Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Pomiary Arta

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Pomiary Arta

    Dzień Dobry,
    Próbuję wykonać pomiary Artą. O ile impedancja poszła dość gładko i wyniki pokrywają się z parametrami producenta, o tyle pomiar pasma przenoszenia już mnie przerósł. Właściwie utknąłem na samym początku. Mierzę SB29SDAC-C000-4, w trzech konfiguracjach: jednym kanałem, semi dual, i dual channel. Semi dual to pętla z wyjścia karty na wejście, dla dual zrobiłem kabel z dzielnikiem napięcia. Karta Behringer UMC 204, mikrofon Sonarworks.
    Może mi ktoś powiedzieć co robię nie tak? Wyniki są kompletnie różne (wyrównałem poziomy, żeby można porównać).
    Skalibrowałem ponownie system i jest dużo lepiej:


    Kolejne pytanie: Jakie stosujecie wygładzanie? Od czego zależy ta wartość?

    Last edited by Smichal; 21.11.2021, 19:57.

    #2
    Napisz, jak to mierzyłeś?
    Z jakiej odległości, czy głośnik był zamontowany w obudowie?
    Gdzie stał głośnik? Czy wokół głośnika były jakieś płaszczyzny w odległości mniejszej niż odległość pomiaru, od których mogły wystąpić odbicia?
    "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
    JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

    Skomentuj


      #3
      A bramkowanie jakies robiles?

      Skomentuj


        #4
        Nie zajmuję się na razie uzyskaniem ch-ki głosnika a raczej stabilizacją toru pomiarowego, stąd mierzę byle jak (80cm od ściany, mikrofon ok 1m na osi). Chciałbym mieć podobne pomiary i rozumieć skąd się biorą różnice. NIe bramkowałem, bo w zależności od typu pomiaru, impuls zaczynał mi się w innym miejscu, mogłem dać bramkę podobnej długości i zaczynającą się w przybliżeniu w tym samym miejscu przed sygnałem , ale wolałem porównać całość. Przy okazji, czy długość bramki powinna być równa lub krótsza od najbliższej ściany (podłogi), przeliczając z szybkości dźwięku? Czy jeżeli mam 50 cm to liczę 1m (50cm fala padająca i 50 cm odbita)?

        Zmieniam tylko kabel, więc jeżeli karta i wzmak są liniowe w zakresie błędu, powinny się zmieniać jedynie poziomy. Doszedłem do sytuacji, gdy pomiar jedno kanałowy i pomiar semi dual są niemal identyczne. Wydaje mi się, że coś skopałem z dzielnikiem napięcia w kablu dla dual channel. Po jego podłaczeniu, sygnał jest na poziomie szumu.
        Wykorzystałem poniższy schemat, tam do drugiego kanału idzie tylko sygnał po dzielniku, nie ma natomiast masy. Czy nie trzeba jakiejś masy podać??
        Jeśli nie, to czy dzielnik może być za mocny i sygnał ma za niski poziom? Jak to sprawdzić, mierzyć napięcie dla określonej częstotliwości??




        Skomentuj


          #5
          Skup się na pomiarach Dual Channel, bo tylko to ma sens przy pomiarze SPL.

          stąd mierzę byle jak (80cm od ściany, mikrofon ok 1m na osi)
          No i tu robisz podstawowy błąd. Aby dobrze wyszły pomiary SPL musisz jak najbardziej odwzorować warunki komory bezechowej. Przecież chcesz zmierzysz głośnik, a nie pomieszczenie...
          Musisz zadbać o dobre warunki pomiaru:
          - oś pomiaru powinna być w połowie wysokości pomieszczenia
          - musisz usunąć wszystkie przeszkody, które są bliżej niż odległość mikrofon - głośnik
          - pomiary w pomieszczeniu trzeba bramkować, inaczej to nie ma sensu, bo łapiesz odbicia i mierzysz pomieszczenie a nie głośnik

          A bramka musi być krótsza niż pierwsze odbicie.

          "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
          JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

          Skomentuj


            #6
            Zamieszczone przez Smichal Zobacz posta

            Zmieniam tylko kabel, więc jeżeli karta i wzmak są liniowe w zakresie błędu, powinny się zmieniać jedynie poziomy. Doszedłem do sytuacji, gdy pomiar jedno kanałowy i pomiar semi dual są niemal identyczne. Wydaje mi się, że coś skopałem z dzielnikiem napięcia w kablu dla dual channel. Po jego podłaczeniu, sygnał jest na poziomie szumu.
            Wykorzystałem poniższy schemat, tam do drugiego kanału idzie tylko sygnał po dzielniku, nie ma natomiast masy. Czy nie trzeba jakiejś masy podać??
            Jeśli nie, to czy dzielnik może być za mocny i sygnał ma za niski poziom? Jak to sprawdzić, mierzyć napięcie dla określonej częstotliwości??
            Tu masz szczegółowy schemat i instrukcję montażu tzw. Arta Boxa The Switch Box (artalabs.hr)
            Robienie pomiarów bez tego pudełka, to droga przez mękę....
            "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
            JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

            Skomentuj


              #7
              Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz posta
              No i tu robisz podstawowy błąd. Aby dobrze wyszły pomiary SPL musisz jak najbardziej odwzorować warunki komory bezechowej. Przecież chcesz zmierzysz głośnik, a nie pomieszczenie...
              Szczerze mówiąc mierzę tor, który wydaje mi się niestabilny, nie ma sensy mierzyć głośnika, skoro metoda pomiarowa na pierwszy rzut oka daje złe wyniki.

              Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz posta
              A bramka musi być krótsza niż pierwsze odbicie.
              Rozumiem, czyli odległość od głośnika do przeszkody i od przeszkody do mikrofonu? Chciałbym wiedzieć jak to wyliczyć. Nie wiem też gdzie powinna się zaczynać, daje ją zaraz przed początkiem sygnału.
              Dziękuję za rysunek, co oznacza "punkt 300, klawisz HDME"?

              Tu masz szczegółowy schemat i instrukcję montażu tzw. Arta Boxa The Switch Box (artalabs.hr)
              Robienie pomiarów bez tego pudełka, to droga przez mękę....
              Dokładnie stąd pochodzi schemat kabli Figure 6 oraz Figure 7. Mniej pracochłonne dla mnie, nie mam uzdolnień.

              Skomentuj


                #8
                Nic nie wyliczasz. Po prostu, jeśli mierzysz z 1m, to w promieniu >1m od osi pomiaru nie powinno nić się znajdować. A w praktyce najlepiej jakby w promieniu 1,5 nic nie było....

                Punkt 300 - to moment w którym ARTA wysyła impuls pomiarowy, po naciśnięciu klawisza HOME w tym miejscu ustawia się kursor i to jest początek bramki, a prawym klawiszem myszy ustawia się marker, czyli koniec bramki.
                "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                Skomentuj


                  #9
                  Ok, wydawało mi się, że bramka powinna być długości do pierwszego odbicia, czasami nie umiem z wykresu odczytać tego miejsca:

                  Arta podaje szerokość bramki też w cm chyba właśnie po to, żeby łatwiej oszacować długość i moment pierwszego odbicia?

                  Przepraszam za idiotyczne pytanie, ale gdzie jest klawisz Home? szukam go po całym programie i nie widzę

                  Jeszcze jedno pytanie, na jakiej wysokości umieszczasz mikrofon, na osi tweetera, na wysokości słuchacza, pomiędzy głośnikami ?

                  Skomentuj


                    #10
                    Klawisz HOME jest na klawiaturze...

                    Do pomiarów kontrolnych mikrofon umieszczam z reguły na wysokości tweetera, zresztą zależy co chcę zmierzyć, bo czasami sprawdzam co się dzieje na osi pomiędzy tweeterem a wooferem albo wooferem a basem w 3 drogach. Ostatnio robię też pomiary każdego głośnika we własnej osi oraz pomiary off-axis w zakresie kątów 0-90°, aby wykorzystać je do symulacji w programie VituixCAD, ale to już trochę wyższa szkoła jazdy.
                    Na razie skup się na pomiarach w osi tweetera.

                    Nie za bardzo widać pierwsze odbicie na Twoim pomiarze... Może to zafalowanie na 7ms?
                    "Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
                    JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170

                    Skomentuj


                      #11
                      Dziękuję za odpowiedź, teraz kursor ustawia się elegancko!

                      Mam jeszcze prośbę o weryfikację obliczeń dzielnika napięcia, czuję że tutaj coś skopałem:.

                      Rezystory R1 6,6kOhm, R2 2,2kOhm

                      Karta dźwiękowa ma impedancję 10MOhm i przyjmuje Vmax 7,75V, przy takiej impedancji (R2 || Zin) =R2, czyli:​​​​​​​
                      (R2 || Zin) / (R1 + (R2 || Zin)) = 2,2/(6,6+2,2)=0,25

                      Pmax = (sensitivity (Vpk)/ r)2 / (2 * nominal loudspeaker impedance)
                      Pmax = (7,75/0,25)2 / (2*4)= 120W przy 4 Ohm lub 60W przy 8 Ohm

                      Korzystam ze zwykłego wzmacniacza stereo, jego parametry: 120W dla 8Ohm, 200W dla 4Ohm.

                      Z tego wynika, że nie powinienem przekraczać połowy jego mocy, niemniej coś mi tu nie działa i sygnał jest w drugim kanale jest zły - na poziomie szumu

                      Skomentuj


                        #12
                        Najpierw zacznij do pomiaru karty w petli, aby byc pewnym, ze dziala poprawnie. Jesli masz wzmacniacz dobrej jakosci, to jego pasmo i faza bedzie liniowe w calym zakresie pomiarowym. Nawet jesli mialbys problem z faza na najwyzszej oktawie, to poki pomiary robisz tak samo dla wszystkich glosnikow, to nie ma to wplywu na dalsza prace ze zwrotnica.
                        Rob pomiary semi dual channel. To jest zupelnie wystarczajaca metoda. Kalibracji do SPL nie potrzebujesz.

                        Poki co naucz sie robic pomiary z mikrofonem miedzy glosnikami, szczegolnie jesli bedziesz projektowal zwrotnice do systemu 2 way. Pozniej przyjdzie czas na bardziej zaawansowane metody pomiarowe.

                        Skomentuj


                          #13
                          Karta w pętli działa ok (płaska ch-ka), pomiędzy pomiarami jednokanałowymi a semi dual nie ma różnicy, ale zostałem przy semi dual.

                          Przeprowadziłem testy na gotowym głośniku.

                          Dałem głośnik na wysokości ok 1,4m, w dość dużym pomieszczeniu (ok2m do najbliższej ściany), mikrofon 1m na wysokości TW i wyszły poniższe pomiary (bramkowane):


                          W sumie nie najgorzej, nie wiem ile powinno być wygładzania, dałem 1/12?
                          Zrobiłem też pomiar całego głośnika ze zwrotnicą:

                          I tutaj się zastanawiam co dalej, odbiega to od tego co wyszło autorowi projektu:

                          Czy to już wszystko co jestem w stanie uzyskać amatorskimi metodami?
                          Co jeszcze można poprawić?
                          Skoro wykres nie odpowiada oryginałowi, to czy takie pomiary można uznać za użyteczne?

                          Skomentuj

                          Czaruję...
                          X