercjowe, szum różowy):


    Listek akustyczny (pomiar co 2 stopnie, 5 s uśrednianie, pobudzenie sinusem w częstotliwości podziału):


    Mam nadzieje że ktoś dotarł do tego momentu :) Cóż zwrotnica została wykonana najlepiej jak umiałem 4 lata temu. Domyślam się, że wymaga pewnych poprawek :)
    Gdyby ktoś bardzo chciał wykonać coś podobnego to pomocny będzie ten plik: http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&...853,bs.1,d.ZWU

    W paczce poniżej jest wzór prasowanki, schemat, plik excella do obliczeń filtrów.
    Załączone pliki
    Arcam CD17 + Denon TU580RD + I-amp + W18E001 + T25CF002
    Grado SR125i

    #2
    Bardzo fajny projekt, co prawda mam do sklejenia coś bardziej uboższego na płytkach z avt ale chętnie i na ten spojrzę później, ale chyba i tak zostałeś przy pasywnych zwrotnicach ?

    Skomentuj


      #3
      Przez jakiś czas słuchałem na aktywce. Jest inaczej :) Koniec końców zostałem na filtrach pasywnych głównie ze względu na prostotę.
      Arcam CD17 + Denon TU580RD + I-amp + W18E001 + T25CF002
      Grado SR125i

      Skomentuj


        #4
        Zamieszczone przez taz Zobacz posta
        Kompensacja BS jest zrobiona na elementach R3, R4 i C2. Do częstotliwości ok 280 Hz poziom basu jest podnoszony o ok 3,9 dB, powyżej 280 Hz wzmocnienie się zmniejsza by osiągnąć 0 dB przy ok 440 Hz.
        a jak to sie ma do wytrzymalosci mocowej glosnika/kolumny?
        nie lepiej by bylo zrobic to poprzez wytlumienie reszty pasma? wiem ze zapewne trudniej...


        Zamieszczone przez taz Zobacz posta
        W torze głośnika wysokotonowego znajduje się tłumik sygnału do wyrównania efektywności, jego zakres regulacji zawiera się w przedziale -0,9 dB do -15,7 dB. Tworzą go elementy R9, R10 i R16.
        nie mozna bylo tego zrealizowac przy pomocy wzmocnienia koncowki dla tweetera? czy to moze malo precyzyjna opcja?


        Zamieszczone przez taz Zobacz posta
        Dalej jest obwód opóźniający do zgrania czasowego obydwu głośników. Składa się z dwóch filtrów z których każdy daję ok 38 us opóźnienia.
        jak dobrales czasu? doswiadczalnie czy na podstawie obliczen/symulacji?

        do jakich koncowek miales to podlaczone?

        Skomentuj


          #5
          Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
          a jak to sie ma do wytrzymalosci mocowej glosnika/kolumny?
          nie lepiej by bylo zrobic to poprzez wytlumienie reszty pasma? wiem ze zapewne trudniej...
          Wytłumienie reszty pasma jest równie proste jak zrobienie kompensacji BS, wystarczy dodać jeden kondensator do bufora wejściowego :) Wytrzymałość mocowa była ok. Na dzień dzisiejszy kompensację BS zrobiłbym inaczej, mniejsze wzmocnienie a szerszy zasięg działania kompensacji żeby wyrównać dołek przy 200 Hz.

          Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
          nie mozna bylo tego zrealizowac przy pomocy wzmocnienia koncowki dla tweetera? czy to moze malo precyzyjna opcja?
          Nie chciałem ingerować we wzmacniacz mocy. Potencjometrem w zwrotnicy mogłem sobie w szerokim zakresie wyregulować poziom. Niestety taka regulacja w sprzężeniu zwrotnym końcówki mocy to proszenie się o kłopoty. Gdyby coś się rozłączyło to wolę nie myśleć co się stanie z tweeterem :) U mnie było to dość bezpieczne, nawet gdyby potencjometr się rozłączył to cały czas wyjście z jednego op-ampa jest podpięte do wejścia kolejnego op-ampa.

          Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
          jak dobrales czasu? doswiadczalnie czy na podstawie obliczen/symulacji?
          Dobrałem na podstawie obliczeń. Jak dobrze pamiętam to offset wyniósł 25 mm. Spójrz na listek akustyczny. Jest symetryczny względem kąta 90 stopni. Gdyby był problem z opóźnieniem listek skręca w dół lub w górę w zależności, który głośnik wcześniej emituje dźwięk.

          Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
          do jakich koncowek miales to podlaczone?
          Do symasyma na pcb od flodinsa :)
          Arcam CD17 + Denon TU580RD + I-amp + W18E001 + T25CF002
          Grado SR125i

          Skomentuj

          Czaruję...
          X