Szukając informacji dotyczących zalecanych proporcji obudowy na stronie 99 Laudspeaker Design Cookbook - Vance Dickasona czytamy
Dwie ostatnie zależności pochodzą z biblioteki LEAP 4.0, oraz L. Paulonek, "Enclosure Shapes and Volumes", strona 22.
Takie proporcje obudowy sugerują szeroką, płytką i stosunkowo wysoką obudowę.
Szukając dalej...
źródło: D. B. Weems, "Designing, Building and testing Your own speaker system"
Z ostatniego zdania jasno wynika, iż kiedyś obudowy były szersze, niż głębsze, natomiast w tej chwili są węższe i głębsze.
Intryguje mnie natomiast fakt podawania przez różne źródła różnych proporcji.
Szukając gdzieś w necie na szybko informacji napotkałem na innym forum:
Poszukiwania informacji na temat proporcji zapoczątkowały wymiary obudowy do głośnika Visaton W100SC 128x128x238 [mm] sugerowane przez samego producenta.
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/2_wege/aria_light/construction.html
http://www.visaton.de/bilder/zeichnungen/gross/arialight_tz.gif
Vance Dickinson napisał:"The ratio of height/width/depth is given as 2.6/1.6/1. Other ratios have been suggested such as 2/1.44/1 and 1.59/1.26/1."
Dwie ostatnie zależności pochodzą z biblioteki LEAP 4.0, oraz L. Paulonek, "Enclosure Shapes and Volumes", strona 22.
Takie proporcje obudowy sugerują szeroką, płytką i stosunkowo wysoką obudowę.
Szukając dalej...
D.B. Weems napisał:One preferred ratio of dimensions is 0.6:1:1.62. This ratio, used here for its acoustical properties, is the same golden ratio used by artists since the Egyptian pyramids. Unless you have a special reason to use another ratio, this ratio is a good choice. Table 3-1 lists the correct internal dimensions for speaker boxes with net internal volumes from 400 cubic inches (0.23 cubic foot) to 10,000 cubic inches (5.8 cubic feet). Table 3-2 lists a range of cubic volumes measured in liters with internal dimensions in centimeters. If you use the data from these tables, your enclosure will have about 10 percent overvolume to allow space for drivers, cleats, and other internal parts. The columns are labeled Dl, D2. and D3. In times past, the smallest dimension was used for enclosure depth. Now, to obtain better imaging, a narrower box with greater depth is often desired, so D1 becomes the enclosure frontal width. For listeners who prefer bass response to imaging, or have a woofer too large for the narrower box, make D2 the width.

źródło: D. B. Weems, "Designing, Building and testing Your own speaker system"
Z ostatniego zdania jasno wynika, iż kiedyś obudowy były szersze, niż głębsze, natomiast w tej chwili są węższe i głębsze.
Intryguje mnie natomiast fakt podawania przez różne źródła różnych proporcji.
Szukając gdzieś w necie na szybko informacji napotkałem na innym forum:
źródło: http://www.audiostereo.pl/najlepsze-umiejscowienie-basrefleksu_56797.htmlCytuję z podręcznika "Przetworniki elektroakustyczne" Andrzej Dobrucki
Aby zminimalizować wpływ fal stojących wewnątrz obudowy, stosuje się następujące proporcje wymiarów obudowy prostopadłościennej(szerokość: długość: wysokość:
1 : 1,25 : 1,6
1 : 1,45 : 2,1
1 : 1,6 : 2,5
Poszukiwania informacji na temat proporcji zapoczątkowały wymiary obudowy do głośnika Visaton W100SC 128x128x238 [mm] sugerowane przez samego producenta.
http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/2_wege/aria_light/construction.html
http://www.visaton.de/bilder/zeichnungen/gross/arialight_tz.gif