Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Kolumny aktywne -jak zacząć.

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Są jeszcze DAC'e z DSP, PCM5122, PCM5142. Zawierają bloki biquad filters, więc, teoretycznie, dosyć prosto powinno dać się zrobić uklad dwudrożny. Przed zabawą w DSP można sprawdzić jak brzmią, uruchamiając jako zwykły DAC. Osobiście niestety nie wykonałem. Scalaki leżą w szufladzie z dwa lata... :(

    Skomentuj


      #22
      Zamieszczone przez kamillos Zobacz posta
      Są jeszcze DAC'e z DSP, PCM5122, PCM5142.
      Tego jeszcze nie widziałem ...
      A już przejrzałem kilka dokumentacji:


      W sumie analogiczny do ADAU1701. Przy czym AnalgDevices daje SigmaStudio a TexasInstruments ma jakieś swoje Pure Path Studio ...

      Chwilowo DSP odłożyłem. Zacząłem projektować końcówki mocy z wejściem sygnału jako SPDIF także przez najbliższych kilka dni siedzę w DAC'ach. Aż się na coś zdecyduję.
      Jak ogarnę DAC'e wrócę do DSP bo tutaj trzeba więcej cierpliwości.

      Cały czas mam wątpliwości na ile słuszne i znaczące jest doprowadzać do kolumny SLAVE sygnał cyfrowy. Być może sygnał zbalansowany sprawę jakości i zakłóceń wystarczająco dobrze załatwi?
      Mam obawy, że kolejny konwerter D/A zrobi więcej złego niż pożytku ... Tym bardziej jest to kuszące, że taki ADAU1701 załatwia w jednej kostce wejścia analogowe, cyfrowe obróbkę DSP i wyjściowe DAC'e ...
      Więc w sumie po co komplikować ? Kolejna zaleta to taką płytkę z jednym ADAU1701 każdy sobie w domu polutuje a nawet wytrawi bo ogarnę to na jednostronnej PCB.

      W sumie można na wyjściu DAC'a dać WO zrobić sygnał zbalansowany na poziomie 5V i chyba przy takich parametrach praktycznie nie ma szans na zakłócenia, szumy czy utratę dynamiki.

      Poradźcie :-)
      Last edited by katakrowa; 16.01.2019, 21:52.

      Skomentuj


        #23
        Po wstępnym przestudiowaniu dokumentacji zrodziły się pierwsze dwie opcje:
        - Pierwsza "wszystko do końcówki cyfrowe" ;
        - Druga "do końcówki sygnał zbalansowany" ;

        "wszystko do końcówki cyfrowe"



        "do końcówki sygnał zbalansowany"




        Czy ktoś może ocenić przedstawione koncepcje ? Nie wiem czy jest sens na ten jeden przewód do kolumny SLAVE puszczać sygnał cyfrowy ...
        Last edited by katakrowa; 18.01.2019, 01:58.

        Skomentuj


          #24
          Pytanie na jakie odległości chcesz wypuścić sygnał w przypadku SPDIF i czy mieści się to dopuszczalnej granicy. Prędzej poszedł bym nie w coaxiala a optyka.

          Skomentuj


            #25
            Zastanawiam się finalnie nad sygnałem ostatecznie nad sygnałem zbalansowanym. Dodatkowe DAC`e i konwertery SPDIF będą chyba jedynie niepotrzebnym kosztem a efekt finalnie niekoniecznie będzie lepszy.
            Jaka odległość? No tyle ile między kolumnami max 3 do 5 metrów. Sygnał zbalansowany powinien się wystarczająco dobrze sprawdzić. A jak mnie jednak najdzie na połączenie cyfrowe to zrobię optyczne.

            Skomentuj


              #26
              Bardzo ciekawy wątek - na jakim etapie jest teraz ten projekt?

              Skomentuj


                #27
                Jak wygląda ten projekt? Bardzo interesujący. Ja chcę coś podobnego, prostrzego. Kolumny dwudrożne z dwoma głośnikami i dwoma końcówkami mocy i dwoma filtrami aktywnymi. Tutaj odpada droga i trudna do zestrojenia zwrotnica. Zwłaszcza jak nie mamy części bo filtry można zestroić dla każdego egzemplarza głośniki i obudowy indywidualnie np potencjometrami montażowymi w obwodzie r-c filtra. Nie trzeba kilku cewek na wymianę czy drogich kondensatorów. A jak zastosujemy końcówki mocy w klasie D np z Aliekspres a mają szeroką gamę mocy i zasilacze to zakup prawie za bezcen a i może filtry się znajdą. Do tego wspólne sterowanie. Przedwzmacniacz z regulacją barwy i balansu oraz selektorem wejść. Albo przedwzmacniacz - odbiornik sieciowy taki do wszystkiego.
                Co o tym sądzicie? Oczywiście wzmacniacze klasy D wymienione to taka wersja budżetowa ale czy to dobre rozwiązanie naprzeciw skomplikowanej zwrotnicy?
                Wada to zasilanie każdej kolumny. Można dodać wyłącznik zasilania końcówek przy braku sygnału m.cz. Jak w subach.

                Skomentuj


                  #28
                  Na ogół same filtry nie wystarczą. i tak i tak trzeba zrobić pomiary żeby wykonać dobrą / optymalną kolumnę.
                  Jeśli ktoś to rozumie, to i z wykonaniem zwrotnicy pasywnej nie będzie miał problemu. Jeśli nie to i aktywna zagra tak sobie.

                  Skomentuj


                    #29
                    Tak. Oczywiście. Ale zwrotnica czy filtr wymaga strojenia. Przy pasywnej potrzebujemy dodatkowych elementów co podraża zwrotnice.A elementy po prostu nam zostaną w szufladzie. Przy aktywnej wystarczy zmiana układu rc wymiana tanich kondensatorów. Przykład filtra: https://pl.aliexpress.com/item/10050...Cquery_from%3A
                    Przy pasywnej wiąże sie to z zakupem dodatkowych drogich elementów. Do tych filtrów dodałbym końcówki mocy też z ali. 50W dla wysokotonowego i 100-150W dla niskotonowego. W klasie D. Chyba że ktoś chce lepszą jakość to klasa AB. Do tego regulacja głosności osobno dla tonów wysokich i niskich na kolumnie. Umożliwi to ucięcie uciążliwości tonów wysokich i uwypuklenie basów w zależności od upodobań zamiast rezystorów. Na ukladzie pasywnym tracimy część mocy i mamy zmianę impedancji w zależności od częstotliwości. Całość sterowana z przedwzmacniacza z regulacją barwy i balansem jako oddzielny sprzęt bądź umieszczony w jednej z kolumn. Lub sterowanie z przedwzmacniacza sieciowego. Co o tym sądzisz? Tu przykład wzmacniacza.
                    https://pl.aliexpress.com/item/10050...iABEgIqyvD_BwE
                    Last edited by bumble; 06.01.2025, 10:45.

                    Skomentuj


                      #30
                      No tak, tylko że taki prosty filtr nie wystarczy żeby np. skompensować efekt przegrody (baffle step). Pozostawienie możliwości regulacji proporcji między głośnikami też uważam za szkodliwe. W raz z głośnością zmieni się punkt podziału, tego nie chcemy. Regulacja barwy powinna odbywać się na sumie, przed zwrotnicą.

                      Najlepiej byłoby zaprojektować filtry w oparciu o dsp, a później na tej podstawie zrobić kopię w postaci analogowej, jeśli całość ma być analogowa.
                      Tak czy inaczej żeby zbudować dobrą kolumnę musisz zainwestować w sprzęt towarzyszący. Z aktywną zwrotnicą wcale nie jest łatwiej.

                      Skomentuj


                        #31
                        Nie będzie regulacji głośności pojedyńczych głośników. Zgadzam się. Oczywiście regulacja barwy, balansu i wzmocnienia to będzie zadanie przedwzmacniacza wraz z selektorem wejść. Jeszcze zastanawia mnie jedna sprawa. Właściwie dwie. Pierwsza to czy kolumna 2 drożna na wzmacniaczu 2,0 np 50+50W i dwie takie same kolumny z zasilaczami połączenie pomiędzy kablem sygnałowym, czy na 4,0 50+50+50+50W wtedy jeden zasilacz ale do drugiej kolumny kabel głośnikowy i głośniki przypisane do stron prawo lewo. Kabel sygnałowy i tak musi być z przedwzmacniacza. Druga opcja to kolumna 3 drożna na końcówce 2.1 np 50+50+100 wtedy 100W zasila woofer a reszta odpowiednio średnio i wysoko tonowe. No nie wiem jak lepiej.

                        Skomentuj


                          #32
                          Lepiej niech każda kolumna ma swój wzmacniacz.

                          Skomentuj


                            #33
                            Ok tak zrobię. Jeszcze teraz sprawa czy 2 drożna czy 3 drożna jak pisałem wyżej?

                            Skomentuj


                              #34
                              3-drożne - więcej zabawy, lepsze granie jeśli uda się dobrze dostroić

                              Skomentuj


                                #35
                                Patrzyłem na przetworniki STX i na tych tanich za ok50zł na dwóch bede miał dziurę w okolicy 2200-2500Hz bo ten tani wysoki zaczyna od 2500 chyba ale na początku słaba charakterystyka. musiał bym droższe przetworniki kupić. Na 3 będzie ok a średniotonowy dostane za 40-50zł więc wychodzi to samo. Filtry aktywne są na 3 drogi i to chyba 24db/okt. Mam pytanie właściwie 2. Będę tu polegał na doświadczeniu kolegów. Jak dobrac średnice średniaka względem niskiego? Jęsli dam głośnik niskotonowy 18cm albo 15cm jaką dobrać średnice średniotonowego? Drugie to czy głośniki w osi czy przesuwać średnie i wysokie? Chciałbym br z przodu żeby kolumny mogły stać przy ścianie. Nie wiem jeszcze czy stx dostane w uk ale jest chyba u nich dobry tani peerlees typhon. Jeszcze sprawa osi poziomych głośników. czy dawać je możliwie najbliżej siebie?
                                Odbiegając od tematu czy miał ktoś do czynienia z układem izobarycznym? Zmniejsza on 2 razy rozmiary obudowy zachowując przy tym parametry kolumny no więcej mocy trzeba wiadomo. Słuchałem dawno temu wynalazku z tandemem dwóch niskotonowych gdzie głośniki były w środku a na zewnątrz jedynie otwór i grało to ok. Patrzyłem nz części do zwrotnic. Jentzen to jakaś paranoja. kondensatory po kilkaset zł.

                                Ostatnie pytanie czy sugerować się tym co podaje producent? Chodzi mi o wielkość obudowy i częstotliwość podziału. Bo to czy do zamkniętej czy otwartej to wiadomo trzeba patrzeć bo te do zamkniętej są na twardym zawieszeniu.

                                Czyli do trzech dróg szukam wzmacniacza np 2x50 + 100W będzie ok.???

                                Wiem dużo pytań. Tak. Dziękuję za cierpliwość.
                                Last edited by bumble; 07.01.2025, 14:43.

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Dla zainteresowanych tematem - właśnie zrobiłem podobny projekt i chciałem polecić klocki:
                                  Sterowanie: Raspberry PI (ja użyłem 3A+ który był już w moim posiadaniu, ale poleciłbym wyższy model z wbudowanym wejściem ethernet)
                                  DSP: HifiBerry DAC+ DSP: https://www.hifiberry.com/docs/data-...sheet-dac-dsp/
                                  + dobre wsparcie i gotowe oprogramowanie, włącznie z całym systemem do raspberry
                                  + gotowy interfejs graficzny do sterowania, dostępny przez przeglądarkę i wifi
                                  + cały software open-source
                                  + można wrzucić własny projekt SigmaStudio, dostępne szablony z hifiberry
                                  + płytka ma wyciągnięte wyjścia Serial out 1 i Serial out 2, dzięki którym można bezproblemowo wyciągnąć dodatkowe 4 kanały przez i2s
                                  - trochę kosztuje
                                  - wejście tylko spdif, oraz wszystko co przyjmie Raspberry, czyli lokalny odtwarzacz, streaming, bluetooth.
                                  - GUI nie obsługuje więcej niż 4 kanały (ale zawsze można dostosować pozostałe kanały przez SigmaStudio)

                                  Wzmacniacze: 2x Merus MA12070p (łącznie wyjście 4x80W) z aliexpress, np https://pl.aliexpress.com/item/1005001623757092.html
                                  + brzmią bardzo dobrze
                                  + przyjmują sygnał cyfrowy i2s bezpośrednio z DSP, bezproblemowo integrują się z hifiberry
                                  + bardzo kompaktowe i pięknie łączą się z rozmiarem raspberry + hifiberry (trzeba zmienić program DSP, i ustawić wyjście Serial out 1 i Serial out 2 na left-justified)

                                  Efekt:
                                  Wyjścia 4x80 napędzają aktywnie stereo 2way, tw+midwoofery, i dodatkowo wyjście 2xRCA do aktywnego Subwoofera z własnym zasilaniem.
                                  Bardzo przyjemny interfejs graficzny dostępny przez przeglądarkę w lokalnej sieci (czyli również przez telefon), gdzie mogę dowolnie zmieniać crossovery, EQ i opóźnienia dla każdego głośnika oddzielnie. Niestety konfiguracja subwoofera dostępna jedynie przez SigmaStudio.
                                  Cały tor audio cyfrowy od wejścia, przez dsp, do końcówki mocy.
                                  Bardzo kompaktowe wymiary.

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    Coś takiego znalazłem w necie
                                    Zwrotnica dwu drożna
                                    korekcja góra dół pasma + regulacja czasu na wysokotonowym




                                    Skomentuj


                                      #38
                                      To jest płytka z procesorem dsp od analog devices, programowana za pomocą sigmastudio. Tam można zrobić dużo więcej niż to co napisałeś. Możesz sam poukładać z klocków swój program do dsp.
                                      Funkcjonalność świetna. Natomiast od strony analogowej to zależy od użytego procesora lub dac.

                                      Skomentuj

                                      Czaruję...
                                      X