Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Pomiary akustyki wnetrza samochodu

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    Kurde...dało by się wyprosic pliczki do SW?Bom ciekaw cholernie,skrzyneczka czeka umberto.diy@gmail.com

    Skomentuj


      #22
      umberto, na pewno nie przed najbliższy miesiac..
      kompstacjonarny z pomiarów wylądował na wysypisku gratów czyli na strychu i nie odkopię go przed skończeniem sesji egzaminacyjnej na pewno :(

      Skomentuj


        #23
        umberto, jesli magik udostepni Ci pomiary to sie nie przeraź:) wiele górek i dołków, bo pomiar przedstawia charakterystykę rzeczywistą czyli uwzględniającą akustykę samochodu. mozna ją wygladzic nawet 1/2 oktawy zeby orientacyjnie dowiedziec sie jak odbierze ją ucho.

        magik, ciesze sie ze jestes zadowolony. pamietaj tylko ze ta zwrotka gra dobrze, ale slabo zabezpiecza wysokotonowki, wiec bądź ostrożny z głośnoscią. a co do brzmienia to daj sobie ze 100 godzin sluchania zanim zdecydujesz czy sciszac wysokotonowy. po takim czasie powinny zwrotki byc calkiem wygrzane, i uzyskasz efekt ostateczny. a jak bedziesz chial dalej w nich pogrzebac to zapraszam:)

        pozdro

        Skomentuj


          #24
          djrobo, przestraszyłem sie jak usłyszałem pierwsze dzwięki.. btw kondensatory obecnie produkowane nie wymagają 'wygrzewania' (co okazało sie po pierwszej godzinie grania nieprawdą bo zmieniło sie brzmienie)
          a że ostrożnie to wiem :)
          no i niech mi ktoś powie ze trzeba skomplikowanych rozwiązań zeby mieć dobry efekt.. :)

          Skomentuj


            #25
            magik, jak tam wrazenia po tygodniu? chyba jednak zmienia sie brzmienie?

            Skomentuj


              #26
              djrobo, jeszcze sie nie zdecydowałem na zmiany.
              Nieliczne utwory jeszcze nie pasują mi w 100% - zobaczymy.

              Skomentuj


                #27
                Zamieszczone przez djrobo
                umberto, jeśli magik udostępni Ci pomiary to sie nie przeraź:) wiele górek i dołków, bo pomiar przedstawia charakterystykę rzeczywistą czyli uwzględniającą akustykę samochodu. można ją wygładzić nawet 1/2 oktawy żeby orientacyjnie dowiedzieć sie jak odbierze ją ucho.
                pozdro
                Kiedyś tez robiłem pomiary i się właśnie przeraziłem :) W końcu dałem spokój i je zostawiłem. Czy na ich podstawie da się coś zrobić ? Czy jednak są złe ?



                Skomentuj


                  #28
                  Odświeżam kotleta.

                  Jako że pomiary w samochodzie stały się bardziej modne i często wykonujemy teraz zwrotnice na podstawie pomiarów wewnątrz samochodu, chciałem poruszyć ponownie ten temat.

                  Na początku podam trochę teorii dlaczego inaczej trzeba to rozpatrywać:
                  Wnętrze samochodu pełne jest materiałów pochłaniających i odbijających fale dźwiękowe. Okna wzmacniają i odbijają dźwięki o wysokiej częstotliwości. Obicia foteli i deski oraz wykładziny pochłaniają i tłumią dźwięki o średniej i niskiej częstotliwości. Wszystkie elementy w samochodzie z racji tego iż są zamknięte w małej szczelnej kubaturze jaką jest wnętrze samochodu mają wpływ na charakterystykę wynikową. Np. wg Alpine pasy bezpieczeństwa zmieniają częstotliwości, a wg. Mercedesa dach samochodu jest odpowiedzialny za rezonanse w zakresie 150-300Hz. No ale to każdy wie, i tego nie będziemy przeskakiwać bo to sprawa nie do załatwienia w normalny sposób - chyba że korekcją aktywną całego pasma.

                  Jednak chciałem się skupić na zwrotnicach pasywnych, to każdy kto już starał się coś mierzyć w samochodzie mógł zobaczyć swój wykres.
                  Posłużę się wykresem podesłanym przez lklukasza. Co prawda pomiar samego średniaka nie wygładzonego, ale wykres obrazuje wpływ akustyki samochodu o jaki mi chodzi. Widać na nim to z czym warto powalczyć:


                  Chodzi mi konkretnie o pasmo niskośredniaka jeżeli jest to zestaw 2 drożny, lub o pasmo basowe w zestawie 3-drożnym. Jak lklukasz zauważył pasmo w samochodzie przeważnie ma charakterystykę w kształcie litery "W". O ile na wysokich tonach tak tego nie słychać, z racji że są ukierunkowane w naszym kierunku, to na paśmie 100 - ok 2kHz mamy zapadłość przeważnie w zależności od midbasa i wnętrza samochodu od ok 8db do nawet 20db względem pasma średniowysokotonowego!

                  Dlaczego się tak dzieje?
                  Przemyślmy to:
                  Midbas gra do nas pod dużym kątem bliskim 80-90' i nie rzadko z pod tapicerki/maskownicy. Wróży to właśnie znaczący spadek jego efektywności w paśmie + właśnie akustyka wnętrza, która też obniża ten poziom głośności w tym paśmie.
                  I niestety u mnie to znacząco słychać - wokal męski nie jest odtwarzany zbyt wyraźnie bo znacznie ciszej niż powinien.
                  Po wielu próbach walki z próbą niwelacji tego przez zwrotnice pasywną dałem sobie spokój, jednak dalej denerwuje mnie muzyka w samochodzie.

                  Takim półśrodkiem na walkę z tym jest zestaw 3drożny i montaż średniotonowca wysoko, w desce czy słupkach. To przynosi już zadowalające efekty - ale nadal zostaje kwestia pasma basowego w tym zestawie, bo nadal jest jak widać na wykresie dziura na 20db w paśmie 100-500Hz.

                  Ściszając pasmo średniowysokotnowe do poziomu midwoofera by mieć wyrównane pasmo mielibyśmy zestaw z spl 70db/W co dyskwalifikuje go w normalnym użytkowaniu.

                  Po głowie chodzi mi bi amping - wtedy gainem moglibyśmy w miarę dopasować poziomy midwoofera do tweetera - ale jak lklukasz zauważył, wtedy o poprawnym zgraniu fazowym można zapomnieć i wzmacniacze mają różne wzmocnienie, więc zestaw za pewne tylko przy pewnym poziomie głośności miałby zgodną faze. Więc wracamy do punktu wyjścia.

                  Ma ktoś jakiś sensowny pomysł z czym warto pokombinować? Jeżeli tak, to chętnie wysłucham, nie tylko ja.
                  Last edited by LightSound; 07.02.2012, 23:57.

                  Skomentuj


                    #29
                    zazwyczja występuje dołek w kształcie dużej litery W w okolicach 400-800Hz
                    wyżej czy niżej ale zawsze jest
                    często rodzi to problem grania woofera ze średniakiem
                    tutaj lepiej widać ten problem:

                    By lklukasz at 2012-02-07
                    Juz mi sie nie chce...

                    Skomentuj


                      #30
                      Dziś powalczyłem trochę ze zwrotnicami w samochodzie, a także w domu:



                      Pomiar od 100Hz w pomieszczeniu 25m2, obudowa 13L zamknięta, front 39x22cm, zwrotnica 12db/okt podział 2,6kHz



                      Ten sam zestaw na tej samej zwrotnicy zamontowany w samochodzie, pod zagłówkiem, mikrofon wystawał 10cm względem siedzenia.

                      Widać zafalowanie na 800Hz co odpowiada długości ok 50cm, czyli wypadało by to na odległość midbasa od kolumny środkowej, lecz nie robiłem pomiaru od strony pasażera by to potwierdzić.

                      Skomentuj


                        #31
                        Czy używał ktoś do pomiarów w aucie programu Room EQ Wizard?
                        https://www.roomeqwizard.com
                        Ja się trochę ostatnio tym bawię, może udałoby się powymieniać poglądy i obserwacje.
                        Na forum diymobileaudio.com znalazłem ciekawy temat jak wykorzystać REW do strojenia DSP w aucie:
                        http://www.diymobileaudio.com/forum/...eq-wizard.html
                        Last edited by frobek; 29.04.2017, 11:36.

                        Skomentuj


                          #32
                          Witajcie
                          Chyba wszystko co trzeba wiedzieć odnośnie pomiarów CA, angielski wymagany.

                          http://audiotec-fischer.de.dedivirt2...70d008e6b1.pdf
                          http://audiotec-fischer.de.dedivirt2...70bb3a4060.pdf
                          https://www.audiotec-fischer.de/medi...70c8eb138b.pdf

                          https://www.kirchner-elektronik.de/u...AutoDSPeng.pdf

                          https://testgear.audiofrog.com/wp-co...y-it-Works.pdf
                          https://testgear.audiofrog.com/

                          Enjoy !
                          Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                          Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                          Skomentuj


                            #33
                            Moje nowe auto po robocie. Pomiary REWem. System bez suba, głośniki Focal PS165, wzmacniacz Focal Power 4.75, radio Pioneer FH-X730BT.

                            Skomentuj


                              #34
                              Zamieszczone przez frobek Zobacz posta
                              Moje nowe auto po robocie. Pomiary REWem. System bez suba, głośniki Focal PS165, wzmacniacz Focal Power 4.75, radio Pioneer FH-X730BT.
                              Nie napisałeś jakie wygładzanie. Gdzie mikrofon był w czasie pomiaru. Czy to wszystko na raz czy tylko jedna strona?
                              Jaki mikrofon użyłeś, czy był plik kalibracyjny? [emoji16]

                              Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
                              Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                              Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                              Skomentuj


                                #35
                                OK. Mikrofon radioshack z plikiem kalibracyjnym. Pomiar C weighted SPL. Mikrofon na wysokości głowy pośrodku między przednimi fotelami. To jest pomiar wszystkiego na raz.

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Zamieszczone przez frobek Zobacz posta
                                  OK. Mikrofon radioshack z plikiem kalibracyjnym. Pomiar C weighted SPL. Mikrofon na wysokości głowy pośrodku między przednimi fotelami. To jest pomiar wszystkiego na raz.
                                  Jest całkiem dobrze.
                                  Jak chcesz jeszcze dopieszczać na tej stronie jest do pobrania target curve I można do niej się dostosować.
                                  https://testgear.audiofrog.com
                                  Można też pobawić się pomiarem rta i latać mikrofonem jak szaman od prawego do lewego ucha z usrednieniem np. 100 pomiarów i popatrzeć co się dzieje.
                                  Lub z 3 pomiary i też uśrednić.
                                  https://youtu.be/wmIkmt97rac
                                  W linkach co podałem wyżej można więcej poczytać co i jak.
                                  Pozdrawiam Kamil

                                  Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
                                  Wszędzie był, wszytko widział, na wszystkim się zna...
                                  Wulgarny, przemądrzały to właśnie ja.

                                  Skomentuj

                                  Czaruję...
                                  X