Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer na Dayton RSS315HF-4

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Subwoofer na Dayton RSS315HF-4

    Witam szanowne grono. Z racji tego, że mam obecnie nieco gotówki i będzie jej przybywać (dorabiam w wulkanizacji przy wymianie gum :P) postanowiłem pomyśleć nad "audio bez kompromisów" jak to określił kolega MormoN. No, może przesadziłem nieco, bo chodzi mi po głowie od kilku tygodni sub na wspomnianym w nazwie tematu Daytonie. Jest to wydatek rzędu 750zł, więc w porównaniu do najdroższego głośnika, który kupiłem (GDN 30 500 4AP) kwota ta jest większa pięciokrotnie; w końcu chciałbym zrobić coś w stylu "raz a porządnie".
    Głośnik wybrałem po przeczytaniu kilku opinii i pochwał od użytkowników; uważany jest za jeden z najlepszych (o ile nie najlepszy) wybór w swojej klasie cenowej.
    Obudowa jaką chcę mu sprawić będzie typu zamkniętego, o niewielkim litrażu rzędu 40 - 45l.
    Wstępnie zaprojektowałem obudowę i wygląda to tak:

    Front i w małym stopniu proporcje/długości mogą ulec jeszcze małym zmianom, ale ogólna koncepcja całości pozostanie. Front najpewniej będzie w skaju, a reszta w fornirze bloodwood.
    W środku planuję wzmocnienie równoległe do frontu w połowie długości obudowy i prostopadłe do frontu w odpowiednim wycięciem na głośnik.
    Materiał na obudowę to mdf 18mm, którego mam jeszcze ponad 5m^2. Mdf na boki będzie nacinany, zagięty i szczeliny zagięć wypełnione jakimś klejem (może do parkietów?) a na mdf przyjdzie p[płyta 3mm hdf, aby wyrównać powierzchnię.

    Teraz pytania: na stronie głównej wyczytałem, że tłumić mocno. Znaczy, że mam kupić tyle wełny owczej, aby wszystkie powierzchnie były nią pokryte?
    Jedną czy więcej warstw wełny?
    Czy warto przed położeniem wełny wykleić środek matami app (chodzi o te stosowane w car audio)? Rozwiązane to ewentualnie miałoby jeszcze ten plus, że maty okleiłyby ponacinaną stronę mdfu zapewne w jakimś stopniu wzmacniając całość i wygładzając powierzchnie wewnętrzne.

    Elektronika. Tu z uwagi na chęć zrobienia jak najbardziej kompaktowej obudowy postanowiłem umieścić elektronikę w osobnej obudowie. Mam zamiar wykorzystać: subsonic z esp http://sound.westhost.com/project99.htm, filtr z lcaudio http://lcaudio.com/pdfs/subfilter.pdf , końcówka mocy na 2 parach mosfetów projektu irka, zabezpieczenie przeciw DC i szybkie odłączanie głośnika od irka, automatyczny włącznik http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic791200.html do końcówki myślałem o trafie 400VA 2x40 lub 2x45VAC, bo 2x50V to mogłoby być zabójstwo dla irfp250n, a przy 2x45 moc wyjściowa powinna być w okolicach 300W/4R więc chyba wystarczy żeby przemeblować mój pokój.

    Jeszcze jedno, jakby ktoś o to pytał; pokój narazie 16m^2, docelowo większy - ponad 20m^2. Sub do muzyki, filmów, gier (w tej kolejności).

    Proszę o opinie i spostrzeżenia na temat tego co napisałem, w szczególności interesuje mnie kwestia wytłumienia.

    PS
    Chciałem ten temat napisać wcześniej, ale bawiłem się w cadzie, a jak wszedłem na forum to zobaczyłem, że użytkownik slavOK zmajstrował temat dość podobny :)

    #2
    Zamieszczone przez Bebok
    Mdf na boki będzie nacinany, zagięty i szczeliny zagięć wypełnione jakimś klejem
    szpachla samochodowa
    Zamieszczone przez Bebok
    wyczytałem, że tłumić mocno. Znaczy, że mam kupić tyle wełny owczej, aby wszystkie powierzchnie były nią pokryte?
    to już będziesz musiał posłuchać jak złożysz suba jak jest lepiej. Z dużą ilością wytłumienia czy trochę wystarczy.

    Ja nie znam tego głośnika więc się na jego temat nie będę wypowiadał.
    A co do elektroniki to może lepiej zamówić u Irka gotowca pod twoje preferencje?
    Juz mi sie nie chce...

    Skomentuj


      #3
      przecież irek ma filtr do suba z bajerami typu power on po wykryciu sygnału
      co do wzmacniacza to na AS robią zamówienie na wzmacniacz w klasie D, 2x300W lub 1x600W przy 4ohm... realne na pewno 300W przy 4ohm, płytka mikroskopijna, radiator malutki, tylko trzeba trafo min. 300W 1x35V wiec spokojnie mógł byś to zmieścić w obudowie
      ale to tylko moje przemyślenia

      ja bym szpachli w szczeliny nie dawał jakoś mi się nie widzi za materiał umacniający obudowę, jeśli szczeliny są wąskie to ładuj klejem

      Skomentuj


        #4
        Zamieszczone przez lklukasz
        Bebok napisał/a
        Mdf na boki będzie nacinany, zagięty i szczeliny zagięć wypełnione jakimś klejem
        szpachla samochodowa
        Jeżeli będzie to robione w temperaturze pokojowej można nie zdążyć ze złożeniem paczki zanim szpachla zacznie twardnieć, gęsty klej do parkietów jest do tego lepszy.
        Zamieszczone przez Bebok
        Czy warto przed położeniem wełny wykleić środek matami app
        przy ściankach z mdf18mm i takim głośniku warto.

        Skomentuj


          #5
          Zamieszczone przez maxdila
          ja bym szpachli w szczeliny nie dawał jakoś mi się nie widzi za materiał umacniający obudowę, jeśli szczeliny są wąskie to ładuj klejem
          jest taka szpachla do plastiku z włóknem szklanym. Można nawet powiedzieć "elastyczna". Wydaje mi się, że będzie lepsza niż klej.

          A ten wzmak to fajna propozycja. Podeślesz link do tematu?
          Juz mi sie nie chce...

          Skomentuj


            #6
            Zamieszczone przez lklukasz
            A ten wzmak to fajna propozycja. Podeślesz link do tematu?
            Mniemam, że chodzi o ten temat http://www.audiostereo.pl/tas5630-wz...owe_71946.html i link z pierwszego posta (pierwszy wynik z googlowania :P )

            Co do zamówienia elektroniki od irka; myślę cały czas o tym, choć mam prawie komplet elementów do złożenia końcówki na dwóch parach irfp250n. Po prostu nie wiem co będzie mi się lepiej kalkulowało; czy zrobić układy, które sobie umyśliłem (bo elementów mam już dość sporo) - koszt może 50zł za resztę części, 150zł za trafo i 50 za dwa radiatory, czy zamówić od irka elektronikę - ale czy wszystko, czy tylko końcówkę mocy i układ zabezpieczeń (nie wiem jak on ma to rozwiązane; czy wszystko na jednej płytce czy modułowo).

            Co do tematu szpachla - klej, skłaniam sie jednak ku klejowi. Jakiś gęsty, niekoniecznie szybkowiążący, bo wydaje mi się, że zanim nałożyłbym szpachli do ostatniego nacięcia, ta w pierwszym już by zaschła pozostaje potem problem usunięcia nadmiaru, co przy tego tupu obudowie byłoby trudne w przypadku podsychającej szpachli, natomiast nadmiar kleju można rozsmarować na ściance, albo zwyczajnie spróbować wytrzeć.

            Maty tłumiące. Jakie byłyby najlepsze? No, w cenie do 100zł za całość mat tj około 1m^2, a najlepiej 1,5 bo jak coś po wyklejaniu zostanie to dobrze, a jak braknie to już niekoniecznie dobrze...

            Skomentuj


              #7
              Bebok, http://www.parts-express.com/pe/show...number=295-464
              Tutaj głośnik jest tańszy o połowę... Tylko pytanie ile kosztuje przesyłka...

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez Bebok
                Co do tematu szpachla - klej, skłaniam sie jednak ku klejowi. Jakiś gęsty, niekoniecznie szybkowiążący, bo wydaje mi się, że zanim nałożyłbym szpachli do ostatniego nacięcia, ta w pierwszym już by zaschła pozostaje potem problem usunięcia nadmiaru, co przy tego tupu obudowie byłoby trudne w przypadku podsychającej szpachli, natomiast nadmiar kleju można rozsmarować na ściance, albo zwyczajnie spróbować wytrzeć.
                a jak ci szpachla wyschnie to zeszlifujesz ją papierem ściernym 80 na gładko i będzie bardzo sztywne. Tak jak by płyta była półokrągła. Ja jednak będę cię namawiał na szpachlę. Wydaje mi się bardziej odpowiednia w tym miejscu. A na pewno jak by przypadkiem gdzieś płyta pękła przy zginaniu to ją wzmocni.
                Zamieszczone przez Bebok
                Maty tłumiące.
                http://www.stx.pl/material-tlumiacy-...itumiczny.html
                tu masz jednocześnie tłumiący i wygłuszający. 50x50cm
                Juz mi sie nie chce...

                Skomentuj


                  #9
                  Strone widziałem jak tylko wpisałem model głośnika w googlach. Pytanie: która cena jest "ta prawdziwa" bo tam wiszą 3 ceny; te 138$ i kilka pfennigów? Jakby cena razem z przesyłką i wszystkimi złodziejskimi podatkami była ponad 100zł niższa od polinkowej, to można się zastanawiać.

                  [ Dodano: 2010-10-18, 22:25 ]
                  Zamieszczone przez lklukasz
                  Ja jednak będę cię namawiał na szpachlę.
                  Tylko powstaje problem natury technologicznej: jak wewnątrz obudowy ze wzmocnieniami mam szlifować szpachlę? Niby otwór na froncie miałby około 280mm, więc szlifierka oscylacyjna nawet by wlazła, no ale właśnie te wzmocnienia.

                  No chyba, że zrobić to inaczej: tak jak radzisz zaklajstrować ściankę szpachlą, przyłożyć do obudowy, jakkolwiek przymocować np po jednym wkręcie na naroże, odczekać dzień aż wyschnie, odkręcić i dopiero potem szlifować taką zaokrągloną. Jednakże czy spoina z owej szpachli między szczelinami cięcia będzie wystarczająco wytrzymała, aby przetrzymała takie szlifowanie?

                  Skomentuj


                    #10
                    Bebok, nie
                    wygniesz ją w drugą stronę. Nawierconymi otworami na zewnątrz. Przykręcisz do obudowy i dopiero szpachlujesz i szlifujesz z zewnątrz.
                    Juz mi sie nie chce...

                    Skomentuj


                      #11
                      Szczerze powiedziawszy takie rozwiązanie odrzucałem, ze względu na dużo większe zużycie szpachli i konieczność nacinania mdfu jak najcieńszą tarczą, ale po przemyśleniu tej technologii; wychodzi na to, że będzie to lepsze rozwiązanie niż nacinanie od wewnątrz. Pod warunkiem, że znajdzie się w garażu fest cienka tarcza do piły.

                      Skomentuj


                        #12
                        jesli bys robil tak jak chciales to moglo by sie stac tak, ze przez te naciecia mdf zlozyl by sie w ten sposob, ze nie zostalo by miejsca na wlozenie kleju. Mam nadzieje, ze wiesz co mialem na mysli. Ale to tylko teoria.
                        Juz mi sie nie chce...

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez melisław
                          Bebok, http://www.parts-express.com/pe/show...number=295-464
                          Tutaj głośnik jest tańszy o połowę... Tylko pytanie ile kosztuje przesyłka...
                          wysyłają fedexem koszt wysyłki do Polski to tylko 196 $ heh... mają te głośniki na amazonie też ale do polski niestety nie wysyłają, ciągnięcie jednej sztuki z USA to mało opłacalna zabawa wiem bo sam to chciałem zrobić z RSS265HF-4...

                          szpachli to ja bym nie upychał, widziałem co się dzieje ze szpachlą w samochodach gdzie jest większe ciśnienie basu, co dopiero w subwooferze.

                          Skomentuj


                            #14
                            slavOK, ale mowa o szpachli z wloknem szklanym do plastiku. Tak zwana kocia siersc.
                            Juz mi sie nie chce...

                            Skomentuj


                              #15
                              No to dupa z wysyłaniem z US. Zostaje Polink, albo Zap-audio. Jednak na Polinku mają praktycznie wszystko co chciałbym zamówić (nie ma ciekawych kolców jak dla mnie).
                              O zapychaniu kleju myślałem przed przykręceniem do reszty konstrukcji - gdy ponacinana ścianka leżałaby sobie na płask, ale jak się nad tym zastanowić, to zapchanie tam gęstego kleju i następnie modelowanie na zaokrąglonej obudowie spowodowałoby znaczny wzrost naprężeń rozciągających w szczelinach nacięć.
                              Czyli coraz bardziej przychylam się to sposobu jaki zaproponował lklukasz.
                              Jeśli dziś nie pójdę do roboty po zajęciach, to postaram się wyrzeźbić obudowę. Szpachlę od Novola widziałem w sklepie niedaleko, więc to koszt poniżej 20zł za 0,75kg - myślę, że takie opakowanie powinno wystarczyć.

                              Skomentuj


                                #16
                                wypełnienie

                                A może do wypełnienia tych szczelin użyj rozrobionego kleju z trocinami .
                                Też zastanawiałem się nad tym głośnikiem ,ale trochę dużo kasy żeby go kupić bez wcześniejszego posłuchania.
                                Na jakimś forum widziałem suba w podobnym kształcie robionego w inny sposób, gość wycinał
                                rzut z góry i sklejał wszystkie warstwy razem .Większe zużycie płyty ale i sztywność większa.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Klej z wiórami już przerabiałem wcześniej i do takiego miejsca i w takiej ilości zdecydowanie odradzam. To można używać zamiast szpachli do wypełniania dziur z wkrętami, łatania dziur płyty wiórowej pochodzącej z mebli, czy uszczelniania.
                                  Na mdf, tak jak pisałem wcześniej, mam zamiar nakleić hdf 3mm, więc ścianki będą miały 22-23mm grubości, od środka maty bitumiczne i o sztywność się nie martwię :)

                                  Skomentuj

                                  Czaruję...
                                  X