Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

FET-hex - swietny, tani wzmacniacz, polecam

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

  • tomq88
    replied
    Można to jakoś określić mniej więcej - jak wysoka ?
    Jakieś metr pięćdziesiąt Niestety, nie mam porównania do żadnej znanej konstrukcji DIY. Dźwięk jest realistyczny, słychać dużo szczegółów z tła, instrumenty wyraźniejsze, ale jest w tym jakaś twardosć, bezpośredniość, a nie melodyjnosć. Może Borys napisze coś więcej, bo ma porównanie - do Symasyma. W temacie o symku na audiostereo napisał tak:


    Jak masz okolo 50pln wolnych srodkow to polutuj sobie jeden kanalik i przekonaj sie ze naprawde warto zrobic ten wzmacniacz, gwarantuje ze z ostra gora nie bedzie problemu.

    Zostaw komentarz:


  • ir0nhide
    replied
    Nie na temat...
    Zamieszczone przez tomq88 Zobacz posta
    dźwiękowo to wysoka półka.
    Można to jakoś określić mniej więcej - jak wysoka ?

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    Cos sie panowie obijacie, na konkurencyjnym forum praca wrze.
    Ktoś tu mówił o jakimś obijaniu się?




    Nie mogłem nigdzie dorwać w uczciwej cenie konektorów 4.8mm do druku, więc musiałem sobie radzić metodą iście partyzancką. Skoro już przy bojownikach jesteśmy, to muszę przyznać, że niezły kozak ten radiator na pierwszej fotce z postu powyżej.

    Niezdecydowanym powiem, że naprawdę warto, bo wzmacniacz jest prosty do złożenia, płytka godziwie zaprojektowana (nic nie brumi, etc), a dźwiękowo to wysoka półka.

    Zostaw komentarz:


  • borys
    replied
    jaciomp
    Tak to ten sam borys jest :P
    Cos sie panowie obijacie, na konkurencyjnym forum praca wrze.
    Załączone pliki

    Zostaw komentarz:


  • jaciomp
    replied
    borys, czy to ten sam projekt?
    http://www.diyaudio.com/forums/solid...amplifier.html
    Będzie jakieś zbiorowe zamówienie na elementy albo chociaż ładne płytki?

    Zostaw komentarz:


  • irek
    replied
    Bez przesady, mam bootstrapowanie w n-mosfecie i stosuje gora cztery polaczone cwiartki. Ale to wszystko zalezy jak sie je dobierze i jaki plynie tam prad. Na rezystorze w zasilaniu odklada sie mala moc wiecej dostaje ten podlaczony do wyjscia bo dostaje prawie pelne napiecie wyjsciowe. Przy muzyce nie bedzie tak zle.

    Zostaw komentarz:


  • borys
    replied
    irek
    Dzieki. Na plytce jest zostawione miejsce na obydwa rodzaje bootstrapu tak czy inaczej, rezystory przy wiekszych napieciach beda musialy miec pewnie 3-5W.

    Zostaw komentarz:


  • irek
    replied
    Nie stosujcie w bootstrapie zadnych diod. Do celow audio nadaje sie wylacznie czysty bootstrap na dwoch rezystorach i kondensatorze.

    Zamieszczone przez borys Zobacz posta
    2. Czy dobrac boostrap tak zeby dzialal w calym pasmie ?
    Musi dzialac w pelnym pasmie bo przesterowanie koncowki dzieje sie wlasnie na wysokich tonach. Na amplitude basu nalozone sa wysokie tony i to one pierwsze zostana obciecie.

    Zostaw komentarz:


  • borys
    replied
    dioda to 1n4007
    Zaloze cos szybszego i dam znac. Pozdr

    Zostaw komentarz:


  • raven1985
    replied
    Zamieszczone przez borys Zobacz posta
    dioda uniemozliwiajaca zasilanie psu z bootstrapu
    Pewnie dioda jest za wolna . Co to za dioda ?

    Zostaw komentarz:


  • UKey83
    replied
    Zamieszczone przez DiscoLED Zobacz posta
    Trzymajcie się od takich pseudo preparatów z daleka. Płytka po takim zabiegu wygląda jak płytki srebrzone z przed 30 lat (brudno-matowe) do tego cyna bardzo ciężko się tego łapie. Młodzi, niedoświadczeni elektronicy tylko zimnych lutów narobią.
    Nie zgodzę się z kolegą. Używałem tego środka kilka razy - moim zdaniem efekt jest co najmniej dobry. Kluczowe jest przygotowanie powierzchni. Papier ścierny moim zdaniem to za mało. W końcowej fazie używam pasty polerskiej - ścieżki muszą lśnić jak lustro. Kolejnym wymogiem jest czystość - płytkę należy bardzo dokładnie umyć.
    Po użyciu tego cuda ścieżką są faktycznie srebrno - matowe ale wystarcz znów użyć pasty polerskiej i efekty są b dobre. Przyczepność cyny jest na poziomie płytek wykonanych metodami produkcyjnymi no i ścieżki nie utleniają się.

    Zostaw komentarz:


  • mellowman
    replied
    Zamieszczone przez borys Zobacz posta

    mallowman
    Jak juz przegonisz dobrze wzmacniacz to daj znac, interesuje mnie szczegolnie co sie dzieje z basem, niestety narazie nie mam odpowiednich kolumn zeby to przetestowac.
    Dam znac po 4 sierpnia.
    Na razie fet-hex gra z moimi malymi monitorkami na GDN15/40/5+XT25, wiec nie oczekiwalbym po tym zestawie wlasciwej prezentacji podstawy basowej
    Bas jest mega precyzyjny z tego wzmaka i stad moze sie wydawac, ze jest go malo - w rzeczywistosci jest go tyle ile byc powinno.
    Ide na urlop i bede mogl podlaczyc go do troche wiekszych kolumn dzialkowych (20cm bas + fullrange) i przetestowac open'er.
    Jak sie spreze, to w ciagu paru tygodni skoncze TL na Usherach 8948a+9950 - tu juz powinno byc lepiej z ocena brzmienia.

    Zostaw komentarz:


  • borys
    replied
    irek

    Ponizej oscylogramy z wersji z bootstrapem.
    Od okolo 10kHz bootstrap zaczyna klekac, teraz pytanie:
    1. Czy przy takiej czestotliwosci jest juz to pomijalne ?
    2. Czy dobrac boostrap tak zeby dzialal w calym pasmie ?

    (boostrap = kondensator 50uF + rezystor chyba 1k + dioda uniemozliwiajaca zasilanie psu z bootstrapu)

    tomq
    Daj jakis nawet maly filtr przed transformatorem lub chociaz gniazdo IEC z filtrem, chociaz nawet lepiej bedzie jak wykonasz sobie listwe zasilajaca z filtrem - caly sprzet audio do niej bedzie podlaczony.

    mallowman
    Jak juz przegonisz dobrze wzmacniacz to daj znac, interesuje mnie szczegolnie co sie dzieje z basem, niestety narazie nie mam odpowiednich kolumn zeby to przetestowac.


    Pozdr
    Załączone pliki

    Zostaw komentarz:


  • krojo
    replied
    Co do preparatu do cynowania bezpradowego nie wypowiem się nie używałem, ale stosowałem stop lichtemberga i powiem rewelacja tylko potrzebna jakaś gumowa packa żeby się za mocno nie męczyć link http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2483449.html
    DiscoLED po stopie płytki tez robiły się matowe ale mleczko do czyszczenia 10sec polerki i się dosłownie świecą i praktycznie takie pozostają.

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    Zamieszczone przez DiscoLED Zobacz posta
    Dobrą, sprawdzoną lecz pracochłonną metodą jest:
    Ja własnie tak zrobiłem. Warstwa wcale nie musi być minimalna, co więcej ścieżki zasilania i masy warto pogrubic.


    Zastanawia mnie jeszcze kwestia tego co się dzieje przed transformatorem. Wystarczy dać przed uzwojeniem pierwotnym jakiś kondensator i warystor, czy warto jednak dać filtr przeciwzakłóceniowy?

    Zostaw komentarz:


  • rumunn95
    replied
    ja do cynowania plytek stosuje Bisan LB3 rewelka tylko trzeba dokladnie pozniej umyc plytke

    Zostaw komentarz:


  • DiscoLED
    replied
    Trzymajcie się od takich pseudo preparatów z daleka. Płytka po takim zabiegu wygląda jak płytki srebrzone z przed 30 lat (brudno-matowe) do tego cyna bardzo ciężko się tego łapie. Młodzi, niedoświadczeni elektronicy tylko zimnych lutów narobią.
    Dobrą, sprawdzoną lecz pracochłonną metodą jest:
    1. po wytrawieniu dokładne wyszlifowanie miedzi papierem ściernym drobnoziarnistym
    2. pokrycie druku roztworem kalafoni rozpuszczonej w spirytusie.
    3. ręczne pokrycie ścieżek warstewką cyny za pomocą lutownicy (nie transformatorowej). Przy nabraniu wprawy udaje się nałożyć naprawdę minimalną warstwę cyny.
    4. Umyć płytkę w spirytusie lub acetonie.
    tak wykonane cynowanie pięknie błyszczy i fantastycznie się na nim lutuje.

    Zostaw komentarz:


  • mellowman
    replied
    Moja bestia spiewa juz w stereo :)
    Jest dobrze dzwiekowo, bardzo dobrze nawet.
    Dzielnik R3=3k R19=2k Pot=1k
    IRFP240/IRFP9140N/IRF540N

    Zostaw komentarz:


  • irek
    replied
    Dla elektrolitow na 50V maksimum trafo moze miec 2x35V bez obciazenia czyli trafo znamionowo 2x32V. I wtedy mamy jeszcze zapas na 5% wzrost napiecia sieci czyli do 242V. Problem napiecia przerabiany jest od lat w uniampie i nadal malo kto zastanawia sie co znaczy max 2x35V jalowo. I kupuja trafa znamionowo 2x35V a potem elektrolity pracuja na 50-52V i wiecej jak ktos ma ponad 240 w sieci. Wiec lepiej podawac napiecia znamionowe.


    Zamieszczone przez tomq88 Zobacz posta
    Uznajac ze wieksze napiecie jalowo i spadek na mostku zniosa sie
    Niestety nie zniosa, bo na mostku bez obciazenia traci sie ok 1,5V a wiecej dopiero pod obciazeniem. A spadek napiecia trafa to min 2V czyli 3V po wyprostowaniu czyli dwa razy wiecej. Zwykle napiecie trafa jeszcze bardziej siada bo nawet o 5V, bo obciazenie mostkiem protowniczym i wzmacnaizcem jest dosc specyficzne i dalekie od obciazenia czysto rezystancyjnego dla ktorego podawane jest napiecie trafa pod obciazeniem. Wiec lepiej z napieciem nie przesadzac, choc traci sie na mocy.


    Zamieszczone przez tomq88 Zobacz posta
    jest na granicy max napiecia (40 V dla bc550/560)?
    Trzeba jeszcze pamietac ze bootstrap podbija napiecie i zaleznie od bootstrapu moze je wybic nawet 20V ponad napiecie zasilania i to wlasnie napiecie dostaja tranzystory wejsciowe wiec lepiej stosowac BC546/556.

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    Wy budujecie akurat bodajże na bipolarach.
    Ja na mosfetach.

    Prosze wziac pod uwage ze jak np trafo jest nawiniete na np 28V to na jalowo (lub przy malym obciazeniu) napiecie AC bedzie okolo 2-3V wieksze - spada dopiero pod obciazeniem.
    Tak, ale też ok 1,4V zje nam mostek.
    Trafo 2x28 da nam 39,76. Uznajac ze wieksze napiecie jalowo i spadek na mostku zniosa sie to i tak jest na granicy max napiecia (40 V dla bc550/560)?

    ale w praktyce wyjdzie okolo 2x52V DC (takze jak mamy kondy na 50V to prosze uwazac)
    Zwlaszcza jak wezmiemy pod uwage wahania napiecia sieciowego...

    Zostaw komentarz:

Czaruję...
X