Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

FET-hex - swietny, tani wzmacniacz, polecam

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

  • tomq88
    replied
    Czy z racji tego, że temat jest już w projektach będzie opcja zamówienia płytek do wzmacniacza, zasilacza i zabezpieczeń?
    Jak najbardziej. Mozna uderzyć do LuSzTi'ego, bo on wspominał, że mógłby zająć się grupowym zamówieniem.


    Możecie też poczekać, na dniach opublikuje jeszcze projekt fet-ampa i BG-ampa (na tranzystorach bipolarnych) i wtedy będzie można zrobić wspólne zamówienie.

    Zostaw komentarz:


  • Drag-on
    replied
    Czy z racji tego, że temat jest już w projektach będzie opcja zamówienia płytek do wzmacniacza, zasilacza i zabezpieczeń?

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    Przyjmując za Zbigiem 50W mocy na jeden tranzystor, wychodzi, że do 100W wystarczy jedna para.
    Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
    P = U^2 / (2* R )
    (35-7)^2 / 2*4 = 98W
    (35-7)^2 / 2*8 = 49W
    Z powyższego wynika, że granicznym napięciem zasilania dla 1 pary przy 4 ohmach jest +35V, czyli trafo 2x25V.
    Dla 8 ohm będzie to trafo 2x33V
    (47-7)^2 / 2*8 = 100W

    Takie napięcie jest jednocześnie wartością graniczną dla 2 par tranzystorów przy kolumnie 4 ohm.
    Więc:
    Trafo <2x25V - jedna para 4 ohm - jedna para 8 ohm
    Trafo <2x33V - dwie pary 4 ohm - jedna para 8 ohm
    Trafo >2x33V - trzy pary 4 ohm - dwie pary 8 ohm
    Co do wyższych napięć wypadałoby posprawdzać, czy elementy wytrzymają. Jeśli coś źle policzyłem to mnie poprawcie.

    Zostaw komentarz:


  • _NATAN_5064
    replied
    Mam pytanie co do trafa jeszcze. Można przyjąć jakieś napięcie, które trzeba dodać przy dodawanu kolejnej pary tranzystorów mocy, i jego orientacyjna moc? Załóżmy w jednostce V/parę,

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    Wgrałem je od nowa tutaj:
    http://diyaudio.pl/attachment.php?at...1&d=1375204476
    http://diyaudio.pl/attachment.php?at...1&d=1375204512
    Załączone pliki

    Zostaw komentarz:


  • _NATAN_5064
    replied
    Zamieszczone przez RAZOR026 Zobacz posta
    Daj tam Arctic Cooling MX4 to mniej będzie się grzał ;p
    Kompromitujesz sie na własne i osobiste życzenie.

    Zostaw komentarz:


  • RAZOR026
    replied
    Daj tam Arctic Cooling MX4 to mniej będzie się grzał ;p

    Zostaw komentarz:


  • _NATAN_5064
    replied
    Ale zawartość też mają taką samą.

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    W BG- amp przy 1 parze i przy 4 jest ta sama paczka na jedna parę (BG1).
    Fakt, paczka do 4 par powinna nazywac się BG1.2

    Tu niech zostanie, ale jak bede tworzyl temat w dziale "projektu" to poprawie.

    Zostaw komentarz:


  • borys
    replied
    Zamieszczone przez _NATAN_5064 Zobacz posta
    W BG- amp przy 1 parze i przy 4 jest ta sama paczka na jedna parę (BG1).
    I tak i nie.
    Mozesz zamontowac tylko jedna pare do 4-ro parowego zestawu (obciac reszte nozyczkami przed robieniem pcb)
    Albo opcja nr2 jest specjalnie dedykowana plytka tylko pod jedna pare (szerokosc nie przekracza 60mm) - taka na bok radiatora.

    Zostaw komentarz:


  • _NATAN_5064
    replied
    W BG- amp przy 1 parze i przy 4 jest ta sama paczka na jedna parę (BG1).

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    O ten akapit mi chodzi.
    Kawał dobrej roboty z tym opisem.
    Wersje 3,1 i 6,1 są bez bootstrapu rozumiem.
    Ok, to lepiej byłoby tak:

    Mamy 3 wersje:
    - v 3.1 - z montażem poziomy, tzn prostopadle do radiatora. Bez rezystorów źródłowych. Bez bezpieczników.
    - V 6.1 - wersja z montażem pionowym na radiatorze. Z rezystorami źródłowymi. Z bezpiecznikami.
    - V 7.1 - 3 pary tranzystorów wyjściowych. Z rezystorami źródłowymi. Z bezpiecznikami. Z Bootstrapem. (tu konfiguracja jest dowolna można zamontować co się chce, konfiguracja jest dowolna, kto chce to montuje bootstrap, kto nie to nie montuje, a na płytkę wkładamy tyle tranzystorów wyjściowych ile chcemy).


    Ja nie moge już edytować poprzedniego postu, więc albo jakiś łaskawy moderator to zmieni, albo Borys przy tworzeniu nowego tematu.

    Przy okazji nadałbym jakieś bardziej łatwe do zapamiętania i łatwo rozpoznawalne nazwy.
    Za dużo tych ceferek i spory rozstęp
    Takie oznaczenia Borys wymyślił, więc nie będę się w to mieszał, tym bardziej, że tak są nazwane archiwa i pliki w nich. Zresztą po to jest opis wersji, żeby każdy się połapał.


    ---------------------
    Edit:
    Zapomniałem dodać w opisach montażu i uruchomienia, że najpierw trzeba zworki polutować. I oczywiście przed ostatecznym uruchomieniem z tranzystorami końcowymi wypadałoby zobaczyć, czy wszystko jest na płytce polutowane co powinno być.
    Last edited by tomq88; 29.07.2013, 18:17.

    Zostaw komentarz:


  • morozaw
    replied
    Mamy 3 wersje:
    - v 3.1 - z montażem poziomy, tzn prostopadle do radiatora, bez rezystorów źródłowych i bezpieczników.
    - V 6.1 - wersja z montażem pionowym na radiatorze z bezpiecznikami, z rezystorami źródłowymi (kto chce to sobie zamontuje)
    - V 7.1 - 3 pary tranzystorów wyjściowych i bootstrap. Można zamontować co się chce, konfiguracja jest dowolna, kto chce to montuje bootstrap, kto nie to nie montuje, a na płytkę wkładamy tyle tranzystorów wyjściowych ile chcemy.
    O ten akapit mi chodzi. :)
    Kawał dobrej roboty z tym opisem.
    Wersje 3,1 i 6,1 są bez bootstrapu rozumiem.

    Przy okazji nadałbym jakieś bardziej łatwe do zapamiętania i łatwo rozpoznawalne nazwy.
    Za dużo tych ceferek i spory rozstęp :)

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    Dodałbym informację odnośnie rezystorów źródłowych i bezpieczników w v7.
    A dokładniej o jaka informację chodzi i gdzie mialaby byc umieszczona? Chodzi o opis uruchomienia?

    informację przy wersji na bipolary.
    To samo pytanie.

    Zostaw komentarz:


  • morozaw
    replied
    Dodałbym informację odnośnie rezystorów źródłowych i bezpieczników w v7.1 oraz informację przy wersji na bipolary. :)

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    3. BG-amp, czyli wersja z transystorami bipolarnymi.



    ---------------------------------------------------
    Opis brzmienia:
    Niestety nie wiem czym się różni brzmienie bipolarnych od fetów.


    --------------------------------------------------------------------
    Pliki do pobrania:
    -1 para tranzystorów wyjściowych:
    http://diyaudio.pl/attachment.php?at...6&d=1372971392
    -4 pary tranzystorów wyjściowych:
    http://diyaudio.pl/attachment.php?at...1&d=1375106539



    --------------------------------------------------------------------
    Lista elementów do zamównienia dla jednej pary tranzystorów wyjściowych:

    C1,C9 – 22pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C2- 100pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C3,C4 – 100nF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C5, C6 – 1000uF/16V, najlepiej LOW ESR
    C7,C8 - 100uF/50V
    C10, C12, C13, C14– 470uF/50V
    C11 – 4.7uF/50VDC lub 2,2uF/50VDC (dolna częstotliwość graniczna 7hz lub 16hz), np. Wima, raster 5mm
    C15, C16 – kondensatory antywzbudzeniowe, nie ma potrzeby ich montować.

    Male rezystory metalizowane 0,6W 1% raster 7mm
    R1, R2 - 0,22R, 3W lub 5W, np. ceramiczne.
    R4, R5, R6, R7 - 10R
    R8, R9 - 470R
    R10- 680R
    R11 -330R
    R12, R13- 100R
    R14,R15- 2,2K
    R16- 10K
    R17- 1K
    R20, R21 -22K
    R19- 4,7K
    R22, R23 – 4,7K
    R24- 47R
    R25, R26 -2,2R



    Pot1 – wieloobrotowy/precyzyjny 1K
    Pot „R18” - wieloobrotowy/precyzyjny 1K

    D1, D10 – Zener 15V (1-1,5W)
    D2 i D3 - 1N4007



    Q3 – BC560 (lub BC556 dla wyższych napięć, tj. przy stosowaniu transformatora większego niż 2x25V AC). Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do T3.
    T3 – BC550 (lub BC556 dla wyższych napięć transformatora). Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do T3.tak by miały podobne wzmocnienie do Q3.
    Q6, Q7 – BC556 (mogą być BC560 dla niższych napięć transformatora)
    Q8, Q9 – BC546 (mogą być BC550 dla niższych napięć transformatora)
    Q4 – BD140 (lub MJE 350 dla wyższych napięć)
    T4 – BD139 (lub MJE 340 dla wyższych napięć)
    Q5 – BD139
    U$1 – 2SA1930
    U$2 – 2SC5171
    U$3 – 2SC5200
    U$4 -2SA1943


    Blaszki na bezpieczni (np. ZH3, raster 5mm) – 8szt na stereo
    Końcówki lutownicze do pcb 6,3mm, raster 5mm – 8szt na stereo
    Podkładki termoprzewodzące mikowe TO247 (okolo 20x25mm) – 4szt na stereo
    Podkładki TO-220 (dla Bd139/140) – 6szt na stereo
    Mały radiator dla BD139/140 – 2 szt na stereo, może być docięty aluminiowy profil L lub T o szerokości 2 cm i długości 3-3,5cm.
    Radiator dla Tranzystorów końcowych, np. 7x20cm.
    Pasta silikonowa termoprzewodząca H
    Bezpieczniki F1, F2 szklane 5x20mm, zwłoczne, 3-4A



    --------------------------------------------------------------------
    Lista elementów do zamównienia dla czterech pary tranzystorów wyjściowych:

    C1,C9 – 22pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C2- 100pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C3 -1uF/63V, mkt lub mkp
    C4 – 100nF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C5, C6 – 100uF/16V, najlepiej LOW ESR
    C7,C8 - 100uF/63V
    C10, C12, C13, C14, C17, C18, C19, C20 – 470uF/63V
    C11 – 4.7uF/63VDC lub 2,2uF/63VDC (dolna częstotliwość graniczna 7hz lub 16hz), np. Wima, raster 5mm
    C15, C16 – kondensatory antywzbudzeniowe, nie ma potrzeby montować.

    Male rezystory metalizowane 0,6W 1% raster 7mm
    R1, R2, R27, R28, R29, R30, R31, R32 - 0,22R, 5W, np. ceramiczne.
    R3 -2,2K
    R4, R5, R6, R7 - 10R
    R8, R9 - 470R
    R10- 680R
    R11 -330R
    R12, R13- 100R
    R14,R15- 2,2K
    R16- 10K
    R17- 1K
    R20, R21 -22K
    R19- 560R
    R22, R23 – 4,7K
    R24- 100R
    R25, R26, R33, R34, R35, R36, R37, R38 -2,2R



    Pot1 – wieloobrotowy/precyzyjny 1K
    Pot „R18” - wieloobrotowy/precyzyjny 1K

    D1, D10 – Zener 15V (0,4 lub 1,3W)
    D2 i D3 - 1N4007


    Q3 –BC556. Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do T3.
    T3 – BC556. Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do Q3.
    Q6, Q7 – BC556
    Q8, Q9 – BC546
    Q4 – KSA1220A
    T4 – KSC2690A
    Q5 – 2SC4793
    U$3, U$5, U$6, U$7- 2SC5200
    U$4, U$8, U$9, U$10, 2SA1943


    Blaszki na bezpieczni (np. ZH3, raster 5mm) – 8szt na stereo
    Końcówki lutownicze do pcb 6,3mm, raster 5mm – 8szt na stereo
    Podkładki termoprzewodzące mikowe TO247 (okolo 20x25mm) – 16szt na stereo
    Podkładki TO-220 (dla Bd139/140) – 6-10szt na stereo
    Mały radiator dla BD139/140 – 2 szt na stereo, może być docięty aluminiowy profil L lub T o szerokości 2 cm i długości 3-3,5cm.
    Radiator dla Tranzystorów końcowych,
    Pasta silikonowa termoprzewodząca H
    Bezpieczniki F1, F2 szklane 5x20mm, zwłoczne, 3-4A




    -------------------------------------------------------------------------
    Opis uruchomienia dla laików:
    1. Lutujemy R6, R7, D2, D3, C3, C4, C7, C8, C10, C12, C13, C14 oraz wtyki zasilające i wtyk od masy. Jeśli napięcie na C8 i C7 jest ok, to można wstawić źródła prądowe.
    2. Montujemy Q8, Q9, R11, R21, c6 i sprawdzamy, czy między bazami, a emiterami tranzystorów jest ok 0,6-0,63V. Jeśli tak to multimetr ustawiamy na pomiar prądu stałego w zakresie 20mA i jedna sonde przykładamy do rezystora R13, a drugą do masy. Powinien płynąć prąd ok 1,8 mA. Jeśli tak jest to składamy drugie źródło i regulujemy potencjometrem tak by uzyskać taki sam prąd jak w dolnym źródle.
    3. Teraz lutujemy R16, R17, C11 i C2, R12 , R13, R8 , R9, C5 i C6 oraz Q3i T3 (tranzystory wejsciowe). Sprawdzamy napięcia miedzy bazami, a emiterami. Powinno być ok 0,63V.
    4. Montujemy na niewielkim radiatorze Q4 i T4 używając podkładek mikowych. Lutujemy na pcb pozostałe elementy, ale bez tranzystorów wyjściowych. Sprawdzamy napięcie między bazą, a emiterem Q4, a potem to samo dla T4, Q5, U$1 i U$2. Powinno być ok. 0,63V.
    6. Jeżeli wszystko jest ok., to pozostało tylko umieścić na płytce tranzystory końcowe U$3 i U$4 (należy je od razu przykręcić je do głównego radiatora używając podkładek mikowych). Jeżeli na płytce mamy miejsce na bezpieczniki wstawiamy je.
    7. Miernik ustawiamy na zakres pomiaru napięcia stałego w zakresie 20V, jedną sondę przykładamy do masy, drugą do wyjścia wzmacniacza i włączamy zasilanie. Wartość napięcia stałego powinna być poniżej 0,1V. Jeżeli tak nie jest to gdzieś jest błąd i należy wziąć schemat do ręki i sprawdzić, czy odpowiednie elementy znajdują się w odpowiednich miejscach oraz czy nie ma żadnych zwarć. Dobrze jest pomierzyć rezystancję pomiędzy poszczególnymi elementami , które są połączone poprzez rezystory. Przykładowo, nie mierzymy rezystancji przykładając sondy multimetru do nóżek rezystora R1, tylko jedną przykładamy do bramki Q1, a drugą do kolektora Q4. W ten sposób można wykryć niepodlutowane końcówki.
    8. Jeżeli napięcie na wyjściu jest poniżej 0,1V przestawiamy zakres pomiarowy multimetru na 2V i regulujemy potencjometrem P1 tak, by uzyskać możliwie najmniejszy offset, np. ~0,001V.
    9. Wyłączamy zasilanie, przestawiamy multimetr na zakres pomiary 10 A i wpinamy go szeregowo w jedną z szyn zasilania. Kręcimy potencjometrem R18 tak by uzyskać pobór prądu ok. 100mA Jeżeli to się uda, można zmienić zakres pomiarowy multimetru na 200mA i wyregulować dokładniej prąd spoczynkowy, poprawiając regulację po ok. 15-20minutach, gdy wzmacniacz się rozgrzeje. Gdy prąd spoczynkowy jest stabilny, uruchamianie wzmacniacza można uznać za zakończone.
    Załączone pliki

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    2. Fet-amp, czyli wersja z tranzystroami lateralnymi.

    ---------------------------------------------
    Opis brzmienia:
    Co do różnic w brzmieniu to wiele osób (np misiomor) pisze, ze Lateralne brzmią lepiej, nie potrzebuja ukladu kompensacji terminczej (co upraszcza uklad), ale z przy okazji tego, że są "nie do zajechania", tzn nie mogą przekroczyć swojego maksymalnego prądu, to nieco gorzej radzą sobie na basie.


    ----------------------------------------------------
    Pliki do pobrania
    http://diyaudio.pl/attachment.php?at...0&d=1371993020



    ---------------------------------------
    Lista elementów do zamówienia:
    BOM fet-amp
    C1,C9 – 33pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C2- 100pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C3,C4 – 100nF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C5, C6 – 2200uF/16V, najlepiej LOW ESR
    C7,C8 -1000uF/50V
    C10, C12, C13, C14– 470uF/50V
    C11 – 4.7uF/50VDC lub 2,2uF/50VDC (dolna cz&#234;stotliwoœ&#230; graniczna 7hz lub 16hz), np. Wima, raster 5mm


    Male rezystory metalizowane 0,6W 1% raster 7mm
    R1, R2 – 100R
    R3 - 10R
    R4, R5, R6, R7 - 10R
    R8, R9 - 470R
    R10- 680R
    R11 -330R
    R12, R13- 100R
    R14,R15- 2,2K
    R16- 10K lub 22K
    R17- 1K
    R20, R21 -22K

    Pot1 – wieloobrotowy/precyzyjny 1K
    Pot „R18” - wieloobrotowy/precyzyjny 1K


    D1, D4, D5 - 1n4148
    D2 i D3 - 1N4007


    Q3 – BC560 (lub BC556 dla wyższych napięć, tj. przy stosowaniu transformatora większego niż 2x25V AC). Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do T3.
    T3 – BC550 (lub BC556 dla wyższych napięć transformatora). Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do T3.tak by mia&#179;y podobne wzmocnienie do Q3.
    Q6, Q7 – BC556 (mogą być BC560 dla niższych napięć transformatora)
    Q8, Q9 – BC546 (mogą być BC550 dla niższych napięć transformatora)
    Q4 – BD140 (lub MJE 350 dla wyższych napięć)
    T4 – BD139 (lub MJE 340 dla wyższych napięć)
    Q5 – IRF540-H lub IRF530
    2SK1 - 2SK1058
    U$1 - 2SJ162


    Blaszki na bezpieczni (np. ZH3, raster 5mm) – 8szt na stereo
    Końcówki lutownicze do pcb 6,3mm, raster 5mm – 8szt na stereo
    Podkładki termoprzewodzące mikowe TO247 (okolo 20x25mm) – 4szt na stereo
    Podkładki TO-220 (dla Bd139/140) – 4szt na stereo
    Mały radiator dla BD139/140 – 2 szt na stereo, może być docięty aluminiowy profil L lub T o szerokości 2 cm i długości 3-3,5cm.
    Radiator dla Tranzystorów końcowych, np. 7x20cm.
    Pasta silikonowa termoprzewodząca H
    Bezpieczniki F1, F2 szklane 5x20mm, zwłoczne, 3-4A


    -----------------------------------------------------------------------
    Opis montażu i uruchomienia dla laików:

    1. Lutujemy R6, R7, D2, D3, C3, C4, C7, C8, C10, C12, C13, C14 oraz wtyki zasilające i wtyk od masy. Jeśli napięcie na C8 i C7 jest ok, to można wstawić źródła prądowe.
    2. Montujemy Q8, Q9, R11, R21, c6 i sprawdzamy, czy między bazami, a emiterami tranzystorów jest ok 0,6-0,63V. Jeśli tak to multimetr ustawiamy na pomiar prądu stałego w zakresie 20mA i jedna sonde przykładamy do rezystora R13, a drugą do masy. Powinien płynąć prąd ok 1,8 mA. Jeśli tak jest to składamy drugie źródło i regulujemy potencjometrem tak by uzyskać taki sam prąd jak w dolnym źródle.
    3. Teraz lutujemy R16, R17, C11 i C2, R12 , R13, R8 , R9, C5 i C6 oraz Q3i T3 (tranzystory wejsciowe). Sprawdzamy napięcia miedzy bazami, a emiterami. Powinno być ok 0,63V.
    4. Montujemy na niewielkim radiatorze Q4 i T4 używając podkładek mikowych. Lutujemy na pcb Q4, T4, R4, R5,R3, R1, R2, D1 i D10, D1, D4, D5 oraz potencjometr R18. Sprawdzamy napięcie między bazą, a emiterem Q4, a potem to samo dla T4. Powinno być ok. 0,63V.
    6. Jeżeli wszystko jest ok., to pozostało tylko umieścić na płytce tranzystory końcowe Q1 i Q2 (należy je od razu przykręcić je do głównego radiatora używając podkładek mikowych). Jeżeli na płytce mamy miejsce na bezpieczniki wstawiamy je.
    7. Miernik ustawiamy na zakres pomiaru napięcia stałego w zakresie 20V, jedną sondę przykładamy do masy, drugą do wyjścia wzmacniacza i włączamy zasilanie. Wartość napięcia stałego powinna być poniżej 0,1V. Jeżeli tak nie jest to gdzieś jest błąd i należy wziąć schemat do ręki i sprawdzić, czy odpowiednie elementy znajdują się w odpowiednich miejscach oraz czy nie ma żadnych zwarć. Dobrze jest pomierzyć rezystancję pomiędzy poszczególnymi elementami , które są połączone poprzez rezystory. Przykładowo, nie mierzymy rezystancji przykładając sondy multimetru do nóżek rezystora R1, tylko jedną przykładamy do bramki Q1, a drugą do kolektora Q4. W ten sposób można wykryć niepodlutowane końcówki.
    8. Jeżeli napięcie na wyjściu jest poniżej 0,1V przestawiamy zakres pomiarowy multimetru na 2V i regulujemy potencjometrem P1 tak, by uzyskać możliwie najmniejszy offset, np. ~0,001V.
    9. Wyłączamy zasilanie, przestawiamy multimetr na zakres pomiary 10 A i wpinamy go szeregowo w jedną z szyn zasilania. Kręcimy potencjometrem R18 tak by uzyskać pobór prądu ok. 0,1A. Jeżeli to się uda, można zmienić zakres pomiarowy multimetru na 200mA i wyregulować dokładniej prąd spoczynkowy, poprawiając regulację po ok. 15-20minutach, gdy wzmacniacz się rozgrzeje. Gdy prąd spoczynkowy jest stabilny, uruchamianie wzmacniacza można uznać za zakończone.

    Zostaw komentarz:


  • tomq88
    replied
    Zamieszczam opisy. Ogólnie są 3 wersje wzmacniacza (mosfety, lateralne, bipolarne) z różnymi odmianami. Całość więc jest rozdzielona na 3 grupy. Borys, jeśli mógłbyś to zerknij czy jest ok i utwórz nowy temat w dziale projekty i tam wklej zawartość tych postów:

    1. Fet-hex na traznystorach Mosfet.
    -------------------------------------------------------------------------------
    Opis brzmienia:

    Wzmacniacz gra bardzo dobrze, góra nie jest taka ostra jak w symasymie (czasami dawala sie we znaki). Kontrola basu bardzo dobra - zreszta co ja bede pisal, nie napisze przeciez -''wydlubalem wzmacniacz ktory gra najlepiej na swiecie''. Nie mnie to oceniac. Ja mialem zalozenie takie - chcialem zrobic wzmacniacz ktory bedzie gral lepiej niz te co mam dotychczas i tak zeby kazdy mogl sobie za kilka pln polutowac.

    --------------------------------------------------------------------------------
    Mamy 3 wersje:
    - v 3.1 - z montażem poziomy, tzn prostopadle do radiatora, bez rezystorów źródłowych i bezpieczników.
    - V 6.1 - wersja z montażem pionowym na radiatorze z bezpiecznikami, z rezystorami źródłowymi (kto chce to sobie zamontuje)
    - V 7.1 - 3 pary tranzystorów wyjściowych i bootstrap. Można zamontować co się chce, konfiguracja jest dowolna, kto chce to montuje bootstrap, kto nie to nie montuje, a na płytkę wkładamy tyle tranzystorów wyjściowych ile chcemy.


    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    Pliki do pobrania wersji

    FET-hex v 3.1:
    http://diyaudio.pl/attachment.php?at...8&d=1371991880
    FET-hex v 6.1:
    http://diyaudio.pl/attachment.php?at...9&d=1371991891
    FET-hex v 71.:
    http://diyaudio.pl/attachment.php?at...1&d=1375105874



    -------------------------------------------------------------------------------------
    Lista elementów do zamówienia:

    - v3.1 i 6.1:

    C1,C9 – 33pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C2- 100pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C3,C4 – 100nF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm (dla wersji bez bootstrapa

    C5, C6 – 2200uF/16V, najlepiej LOW ESR
    C7,C8 -1000uF/50V
    C10, C12, C13, C14– 470uF/50V
    C11 – 4.7uF/50VDC lub 2,2uF/50VDC (dolna częstotliwość graniczna 7hz lub 16hz), np. Wima, raster 5mm


    Male rezystory metalizowane 0,6W 1% raster 7mm
    R1, R2 - 100R
    R4, R5, R6, R7 - 10R
    R8, R9 - 470R
    R10- 680R
    R11 -330R
    R12, R13- 100R
    R14,R15- 2,2K
    R16- 10K
    R17- 1K
    R20, R21 -22K
    R19- 4,7K (lub 2,2K i wtedy potencjometr R18 ~5kohm – daje to większy zakres regulacji prądu spoczynkowego)
    R22, R23 (rezystory źródłowe) - 0,22R, 3W lub 5W, np. ceramiczne.
    R28, R29 – 1K (dla wersji bootstrapem)


    Pot1 – wieloobrotowy/precyzyjny 1K
    Pot „R18” - wieloobrotowy/precyzyjny 1K

    D1, D10 – Zener 15V (0,4 lub 1,3W)
    D2 , D3 - 1N4007
    D4, D5 – 1N4007 (dla wersji bootstrapem)

    Q3 – BC560 (lub BC556 dla wyższych napięć, tj. przy stosowaniu transformatora większego niż 2x25V AC). Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do T3.
    T3 – BC550 (lub BC556 dla wyższych napięć transformatora). Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do Q3.
    Q6, Q7 – BC556 (mogą być BC560 dla niższych napięć transformatora)
    Q8, Q9 – BC546 (mogą być BC550 dla niższych napięć transformatora)
    Q4 – BD140 (lub MJE 350 dla wyższych napięć)
    T4 – BD139 (lub MJE 340 dla wyższych napięć)
    Q5 – IRF540-H lub IRF530
    Q1 – IRFP240
    Q2 – IRFP9140


    Blaszki na bezpieczni (np. ZH3, raster 5mm) – 8szt na stereo
    Końcówki lutownicze do pcb 6,3mm, raster 5mm – 8szt na stereo

    Podkładki termoprzewodzące mikowe TO247 (okolo 20x25mm) – 4szt na stereo

    Podkładki TO-220 (dla Bd139/140 i IRF530) – 6szt na stereo
    Tulejki izolacyjne To220 (dla IRF530) – 2 szt na stereo

    Maly radiator dla BD139/140 – 2 szt na stereo, może być docięty aluminiowy profil L lub T o szerokości 2 cm i długość 3-3,5cm.

    Radiator dla Tranzystorów końcowych, np. 7x16cm.

    Pasta silikonowa termoprzewodząca H

    Bezpieczniki F1, F2 szklane 5x20mm, zwłoczne, 3-4A




    --------------------------------------------------------------------
    Lista elmentów do zamówienia
    - v 7.1

    BOM fet-hex BOOTSTRAP
    C1,C9 – 33pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C2- 100pF, typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm
    C3,C4 – 47uF/100V,
    C5, C6 – 2200uF/16V, najlepiej LOW ESR
    C7,C8 -1000uF/63V
    C10, C12, C13, C14– 470uF/63V
    C11 – 4.7uF/50VDC lub 2,2uF/63VDC (dolna częstotliwość graniczna 7hz lub 16hz), np. Wima, raster 5mm
    C15/C16 - 110nF - typ monolityczny, mikowy, ceramiczny, raster 5mm


    Male rezystory metalizowane 0,6W 1% raster 7mm
    R1, R2 - 100R
    R4, R5, R6, R7 - 10R
    R8, R9 - 470R
    R10- 680R
    R11 -330R
    R12, R13- 100R
    R14,R15- 2,2K
    R16- 10K
    R17- 1K
    R20, R21 -22K
    R19- 4,7K (lub 2,2K i wtedy potencjometr R18 ~5kohm – daje to większy zakres regulacji prądu spoczynkowego)
    R22, R23 (rezystory źródłowe) - 0,22R, 3W lub 5W, np. ceramiczne.
    R28, R29 – 1K


    Pot1 – wieloobrotowy/precyzyjny 1K
    Pot „R18” - wieloobrotowy/precyzyjny 1K

    D1, D10 – Zener 15V (0,4 lub 1,3W)
    D2 , D3, D4, D5 - 1N4007
    Q3 – BC556 Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do T3.
    T3 – BC556 Należy je parować (miernik na 'hfe' i do dziurek :P), tak by miały podobne wzmocnienie do Q3.
    Q6, Q7 – BC556 (mogą być BC560 dla niższych napięć transformatora)
    Q8, Q9 – BC546 (mogą być BC550 dla niższych napięć transformatora)
    Q4 – BD140 (lub MJE 350 dla wyższych napięć)
    T4 – BD139 (lub MJE 340 dla wyższych napięć)
    Q5 – IRF540-H lub IRF530
    Q1 – IRFP240
    Q2 – IRFP9140


    Blaszki na bezpieczni (np. ZH3, raster 5mm) – 8szt na stereo
    Końcówki lutownicze do pcb 6,3mm, raster 5mm – 8szt na stereo

    Podkładki termoprzewodzące mikowe TO247 (okolo 20x25mm) – 4szt na stereo

    Podkładki TO-220 (dla Bd139/140 i IRF530) – 6szt na stereo
    Tulejki izolacyjne To220 (dla IRF530) – 2 szt na stereo

    Mały radiator dla BD139/140 – 2 szt na stereo, może być docięty aluminiowy profil L lub T o szerokości 2 cm i długość 3-3,5cm.

    Radiator dla Tranzystorów końcowych, np. 7x20cm.


    Pasta silikonowa termoprzewodząca H


    Bezpieczniki F1, F2 szklane 5x20mm, zwłoczne, 3-4A




    ------------------------------------------------------------------------------------
    Opis uruchomienia dla laików:

    Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w uruchamianiu wzmacniacz to koniecznie musi najpierw zrobić taki układ: http://diyaudio.pl/showthread.php/20...ia-wzmacniaczy

    Zamiast rezystorów R2 i R3 0,68ohm można dać 1-1,5ohm, jeszcze bardziej ograniczy to prąd jaki może pobrać wzmacniacz. Te elektroniczne bezpieczniki uratują wzmacniacz, w razie gdyby coś poszło nie tak. W większości przypadków pozwalają też na pomierzenie napięć na nieprawidłowo zmontowanym wzmacniaczu bez obawy, że coś się uszkodzi.

    Niezbędna będzie również rozpiska wyprowadzeń poszczególnych tranzystorów. Ściągamy noty katalogowe ze strony producenta i sprawdzamy w gdzie jest B,C,E tranzystorów bipolarnych i gdzie i G,D,S polowych.


    Proponuje uruchamiać wzmacniacz tak jak kiedyś radził IREK - stopień po stopniu.
    1. Lutujemy R6, R7, D2, D3, C3, C4, C7, C8, C10, C12, C13, C14 oraz wtyki zasilające i wtyk od masy. Jeżeli uruchamiamy wersję z bootstrapem to lutujemy także C15, C3, C4, R28, R29 oraz D3 i D4. Jeśli napięcie na C8 i C7 jest ok, to można wstawić źródła prądowe.
    2. Montujemy Q8, Q9, R11, R21, c6 i sprawdzamy, czy między bazami, a emiterami tranzystorów jest ok 0,6-0,63V. Jeśli tak to multimetr ustawiamy na pomiar prądu stałego w zakresie 20mA i jedna sonde przykładamy do rezystora R13, a drugą do masy. Powinien płynąć prąd ok 1,8 mA. Jeśli tak jest to składamy drugie źródło i regulujemy potencjometrem tak by uzyskać taki sam prąd jak w dolnym źródle.
    3. Teraz lutujemy R16, R17, C11 i C2, R12 , R13, R8 , R9, C5 i C6 oraz Q3i T3 (tranzystory wejsciowe). Sprawdzamy napięcia miedzy bazami, a emiterami. Powinno być ok 0,63V.
    4. Montujemy na niewielkim radiatorze Q4 i T4 używając podkładek mikowych. Lutujemy na pcb Q4, T4, Q5, R4, R5,R3, R19, R1, R2, D1 i D10 oraz potencjometr R18. Sprawdzamy napięcie między bazą, a emiterem Q4, a potem to samo dla T4. Powinno być ok. 0,63V.
    5. Sprawdzamy napięcie między drenem a źródłem Q5. Powinno być ok. 6,5V. Jeżeli takie nie jest należy kręcić potencjometrem R18 by ustawić odpowiednie.
    6. Jeżeli wszystko jest ok., to pozostało tylko umieścić na płytce rezystory źródłowe R22 i R23 oraz tranzystory końcowe Q1 i Q2 (należy je odrazu przykręcić je do głównego radiatora używając podkładek mikowych). Jeżeli na płytce mamy miejsce na bezpieczniki wstawiamy je.
    7. Miernik ustawiamy na zakres pomiaru napięcia stałego w zakresie 20V, jedną sonde przykładamy do masy, drugą do wyjścia wzmacniacza i włączamy zasilanie. Wartosć napięcia stałego powinna być poniżej 0,1V. Jeżeli tak nie jest to gdzieś jest błąd i należy wziąć schemat do ręki i sprawdzić, czy odpowiednie elementy znajdują się w odpowiednich miejscach oraz czy nie ma żadnych zwarć. Dobrze jest pomierzyć rezystancję pomiędzy poszczególnymi elementami , które są połączone poprzez rezystory. Przykładowo, nie mierzymy rezystancji przykładając sondy multimetru do nóżek rezystora R1, tylko jedną przykładamy do bramki Q1, a drugą do kolektora Q4. W ten sposób można wykryć niepodlutowane końcówki.
    8. Jeżeli napięcie na wyjściu jest poniżej 0,1V przestawiamy zakres pomiarowy multimetru na 2V i regulujemy potencjometrem P1 tak, by uzyskać możliwie najmniejszy offset, np. ~0,001V.
    9. Wyłączamy zasilanie, przestawiamy multimetr na zakres pomiary 10 A i wpinamy go szeregowo w jedną z szyn zasilania. Kręcimy potencjometrem R18 tak by uzyskać pobór prądu ok. 0,1A. Jeżeli to się uda, można zmienić zakres pomiarowy multimetru na 200mA i wyregulować dokładniej prąd spoczynkowy, poprawiając regulację po ok. 15-20minutach, gdy wzmacniacz się rozgrzeje. Gdy prąd spoczynkowy jest stabilny, uruchamianie wzmacniacza można uznać za zakończone.
    10. Ze względu na rozrzut wartości UGS mofetów może się okazać, że nie można od razu wyregulować właściwie prądu spoczynkowego. Należy wtedy zmienić wartości R19 i R18. W przypadku gdy prąd spoczynkowy jest za wysoki i nie można ustawić niższego należy zwiększyć rezystancję (np. zamieniać potencjometr 1K na 2kohm). Gdy prąd spoczynkowy jest za niski należy zwiększyć rezystancję (przykładowo jako R19 wstawić rezystor 3,3kohm).
    Załączone pliki

    Zostaw komentarz:


  • .3lite
    replied
    Zamieszczone przez borys Zobacz posta
    Fet-hex w wersji na kilka par tez ma podwojny bootstrap :P i wyjscie ciagnie prawie do samego raila !!
    A widzisz, tej wersji akurat nie widziałem bo sam mam wersję z lateralnymi - kolega tomq88 może akurat zrobi opis z różnymi wersjami bo idzie się pogubić :P

    W takim wypadku kolega śmiało może taką wersje też budować.

    Zostaw komentarz:


  • borys
    replied
    Zamieszczone przez .3lite Zobacz posta
    A nie lepiej wzmacniacz Zbig'a z podwójnym bootstrapem do tego zadania?
    Fet-hex w wersji na kilka par tez ma podwojny bootstrap :P i wyjscie ciagnie prawie do samego raila !!

    Zostaw komentarz:

Czaruję...
X