Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

kolumny trojdrozne - czy dobre?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    kolumny trojdrozne - czy dobre?

    witam wszystkich i prosze o rade co do nastepujacego projektu: kolumny ktore chce zrobic maja byc trojdrozne a glosniki dobieralem wg opini na forum no moze poza niskotonowcem.

    moje oczekiwania? kolumna z ladna przestrzenia i basem na poziomie - tu zalezy mi na dobrym impulsie (nie chce inwestowac dodatkowo w subwoofer)

    a glosniki maja byc nastepujace:
    - wysokie tony - tonsil gdwk 11/100

    - srednie - tonsil gdn 16/50/6 lub gdn 13/40/8

    - i tu kieruje pierwsze pytania do was: ktory z tych przetwornikow sprawdzi sie lepiej? (gdn 13/ bedzie mial 2 dB mniejsza efektywnosc co jak wiem jest zalecane ze wzgledu na zysk filtra dolnoprzepustowego) a moze sa inne glosniki warte polecenia? glosniki tesli arp 150/.. i arn 150/.. zbieraja raczej zbierzne opinie wiec jak sie ma w rzeczywistosci ich jakosc co do tonsili czy polske przetworniki sa lepsze?

    niskie - no wlasnie - ma to byc glosnik beymy 8 br 40 a to jego dane: srednica 8" ( 20 cm) ; moc 50 w rms ; impedancja 8 ohm ; spl 90 dB ; Fs 31 hz ; Qts 0,5 ; Vas 82l ; Xmax 6mm
    winisd w 55 litrach wyliczyl go na -3 dB - 36Hz (group delay - 8 ms) ; -6dB - 29 Hz (group delay - 10 ms)

    Czy taki projekt sie sprawdzi??
    Czekam na wszelkie rady i wskazowki!!! z gory dziekuje i pozdrawiam!!!

    [ Dodano: 2004-11-30, 19:09 ]
    aha bo zapomnialem... - slucham praktycznie kazdego rodzaju muzyki, kolumny beda zasilane ze wzmacniacza mocy kenwood 2 x 80 W. mile widziane rady co do zwrotnicy w tym ukladzie - gdzie ciac???

    #2
    Mam podobna konstrukcje kolumn i jako sredniego GDN16/50 i jest jakby za glosny. Chyba lepszy bedzie ten GDN13/40. Na pewno nie tesla ARP150.

    Skomentuj


      #3
      IMHO
      daruj sobie 3-drozna konstrukcje i zrob cos 2- droznego na lepszych glosnikach.

      Sam sie wepchalem w robienie czegos takiego na gdwk 11/100 arp i gdn 20/80/2 i teraz juz wiem ze to byl blad. Wogole nie pojmuje teraz sensu konstrukcji 3 droznyc w domu.
      Jesli konstrukcja 3-drozna to jak dla mnie glosnik 25 lub 30 cm ale to sie robi lodowka (jak na kolumne)=> ciac trzeba strasznie nisko=>droga zwrotnica=>bardziej sie oplaca zrobic monitory i suba.
      Moja koncepcja jest taka
      Monitorki tak zeby schodzily do 100 Hz liniowo a -3dB tam gdzies nizej i do tego sub na jakims 12 calowym glosniku.
      A dokladnie w glowie mi siedzi jakies d'appolito (bi-wire) i subik na es300 albo es380
      subik na pa300 a kolumny na 4xlm3886. taka mieszanka powinna ladnie grac, byc bardzo glosna jak trzeba i miec ogromniastego kopa.

      1
      Kolumny robia sie wielkie a wcale nie musza grac ladniej i glosniej niz monitorki

      2. koszty obudowy sie podnosza na tyle ze bude do suba bedziesz mial gratis albo jeszcze zarobisz.

      3. koszty zwrotnicy do kolumny 3-droznej sa dwu albo trzy krotnie wyzsze niz w konstrukcji 2-droznej, u Ciebie to bedize reaczej 3 razy drozej bo drut miedziany podrozal.=>z cewek i kondensatorow uzbiera Ci sie tyle ze bedziesz mial kasne na wzmacniacz na tda7294

      4. komplikacja calej konstrukcji znaczaco rosnie i zrobienie takij kolumny nie jest proste. Bez pomiarow nie ma bata ...

      5. Z takimi glosnikami to tak jakbys mial suba w kolumnie i czasami moze nie byc bata zeby ustawic glosniki w pokoju tak zeby bas byl. Ja mam np. taki pokoju ze bas mam pod scianami i pod stolem ale nie tam gdzie sie slucha. Probowalem na trzy rozne sposoby i nic. A bardziej sie zamieszac nie da bo kolumny sa wielkie...

      6. Od basu bedizesz mial dwie 8 calowki (300 zł). Zamiast tego mozesz zafundowac sobie np. beyma 12br70 ktora bedzie miala wyzsza skutecznosc, wieksza moc i najprawdopodobniej nizsze zejscie=>lepszy basik.

      7. Jak masz suba z monitorkami to mozesz bez problemu podczas ogladania filmow nieco dodac basu i zawsze jak trzeba na imprezce u kumpl dodac basu to mozesz wziasc samego suba.

      Jesli nadal chcesz robic kolumny 3-drozne to odsprzedam Ci bardzo tanio arp i gdn20/80/2.

      Moge sie mylic w wielu miejscach ale taka jest moja koncepcja na naglosnienie w domciu.

      Skomentuj


        #4
        grzMIL>>> w pelni sie z toba zgadzam! ja rowniez sklaniam sie ku dobremu 2.1 - ma to wiele zalet: sub mozna ustawic gdzie sie chce, koszty tak sie ukladaja ze wiecej inwestujemy w dobre glosniki-dwa pozadne niskosredniotonowce z kopulka i np.beyma na suba. no i ladniej wykonczy sie mniejsze skrzynki ! no ale coz projekt jest czesciowo zrealizowany i musze go skonczyc..:)

        Skomentuj


          #5
          Witam,
          Jeśli masz projekt realizowany i musisz go skończyć to akurat ja skłaniałbym się za tą Beymą + Tonsil GDN13/... + Tonsil GDWK11/100. Zwrotnica, podejrzewam potrzebna by była co najmniej po 12dB/okt. Założenia odnośnie fp`s to 1. <=200Hz, 2. >=2,5k.
          Końcowy efekt, nieznany, ponieważ fizycznie tego nie przerabiałem. Może być, jak zwykle wiele "niespodzianek", ale nie nie do przejścia.
          W kwestii 2/3way, faktycznie 2way powinny być "łatwiejsze" i wydaje mi się w większości przypadków do domowego użytku wystarczające. Nie jestem entuzjastą urządzenia typu subwoofer. Podstawą dla mnie są co najmniej dwa front`y odpowiednie do warunków słuchacza. Założenie główne, może prymitywne, człowiek ma parę uszu i każde z osobna zasługuje na równe i przyzwoite traktowanie, niezależnie od długości fali itd..
          Co najmniej dobrych efektów. Pozdrawiam, Piotr01

          Skomentuj


            #6
            Hej.
            Zdaje sie ze radek jeszcze nie zaczol projektu.
            Piotr01
            Przy zalozeniu fp, rzedow filtrow i glosnikach tak jak podales kolega radek uzyska dwa wielkie pasywne suby z wbudowanymi monitorkami. Jak dla mnie bez sensu.
            A kasy na zwrotke wyda tyle ze ho ho. DLa 2 rzedu filtrow bedzie potrzebowal 70uF i 4 mH dla GDNA i 9 mH oraz 140 uF dla Beymy (orientacyjnie wyliczone w winisd).
            To naprawde bez sensu. ALe ciiiisza.... bo moze jednak odemnie odkupi glosniki

            Jak sam nawienie cewke 9 mH to zaplaci za nia jakies 100 zł <lol> to juz lepiej bi wire
            ale po co wtedy robic w jednej obudowie. Lepiej podstaw do monitorkow zrobic wlasnie z suba. I kolega bedize mial dwa suby i dwa monitorki w tej samej cenie.

            Ale to i tak bez sensu bo lepiej jeden mocny dobry sub na dobrym glosniku niz dwie pierdolki ........ no i sie powtarzam....

            Pozdro.

            Skomentuj


              #7
              Witam,
              Cóż, każdy z nas ma prawo co najmniej do swojego zdania. Ogólnie, dla mnie osobiście w warunkach domowych (oprócz pomieszczeń typu sala gimnastyczna) subwoofer nie jest wcale potrzebny, ale też nie jest pozbawiony sensu.
              Zwrotnica jest istotnym elementem zespołu głośnikowego, a i wcale nie musi być zaraz bardzo droga. W kwestii "dużych" elementów, to wybacz GrzMil, ale zupełnie jakbym słyszał kogoś 10-20 lat temu. Dzisiaj, co za problem. Poza tym, masz dość drogie źródło dla materiałów: 9[mH] aż za 100pln.
              Odnośnie tego głośnika Beymy, to biorąc pod uwagę jego pewne dane i cenę to naprawdę niezły głośnik.
              Cóż, akurat może ja bazuję, preferuję co najmniej, możliwie najlepsze fronty, choćby nawet "dwie pierdolki" (wszystko zależy też od zasobności słuchacza).
              Pozdrawiam, Piotr01

              Skomentuj


                #8
                do zestawu stereo sub sie srednio nadaje. zreszta wzmaniacze stereo nie maja wyjsc na suba. dwa porzadne fronty sa moim zdaniem lepsze od 2.1 jesli chodzi o muzyke.

                Skomentuj


                  #9
                  no coz co do wzmacniacza i ja sie zgadzam! co do zwrotki sklanialbym sie do zaprojektowania wlasnej tymbardziej ze zamierzam sluchac tych skrzynek przez pare nastepnych lat i chcialbym aby to byla w miare udana konstrukcja; niestety przyznam sie ze malo wiem o zwrotnicach wiec jesli znacie strony na ktorych sa jakies wzory do obliczen i porady to chetnie je odwiedze! tak na marginesie czy zalecilibyscie mi odseparowanie wysokiego i sredniego w osobnej komorze?

                  Skomentuj


                    #10
                    Piotr01
                    No z tego co ja sie orientuje w cenie drutu i srednicy drutu jaka trzeba nawinac taka cewke a w zwiazku z tym ilosci drutu potrzebnego do nawiniecia to raczej mniej niz wiecej sie pomylilem.
                    Nie twierdze ze ta beyma jest zla bo jej nie slyszalem a parametry sa raczej dobre. Twierdze tylko ze jeden wiekszy bedzie raczej lepszy od dwuch mniejszych.

                    Kudlaty a napisz czemu tak uwazasz.
                    bo ... ?
                    A co za problem zrobic suba aktywnego ?

                    radek powiem CI tylko ze jak zaczolem robic moje to na akkus.com.pl i na pl.rec.audio bardzo mi odradzali konstrukcje 3-drozna bo trudna i droga i wogole bee. Proponowali w zamian dobre monitorki a w przyszlosci dobry sub i teraz bardzo zaluje ze sie ich nie posluchalem. Ale rob jak uwazasz

                    Pozdro

                    Skomentuj


                      #11
                      uwazam tak dlatego poniewaz dziwek nagrywany na plyty jest nagrywany w systemie stereo. a 2.1 to juz nie jest stereo. jak mowicie zeby wam monitorki graly od 100hz a sub ma przejac reszte pasma to wedlu mnie jest blad gdyz takie podejscie i rozwiazanie zabuza stereofonie. jak chcesz miec dobre 2.1 to sub musi byc ciety w okolicach 40 hz tylko ze wtedy monitory musza duzo nizej zejsc a taki zestaw kosztuje znacznie wiecej niz zestaw stereo.

                      Skomentuj


                        #12
                        Witam,
                        Podejrzewam, że "jak nie wiadomo o cochodzi, to chodzi o pieniądze". To może prymitywne. Prymitywne jest też zapewne na przykład moje podejście: zgrubnie człowiek ma parę "mikrofonów" >lewe ucho i prawe ucho. Raczej większość materiałów jakiejkolwiek muzyki jest zapisywana w postaci analogicznie dwóch kanałów. Dla mnie istotą jest maksymalne odwzorowanie, czyli tylko dwa przetworniki całkowicie jednakowe. Dodatkowo moim celem (na razie nieuzyskanym) jest osiągnięcie pokrycia pasma f od 20-20000[hZ] z nierównomiernością +/-1[dB] przez taki przetwornik całkowicie jednakowy. "Przetwornik", też zespół głośnikowy. Teraz, system 2.1, czy 5.1, czy jeszcze 7.1 itp traktuję jako tak zwany "przerost formy nad naturą". Efekty, marketing, aby stworzyć i sprzedać coś nowego. Owszem, nie jest to pozbawione sensu, bo są Klienci. Podstawowy system 2.1 (itp.) korzysta z "głuchoty" ludzkiego słuchu w zakresie ogólnie niskich f. Faktycznie, jak zauważył Kudłaty wcale nie musi być to tańsze rozwiązanie. Akurat dla mnie subwoofer nie powinien otrzymywać do przetworzenia f rzędu 120-150[Hz]. Subwoofer zazwyczaj przejmuje przetworzenie wszystkich najniższych f materiału muzycznego, czyli jest to świadome uproszczenie, dla mnie niezgodne z kierunkiem wysokiej jakości przetwarzania. To tak ogólnie. Pominąłem fakt, że na przykład subwoofer w systemach kina domowego zazwyczaj ma podbity sygnał o 10[dB] i zawiera "różne" niskotonowe "efekty". Dla mnie jest to raczej wybitnie efekciarskie podejście, a nie związane z podejściem w celu maksymalnie wiernego przetworzenia/podania sygnału/materiału muzycznego dla słuchacza, którym jest człowiek.
                        Oczywiście, ilu ludzi na ziemi, każdy ma co najmniej prawo do własnego zdania i może mieć przetworniki praktycznie jakie tylko chce, pod warunkiem posiadania odpowiednich środków finansowych.
                        Co do istoty sprawy 2way-3way, są też i 4way itd. 3way to nic nadzwyczajnego. Co najmniej większa liczba kombinacji dla wielu głośników różnych producentów na świecie. Fakt, 3way jest trudniejsza niż 2way. Zależnie od warunków, wymagań często 2way jest wystarczające.
                        Pozdrawiam, Piotr01

                        Skomentuj

                        Czaruję...
                        X