Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Cos do studia Monitory odsłuchowe

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Cos do studia Monitory odsłuchowe

    Witam
    Możecie polecić jakieś głośniki (midwofer) na których można zrobić monitory studyjne? Coś do 18 cm do 150 zł

    #2
    Kwota niezbyt duza a konstrukcji kolumn na tym forum jest pod dostatkiem.
    No chyba ze ktos mi wytlumaczy jaka to wielka roznica jest miedzy kolumna domowa a monitorem studyjnym?

    Skomentuj


      #3
      a koniecznie 18 ?

      Skomentuj


        #4
        Monitory odsłuchowe główne, czy bliskiego pola? Jak duże pomieszczenie, gdzie mają stać i jak muzyka ma być na nich odsłuchiwana?

        Skomentuj


          #5
          Roznica jest taka, ze monitory studyjne zawsze projektuje sie tak aby ich charakterystyka przetwarzania byla mozliwie najbardziej plaska. Zestawy domowe jak i spora czesc hajj endu niekoniecznie moze sie pochwalic plaska charakterystyka. Czesto jest to dzialanie swiadome, majace na celu stworzenie odpowiedniego brzmienia, charakteru, barwy.
          Swoja droga ciekaw jestem co koledzy zaproponuja do monitora studyjnego. Byc moze i ja skorzystam z porady...

          Skomentuj


            #6
            Monitory bliskiego pola. Dlatego myślałem o 18 ( zbyt małe słabo przenoszą niskie pasmo a zbyt duże maja kiepską charakterystykę kierunkową) Pomieszczenie małe bo 3x3m Odległość od słuchacza to w granicach 0,5m Charakterystyka wiem że ma być płaska z tego co widziałem przeważnie są projektowane na +-1,5dB. Ze zwrotnicą nie będzie problemu może nawet postaram się to aktywnie zrobić. Chodzi mi aby o wasze zdanie co do midwoferów które można by było wykorzystać do tego celu

            Skomentuj


              #7
              hmm przy aktywnym filtrowaniu mysle, ze mozna uzyc glosnikow stx z serii akx. Chyba ze monitory musza byc ekranowane...

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez Pogromca mitow
                Roznica jest taka, ze monitory studyjne zawsze projektuje sie tak aby ich charakterystyka przetwarzania byla mozliwie najbardziej plaska. Zestawy domowe jak i spora czesc hajj endu niekoniecznie moze sie pochwalic plaska charakterystyka.
                Pogromco mitow widze ze sam szerzysz mity!! Po pierwsze to nie wiesz czy wszystkie firmy produkujace monitory studyjne daza do plaskiej charakterystyki. Jedna plaska charaketrystyka to nie wszystko bo dopiero caly zestaw charakterystyk katowych jak bedzie plaska to dopiero bedzie wyzwanie. No i jak wytlumaczyc fakt ze monitory studyjne czesto maja korekcje ktora celowo wprowadza jakies podbicia? (zazwyczaj wysokie tony +-kilka dB).

                Wszystkie ''nasze'' amatorskie forumowe konstrukcje sa konstruowane tak zeby uzyskac plaskie charakterystyki. Podobnie robia to firmy produkujace wysokiej klasy monitory domowe. Nie zawsze tez plaska charakterystyka zapewnia naturalne brzmienie.

                Zamieszczone przez virus1
                e zwrotnicą nie będzie problemu może nawet postaram się to aktywnie zrobić.
                Ale zwrotnica to wlasnie najwiekszy problem!! To od niej zalezy jakie beda charakterystyki.
                Zwrotnica aktywna to juz wyzsza szkola jazdy, niektorym sie wydaje ze wystarczy podlaczyc dwa filtry aktywne ustawiajac na ta sama czestotliwosci i po klopocie. Niestety nie, bo przy aktywnej zwrotce mozliwosci sa duzo wieksze a zabawa w pomiary duzo bardziej skomplikowana. Takie aktywne zwrotki w monitorach maja dodatkowo korekcje Baffle Step, korekcje niskich tonow oraz regulacje uzytkownika np +3dB dla wysokotonowki a do tego limitery i wskazniki clip.

                Wg mnie jak chcesz zrobic takie monitory sam to zrobisz najzyklejsze kolumny jakich na forum pelno bo sam ambitny cel nie wystarczy zeby amatorsko wykonac produkt wysokiej klasy nad ktory zawodowe firmy pracuja calymi latami.

                Dostalem zlecenie skonstruowania takiego monitora ale na razie nie mam na to wogule czasu wiec na Krakow chyba nie uda sie go zrobic.

                Skomentuj


                  #9
                  Korekcje wprowadza sie po to aby wlasnie korygowac zmiany charakterystyki dzwieku w danym pomieszczeniu. 99% monitorow studyjnych projektowanych sa tak, aby dawaly najbardziej mozliwie plaskie pasmo odtwarzania. W komorze bezechowej pomiar bedzie wzorowy, jednak w pomieszczeniu pojawiaja sie problemy i wlasnie po to producenci najlepszych monitorow aktywnych stosuja tak czesto rozbudowana korecje, lub ida dalej i montuja procesory dsp, ktore przy pomocy mikrofonu pomiarowego dostosuje pasmo przenoszenia do danego pomieszczenia w jakim dane monitory sa uzywane.
                  Przy domowym odsluchu mozna sobie sluchac jak nam sie podoba, ale w rezyserce dzwiek musi byc wzorowy i kropka.
                  To prawda, ze przewaznie kazdy konstruktor projektuje swoje zestawy tak aby ich pasmo przetwarzania bylo liniowe. Niestety czesto przy wykorzystaniu pasywnych zwrotnic jest to klopotliwe. Czywiscie duzo zalezy od uzytych glosnikow, ale to wlasnie aktywne zestawy ( studyjne i PA ) pracuja zawsze pod kontrola "jakiejs" korekcji.

                  Irku. jezeli nadal uwazasz, ze kazde glosniki sa projektowane pod mozliwe plaskie przenoszenie to rzuc okiem na pomiary z tej strony:

                  http://www.soundstageav.com/speakermeasurements.html

                  Jak sam widzisz pomiary sa przeprowadzone w takich samych warunkach, a wykresy czestotliwosci roznych glosnikow ( czesto najwyzszej klasy ) sa bardzo rozne. Te wlasnie roznice wplywaja na ogolny charakter brzmienia. Chociaz oczywiscie dwa takie same "plaskie" monitory lecz na innych glosnikach beda mialy nieco inna barwe dzwieku.

                  Co do charakterystych katowych maja one mniejsze znaczenie przy monitorach bliskiego pola, tutaj charakterystyka "na wprost" jest najistotniejsza.

                  Fizyki nie oszukasz, jesli cos ma podbicie 6db to to po prostu slychac, tak samo jak dolek na np 1khz 6db tez wyraznie slychac. Taka wlasnie kolumna nie ma nic wspolnego z wiernym odtwarzaniem dzwieku.

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez Pogromca mitow
                    Chociaz oczywiscie dwa takie same "plaskie" monitory lecz na innych glosnikach beda mialy nieco inna barwe dzwieku.
                    I to jest sedno sprawy, mozna sie wysilac a i tak nigdy nie bedzie idealu. Sama charakterystyka to nie wszystko. Tak samo jak kolumny domowe nie sa robione na plaska charaketrystyke bo sa robione pod konkretnego sluchacza tak samo i monitory studyjne sa robione pod konkretne zastowanie i konkretnego sluchacza a czy beda mialy przy tym plaska charakterystyke to juz inna sprawa. Zauwazcie ze kazdy glosnik ma (moze latwo miec) plaska charakterystyke w zakresie basu i kilkuset hz ale kazdy bas brzmi inazcej.
                    Praktycznie z odleglosci 0,5-1m wplyw pomieszczenia na wysokie tony jest zerowy, ja bym raczej powiedzial ze korekcja wysokich koryguje wady sluchu rezysera dzwieku.

                    W kazdym razie moniotor studyjny to wyzsza szkola jazdy i zbudowanie go we wlasnym warsztacie jest po prostu nie mozliwe. No bo czym bedzie sie on roznil od innych kolumn na forum? ... niczym.
                    Na estradzie i w studiu nagraniowym licze sie co innego, liczy sie mozliwosc porownania i obgadania konkretnego dzwieku a do tego celu sa potrzebne ogolnie znane monitory i tu pewnych marek i typow sie nie przeskoczy.

                    Jak na razie z mojej calej praktyki najbardziej liniowe pasmo ma projekt ktory zrobilem na XW165 i 19mm vifie. (schemat gdzies na forum)

                    Skomentuj


                      #11
                      Temat realizacji dzwieku jest mi szczegolnie bliski, poniewaz od dosc dawna stal sie mym hobby i sam stawiam pewne kroki w produkcji dzwieku. Co za tym idzie wiedze na ten temat trzeba poszerzac...
                      No ale wracajac do monitorow to powiedzmy sobie szczerze - nie ma idealnych "plaskich" glosnikow. Kazdych nawet najlepszych monitorow realizator dzwieku musi sie nauczyc aby moc na nich pracowac w sposow komfortowy, a co najwazniejsze przewidywalny. Dlatego firmy produkujace wysokiej jakosci sprzet studyjny staraja sie aby ich monitory brzmialy jak najwierniej. Produkujac sprzet domowy mozna sobie troche pofolgowac poniewaz gusta odbiory muzyki sa rozne, a praca w studiu nie polega na guscie tylko doswiadczeniu i osiaganiu najlepszych mozliwych rezultatow. Jednak nawet w sprzecie studyjnym historia zna rozne ciekawe przypadki zupelnie rozniace sie od ogolnie panujacych norm. Mozna przytoczyc przyklad najwiekszych klasykow studia. monitorow Yamaha NS10, ktore mozna spotkac chyba w kazdym powaznym studio. Glosniki uwielbiane, a zarazem krytykowane. Male skrzynki z glosnikami z tektury zamkniete w obudowie typu compact. Te monitory nie mialy plaskiego brzmienia. Mialy totalnie wypchana srednice, zero basu i calkiem przyzwoite tony wysokie. Jednak mialy cos specyficznego w dzwieku, pracowalo sie na nich swietnie, ale dzis naszczescie przechodza do lamusa...
                      Tak naprawde glosniki studyjne nie sa zadnymi magicznymi skrzynkami, ich konstrukcja jest tak sama jak domowych sprzetow, uzywa sie podobnych ( czasami tych samych ) glosnikow co w konstrukcjach do uzytku domowego. Dobrze zaprojektowane monitory domowe moga z powodzeniem sluzyc jako studyjne, pod warunkiem, ze konstuktor dokladnie wie co chce osiagnac. 30 40 lat temu pracowano na bardzo prymitywnych konstrukcjach, papierowe glosniki, tubowe tweetery i gralo to pieknie, jak rowniez muzyka na nich mixowana i masteringowana brzmi do dzis znakomicie...
                      Konstruowanie dobrych zestawow to nie magiczne umiejetnosci, tylko po prostu wiedza, duza wiedza, bo temat jest mocno szeroki jak i moj przydlugi post.

                      Skomentuj


                        #12
                        Mogę jeszcze dodać od siebie, że w każdym większym studiu jest kilka par monitorów kontrolnych, o różnym charakterze brzmienia, a monitory bliskiego pola służą również jako zestawy "udające" przeciętne kolumienki w większości domów. Muzyka dobrze zrealizowana musi dobrze brzmieć na monitorach głównych i bliskiego pola.

                        Skomentuj


                          #13
                          owszem KAPRINT, sa nawet malutkie monitory typu http://www.avantelectronics.com/AVANTONE_mixcubes.htm na ktorych sprawdza sie jak material brzmii na malych glosnikach, przenosnych radiach, radiomagnetofonach etc. Nie mowiac juz o studiach strikte masteringowych. Tam glosniki musza byc najwyzszych lotow jak np ikona dzwieku studyjnego ( i nie tylko ) PMC oparte tylko na liniach transmisyjnych :)

                          www.pmc-speakers.com

                          Skomentuj

                          Czaruję...