• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Proporcje obudów

Rejestracja
Paź 8, 2009
Postów
377
Reakcji
0
Lokalizacja
.....
Szukając informacji dotyczących zalecanych proporcji obudowy na stronie 99 Laudspeaker Design Cookbook - Vance Dickasona czytamy
Vance Dickinson napisał:
"The ratio of height/width/depth is given as 2.6/1.6/1. Other ratios have been suggested such as 2/1.44/1 and 1.59/1.26/1."

Dwie ostatnie zależności pochodzą z biblioteki LEAP 4.0, oraz L. Paulonek, "Enclosure Shapes and Volumes", strona 22.

Takie proporcje obudowy sugerują szeroką, płytką i stosunkowo wysoką obudowę.

Szukając dalej...

D.B. Weems napisał:
One preferred ratio of dimensions is 0.6:1:1.62. This ratio, used here for its acoustical properties, is the same golden ratio used by artists since the Egyptian pyramids. Unless you have a special reason to use another ratio, this ratio is a good choice. Table 3-1 lists the correct internal dimensions for speaker boxes with net internal volumes from 400 cubic inches (0.23 cubic foot) to 10,000 cubic inches (5.8 cubic feet). Table 3-2 lists a range of cubic volumes measured in liters with internal dimensions in centimeters. If you use the data from these tables, your enclosure will have about 10 percent overvolume to allow space for drivers, cleats, and other internal parts. The columns are labeled Dl, D2. and D3. In times past, the smallest dimension was used for enclosure depth. Now, to obtain better imaging, a narrower box with greater depth is often desired, so D1 becomes the enclosure frontal width. For listeners who prefer bass response to imaging, or have a woofer too large for the narrower box, make D2 the width.
ratioz.jpg

źródło: D. B. Weems, "Designing, Building and testing Your own speaker system"

Z ostatniego zdania jasno wynika, iż kiedyś obudowy były szersze, niż głębsze, natomiast w tej chwili są węższe i głębsze.
Intryguje mnie natomiast fakt podawania przez różne źródła różnych proporcji.

Szukając gdzieś w necie na szybko informacji napotkałem na innym forum:
Cytuję z podręcznika "Przetworniki elektroakustyczne" Andrzej Dobrucki

Aby zminimalizować wpływ fal stojących wewnątrz obudowy, stosuje się następujące proporcje wymiarów obudowy prostopadłościennej(szerokość: długość: wysokość:):

1 : 1,25 : 1,6
1 : 1,45 : 2,1
1 : 1,6 : 2,5
źródło: http://www.audiostereo.pl/najlepsze-umiejscowienie-basrefleksu_56797.html

Poszukiwania informacji na temat proporcji zapoczątkowały wymiary obudowy do głośnika Visaton W100SC 128x128x238 [mm] sugerowane przez samego producenta.
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/2_wege/aria_light/construction.html
http://www.visaton.de/bilder/zeichnungen/gross/arialight_tz.gif
 
Z tymi proporcjami to jest jak napisane w ostatnim cytacie - aby zminimalizować wpływ fal stojących, ale sam prof. A. Dobrucki powiedział mi, że jak stosuje się wytłumienie wewnątrz to proporcje nie mają już takiego znaczenia.

poza tym
0.6:1:1.62
odpowiada proporcji 1 : 1,6 : 2,5
tylko unormowane jest do innego wymiaru
 
Jeżeli tłumienie obudowy na tyle eliminuje problem fal stojących, że proporcje już nie mają istotnego wpływu, to zabawa w kształty jak poniżej nie ma również większego sensu?


Odnośnie proporcji to fakt, że unormowanie do innego wymiaru ma tu miejsce, ale po przeliczeniu nie są one identyczne ...(?)
 
RpLand napisał:
Jeżeli tłumienie obudowy na tyle eliminuje problem fal stojących, że proporcje już nie mają istotnego wpływu, to zabawa w kształty jak poniżej nie ma również większego sensu?

Nie eliminuje tylko minimalizuje. Jak najbardziej ma wpływ.

Obudowy OZ z reguły są obficie tłumione, dodatkowo jeśli są b.dobrze wytłumione teoretycznie nie muszą posiadać zaburzonych kształtów.

Obudowy BR zazwyczaj wytłumia się lekko dlatego do takich zaleca się trzymanie złotych proporcji i/lub zaburza równoległość przynajmniej jednej z przeciwległych ścianek... Obudowy z BR wyłumia się dla poprawy jakości basu a także by zwiększyć stromość opadania wyższych (jak bas) częstotliwości wydostających się przez rezonator (br)

Jeżeli ścianki wew. obudowy nie są równoległe do siebie to złote proporcje przestają być już istotne.

Dobrze myślę ? Poprawcie mnie jak gdzieś się pomyliłem....
 
Jeżeli ścianki wew. obudowy nie są równoległe do siebie to złote proporcje przestają być już istotne.

Dobrze myślę ? Poprawcie mnie jak gdzieś się pomyliłem....

Tak. Jeśli ściany nie są równoległe, to proporcje nie mają znaczenia, bo nie mają jak powstać fale stojące.

RpLand napisał:
Odnośnie proporcji to fakt, że unormowanie do innego wymiaru ma tu miejsce, ale po przeliczeniu nie są one identyczne ...(?)
to są wszystko przybliżenia.

RpLand napisał:
Jeżeli tłumienie obudowy na tyle eliminuje problem fal stojących, że proporcje już nie mają istotnego wpływu, to zabawa w kształty jak poniżej nie ma również większego sensu?
odpowiem w środę, wybieram się do tego pana co go cytowałeś wcześniej.

i jeszcze uwaga
brak ścian równoległych eliminuje powstawanie fal stojących, jednak
powinno się wytłumić, żeby głośnik pracował obciążony
 
ir0nhide napisał:
kombizenon nie "przedrzeźniaj" mnie
sry,
pobieżnie przeczytałem

nie chciałem Cię urazić ani prowokować

nie gniewaj się, już nie będę.




[ Dodano: 2010-10-31, 23:02 ]
ir0nhide napisał:
Jeżeli ścianki wew. obudowy nie są równoległe do siebie to złote proporcje przestają być już istotne.

dlatego najlepszym kształtem na obudowę jest kula






chciałem edytować poprzedniego posta, ale nie zdążyłem
 
W takim razie mam konkretne pytanie. Czy przy robieniu skrzynki na suba do auta warto zrobić pochyloną ściankę, czy nie ma to żadnego znaczenia? Teraz będę robił klozeta, może w późniejszym czasie BR i ciekaw jestem, czy kształt skrzyni ma jakieś znaczenie? Bardziej by mi pasowało zrobić prostokątną obudowę niż pochyloną, ale nie wiem jak to jest z tymi falami stojącymi. Kolejny mit, czy takie są zasady projektowania skrzynek?
 
kremien, rob taka jaka ci pasuje do bagaznika. Zapewne z pochylona scianka, zeby wpasowala sie w oparcie i miejsca nie tracic.
 
kremien napisał:
Czy przy robieniu skrzynki na suba do auta warto zrobić pochyloną ściankę, czy nie ma to żadnego znaczenia?
W sumie to ma znaczenie ale tylko ze względu na to iż siedzenia są pod kątem...(nie pamiętam z reguły jakim) i tak jak lklukasz napisał lepiej Ci się wpasuje....

Co do fal stojących to ja uważam że przy robieniu suba nie mają znaczenia ponieważ fale stojące wew. obudowy są takich długości które nie należą do zakresu basu....

A poza tym samochód to nie pokój w domu, tam jeśli chodzi o dźwięk to działa to trochę inaczej.....
 
kremien, skrzynka dopasowana do oparcia zajmuje spooooro mniej miejsca w bagazniku. tak wiec warto sie pomeczyc ;)

ir0nhide napisał:
W sumie to ma znaczenie ale tylko ze względu na to iż siedzenia są pod kątem...(nie pamiętam z reguły jakim)
najczesciej spotykany kat to 65 stopni. kilka razy zdazylo mi sie trafic na 75 stopni. pomijam oczywiscie pojazdy w ktorych kanapa jest regulowana :P
 
Pawel S. napisał:
skrzynka dopasowana do oparcia zajmuje spooooro mniej miejsca w bagazniku.

Ploter bez obrazy ale te przykłady co podałeś na moje oko nie są zbyt trafne :/
Co innego gdyby sub na pierwszym foto ( z "dętką" A`La Cerwin-Vega ;) )
był by na w tej samej pozycji ale szerszy, będąc przy tym płytszym i wyższym... wtedy skos miał by większe znaczenie i dodawał by ogólnie skrzyni trochę więcej litrów i przy ich ilości był by trochę głębiej w porównaniu do zwykłego prostopadłościanu....
 
ir0nhide napisał:
o innego gdyby sub na pierwszym foto ( z "dętką" A`La Cerwin-Vega )
był by na w tej samej pozycji ale szerszy, będąc przy tym płytszym i wyższym... wtedy skos miał by większe znaczenie i dodawał by ogólnie skrzyni trochę więcej litrów i przy ich ilości był by trochę głębiej w porównaniu do zwykłego prostopadłościanu....

Tak ale chyba lepszy taki bedziej dopasowany do oparcia niż standardowy klocek ;]
 
subwoofer gra niskimi tonami.
teraz należy zapytać jakie jest jego pasmo.
załóżmy, że sub gra do 200 Hz.
długość fali akustycznej w powietrzu, o częstotliwości 200 Hz to 1,7 m.
stąd, jeśli budujesz skrzynię, która będzie taka duża, to owszem, powstaną fale stojące i można pokusić się o zrobienie nierównoległych ścian.
natomiast rzeczywistość jest inna.
na pewno żaden z wymiarów nie będzie tak duży w stosunku do długości fali akustycznej, żeby zachodziły zjawiska falowe, ergo nie powstaną fale stojące ergo kształt obudowy nie ma znaczenia.
 
kombizenon napisał:
załóżmy, że sub gra do 200 Hz.
długość fali akustycznej w powietrzu, o częstotliwości 200 Hz to 1,7 m.
stąd, jeśli budujesz skrzynię, która będzie taka duża, to owszem, powstaną fale stojące i można pokusić się o zrobienie nierównoległych ścian.

Fala stojąca 200Hz wytworzy się na długości ~85cm = połowa 1,7m
 
ir0nhide napisał:
kombizenon napisał:
załóżmy, że sub gra do 200 Hz.
długość fali akustycznej w powietrzu, o częstotliwości 200 Hz to 1,7 m.
stąd, jeśli budujesz skrzynię, która będzie taka duża, to owszem, powstaną fale stojące i można pokusić się o zrobienie nierównoległych ścian.

Fala stojąca 200Hz wytworzy się na długości ~85cm = połowa 1,7m
oczywiście, mój błąd.
 
Dlatego wytlumienie w subie jest tylko do ''powiekszenia'' obudowy a nie do wytlumienia fal stojacych. Wytlumienie tlumi tez brzeczenie elementow wewnetrznych suba.
 
Koledzy macie jakiś pomysł na wymiary monitorów na Tonsil GDN 11/35/1 + GDWK 8/50 br z tyłu obudowy. Objętość 5l, czy MDF 12mm będzie OK ? Po kilku rysunkach dałam sobie spokój, same koślawce :/
 
Cinndia, Nie musisz sie dokladnie trzymac tych reguł podanych wyzej.....
Na szybkiego: SxWxG 144x320x174. Daje to 4.8L po odliczeniu BR, glosnikow i zwrotnicy
 
Nie na temat...
Cinndia


Wiek: 22
Dołączyła: Dzisiaj 11:26
Posty: 1
Skąd: Warszawa
albo mamy wyjatkowo uzdolnione technicznie dziewczyny ostatnio, albo jakis kretyn bawi sie i zaklada wciaz nowe konta jako kobieta...
to juz 3 w ostatnim czasie
 
Powrót
Góra