Na strefie temat z moim autem jest już od jakiegoś czasu, a że tutaj ostatnimi czasy też się udzielam to postanowiłem zamieścić też temat , w nieco zmienionej formie
Na początek troche historii auta i jak dojrzewało do obecnego setupu 
Auto w moich rękach od marca br., po skasowaniu (nie z mojej winy...) Lancera musiałem na nowo "zdefiniować" swój plan sprzętowy, dlatego już na początku zrezygnowałem z opcji coaxów na górze, pozbyłem się starego Clariona z myślą zakupu radia z czasówkami. Podstawowe założenia zakładały montaż 3 way do przodu + sub, ale po podliczeniu ewentualnych kosztów nieco się pozmieniało.
I w ten oto sposób narodził się plan stworzenia dobrze grającego systemu, którego koszt (razem z instalacją) nie zrujnował by studenckiego budżetu. Górnej granicy na początku nie było
W chwili rozpoczęcia prac byłem pewny tylko jednego klocka : pieca na przód - Denon DCA 3400. Kupiony parę lat temu od forumowego kolegi, przyjemnie grający 4-kanałowiec bardzo przyjemnym budżecie. Z racji niezbyt pięknego wyglądu zewnętrznego już wtedy wiadomo było że wzmacniacze będą musiały być ukryte, ale zarazem na tyle dostępne żeby w razie potrzeby coś przy nich pokręcić
Po kolei zaczałem kompletować klocki, kilka z nich dzięki koleżenskiej uprzejmości, kilka upolowanych na alledrogo. Po zebraniu wszystkich potrzebnych partów układanki zrobiłem małe podsumowanie kosztów, reszta to praca własna lub koleżeńska pomoc jak w przypadku skrzynki 
Stage I wyglądał następująco :
Lista sprzętu, akcesorii i koszty instalki :
Radio: Alpine CDM-7892R, przyjemne granie, czasówki, 3xRCA i ładny stan-czego chcieć więcej w tym budżecie?
- 140zł
2way przód: AMA+mission, zakupiony okazyjnie
Podziękowania dla lklukasz za dosłanie zwrotek - 200zł
Piec przód: Denon DCA-3400, 4 kanały po ok. 40W, w chwili obecnej lata w mostkach, osobne zasilanie dla L/P więc prawie dual-mono
- 250zł
Sub : chyba największe zaskoczenie w tym aucie ,szybkie, wystarczająco schodzące , 2 woofery Canton Pullman W22.20, wychaczone za - 50zł :)
Skrzynka : tu podziękowania dla dawidss za podarowanie zalegającej mu skrzynki, 30L closed, w kształcie litery L (pionowy montaż) - 0zł
Piec sub : Audison 3081 SUB, trafiony tanio na allegroszu, mocarzem nie jest, ale na chwilę obecną zdecydowanie wystarcza - 110zł
Wygłuszenie:
-do wewnątrz drzwi poszło 8 GMS'ów Silent Coat
-na otwory płaskowniki z blachy chyba 3mm
-na zewnątrz około 1,5m^2 GMS 07XL
-pod tapicerkę gąbka pod panele z odzysku
-i w bonusie około 2kg szpachlówki akrylowej...
-no i poprzedni właściciel wygłuszył klapę bagażnika
w sumie koszt mat to około 280zł, blacha z odzysku, a szpachlówka po znajomości ok. 20zł.
Kabelkomania:
-6 kanałowe RCA Hollywood'a - 80zł
-zasilanie spawara 25mm^2, 5m plusa, 1m masy, oba z konektorami + oprawka AGU i bezpiecznik 80A, wychaczone kiedyś na forum - 40zł
- kawałki 8mm^2, 12mm^2, część z odzysku, część zakupiona + rozdzielacze DIY z rurek i łączników miedzianych - 40zł
-głośnikowe 2,5mm^2 CCA woofery i 1,5mm^2 CCA tweetery, na suba 6mm^2 z odzysku - 25zł
Materiały na zrobienie słupków : żywica, szkło, szpachel, materiał - 50zł
Akcesoria: opaski, termokurcze, wkręty, dystanse, taśmy izolacyjne, cyna - większość pokupowana w lokalnych sklepach, często za grosze bo po znajomości... myślę że nie przekroczyłem 60zł
No i oczywiście przesyłki - koszty około 100zł
W sumie Stage I to koszt ~ 1450zł . Kilka osób nie dowierzało gdy tylko zjeżdzaliśmy do tematu kosztów, myślę że powyższa rozpiska rozwiewa wątpliwośc i pokazuje że wszystko się da zrobić
Teraz parę słów o tym jak postępowały prace.
I etap :
Na początku zwyczajowo przeciągnięcie okablowania : zasilanie + remote lewą stroną, sygnał prawą, głośnikowe L/P. Żadnych zakłóceń nie wychwyciłem od czasu gdy auto gra, więc w tej kwestii wszystko jest poprawnie. Co do kwestii zasilania, altek w Xantii to solidne 92A, roczny akumulator Varta 74Ah.
Po pociągnięciu kabelków zabrałem się za wygłuszenie furtek, zrobione zostalo to co na zdjęciach (bez dystansów i szpachlówki) i montaż pieców i suba pionowo za tylnią kanapą (górna krawędź skrzyni idealnie pokrywa się z górną krawędzią kanapy, szczęśliwy przypadek ). Z racji że nie miałem jeszcze zwrotek od lklukasza, na słuch dobrałem filtry 1 rzędu, przykleiłem tweetery na Poxilinę do słupka i po ustawieniu czasów, gainów itd. przez jakiś czas jeździłem z prowizorką. W takim stanie autko pierwszy raz słuchało kilka osób na Gorzowskim spocie gdzie sprawiło dość pozytywną niespodziankę swoim graniem, mimo tak wielu "tymczasowych" rozwiązań. Jedno było pewne, w tamtym czasie rzecz która jako pierwsza miała zrobić out -czyli suby- po ustawieniu pieca zrobiły mega robotę i zapewniły sobie bilet na dłuższy pobyt w tym aucie
Kilka fotek z 1 etapu prac:
Połączenie aku i przejście do kabiny



Furtki wersja 1:











Podklejanie tapicerki gąbką:




Pająk w bagażniku, wersja 1 :P






II etap :
Po dotarciu do mnie zwrotki od lklukasza i zakupie dystansów nadszedł czas na dalsze prace. Furtki zostały rozebrane, dystans dołożony i oklejony, skrawki mat które zostały przyklejone w newralgicznych punktach. W kilku miejsach tapicerka została jeszcze dodatkowo podklejona, zatrzaski wymienione i wysmarowane silikonem bitumicznym, no i zostało dołożone trochę balastu w postaci szpachówki akrylowej
Jak się to sprawdzi zobaczymy po zimie, narazie się nie kruszy, jest lekko elastyczne i dobrze się trzyma. Koszty dzięki wsparcia lokalnej hurtowni mat. bud. były niewielkie, więc nic nie szkodzi spróbować.
Nadszedł także czas na zrobienie słupków zgodnie ze sztuką. W tej kwestii nic odkrywczego, szkielet z alu pierścionka i drewienek, rajstopka, zywica, szkło i szpachlowanie. Zdjęcia przed ostatecznym szlifem słupków i tapicerowaniem - których to ze względu na uwalenie tweetera się nie doczekały
Kablomania poprawki:



Słupki:












Poprawione drzwi:



Jak auto grało na tamten moment? Nie mi to oceniać, ale sądząć po opiniach ludzi którzy go słuchali nie jestem samotny w swojej ocenie. Na pewno ogromny wpływ na efekt końcowy ma akustyka wnetrza Xantii - dobre materiały, skórzana i płaska jak stół deska, solidne plastiki tam gdzie są, nie-brzęcząca tapicerka, no i proste do zrobienia drzwi z solidną seryjnie sztywnością. W kwestii suba i jego grania nie bez znaczenia jest fakt że to kombi
Idealnie sprawdzało się w muzie której słucham, nieco przed szereg wychodzi średnica, woofery grające od samego dołu lubią potrząsnąc nogawką, a przy tym nie mają tendencji do buczenia, sub jest tam gdzie powinien być, wyraźnie wyczuwalny, ale nie grający z tyłu. Na pewno najsłabszym ogniwem był tweeter, ale w tej aplikacji nie miał tendencji ani do ostrzenia, ani do wybijania się przed szereg- po prostu był, poprawny, ale bez odpowiedniej detaliczności i z brakami powietrza. Kierowany na krzyż, czyli lewy w pasażera, prawy w kierowce.
Fotki z końca Stage I:





... a dalej było już tylko lepiej
A wszystko spowodowane zostało awarią lewego missiona 
W Xantii nastąpiły niby niewielkie zmiany, które całkowicie zmieniły oblicze grania. Zakupione tweetery, Wavecory TW030WA07, okazały się strzałem w dziesiątke. Tymczasowo miejsce mojej jednostki zajął wypożyczony Alpine 9853, z racjki konieczności aktywnego cięcia. Przy okazji w końcu udało się uzyskać z wooferow dokładnie to czego oczekiwałem - cięcie od dołu 63/3r zdecydowanie poprawiło im kicka i znikł efekt "przykrycia kocem".
Z racji tego że znalazłem "swoje" granie TW na chwilę obecną, powoli szykuje się do zabudowanie ich w słupki. Niestety 115mm front nie ułatwia sprawy, zobaczymy co z tego wyjdzie.
Wygłuszenie bagażnika i części podłogi, zużyto lekko ponad 2m^2 dekarki, troche pianki pod panele, 1 arkusz wełny mineralnej i trochę wełny szklanej. Uprzedzam pytania, z racji (jeszcze niepełnego, ale jednak :P) wykształcenia wiem jakie właściwości i przeciwskazania idą za uzyciem takich materiałów i gwarantuje że są użyte w takich miejscach i w taki sposób że żadne efekty uboczne nie mają prawa wystąpić













Jeśli chodzi o setup, montażu doczekał się kondensator 1F Hollywooda - po co? Bo używany kosztował tyle co dobry rozdzielacz... przy okazji wszystkie kable doczekały się ładnych konektorów, te głośnikowe również. Wzmacniacze w poprzednim ustawieniu troche nadmiernie się grzały, więc narazie powędrowały na podłogę bagażnika - nad zabudową będe myśleć, mam nadzieje że uda się wykorzystać boczki, bo w roku akademickim potrzebuje trochę bagażu przewieźć...
Jeśli chodzi o jednostkę, wygląda na to że na dłuższy czas zagościł Alpine 9853. Mimo że granie to nie moja bajka (7892 mi bardziej pasowało) wyjścia za bardzo nie mam, bo to mam "wypożyczone" a na kupno jeszcze mnie nie stać
W głowie już plan jest co zajmie jej miejsce ale to jeszcze "czas przyszły" 
Skrzynka zyskała dodatkowe wytłumienie, celem wyciągnięcia maksymalnego zejścia jakie mogą dać 20cm woofery i powiem szczerze- znów mnie szokuje ile są w stanie wyciągnąć
Pająk wersja kolejna :P :




Jak to gra na chwilę obecną? Ciężko opowiadać o graniu własnego sprzętu, ale jestem pewny ze w 99% potencjał obecnego sprzętu jest wykorzystany. Góra jak na warunki samochodowe szczegółowa ale nie natarczywa i łagodna, nieco wyeksponowana "po mojemu" średnica o ocieplonej barwie, kick obecny ale bez wybijania się, a sub.. to już trzeba usłyszeć, jak za 50zł urywa dupkę
Co w najbliższym czasie czeka moją księżną? Pocztą jedzie już nowy piec do suba (narazie mała tajemnica co to za wynalazek :)), mam nadzieje że lklukasz'owi uda się wysłać woofery dla mnie :) Słupki zaczynają coś przypominać, aczkolwiek będe musiał chyba jeszcze trochę poczekać na wymianę radia żeby złapać w 100% kierunek żeby zagrało tak jak chcę. Z racji tego że nie znalazłem żadnej interesującej alternatywy do mojego pieca, to Denon zostaje- ale przed następnym sezonie dostanie SPA - zasłuzył :P Mam nadzieje że z pomocą lklukasza przed wiosną(optymistycznie?
) uda się zaaplikować nowe suby


Auto w moich rękach od marca br., po skasowaniu (nie z mojej winy...) Lancera musiałem na nowo "zdefiniować" swój plan sprzętowy, dlatego już na początku zrezygnowałem z opcji coaxów na górze, pozbyłem się starego Clariona z myślą zakupu radia z czasówkami. Podstawowe założenia zakładały montaż 3 way do przodu + sub, ale po podliczeniu ewentualnych kosztów nieco się pozmieniało.
I w ten oto sposób narodził się plan stworzenia dobrze grającego systemu, którego koszt (razem z instalacją) nie zrujnował by studenckiego budżetu. Górnej granicy na początku nie było

W chwili rozpoczęcia prac byłem pewny tylko jednego klocka : pieca na przód - Denon DCA 3400. Kupiony parę lat temu od forumowego kolegi, przyjemnie grający 4-kanałowiec bardzo przyjemnym budżecie. Z racji niezbyt pięknego wyglądu zewnętrznego już wtedy wiadomo było że wzmacniacze będą musiały być ukryte, ale zarazem na tyle dostępne żeby w razie potrzeby coś przy nich pokręcić


Stage I wyglądał następująco :
Lista sprzętu, akcesorii i koszty instalki :
Radio: Alpine CDM-7892R, przyjemne granie, czasówki, 3xRCA i ładny stan-czego chcieć więcej w tym budżecie?

2way przód: AMA+mission, zakupiony okazyjnie

Piec przód: Denon DCA-3400, 4 kanały po ok. 40W, w chwili obecnej lata w mostkach, osobne zasilanie dla L/P więc prawie dual-mono

Sub : chyba największe zaskoczenie w tym aucie ,szybkie, wystarczająco schodzące , 2 woofery Canton Pullman W22.20, wychaczone za - 50zł :)
Skrzynka : tu podziękowania dla dawidss za podarowanie zalegającej mu skrzynki, 30L closed, w kształcie litery L (pionowy montaż) - 0zł
Piec sub : Audison 3081 SUB, trafiony tanio na allegroszu, mocarzem nie jest, ale na chwilę obecną zdecydowanie wystarcza - 110zł
Wygłuszenie:
-do wewnątrz drzwi poszło 8 GMS'ów Silent Coat
-na otwory płaskowniki z blachy chyba 3mm
-na zewnątrz około 1,5m^2 GMS 07XL
-pod tapicerkę gąbka pod panele z odzysku
-i w bonusie około 2kg szpachlówki akrylowej...
-no i poprzedni właściciel wygłuszył klapę bagażnika

Kabelkomania:
-6 kanałowe RCA Hollywood'a - 80zł
-zasilanie spawara 25mm^2, 5m plusa, 1m masy, oba z konektorami + oprawka AGU i bezpiecznik 80A, wychaczone kiedyś na forum - 40zł
- kawałki 8mm^2, 12mm^2, część z odzysku, część zakupiona + rozdzielacze DIY z rurek i łączników miedzianych - 40zł
-głośnikowe 2,5mm^2 CCA woofery i 1,5mm^2 CCA tweetery, na suba 6mm^2 z odzysku - 25zł
Materiały na zrobienie słupków : żywica, szkło, szpachel, materiał - 50zł
Akcesoria: opaski, termokurcze, wkręty, dystanse, taśmy izolacyjne, cyna - większość pokupowana w lokalnych sklepach, często za grosze bo po znajomości... myślę że nie przekroczyłem 60zł
No i oczywiście przesyłki - koszty około 100zł
W sumie Stage I to koszt ~ 1450zł . Kilka osób nie dowierzało gdy tylko zjeżdzaliśmy do tematu kosztów, myślę że powyższa rozpiska rozwiewa wątpliwośc i pokazuje że wszystko się da zrobić

Teraz parę słów o tym jak postępowały prace.
I etap :
Na początku zwyczajowo przeciągnięcie okablowania : zasilanie + remote lewą stroną, sygnał prawą, głośnikowe L/P. Żadnych zakłóceń nie wychwyciłem od czasu gdy auto gra, więc w tej kwestii wszystko jest poprawnie. Co do kwestii zasilania, altek w Xantii to solidne 92A, roczny akumulator Varta 74Ah.
Po pociągnięciu kabelków zabrałem się za wygłuszenie furtek, zrobione zostalo to co na zdjęciach (bez dystansów i szpachlówki) i montaż pieców i suba pionowo za tylnią kanapą (górna krawędź skrzyni idealnie pokrywa się z górną krawędzią kanapy, szczęśliwy przypadek ). Z racji że nie miałem jeszcze zwrotek od lklukasza, na słuch dobrałem filtry 1 rzędu, przykleiłem tweetery na Poxilinę do słupka i po ustawieniu czasów, gainów itd. przez jakiś czas jeździłem z prowizorką. W takim stanie autko pierwszy raz słuchało kilka osób na Gorzowskim spocie gdzie sprawiło dość pozytywną niespodziankę swoim graniem, mimo tak wielu "tymczasowych" rozwiązań. Jedno było pewne, w tamtym czasie rzecz która jako pierwsza miała zrobić out -czyli suby- po ustawieniu pieca zrobiły mega robotę i zapewniły sobie bilet na dłuższy pobyt w tym aucie

Kilka fotek z 1 etapu prac:
Połączenie aku i przejście do kabiny



Furtki wersja 1:











Podklejanie tapicerki gąbką:




Pająk w bagażniku, wersja 1 :P






II etap :
Po dotarciu do mnie zwrotki od lklukasza i zakupie dystansów nadszedł czas na dalsze prace. Furtki zostały rozebrane, dystans dołożony i oklejony, skrawki mat które zostały przyklejone w newralgicznych punktach. W kilku miejsach tapicerka została jeszcze dodatkowo podklejona, zatrzaski wymienione i wysmarowane silikonem bitumicznym, no i zostało dołożone trochę balastu w postaci szpachówki akrylowej

Nadszedł także czas na zrobienie słupków zgodnie ze sztuką. W tej kwestii nic odkrywczego, szkielet z alu pierścionka i drewienek, rajstopka, zywica, szkło i szpachlowanie. Zdjęcia przed ostatecznym szlifem słupków i tapicerowaniem - których to ze względu na uwalenie tweetera się nie doczekały

Kablomania poprawki:



Słupki:












Poprawione drzwi:



Jak auto grało na tamten moment? Nie mi to oceniać, ale sądząć po opiniach ludzi którzy go słuchali nie jestem samotny w swojej ocenie. Na pewno ogromny wpływ na efekt końcowy ma akustyka wnetrza Xantii - dobre materiały, skórzana i płaska jak stół deska, solidne plastiki tam gdzie są, nie-brzęcząca tapicerka, no i proste do zrobienia drzwi z solidną seryjnie sztywnością. W kwestii suba i jego grania nie bez znaczenia jest fakt że to kombi

Fotki z końca Stage I:





... a dalej było już tylko lepiej


W Xantii nastąpiły niby niewielkie zmiany, które całkowicie zmieniły oblicze grania. Zakupione tweetery, Wavecory TW030WA07, okazały się strzałem w dziesiątke. Tymczasowo miejsce mojej jednostki zajął wypożyczony Alpine 9853, z racjki konieczności aktywnego cięcia. Przy okazji w końcu udało się uzyskać z wooferow dokładnie to czego oczekiwałem - cięcie od dołu 63/3r zdecydowanie poprawiło im kicka i znikł efekt "przykrycia kocem".
Z racji tego że znalazłem "swoje" granie TW na chwilę obecną, powoli szykuje się do zabudowanie ich w słupki. Niestety 115mm front nie ułatwia sprawy, zobaczymy co z tego wyjdzie.
Wygłuszenie bagażnika i części podłogi, zużyto lekko ponad 2m^2 dekarki, troche pianki pod panele, 1 arkusz wełny mineralnej i trochę wełny szklanej. Uprzedzam pytania, z racji (jeszcze niepełnego, ale jednak :P) wykształcenia wiem jakie właściwości i przeciwskazania idą za uzyciem takich materiałów i gwarantuje że są użyte w takich miejscach i w taki sposób że żadne efekty uboczne nie mają prawa wystąpić














Jeśli chodzi o setup, montażu doczekał się kondensator 1F Hollywooda - po co? Bo używany kosztował tyle co dobry rozdzielacz... przy okazji wszystkie kable doczekały się ładnych konektorów, te głośnikowe również. Wzmacniacze w poprzednim ustawieniu troche nadmiernie się grzały, więc narazie powędrowały na podłogę bagażnika - nad zabudową będe myśleć, mam nadzieje że uda się wykorzystać boczki, bo w roku akademickim potrzebuje trochę bagażu przewieźć...
Jeśli chodzi o jednostkę, wygląda na to że na dłuższy czas zagościł Alpine 9853. Mimo że granie to nie moja bajka (7892 mi bardziej pasowało) wyjścia za bardzo nie mam, bo to mam "wypożyczone" a na kupno jeszcze mnie nie stać


Skrzynka zyskała dodatkowe wytłumienie, celem wyciągnięcia maksymalnego zejścia jakie mogą dać 20cm woofery i powiem szczerze- znów mnie szokuje ile są w stanie wyciągnąć

Pająk wersja kolejna :P :




Jak to gra na chwilę obecną? Ciężko opowiadać o graniu własnego sprzętu, ale jestem pewny ze w 99% potencjał obecnego sprzętu jest wykorzystany. Góra jak na warunki samochodowe szczegółowa ale nie natarczywa i łagodna, nieco wyeksponowana "po mojemu" średnica o ocieplonej barwie, kick obecny ale bez wybijania się, a sub.. to już trzeba usłyszeć, jak za 50zł urywa dupkę

Co w najbliższym czasie czeka moją księżną? Pocztą jedzie już nowy piec do suba (narazie mała tajemnica co to za wynalazek :)), mam nadzieje że lklukasz'owi uda się wysłać woofery dla mnie :) Słupki zaczynają coś przypominać, aczkolwiek będe musiał chyba jeszcze trochę poczekać na wymianę radia żeby złapać w 100% kierunek żeby zagrało tak jak chcę. Z racji tego że nie znalazłem żadnej interesującej alternatywy do mojego pieca, to Denon zostaje- ale przed następnym sezonie dostanie SPA - zasłuzył :P Mam nadzieje że z pomocą lklukasza przed wiosną(optymistycznie?


Skomentuj