Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Niskoszumny zasilacz do DACa na es9038q2m

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Niskoszumny zasilacz do DACa na es9038q2m

    Po paru latach sluchania muzyki z Soekrisa jako zrodlo postanowilem sprawdzic cos nowego. Nowy DAC bedzie gral w drugim systemie w ktorym obecnie jako streamer korzystam z pi2 z Moode audio oraz dac na PCM5102(plytka z ali dawno temu kupiona za 3$ po i2s gra calkiem fajnie wiec chce poeksperymentowac z tanszymi chinczykami). Na forach ostatnio modny jest temat Sabre wiec postanowilem zakupic najnowsza, poprawiona wersje es9038q2m https://www.aliexpress.com/item/3305...259f4c4dwTvYQr . Od sprzedawcy otrzymalem zalaczona tutaj instrukcje w ktorym sa 4 opcje zasilania. Najbardziej rozsadna wydaje sie uzycie +15, -15 oraz +5 (opcja A).
    Paczka jeszcze idzie ale kombinuje jak to sensownie zasilic wiec prosze o porade bardziej doswiadczonych kolegow.

    Mysle o transformatorze z odczepami 2x15 i 2x6 jak ten https://www.aliexpress.com/item/4001...archweb201603_ dzieki czemu zostanie mi jeszcze jeden odczep na zasilenie raspberry. Alternatywa sa 2 odzielne trafa montowane na pcb
    https://www.tme.eu/pl/details/70053k...do-pcb/talema/
    https://www.tme.eu/pl/details/70040k.../talema/70040/

    Teraz pytanie jakie niskoszumne stabilizatory warto tu zastosowac ?
    Na forum polecana byla konstrukcja irka http://www.fratu.pl/irek/?nfsuply2,59 tylko tutaj musialbym zmienic trafa na wieksze napiecia. Zakladajac, ze plytka ma juz niskoszumne scalaki
    pytanie czy nie wystarczy 2xlt1083cp dla 15v i 2xLM7805 dla 5v ?
    Pradu najwiecej potrzeba na pi2 z donglem wifi( pomiar pokazal max 3.5W zuzycie wiec zostawiajac troche zapasu dla np dla amanero - 605 mW at max speed jak bym chcial kiedys zrobic testy potrzeba 2A). DAC wedlug dokumentacji potrzebuje 120mA dla 5v i 2x20mA dla 15v.
    Chcialbym uniknac nadmiernego grzania i sporych rozmarow radiatorow jakie mam w zasilaczu do dam1021 (trafo na wyzsze napiecie niz jest potrzebne wiec prad idzie w cieplo). Najchetniej kupilbym cos do zlozenia badz juz polutowane zeby nie trzeba bylo trawic swojej plytki (no i dobrze by bylo jakby zasilacz nie wyszedl 2x koszt daca).
    Dzieki za pomoc
    Załączone pliki
    Last edited by gomes; 06.02.2021, 20:36.

    #2
    https://muzgaudio.com/

    Skomentuj


      #3
      Zobacz końcówkę posta gavron04. Od śródtytułu "niskoszumny zasilacz" -tam są wyniki pomiarów jego rewizji symetrycznego zasilacza Irka o którym wspominasz. https://diyaudio.pl/showthread.php?p=546352

      Skomentuj


        #4
        U mnie ta płytka normalnie chodzi z przetwornicą +-12V, zasilana jest z Raspberry Pi przez wejście I2S a on z "ładowarki" 5V/1A przez długi przewód (napięcie 4,68V), i dodatkowo obciążona izolatorem USB. Po ustawieniu wzmacniacza (NAD C316BEE) na maksa słychać tylko takie szumy, jakie ma na każdym innym wejściu. Problemy z tą płytką to trzask przy włączaniu/wyłączaniu oraz elektrolity na wyjściu z powodu chyba żalu Chińczyków, że mają w każdym domu bezużyteczny telewizor mono 5 cali i zasilacz od niego. Nad tym ewentualnie można się pochylić i ja swoje wyjście przerobiłem na DC (powstaje wtedy bieda-wzmacniacz słuchawkowy). Załączam zdjęcie.

        https://drive.google.com/file/d/1XZQ...ew?usp=sharing
        Last edited by qduaty; 10.02.2021, 09:20.

        Skomentuj


          #5
          Będę robił małą pcb do tych dac z opóźnionym załączaniem wyjścia i natychmiastowym odcięciem sygnału przy wyłączeniu daca. Możliwe, że będzie też przerobiona ta pcb - (tj. dodane przekaźniki) https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post528779
          Wyłączone PW - kontakt tylko za pomocą maila.

          Skomentuj


            #6
            Zamieszczone przez qduaty Zobacz posta
            Problemy z tą płytką to trzask przy włączaniu/wyłączaniu oraz elektrolity na wyjściu z powodu chyba żalu Chińczyków, że mają w każdym domu bezużyteczny telewizor mono 5 cali i zasilacz od niego.
            Plytka caly czas do mnie idzie wiec nie wiem co tam siedzi. Na zdjeciu widac opampa, czy jest on zasilany symetrycznie ?
            Jak tak to pewnie na wyjsciu mozna by bylo zrezygnowac z elektrolitow.
            Mozesz cos wiecej napisac o przerobce ?

            Dac bedzie podlaczony do hybrydy Vincenta. Ta potrzebuje 30 sec na rozgrzanie lamp w pre wiec opoznione zalacznie juz mam. Co do przypadkowego wylaczenia Daca bede to integrowal z zasilaniem Vicka ktory wlacza sie fizycznym przelacznikiem 230V co jest wkurzajace (ma pilota ale opcji wl/wyl juz nie dodali). Malinka bedzie chodzila 24/7 ktora to bedzie sterowala przekaznikiem ktory wl/wyl wzm i daca a to zintegrowane z openhabem i regulkami zeby zona nie marudzila o trudnosc obslugi tego.

            Co do zasilania, analogowka daca czyli +-15V bedzie zasilana wczesniej wspomnianym zasilaczem od kolegi gavron04 - zasilacz sie juz sklada. 5V to rozumiem cyfrowka - czy tutaj tez potrzeba cos niskoszumnego ?
            Last edited by gomes; 11.02.2021, 09:49.

            Skomentuj


              #7
              Jest tam "oryginalny" (sądząc po brzmieniu) NE5532. Wejścia +-15V i 5V. Możliwość zwarcia -15V z masą i pracy z zasilaniem asymetrycznym oraz włączenia wlutowanego 7805, ale nie polecam, bo cyfrówka pobiera 100mA. Ja zastosowałem przetwornicę +-12V i sprawdziłem szumy (poniżej "podłogi" mojego ADC), ale jeśli masz wypasiony zasilacz, to tym lepiej, bo może wpłynąć na basy. Mam 5V pociągnięte z Raspberry (bardzo szumiącego) i zasilam to z ładowarki 1A z kablem 2,5m - napięcie wynosi około 4,5V. Na płytce są precyzyjne stabilizatory 3,3V i nie warto dawać nic lepszego na 5V.

              Ponieważ można zasilać asymetrycznie a nie ma pompy ładunku, opamp ma dzielnik "wirtualnej masy", na którym u mnie jest +0,3V, ale to przypadek, bo mam większe napięcie dodatnie. Przy równych elektrolity będą pracować w pobliżu zera. Przeróbka polegała na zwarciu kondensatora dzielnika (na zdjęciu) oraz elektrolitów wyjścia (są to te skrajne; środkowe służą do zasilania). Niestety nie zmierzyłem zniekształceń przed przeróbką, w każdym razie "po" wynoszą 0,003% przy -15dB, widać głównie 2. i 3. (słabszą) harmoniczną. (Wyświetlacz pokazuje fałszywie podwójnie, czyli -30dB).
              Last edited by qduaty; 13.02.2021, 10:50.

              Skomentuj


                #8
                Dzieki za info. Plytka i zasilacz przyszly na koniec poprzedniego tygodnia. Po zlozeniu i wstepnych testach z sygnalem z tv po toslinku dzwiek byl plaski i nijaki. Dopiero po podlaczeniu malinki i iis zaczelo to grac.

                Mam pare pytan:
                1. Do odtwarzania uzywam Moode Audio. Podczas przelaczania np radia nastepuje trzask podobny do przesuniecia iglo po winylu. Gdzies czytalem, ze to kwestia odpowiedniego wybrania Daca z listy. Uzywam najnowszej wersji. Wyprobowalem wiekszosc dostepnych z listy ale problem dalej pozostal. Czy jest na to jakies rozwiazanie?
                2. Przy testach z tanimi kablami przylaczeniowymi, podlaczenie malinki przy bardziej gestych plikach czasami przerywalo. Polutowalem lepszej jakosci przewody i problem wydaje sie byc rozwiazany (jak otwarzany jest utwor ciagle to przerywanie nie wystepuje, tylko wyzej wspomniane trzaski przy przelaczaniu). Czy jest jakies zalecane krosowanie przewodow do I2S ?
                3. Na razie chce sie osluchac z tego co obecnie DAC prezentuje i nie chce wiekszych przerobek. Latwa i teoretycznie dajaca sie uslyszec to podmiana OPA. Czy zmiana np na OPA2134 pozwoli na jakas zmiane ?

                p.s.
                polecam zasilacz od gavron04. Jakos montazu pierwsza klasa.
                Last edited by gomes; 15.02.2021, 11:40.

                Skomentuj


                  #9
                  Pierwsze co to bym podpiął i2s z amanero zamiast rpi i dopiero bym sprawdził czy 1,2 problemy występują. Czyli amanero podpinasz pod gniazdo usb rpi.
                  Wyłączone PW - kontakt tylko za pomocą maila.

                  Skomentuj


                    #10
                    gomes Dźwięk po S/PDIF jest identyczny jak z Raspberry po DLNA/I2S, to telewizja nadaje coraz gorzej. Istnieje sterownik: https://github.com/VinnyLorrin/ES9038Q2M-Linux_Driver - możesz się wpiąć do pinów 27/28 procka (SCL/SDA) jeśli potrzebujesz regulacji głośności lub lepiej, skoro ktoś zrobił głośność, dodać jeszcze dwie regulacje do kompensacji harmonicznych i pochwalić się, chętnie skorzystam :) Ja mam trzaski tylko przy DSD po DLNA - na zwykłym sterowniku Hifiberry. U mnie I2S nigdy nie przerywa. Masz podłączoną masę? Próbowałem OPA2134 (grał mulasto) i 2640 (też źle, tylko w drugą stronę) - póki co najlepiej gra z tym 5532.

                    Teraz ja mam pytanie: czy jest grupa, w której mają więcej tych płytek? Chciałbym przepisać ten soft (lub w przypadku łatwej deasemblacji, poprawić) i nie mam pewności, czy piny 14 i 23 procka są gdzieś podłączone.

                    gavron04 Jestem zainteresowany układem opóźnionego włączania, zwłaszcza gdyby nie wymagał wylutowywania cinchy (przed nimi są rezystory zabezpieczające 50Ω i to jest moim zdaniem dobry punkt wyjścia).
                    Last edited by qduaty; 15.02.2021, 20:02.

                    Skomentuj


                      #11
                      Masa jest podlaczona, pi2 chyba nie ma galwanicznej separacji dla i2s wiec podlaczylem sie pod pierwsze lepsze gnd.
                      ​​​​​Problem u mnie jest dokladnie taki sam jak opisywany tutaj http://moodeaudio.org/forum/showthre...id=2782&page=3
                      Panaceum na zle zaprojektowana plytke ma byc amanero albo plytka https://www.ebay.com/itm/AK4137-I2S-...sAAOSwUPZbNPYv. Amanero lezy nieuzywane wiec podlacze jutro i zobacze czy to rozwiaze rzeczywiscie problem.
                      Z amanero mam wylutowny stabilozator, czy 3.3v moge pobrac z daca czy lepiej odzielnie to zasilic ​​​​AM1117 ( nie mam pod reka nic niskoszumnego)?
                      Jak opy ktore chcialem potestowac srednio polecasz to jak mi sie znudzi obecny dzwiek dokupie nosy do vicka i tam w pre bede korygowal dzwiek.

                      Skomentuj


                        #12
                        3,3V masz w Raspberry - gorąco odradzam pobieranie tego napięcia z DAC-a.

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez qduaty Zobacz posta

                          gavron04 Jestem zainteresowany układem opóźnionego włączania, zwłaszcza gdyby nie wymagał wylutowywania cinchy (przed nimi są rezystory zabezpieczające 50Ω i to jest moim zdaniem dobry punkt wyjścia).
                          mogę zrobić wersje, gdzie na wejściu będą rca, na wyjściu rca, między nimi układ o którym wspomniałem + złączka 2pin do zasilania. Lub po prostu zamiast rca zrobić złączki 2pin i każdy się przylutuje.
                          Wyłączone PW - kontakt tylko za pomocą maila.

                          Skomentuj


                            #14
                            Zamieszczone przez gavron04 Zobacz posta

                            mogę zrobić wersje, gdzie na wejściu będą rca, na wyjściu rca, między nimi układ o którym wspomniałem + złączka 2pin do zasilania. Lub po prostu zamiast rca zrobić złączki 2pin i każdy się przylutuje.
                            Zastanawiam się, czy w ogóle trzeba rozłączać wyjście. Jest łatwo dostępne z góry płytki wraz z masą (gniazdo jack jest smd) i zabezpieczone. Zwarcie przy rezystancji styków 50mΩ dałoby 60dB tłumienia, a trzask nie jest głośniejszy od tego. No i u mnie interesujące napięcie to 5V, bo pierwsze pada.

                            Skomentuj


                              #15
                              Zamieszczone przez qduaty Zobacz posta
                              3,3V masz w Raspberry - gorąco odradzam pobieranie tego napięcia z DAC-a.
                              Przy wyjsciu i2s daca jest pin z bezposrednim 5v pod ktory sie podlaczylem do AM1117 i dalej do amanero. Po tym podlaczeniu jakiekolwiek trzaski ustapily (czy to przewijaniu czy szybkim przelaczaniu).
                              Przetestowalem malinke i miniPC z ubuntu i wyswietlacz pokazywal poprawne probkowanie. Po podlaczeniu pod lapka z win10 mialem caly czas sygnal 48khz a uzywam dedykowanych do amanero driverow i rozne apki do testow (foobar, vlc, media player) . Z tego ostatniego rozwoazania nie korzystam wiec nie wnikam dalej.

                              Jedyna opcja ktorej teraz mi brakuje to sprzetowa regulacja glosnosci z wykorzystaniem amanero i moode audio. Jak cos znajde to dam znac.

                              Skomentuj


                                #16
                                Przecież moode audio ma wbudowaną regulację głośności???
                                Wyłączone PW - kontakt tylko za pomocą maila.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Softwerowa dziala ale dynamika sie zdecydowalnie pogarsza gdzie przy sciszaniu pilotem daca gra dalej ok.
                                  Pewnie sie esp8266 jakos podlacze i bede emulowal to co sle atmega od chinczyka. Jak znajde sposob na api do moode to integracja w openhabie bedzie banalna.

                                  Dac w obecnej postaci gra calkiem fajnie, pewnie chwile zostanie. Czekam na zamowionego oleda i bede robil vumeter plus aktualnie odtwarzany utwor jak tutaj http://moodeaudio.org/forum/archive/...hread-155.html
                                  Ostatnim etapem bedzie obudowa z czarna plexi na froncie, wyswietlaczami oraz dotykowymi przyciskami pojemnosciowymi. Mam jeszcze czujnik do gestow ale nie wiem czy da rade za plexi.

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Zamieszczone przez gomes Zobacz posta

                                    Teraz pytanie jakie niskoszumne stabilizatory warto tu zastosowac ?
                                    Na forum polecana byla konstrukcja irka http://www.fratu.pl/irek/?nfsuply2,59 tylko tutaj musialbym zmienic trafa na wieksze napiecia.
                                    O szumach decyduje ostatni stopien stabilizacji czyli pewnie 3,3V na plytce. Wiec 5V z zewnatrz raczej bez znaczenia. Mozna tylko znalezc jakis zysk jak bedzie odseparowane.
                                    jesli siedzi tam zwykle 1117 3V3 to wstawiajac ADJ z dzielnikiem na 3,3V i dodajac Cadj zmniejszysz szumy i impedancje wyjsciowa ok dwa razy.
                                    Szumy i impedancje w zakresie audio. Na w.cz. decyduja juz tylko kondensatory przy scalaku.

                                    Moj stabilizator do ktorego podajesz link nie jest niskoszumny! To zupelnie co innego.

                                    Aby zbudowac niskoszumny stabilizator trzeba zastosowac podwojna stabilizacje. Jesli dasz tylko jeden stopien stabilizacji to nawet najlepszy stabilizator na swiecie nic Ci nie da!Czyli trafo prostownik filtr stabilizator 18V i drugi 15V. Drugi jak najblizej odbiornika prad a pierwszy i trafo jak najdalej.

                                    Od dawna chce przygotowac material o niskoszumnych stabilizatorach. Sa chetni? :)

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      Zamieszczone przez irek Zobacz posta

                                      O szumach decyduje ostatni stopien stabilizacji czyli pewnie 3,3V na plytce. Wiec 5V z zewnatrz raczej bez znaczenia. Mozna tylko znalezc jakis zysk jak bedzie odseparowane.
                                      jesli siedzi tam zwykle 1117 3V3 to wstawiajac ADJ z dzielnikiem na 3,3V i dodajac Cadj zmniejszysz szumy i impedancje wyjsciowa ok dwa razy.
                                      Szumy i impedancje w zakresie audio. Na w.cz. decyduja juz tylko kondensatory przy scalaku.

                                      Moj stabilizator do ktorego podajesz link nie jest niskoszumny! To zupelnie co innego.

                                      Aby zbudowac niskoszumny stabilizator trzeba zastosowac podwojna stabilizacje. Jesli dasz tylko jeden stopien stabilizacji to nawet najlepszy stabilizator na swiecie nic Ci nie da!Czyli trafo prostownik filtr stabilizator 18V i drugi 15V. Drugi jak najblizej odbiornika prad a pierwszy i trafo jak najdalej.

                                      Od dawna chce przygotowac material o niskoszumnych stabilizatorach. Sa chetni? :)
                                      Ja jestem na tak :-)

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Zamieszczone przez irek Zobacz posta
                                        Aby zbudowac niskoszumny stabilizator trzeba zastosowac podwojna stabilizacje. Jesli dasz tylko jeden stopien stabilizacji to nawet najlepszy stabilizator na swiecie nic Ci nie da!Czyli trafo prostownik filtr stabilizator 18V i drugi 15V. Drugi jak najblizej odbiornika prad a pierwszy i trafo jak najdalej.
                                        Chcę zmienić zasilanie w preampie gramofonowym.
                                        ​​​​​Potrzebne +-15vdc.
                                        Czy zastosowanie rozwiązania (zmieniając stabilizatory napięcia na 7918/7818) w zasilaczu preamp gavrona będzie dobre
                                        http://gavron04.diyaudio.pl/?przedwzmacniacz
                                        ​​​​​​?

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X