Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Davis17 - jaka pojemność?

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Davis17 - jaka pojemność?

    Potrzebuję pomocy w obliczeniu obudowy do głośnika davis 17klv, grają one już w moich kolumnach diy, niestety przy niskich rejestrach ( kontrabas), ujawnia się bumienie
    przy pewnej częstotliwości. Mogę oczywiście bardziej wypełnić obudowę gąbką, ale chyba nie o to chodzi. Wiem że znając parametry głośnika, charakter wzmacniacza i wymiary pomieszczenia, można tak dostroić obudowę BR aby zminimalizować niepożądane efekty.
    Pozdrawiam Paweł
    Załączone pliki

    #2
    znowu pytanie jak obliczyc obudowe :) ale przynajmniej nie stx :P """"Wiem że znając parametry głośnika, charakter wzmacniacza i wymiary pomieszczenia, można tak dostroić obudowę BR aby zminimalizować niepożądane efekt """" My niestety nie znamy parametrow, charakteru wzmacniacza i wymiarow pomieszczenia, i nie wiemy czy to akurat bedzie br i niestety wrozkami nie jestesmy podejrzewam ze jasnowidza tez nie ma na forum. i jak nam nie podasz parametrow głośnika, charakteru wzmacniacza i wymiarow pomieszczenia to raczej nikt Ci tu nie pomoze...

    Skomentuj


      #3
      Davis17 - jaka pojemność?

      Racja, po prostu nie liczyłem że tak szybko odpowie mi kompetentna osoba.
      Wzmacniacz to M.F. "A2" imituje trochę lampowca, więc bas jest dość obszerny może też
      trochę zbyt wolny, nie mam bardzo z czym porównać, ale myślę że dałoby się lepiej go
      kontrolować. Pokój w bloku dł. 4,60 szer. 3,40 wys. 2,50. Co do głośnika, to nie wiem jakie
      parametry są potrzebne.

      Skomentuj


        #4
        minimalenie QTS fs VAS

        Skomentuj


          #5
          Davis17 - jaka pojemność?

          Tyle spisałem ze strony dystrybutora:
          Davis 17KLV 6A
          Imp. 8
          Częst. rez. fs - 47
          dobroć qts - 0,44
          ekwiw. vas - 27,0

          Skomentuj


            #6
            to maja byc monitorki z tego co mi sie wydaje osobiscie to bez suba raczej nisko nie zejda :(

            opcja 1- 35 l strojenie 35 hz impuls max 16 f-3 40 hz
            opcja 2- (lepsza do monitorow) 20l strojenie 43 hz f-3 53 hz impuls max 15ms.

            Skomentuj


              #7
              Davis17 - jaka pojemność?

              Nie chodzi mi o niski bas, a raczej jego liniową charakterystykę, np. w utworze "East of the Sun" Diany Krall solo kontrabasu jest nierówne, niektóre szarpnięcia strun powodują
              przeciagane buuuum. Moje obudowy mają ok. 23 litrów netto , BR - 15 cm. dł., 7 cm. śr. - co z tego wynika?

              Skomentuj


                #8
                oblicz wg tego strojenie jakie daje br w tej obudowie
                i pooglądaj wykresy...
                choć i tak najlepiej zrobić pomiary bo wykresy mają charakter wyłącznie
                poglądowy.

                Skomentuj


                  #9
                  Davis17 - jaka pojemność?

                  Dziękuje Ci dobry człowieku!
                  Gdyby było to dla mnie takie proste prawdopodobnie nie zawracałbym nikomu gitary.
                  Ja poprostu kupiłem głosniki i zrobiłem obudowy potem podstawki wg danych z katalogu firmy sprzedającej
                  kity, dopiero dużo później człowiek który zaprojektował mi zwrotnice wyjawił że w owym
                  katalogu są błedy (BR), zmieniłem to, ale nadal nie wiem czy jest tak jak "książka pisze"!

                  Skomentuj


                    #10
                    Ten Davis 17KLV znajdował się w Radmorach LS-30 i LS-40. Trudno mi stwierdzić jak nisko schodził w nich bas, ale łupał ofensywnie. Obudowa miała około 20-24 litrów objętości.

                    http://www.davis-acoustics.com/ Tutaj znajdują się parametry 17KLV 6A - http://www.davis-acoustics.com/gb/17klv6a.htm#
                    " 17 KLV6 A; Impedance : 8 Ohms; Sensitivity : 92 dB; Fs : 43; Re : 6.16; Res : 25; Qms : 2.46; Qes : 0.61; Qts: 0.4; BL : 6.5; Xmax : 6; Cms : 787; Mms : 11.5; Vas : 30; Aire : 141; L : 0.61 "

                    Są one inne niż podane przez Intertechnik - http://www.intertechnik.de/
                    " TIEFTÖNER 17 KLV 6A; Art. Nr: 750225; Impedanz 8 Ohm; Belastbarkeit (Nenn/Musik) 60 / 100 Watt; Resonanzfrequenz (fs) 42 Hz; Gleichstromwiderstand(Re) 6,2 Ohm; Kennschalldruck 91 dB (1W; 1m); Äquivalentvolumen (Vas) 27 Liter; Mechanische Güte (Qms) 5,42; Elektrische Güte (Qes) 0,48; Freiluftgesamtgüte (Qts) 0,44 "

                    W katalogu QBA http://www.qba.com.pl/index1.htm jeszcze inne parametry:
                    "fs : 47 Hz; Qts : 0,44; Vas : 27 L"

                    Spore rozbieżności jak na głośnik który kosztuje wg cen katalogowych z 2002 roku około 550-PLN. W dodatku po wpisaniu parametrów z pierwszego wariantu do WinISD otrzymamy Qts ok. 0,49 a Fs ok. 52 Hz (wszystko zależy które parametry uznamy za stałe wyjściowe, bo np. dla Fs 43 Hz powinniśmy otrzymać masę ruchomą Mms ok. 17,5g zamiast 11,5g albo dla fs 43Hz i dla Mms 11,5g powinniśmy otrzymać dwa razy większe Cms).

                    Patrząc na schematy KIT-ów Davisa i sposób strojenia bass-reflexów i wytłumiania obudowy dla 17KLV6A przypuszczam, że ten głośnik ma wyższe Qts i Fs niż optymistyczne dane producenta. Bardziej parametry zblizają sie ku tym podanym przez Intertechnik.

                    Mnie Davis w Radmorach LS się nie podobał brzmieniowo. Może dobrze by się sprawdził w obudowie Transmission-Line.

                    [ Dodano: 2006-01-14, 17:15 ]
                    W katalogu Intertechnik 1998 znajdował się zespół Copello na tym głośniku. Vb=22,1dm3 rura TR45 o fi 3,8-4,5cm = średnia powierzchnia przekroju 13,5-14,5cm2 długość h=10cm. Odpowiadało to strojeniu na Fb=40 Hz. F3 wypadało przy ok. 53 Hz. Wypełnienie stanowił materiał Sonofil (dwa opakowania na kolumnę - prawdopodobnie o wymiarach 100x40x4cm każdy). Jest to odpowiednik włókniny lateksowej.

                    Dla rury b-r podobnej do Twojej - o polu przekroju 34cm2, układ b-r dostrojony masz do ok. 47-48 Hz. F3 wypada przy 48,5 Hz. W porównaniu z projektem Copello masz też lekkie podbicie przy 90 Hz (o ok. 0,7db).

                    Jeżeli chciałbyś osiągnąć strojenie podobne jak w Copello Intertechnik to musiałbyś wydłużyć tunel b-r do 20cm. Wtedy Fb=42 Hz, F3=50,5 Hz. Prostym sposobem przedłuż tunel b-r o te 5-6cm i rozłóż wytłumienie tak żeby znajdowało się bliżej głośnika.

                    Są to założenia oparte na parametrach katalogowych Intertechnik. Zamieszczone wykresy z pomiarów projektu Copello wskazywały minimum impedancji bliżej 50 Hz, więc parametry głośnika mogły się nieco róznić. Nie wiadomo również jakie są parametry Twojego egzemplarza. Jeśli Qts i Fs są znacznie wyższe od założonych (np. Qts=0,49; Fs=52Hz), wtedy próby zmniejszenia "bumienia" mogą się nie udać.

                    Skomentuj


                      #11
                      Davis 17

                      Jeszcze przed Twoją odpowiedzią postanowiłem w prosty sposób "sprawdzić" moje kolumny,
                      używając programu NCH Tone Generator, oczywiście wyłącznie na ucho.
                      I co się okazało - przy 93-99 hz, jest słyszalne podbicie co potwierdza Twoje obliczenia,
                      ale już przy 105-111 hz, z kolei wyraźny "dołek"- dlaczego tak jest? Generalnie to zakres od 100 hz w dół (w moim subiektywnym odczuciu) jest dość uwypuklony względem wyższych częstotliwości. Domyślam sie dlaczego tak jest:
                      Zaczęło się od likwidacji wykładziny dywanowej (na wyraźne życzenie mojej Magdy)
                      na rzecz dębowego parkietu - lekko leciwego ale zawsze. Od tamtej pory niestety "schody",
                      bas raczej dla fanów amerykańskiego hip-hopu, do tego coś co audiofile nazywają rozmyciem czy też powiększeniem źródeł.
                      Rozmawiałem telefonicznie z Panem Jakubem Nyką - QBA (od nich kilka lat temu kupiłem te głośniki), zasugerował dokładnie to samo co Ty - wydłużenie BR, ew. zatyczki z gąbki.
                      Jednakże biorąc pod uwagę nieszczęsną akustykę tego pokoju, pomyślałem o zrobieniu
                      zupełnie nowych obudów o np. mniejszej pojemności. Wg danych z katalogu Intertechnik producent tego głośnika dopuszcza zakres od 15 do 25 litrów. Co o tym myślisz?

                      Skomentuj


                        #12
                        Uzyskanie odpowiedniej jakości impulsu w tak małej obudowie bedzie wymagało jeszcze dłuższego tunelu, strojonego bardzo nisko. Wysokie strojenie - np. na 60Hz raczej podniesie podbicie i przesunie ku wyższym częstotliwościom.
                        Najlepszym rozwiązaniem jest obudowa zamknieta lub TL - to możnaby uznać za niezbędne jeśli głośnik istotnie ma te Qts=0,49.

                        Modów pokoju nie usuniesz w drodze zmian obudowy głośnika. Po to robi się adaptacje akustyczną pomieszczenia albo stosuje cyfrowe korektory akustyki pomieszczeń.

                        Typowy pokój daje pierwsze podbicie przy ok. 60-70 Hz. Zwykle zwiazane z wymiarem wysokości pomieszczenia.
                        Więc po wyrównaniu pasma przenoszenia za pomocą przedłużonego tunelu bass-reflex, dokonaj adaptacji akustycznej pomieszczenia.
                        Dla Basu możesz drogo - specjalnymi rezonatorami membranowymi, płytowymi lub rezonatorami hemholtza, albo tanio - wstaw parę szaf z lekkimi "plecami", elastycznie zamocowanymi drzwiami i solidny tapicerowany mebel też ze szkrzynią w podstawie. Sprawdź czy same meble nie wpadają w rezonanse - podklej drzwiczki i szyby gumowymi podkładkami. Dywan i grube zasłony też są elementem poprawiającym akustykę.
                        Przysuń kolumny do miejsca odsłuchu, a odsuń je od ścian i mebli - itd., zacznij trochę kombinować. Nie szukaj cudownej recepty w kolumnach, bo tam jej nie znajdziesz.

                        Skomentuj


                          #13
                          Może inaczej. Jaka wg Ciebie powinna być optymalna objętość tej obudowy, zakładając
                          dane z Intertechnik, jeśli zastosuje taki BR ? (chcę mieć możliwość korekcji).

                          [ Dodano: 2006-01-21, 19:57 ]
                          A także, czy umiejscowienie wylotu tunelu BR moze mieć jakiś wpływ na brzmienie
                          najniższych czestotliwości? (chodzi o odległość od podłogi), myśle o montażu w tylnej
                          ściance, jak to ma miejsce w niewielkich monitorach na podstawki.
                          Załączone pliki

                          Skomentuj


                            #14
                            Optymalną objętość obudowy oblicza się dla głośnika, nie dla tunelu bass-reflex (dlatego stosuje się tunele regulowanej długości - żeby można później dobrać strojenie).

                            Optymalna objętość obudowy do tego Davisa jest prawdopodobnie taka jak teraz masz - ok. 22-23 litrów. Zmień strojenie bass-reflexu i być może rozłożenie oraz ilość materiału tłumiącego. Może dodatkowo wyklej obudowę filcem technicznym, albo matami bitumicznymi. Tak samo rurę bass-reflexu.

                            Zmiana położenia wylotu tunelu bass-reflex nie powinna teoretycznie mieć większego znaczenia (możesz postawić kolumny do góry nogami, na podstawce odpowiedniej wysokości, uzyskując oddalenie wylotu tunelu od podłogi). Zmieniając położenie tunelu oddalasz go od jednej płaszczyzny lecz przybliżasz go do innych - nie ma pewności, że to przyniesie poprawę więc przerabianie obudowy jest pochopne.
                            Tunel z tyłu ma tę zaletę, że mniej słychać jego własne podbarwienie na kilkuset Hz. Ale to można też wytłumić stosując zaokrąglenia tunelu na obu końcach albo cienką warstwę materiału tłumiącego w pobliżu wlotu.

                            [ Dodano: 2006-01-21, 22:47 ]
                            Ten b-r który pokazałes na rysunku ma inny kształt i będziesz musiał przerabiac obudowę. Prościej jest kupic dłuższy tunel tego typu jak ten co już masz. Jeśli nie ma dłuższych to kupujesz drugi taki sam i nakładasz jeden na drugi.
                            Ponieważ tunele zazwyczaj się zwężają ku wlotowi, więc da się nałożyć jedną rurę na drugą i ta dodatkowa nie zajdzie całkowicie na pierwszą. W ten sposób uzyskasz wymagane przdłużenie mniej więcej o te 5-6cm.

                            Skomentuj


                              #15
                              Przedłużyłem te tunele BR o ok. 5cm, jest poprawa ale...
                              W utworze "Spanish Harlem" R. Pidgeon, trzeci akord kontrabasu jest wyrażnie głośniejszy,
                              sama plyta jest b. dobrze zrealizowana (Chesky), bez sztucznego "podrasowania" zakresów.
                              Zresztą nie o to tylko chodzi, moim drugim (czy też pierwszym) priorytetem jest w miarę precyzyjna przestrzenna stereofonia, "znikanie" zespołów głośnikowych ze sceny.
                              Zauważyłem że zdecydowanie lepiej radzą sobie z tym z.g. o bardzo wąskich przednich ściankach, często też oklejonych np. skórą (Sonus Faber) lub materiałem tekstylnym jak niektóre modele Audiowave. Choć podejrzewam że odpowiedni dobór przetworników, i stopień nachylenia zboczy filtrów też ma duże znaczenie.
                              Dlatego od pewnego czasu świta mi myśl o wykonaniu zupełnie nowych obudów -wolnostojących, z przegrodą poziomą, ponizej której objętość można by wykorzystać jako komorę balastową. Wstępnie przegroda nie byłaby przymocowana na stałe, co umożliwiłoby
                              wraz z regulowanym BR precyzyjne strojenie skrzynki. Docelowo chciałbym też zmienić
                              tweeter (obecnie DSM 25 R Visatona) na np. Focal tc 90 ale to na razie dalsza przyszłość.
                              Co o tym wszystkim myślisz, oraz dlaczego nie podoba Ci się brzmienie Davisa?

                              Skomentuj


                                #16
                                Dużo musiałbym pisać.
                                Kiedyś chciałem zrobić kolumny na tym Davisie. Dlatego sporo słuchałem w kolumnach Radmora i ich mutacjach - Prince. Rozważałem połączenie z wysokotonowym Seas Kt28, Dynaudio, Morel lub Vifa. Pomysł porzuciłem - Davis kosztuje 630zł., wiec za tę cenę można kupić dwa mniej renomowane głośniki o podobnych osiągach.
                                Z Visatonem DSM 25 FLL nie rozważałem połączenia. Ale ta kopułka jest chyba wytrzymała gdyż była łączona z 20cm głośnikami w kolumnie VIB Visaton i tam sobie radziła. Mając na uwadze konieczność niskiego cięcia i dopasowanie charakteru brzmienia myslę że to dobry wybór. Davis brzmi raczej twardo i mocno.

                                Jeszcze raz radzę żebyś zainteresował się najpierw akustyką pokoju. Szerokości ścianek kolumny i skóra na obudowie raczej nie sprawią, że coś w pomieszczeniu "zniknie". Ustawienie może zdziałać więcej.
                                Niestety nie wsłuchuję się w pojedyncze nuty muzyki. Raczej kiedy słucham, staram się ogarnąć cały obraz muzyczny. Więc nie wypowiem się na temat przyczyn pogrubienia dźwięku struny kontrabasu w czwartym rzędzie orkiestry w n-tej minucie nagrania ;-)

                                Nie napisałeś nic o zwrotnicy. Rozrysuj ją, może coś mi wyniknie po jej symulacji.

                                Przepakowanie do obudowy stojącej z większą objętością nie powinno być trudne. Gdybyś się za to zabierał, mogę udzielić kilku praktycznych porad co do konstrukcji takiej obudowy stojącej.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Doceniam Twoją wiedzę z zakresu elektroakustyki (godna szerszej popularyzacji) to że nie odnosiłem się co do sugestii związanych z akustyką pokoju, nie oznacza że jestem ignorantem. Oczywiście znam zasady rozstawiania głośników w pomieszczeniu, metodę Audio Physic, słyszałem o ustrojach akustycznych, bass trapp, i.t.p. Nie mogę jednak dostosować tego pokoju li tylko do potrzeb odsłuchowych (niestety). W chwili obecnej głośniki stoją na krótszej ścianie, przy czym ściana ta oddalona jest o prawie dwa metry,
                                  co ma swoje konsekwencje.
                                  Uboczne skutki są co najmniej dwa - asymetria (lewa ściana meblościanka, prawa ściana w zasadzie pusta), głośniki stoją niemalże w połowie długości pokoju, co jak podejrzewam może znacznie wpływać na wspomniane wcześniej "mody" pomieszczenia.
                                  Wariant drugi - głośniki na ścianie dłuższej, metr od tylnej ściany (od czoła kolumny), zachowana symetria, szersza "scena" stereo, brzmienie bardziej monitorowe. Oczywiście w obu wariantach słuchacz wraz z głośnikami tworzą trójkąt o bokach ok. 2 metry, kąt dogięcia dobieram doświadczalnie w praktyce głośniki wysokotonowe krzyżują swe osie za głową słuchacza.
                                  Choć teoretycznie wariant drugi jest bardziej prawidłowy, to tylko wariant pierwszy zapewnia pewną "głębię", co owocuje dużo bardziej sugestywną obecnością muzyków w pomieszczeniu ("Guitar Trio"- di Meola, de Lucia, Mc laughlin).
                                  Nie zależy mi też na tzw. liniowym brzmieniu, ma być żywo, dynamicznie, nawet kosztem
                                  odstępstw od neutralności, jedyną rzeczą z zakresu hi-endu która zawsze mi imponowała jest precyzyjna stereofonia, ale o tym w przyszłości.
                                  Rzeczywiście cena Davisa ścina z nóg, ale mnie to już nie dotyczy, głośniki kupiłem wiele
                                  lat temu, pozostaje je jak najlepiej wykorzystać. Co do brzmienia potwierdzasz moją opinię
                                  ale mnie właśnie o to chodziło. Poza tym zestaw - kewlarowy davis + tytanowy visaton stanowią przeciwwagę dla stosunkowo łagodnego zestawu Musicala (A2+E624).
                                  Właśnie Visatona chciałem zmienić na coś bardziej realistycznie brzmiącego, niestety
                                  kopułki Focala są już u nas nie do zdobycia.
                                  Co do filtrów, to cewka w torze tweetera jest tzw. powietrzna, nie ma na niej żadnych oznaczeń, jak chociaż "z cieńsza" wyliczyć jej parametry ?

                                  Skomentuj

                                  Czaruję...
                                  X