Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

YAMAHA A-960 II wymiana opamp oraz moc wzmacniacz

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    YAMAHA A-960 II wymiana opamp oraz moc wzmacniacz

    Witam, posiadam od nie dawna ten wzmacniacz (stan igła do wymiany pozostały 2 żarówki podświetlenia power i direct:biggrin:) znalazłem ciekawy artykuł o podobnym wzmacniaczu yamahy na końcu którego jest napisane (po angielsku) że nowe opampy są lepsze. Czy ktoś może napisać coś więcej na ten temat wymiany opampów.
    http://gigapod.free.fr/Yamaha_A760.html
    1 Do czego służy przycisk DISC po wciśnięciu jego jest cisza w głośnikach?
    2 Wzmacniacz kosztował 300zł, po przeczytaniu wielu opinii chyba dobra cena, prawda ?
    3 Porównałem z technics sa-gx180 2x80w lub 2x60w- nie wiem komu wierzyć, i o dziwo jest dużo głośniejszy od tej yamahy 960II,
    nie rozumiem dlaczego?

    #2
    Zamieszczone przez romti Zobacz posta
    yamahy na końcu którego jest napisane (po angielsku) że nowe opampy są lepsze.
    Mają po prostu lepsze parametry. Do niektórych trzeba zmieniać układ. Jakie masz teraz?

    Skomentuj


      #3
      Fajny wzmacniacz jak jest ustawione direct to chyba żadnych opeampów w torze nie ma.

      Skomentuj


        #4
        Zamieszczone przez romti Zobacz posta
        1 Do czego służy przycisk DISC po wciśnięciu jego jest cisza w głośnikach?
        Przełącznik [DISC] wymusza "na krótko" wejście gramofonowe jako aktywne.

        Skomentuj


          #5
          Na płytce tone control są dwa JRC4559D oraz na płycie głównej dwa JRC4558DY.
          Direct- pomija całą regulacje tonów.
          Disc-nie wiem do czego służy, może coś z wejściami phono ma wspólnego.

          Skomentuj


            #6
            Disc jest od gramofonu, chyba pomija preamp RIAA.
            Opampy możesz wymienić na NE5532, inych się nie opłaca. Pewnie i tak nie usłyszysz różnicy :)

            Skomentuj


              #7
              Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
              Disc jest od gramofonu, chyba pomija preamp RIAA.
              Opampy możesz wymienić na NE5532, inych się nie opłaca. Pewnie i tak nie usłyszysz różnicy :)
              Jest wiele dostępnych opampów, dlaczego akurat ten ne5532?
              Może coś więcej Panowie napiszecie w temacie opampów?
              Znalazłem podobny temat cytat:
              NE5532 2 +/- 3-20 10 9 1000 4,30 Tani wzmacniacz, tanie brzmienie. Płaskie mało plastyczne bez wyrazu, kiepska góra pasma
              http://www.audiostereo.pl/roznica-w-...pow_16131.html

              Które opampy należy wymienić? na płytce korektora czy głównej ?
              Może bym zamontował podstawkę pod układ OP 8pin i po prostu wkładał bez lutowania, w celu porównania brzmienia wymieniał bym tylko w jednym kanale, dzięki temu będzie łatwiejsze porównanie z oryginalnym OP.
              Jak myślicie?

              Skomentuj


                #8
                Czytaj AS będziesz w zimę w sandałach chodził. Gówno prawda w tym cytacie.

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez romti Zobacz posta
                  Jest wiele dostępnych opampów, dlaczego akurat ten ne5532?
                  Bo ten podejdzie bez modyfikacji układu i wniesie zmianę czy słyszalną czy nie - zależy od reszty i Twojego słuchu. Te opampy do Audio mają wystarczające parametry, lepsze parametry sprawdzają się na wyższych częstotliwościach niż nasze audio. Jakby nie patrzeć, to bardziej przyglądnąłem się temu układowi tzn wymiana opampów - no opamp, to jak i scalak typu tda - mozna mu zmodyfikować elementy bedace poza jego struktura, na plytce pcb i zmiana samego opampa bez zmiany elementów wokół niego wnosi zmiany, dlatego że opamp pracuje inaczej przez te elementy - były dostosowane do tego co siedzi obecnie, potem zmieniłem układ na taki który potrzebuje innych elementów, by działał tak samo - po prostu zmieniły się parametry takie jak wzmocnienie opampa, a wiec co innego szło na wejście wzmacniacza, dlatego grał inaczej. Jakby zmienić też elementy wokół opampa zmieniając do na np. ne5532, to wtedy zmiana była by praktycznie nie do wychwycenia. Dlatego układ nie poszedł na AD czy na OPA, czy LM, czy TL bo wymagały innej aplikacji. Więc jednak szukałbym gdzie indziej poprawy brzmienia, a Opampy zostawil w spokoju. No to nie jest wzmacniacz mocy, tylko operacyjny, przy różnym zasilaniu nie będzie różnic, po prostu działa od 8-16V przeważnie, zależne od układu. No do różnych zastosowań, nie koniecznie takich kiepskich jak preamp we wzmacniaczu, gdzie równie dobrze można zastąpić WO 4 tranzystorami - ale 4 trany więcej kosztują niż 1 WO. Szybsze opampy przydają się w zastosowaniu w szybkich urządzeniach i na wyższych częstotliwościach - przetwornicach impulsowych powszechnie stosowanych teraz, internet, radiotelekomunikacja... wolniejsze też są, bo potrzeba np wolniejszych do centralek alarmowych, czy do sterowania pralką... a to ze różni producenci mają różne, to tylko dlatego żeby mieć szeroką gamę produktów po prostu, rożne modele po to, żeby trafić w każdą dziedzinę elektroniki. Ta dynamika to szybkość o której pisałem wyżej
                  - inaczej szybkość narastania sygnału to ma znaczenie przy pracy powyżej 20kHz, a 8 wystarcza na taki tor audio z zapasem.

                  Skomentuj


                    #10
                    Zgadzam się z powyższą opinią.Swego czasu troche eksperymentowałem z opampami W CD i moim zdaniem są to tak trudno zauważalne niuanse na słuch (i to nawet nie będziesz wiedział czy tzw.lepszy ,szybszy op. zniekształca przyjemnie dla ucha czy też rzeczywiście jest mniej zniekształceń i w związku z tym lepszy-przyjemniejszy odsłuch). Oczywiście najlepiej sprawdzić samemu czyli wlutuj podstawki,kup kilka typów op i się przekonajEksperymentowałem na CD ONKYO i ostatecznie ostały sie wewnątrz LM833 (z Chin) zamiast 4565 z JRC ale tylko z lenistwa nie wstawiłem ponownie 4565

                    Skomentuj


                      #11
                      a schemat to ktokolwiek ogladal tego wzmaka?
                      polecam zerknac. opy dzialaja tylko jak sie uzywa regulacji barwy/pre gramofonowy.
                      jeden jest uzywany jako dc servo (tego raczej nie ma co zmieniac). w tym wzmaku nie ma kondkow w torze (i to sie chwali) wejscie na fecie.
                      gratulacje zakupu. dobry wzmak i nie ma co grzebac w opach bo mozesz je spokojnie pominac jednym guzikiem na panelu przednim...
                      wada wzmaka sa kondki ktore sa blisko rezystorow wydzielajacych jakies tam moce. z czasem kondki wysychaja (doslownie) guma kostnieje i kruszy sie. wymiana kondkow tylko na oryginaly lub grajace podobnie. jak zamiescisz fotke to kazdy napisze czy juz sie wysmazyly. kolor powinien byc jasnoniebieski (rubycony).
                      jak sa szaro brazowe to warto wymienic. zauwazysz wieksza roznice w dzwieku niz po wymianie opa w dc servie.
                      jesli zdecydujesz sie wymienic kondki to kupuj Fc o takich samych parametrach. ugnij nogi zeby kondy nie byly blisko tych rezystorow... wzmacniacz trzymaj w przewiewnym miejscu zeby byla dobra cyrkulacja powietrza a wydluzysz zywotnosc kondkow. Fc'ki przez pierwszy tydzien beda dawaly ciekawy efekt. wokal bedzie na ciebie krzyczal a cala reszta bedzie cofnieta po tygodniu pojawi sie dobre zejscie i wiecej detalu niz bylo poprzednio. na bocznik do Fc (jesli bedzie malo gory) mozna uzyc wime mks2 lub 4 o pojemnosci do okolo 20nF. Dodaje blasku...
                      Ps. czytaj AS a zaczniesz slyszec roznice miedzy stabilizatorami tego samego producenta z roznych fabryk hehe....

                      wzmacniacz ma uczciwe 100W na kanale. gra duuuzo lepiej od wiekszosci technicsow itp. ma lepsza scene/ wiecej detali/ wiecej powietrza (porownywany z jakims technicsem chyba najwyzszy z danej serii z tych samych lat)
                      zerknij sobie jaki masz pobor pradu max (napisane na obudowie). pobor zmienia sie w zaleznosci od potrzeb. we wzmaku jest specjalny uklad do tego...

                      trafo ekranowane.

                      preamp gramofonowy bardzo dobrej jakosci...

                      mozna wprowadzac pewne modyfikacje np. zastepowac zenery stabilizatorami bardziej rozbudowanymi ale w srodku nie bardzo jest na to miejsce..
                      zamiast ingerowac we wzmak lepiej poprawic sobie pozostala czesc toru audio.

                      Skomentuj


                        #12
                        Dzięki za odpowiedz, ja na początku profilaktycznie poprawiłem większość podejrzanych lutów (trochę ich było) oraz posprawdzałem wszystkie elektrolity na płycie głównej oraz płytce regulacji tonów, wymieniłem na pł. głównej dwa małe 100uf z tego jeden miał praktycznie zero pojemności z powodu ciepła wydzielanego przez znajdujące się blisko rezystory oraz jeden 4,7uf. Nie sprawdzałem tylko tych dwóch głównych 2x15000uf.
                        Mam już na stanie dwa opampy 5532 plus podstawki, kiedyś podstawie jeden na płytce regulacji tonów i porównam z drugim kanałem na oryginalnym opampie, pewnie różnica będzie nie wyczuwalna, ale to innym razem.
                        Wzmacniacz oczywiście ładniej gra niż wspomniany technics i to jest duży plus. Problem może być z dostępnością żarówek do przycisków, spojrzałem na nie ten schemat i zamiast 8V/150mA kupiłem 14V/50mA fi=3mm, bez rezystora rażą w oczy i strasznie się grzeją, można nimi topić plastyk, a z rezystorem każda kolejna załączona żarówka powoduję przygasanie pozostałych. Czy to spowodowane jest niewłaściwymi żarówkami ?
                        Mam jeszcze jedne pytanie związane z regulacją basów, czy tak ma być?
                        Bass do końca- filtr 125Hz on- odcina płytkie basy, pozostają głębsze, 500Hz on- słychać też płytkie basy>>> czyli działa ok.
                        Bass na połowę- nie słychać różnicy filtrów 125Hz i 500Hz, na każdym bez różnicy.
                        Bass na minimum- jakby odwrotnie, 500Hz bardziej delikatny a 125Hz mocniej "stuka" płytkim basem.
                        Czy to trochę nie dziwne?
                        Gdybym mógł porównać z innym takim wzmacniaczem lup podobnym.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez romti Zobacz posta
                          Nie sprawdzałem tylko tych dwóch głównych 2x15000uf.
                          Akurat od tych powinienes zaczac.

                          Zamieszczone przez romti Zobacz posta
                          a z rezystorem każda kolejna załączona żarówka powoduję przygasanie pozostałych. Czy to spowodowane jest niewłaściwymi żarówkami ?
                          I co w tym dziwnego? Chyba kolega nie ma pojecia o elektronice i nie wie do czego sluzy rezystor :)


                          Zamieszczone przez romti Zobacz posta
                          Mam jeszcze jedne pytanie związane z regulacją basów, czy tak ma być?
                          Bass do końca- filtr 125Hz on- odcina płytkie basy, pozostają głębsze, 500Hz on- słychać też płytkie basy>>> czyli działa ok.
                          Bass na połowę- nie słychać różnicy filtrów 125Hz i 500Hz, na każdym bez różnicy.
                          Bass na minimum- jakby odwrotnie, 500Hz bardziej delikatny a 125Hz mocniej "stuka" płytkim basem.
                          Czy to trochę nie dziwne?
                          Bardzo dziwne to sa twoje oisy wrazen. Stuka plytkim basem itd. I jak cie zrozumiec? Tak dziala regualcja barwy wiec nie wiem o co ci chodzi? Czym nizsza czestotliwosc tym nizszy czyli ten miekszy bardziej dudnaicy bas. Wyszsza czestoliwosc to bardziej twardy kopiacy bas. Poczytaj troche o zakresie czestotliwosci i widmie czestotliwosci.

                          Skomentuj


                            #14
                            Jak sprawdzić tak dużą pojemność jak 15000uf miernikiem ?
                            Rezystor ogranicza prąd, w elektronice grzebie już kilka latek i nie uważam się mistrza ale co nieco wiem.


                            Zamieszczone przez irek Zobacz posta
                            Bardzo dziwne to sa twoje oisy wrazen. Stuka plytkim basem itd. I jak cie zrozumiec?
                            Starałem się opisać to dokładnie,
                            "stuka płytkim basem"- miałem na myśli twardy powiedzmy 150Hz
                            miękki bass- np 60Hz
                            Napisałem:
                            Bass na połowę- nie słychać różnicy filtrów 125Hz i 500Hz, na każdym załączonym bez różnicy.
                            Bass do końca- filtry 125Hz-miękki bas, 500Hz-twardy bas, jest różnica w dźwięku.

                            Skomentuj


                              #15
                              czyli tak jak powinno byc. na polowe czyli 0dB
                              skrajne polozenia potkow to pewnie okolo -12dB i +12dB
                              przelacznik jest od zmiany miejsca zalamania filtra....
                              najlepiej sie slucha na direct (i to slychac w jakosci dzwieku)

                              Skomentuj

                              Czaruję...
                              X