Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

problem

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    problem

    Złożyłem wzmacniacz na dwuch kościach tda7294 w mostku. Wszystko jest ok do momentu gdy zrobie głośniej. Nie słychać brumienia(przydźwięku), tylko delikatne stukanie. Nasila się ono wraz ze wzrostem częstotliwości. Sprawdzałem od 43 przez 48, 53, 58, 63, 68. W momencie, gdy pojawia się to stukanie to prąd stały płynący przez głośnik to maksymalnie 0,2 V zaś zmienny to 3V, więc nie ma tu mowy o przesterowaniu. Głośnik 8ohm 60W Między gnd a nogą 9 jest 25,7 V (stałe) zaś między gnd a 10 jest 2,8V Czytałem, że na 10 i 9 minimalnie powinno być 1,5V a maksymalnie 3,5V. A u mnie jest prawie 26V Myślę, że to jest przyczyna.

    Pozdrawiam

    #2
    Tak, prawdopodobnie to jest przyczyną. W podobny sposób zachowywały mi się kiedyś dwie kostki i nie wiedziałem dlaczego, ale kupiłem trzecią i już zaczęło działać. Jedną przypadkowo zwarłem do zasilania, a zapomniałem rozładować kondensatory, druga nie wiem - może od początku była walnięta, może przegrzałem, albo uszkodziłem ładunkiem elektrostatycznym?
    Zanim jednak wydasz pieniądze pokaż schemat, może jest coś nie tak, a poza tym skąd wziąłeś to max 3,5V - o ile pamiętam producent nie podaje maksymalnego napięcia dla wejść MUTE i STAND-BY

    Skomentuj


      #3
      http://www.elektroda.pl/rtvforum/vie...937&highlight=

      co da wymienienie kości skoro napięcie będzie nadal 26V ?

      Skomentuj


        #4
        Już wiem skąd wziąłeś te 1,5V i 3,5V, ale źle je zinterpretowałeś - 1,5V to max wartość dla stanu wyłączonego, a 3,5V to min wartość dla stanu włączonego funkcji MUTE i STAND-BY. Problemem więc nie jest prawdopodobnie 26V na nóżce 9, tylko 2,8V na nóżce 10. Spróbuj może wymienić kondensator C6. Jak nie masz pod ręką 22uF to może być inny, ale pamiętaj, że musi być na napięcie większe niż napięcie zasilania.

        Skomentuj


          #5
          ok pokombinuje z tymi kondensatorami. Mam nadzieję, że to pomoże bo już jedną kość musiałem wymienić, bo kupiłem felerną :(

          [ Dodano: 2006-03-23, 07:01 ]
          jeżeli wymiana kondensatorów nic nie da, to zmienie zasilania. Te które idzie na nóżkę 9 dam na 10 a te z 10 na 9, Zobacze co wtedy będzie

          Skomentuj


            #6
            To chyba nie pomoże bo wtedy na nóżce 9 będzie za niskie napięcie. Lepiej wylutuj D2, R8, C6 i zewrzyj nóżki 9 i 10, a wcześniej powinieneś sprawdzić tranzystor i diodę D1, bo o ile się nie mylę to powinno się na nich odłożyć 12,6V, więc mniej więcej tyle samo powinno być na obu nóżkach.

            Skomentuj


              #7
              po zmianie C6 i C7 napięcie na nóżce 9 nadal 25,7V zaś na 10 0,2V... Bez komentarza. Elektrolity wlutowałem dobrze stronami. Na diodzie zenera jest 12,6V tak jak mówiłeś. Spróbować z drugą opcją wywalenia C6 itd i połączebniem 9 i 10 nóżki?

              Skomentuj


                #8
                Ale mierzyłeś na samej diodzie? Na diodzie powinno się odłożyć 12V i na złączu BE tranzystora 0,6V, czyli w sumie na rezystorze R4 powinno być 12,6V. Jeżeli tak jest, to obawiam się, że scalak może być do wymiany, ale poczekaj - może ktoś jeszcze się wypowie, bo ja nie jestem geniuszem w dziedzinie elektroniki i może się mylę.

                Sposób ze zwarciem nóżek możesz wypróbować, bo jeżeli scalak jest uszkodzony to nic nie ryzykujesz, a jeżeli jest sprawny i 26V na nóżce 9 go nie uszkodziło to na 10 też nie uszkodzi.

                Aha, zmierz napięcia na nóżkach 9 i 10 i na R4, ale przy wyłączonym włączniku i przed podłączeniem zasilania rozładuj (zewrzyj na chwilę nózki) kondensatory C6 i C7.

                Skomentuj


                  #9
                  na diodzie zenera 12,5V, między E(T1) i GND 12,6, między B i GND 38,6V, między C i GND 38,7V. Mam podłączone VCC+ bezpośrednio do R6 i R7

                  Jak będe miał przypływ gotówki to wymienie dwie kości i całą sekcje (D1 D2, C6,C7,C8, T1...) Jak się nie uda to rzuce wszystko w kąt i tak się to skończy...

                  Skomentuj


                    #10
                    hmm... dziwnie, napisałeś, że na diodzie zenera jest 12,5V, a między B i GND 38,6V - a to jest to samo, więc albo źle zmierzyłeś, albo masz jakiś błąd na płytce. Masz możliwość zrobienia zdjęcia?
                    Poza tym dlaczego masz podłączone VCC do R6 i R7 - tam powinno być 12,6V - tyle co na emiterze tranzystora.

                    Skomentuj


                      #11
                      źle spojrzałem z drugiej strony. Na emiterze 0V na bazie 12,6 wolta, zaś na kolektorze jest 38V Tak to jest...

                      Skomentuj


                        #12
                        0V na emiterze to wygląda na walnięty tranzystor. Dla pewności sprawdź jeszcze raz przy włączonym i wyłączonym SW1 - w obu przypadkach pomiędzy GND a emiterem powinno być około 12,6V, a jeżeli jest 0 to wymień tranzystor. Jeżeli to nie pomoże to ja się chyba poddaję, bo na odległość na prawdę trudno coś poradzić.

                        Skomentuj


                          #13
                          mam ominięty tranzystor. Podłączyłem VCC+ bezpośrednio do R6 i R7

                          Skomentuj

                          Czaruję...
                          X