Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Projekt AVS 2019 - Scan Speak D3004/660000 + 18W/8531G00 - by Zap Projekt

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

  • Ananas
    replied
    Również jestem ciekaw jak grają te monitory, zestawienie tych przetworników jest popularne na świecie nie bez przyczyny, chociaż chyba większość konstruktorów 4ohmowe wersje revelatorów wybiera do projektów.
    Bardzo interesujący projekt.

    Zostaw komentarz:


  • Pawel L
    replied
    Zamieszczone przez kaka22 Zobacz posta
    Mam kolumny na tych głośnikach na zwrotnicy akustyka (ze zwiększonym rezystorem w torze tweetera). Myślę nad inną zwrotnicą, aby uspokoić trochę środek (okolice 800-1200 Hz). Z tego co widzę to profil brzmienia tej zwrotnicy jest bardzo liniowy, co mi odpowiada. Oprócz tego, co widać na wykresie możesz opisać krótko jak to gra?
    Za wiele tu nieda się zmienić bo za filtrację niskotonowego odpowiada sama cewka L2. Najprościej byłoby ciut zwiększyć induktacje tej cewki, powiedzmy 2,0mH lub więcej jeśli dla ciebie grają zbyt jasno (dodać w szereg cewkę 0.22mH 1.4-1.6mm średnicy).
    Jeżelu już naprawdę ci ten kawałek pasma drażni, to za cewką dodać tłumik RLC który wytlumi zakres który cię dręczy, jak w tym przypadku http://www.audioexcite.com/?page_id=5340,
    tyle że użyłbym cewki 3.6mH (1mm średnicy, lub mniej), kondensatory 12uF + 3uF i rezystora pomiędzy 10 a 20 omów który pozwoli na dobranie głębokości tłumienia. Zwiększenie pojemności tłumika spowoduję przesunięcie się flitracji niżej w paśmie, więc zawsze można dodać by filtr dostroić, a zwiększenie induktacji cewki powoduje zwężenie działania pasma tłumika i jego obniżenie w funkcji częstotliwości (jak w przypadku zwiększenia pojemności).
    Jednak do końca nie należy sugerować się tylko pomiarami w osi ze względu na zwężające się charakterystyki kierunkowe głośników średnio-niskotonowych powyżej 500Hz.
    Powodzenia
    Last edited by Pawel L; 29.08.2022, 17:31.

    Zostaw komentarz:


  • czarodziej
    replied
    Dziekuję ZAP za opracowanie i podzielenie się tym projektem. :) Zainspirował mnie.
    Panowie, mam już skompletowane materiały do budowy tego projektu. Na dniach będę przycinał formatki na obudowę. Pytanko. Czy jest sens robić tylną ściankę ze skosem. Oczywiście z zachowaniem pojemności. Front i rozmieszczenie głośników pozostanie nie ruszone. Warto sobie tym głowę zawracać, czy będzie konieczna też jakaś modyfikacja zwrotnicy? Czy dać sobie spokój ?

    Zostaw komentarz:


  • kaka22
    replied
    Mam kolumny na tych głośnikach na zwrotnicy akustyka (ze zwiększonym rezystorem w torze tweetera). Myślę nad inną zwrotnicą, aby uspokoić trochę środek (okolice 800-1200 Hz). Z tego co widzę to profil brzmienia tej zwrotnicy jest bardzo liniowy, co mi odpowiada. Oprócz tego, co widać na wykresie możesz opisać krótko jak to gra?

    Zostaw komentarz:


  • Pteterycz
    replied
    Kariera, super opis, wykonanie i relacja z budowy! Brawo.

    Zostaw komentarz:


  • Projekt AVS 2019 - Scan Speak D3004/660000 + 18W/8531G00 - by Zap Projekt

    Projekt DIYaudio.pl na wystawę Audioshow 2019



    Forum DIYaudio.pl wraz z Pracownią Zap Projekt prezentują projekt dwudrożnych kolumn podstawkowych w aplikacji OZ na głośnikach marki Scan Speak.
    Projekt umożliwia skopiowanie i zbudowanie kolumn do prywatnego wykorzystania wszystkim użytkownikom i miłośnikom Forum DIYaudio.pl. Podziękowania za swój wkład i pomoc przy opracowaniu projektu należą się także użytkownikowi KAPRINT.
    Kolumny będzie można zobaczyć i posłuchać na Audio Video Show 2019 w pokoju Forum DIYaudio.pl. Zapraszamy do Lektury.

    KONFIGURACJA:

    Scan Speak Illuminator D3004/660000
    Scam Speak Revelator 18W/8531G00


    APLIKACJA:

    Obudowa zamknięta o wymiarach zewnętrznych 210 / 370 / 350 wykonana z Litego klejonego po długości drewna Jesionowego.
    Frezy pod głośniki naturalnie wykonujemy jak najdokładniej aby kosze głośników były z licowane z frontem a luz na obwodzie kosza był jak najmniejszy.
    Wszystkie szczegóły budowy są na rysunkach i zdjęciach







    Wyprofilowanie wszystkich krawędzi w obudowach prototypowych zostało wykonane frezem profilowym wykładniczym o parametrach L50,8 x 14/12R4,8 +38,1
    Na istotnym z punktu widzenia dyfrakcji froncie w sposób: profil krótszy do przodu profil dłuższy do tyłu.

    WYTŁUMIENIE

    Do wytłumienia obudów w wersji prototypowej posłużyły odpowiednio:

    MATA BITUMICZNA STANDARD 4mm - boczne ścianki. 2 Kawałki 25 x 25 na kolumnę
    MATA BITUMICZNA STANDARD 2mm - górna i dolna ścianka. 2 x Kawałki 25 x 12 na kolumnę

    ARKUSZ MATA AKUSTYCZNA POLYESTER PRO SZARY 550 - Luźno wypełniona komora od 4-8 warstw ( 17 x 33 ) w zależności od adaptacji akustycznej i preferencji brzmieniowych. Zwiększanie uspokaja i wygładza wybrzmienia. Zmniejszanie nasyca i ożywia.
    Ilość mniejsza niż zalecana może powodować zniekształcenia, natomiast większa niż zalecana może wy płaszczyć wybrzmienia.

    Zamiennie w ramach wypełnienia komory można stosować:
    ARKUSZ MATA AKUSTYCZNA POLYESTER MEMBRANA PRO
    WEŁNA OWCZA TŁUMIĄCA - CZESANA LUZ
    Co pozwala na eksperymenty z kreowaniem prezentacji głównie średnich zakresów pasma.


    OKABLOWANIE

    W wersji prototypowej zostało użyte zalecane przez nas do takiej aplikacji:

    PRZEWÓD GŁOŚNIKOWY JANTZEN AUDIO SOLID CORE OFC 17+20 AWG.

    Odcinki:
    20AWG x 60cm na wysoki
    17AWG x 60cm na bas
    17+20AWG x 30cm na porty

    GNIAZDO GŁOŚNIKOWE BPA-38SN HD SATIN - 1 PARA - na kolumnę


    BUDOWA

    Budowę przedstawiamy na zdjęciach z realizacji co w najlepszy sposób zobrazuje naszą wyobraźnie a także zmusi do analizy i działania






































































    FILTRACJA

    Zamierzony sposób filtrowania z wyboru I rząd na głośnik basowy i III rząd na głośnik wysokotonowy.
    Zgranie i współprace głośników, podział pasma, kształt zboczy - wszystko to można zobaczyć na poniższym zestawie pomiarów



    ZWROTNICE

    Schemat i lista zakupów do wykonania zwrotnic. W parze prototypowej elementy ( modele / jakość ) celowo zostały dobrane ekonomicznie aby osoby będące na odsłuchach nie skupiały się na Oleju, Srebrze i taśmie w nich zawartej tylko na tym co chcą przekazać głośniki grające w ramach projektu ich aplikacji i filtracji.
    Naturalnie elementy RLC wyższej klasy poprawią jakość kolumn i dźwięków z nich płynących. Ale ich dobór pozostawiamy już osobom chcącym budować i kopiować prezentowany projekt. To będzie także dodatkowy argument za tym przemawiający - logicznym się wydaje fakt że skoro będzie Nam się podobało granie na ekonomicznych zwrotnicach to w Hi-Endzie może być tylko lepiej :)

    Klucz do wykonania zwrotnic


    Lista Elementów, ich wartości a zarazem lista zakupów dla wersji Ekonomicznej

    R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 6,80 OHM 10W 1% KNP
    C1 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
    C2 - MKP 400V 10,00uF CROSS CAP
    L1 - 000-1909 0,220mH 0,440 OHM dr.0,70mm

    CP11 - BIPOLARNY MDL 100V 68uF
    LP11 - 000-1409 1,000mH 0,850 OHM dr.0,70mm
    RP11 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 2,40 OHM

    L2 - 000-2107 1,800mH 0,170 OHM dr.1,40mm

    CP22 - BIPOLARNY MDL 100V 4,70uF
    LP22 - 000-1090 0,120mH 0,250 OHM dr.0,70mm
    RP22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 3,30 OHM

    Wersje nazwijmy to Hi-Endową należy dostosować Samodzielnie do swoich preferencji z dokładnym zachowaniem parametrów / wartości elementów lub skonsultować takie zmiany z pracownią Zap Projekt.


    POMIARY GOTOWEJ KONSTRUKCJI





















    *** Właściciel projektu zastrzega sobie wszelkie prawa do czerpania korzyści materialnych z powyższego opracowania.
    Projekt udostępniono do prywatnego użytku bywalców forum DiyAudio ***

    Commercial use is forbidden.

    Last edited by Zap Projekt; 06.11.2019, 18:24.
Czaruję...
X