• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Strojenie bagażnika? Eksperyment

Rejestracja
Lip 21, 2011
Postów
3,196
Reakcji
0
Lokalizacja
Kraków
Witam!

Założyłem poruszyłęm temat, w dziale trakcie budowy, ale albo tam nikt nie trafil, albo nikt nie chce dyskutować na ten temat ;)

Chodzi mi o renówkę i "strojenie" bagażnika jeżeli tak to można nazwać.

Z tyłu są oryginalne miejsca na głośniki 16cm, ale wiadomo nie będe ich montował.
Za to zauważyłem że dość ostro dmucha tamtędy powietrze przepychane przez subwoofer.

Jak myślicie - czy jeżeli wstawił bym w tamte miejsca tunele BR i pobawił się ich długością - mógłbym w pewnym sensie zmienić Fs bagażnika?
Czy robił już ktoś takie eksperymenty, ew pomiary? Ciekaw jestem czy w jakimś stopniu zmieni się odbieranie basu w samochodzie.

Bo jakby teoretycznie na to patrząc - gdybym miał suba w closed, a tak pewnie będzie, pojemności dajmy na to te 30L, to wraz z bagażnikiem - 460Litrów tworzył by się bandpass, gdzie obudowa jest komorą 1 w bandpassie a bagażnik drugą którą się stroi, zaś wnętrze samochododu miejscem odsłuchu Może nie racjonalnie do tego podchodzę, ale nie omieszkam sprawdzić, jakie korzyści/wady to wniesie do całości układu.

W chwili obecnej zasymulowałem to na szybko w win isd - wyszło spore podbicie ok 6db w paśmie 50-60hz i to faktycznie się sprawdza - powyżej tego brakuje tego mięcha a niższego basu brakuje deko. Gdybym w te miejsca wstawił tunele HD12 bo pasują - strojenie bagaja przesunęło by się na ok 25Hz wg symulacji.
Zainteresowanych zapraszam do dyskusji w tym temacie
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
ja mysle, ze bagaznik jest zbyt nie szczelny zeby to zdalo egzamin

ale z ciekawosci mozna sie pobawic
bylo kiedys bmw z takim zabiegiem w GT poszukaj
 
Racja, jest nieszczelny, to przez uszczelkę od klapy, to przez uszczelki od świateł, to przez łączenie z siedzeniami.

bylo kiedys bmw z takim zabiegiem w GT poszukaj

Możesz rozwinąć? bo google coś nie znajduje za dużo.

Znalazłem jakiegoś gościa na elektrodzie, który robił to samo - ale nie mogę znaleźć kontaktu do niego a na PW nie odpisuje.
 
Nie pamietam co bylo opisane, pamietam samo auto ale poszukam.
Ale nic ciekawego bym sie nie spodziewal. W GT nie wdaja sie w szczegoly i ich artykuly sa raczej plytkie.
 
Gdyby to się sprawdziło to wszystkie teorie dresiarskie o wsadzeniu dwóch 25 cm głośników w półkę i dwóch rur bassreflex były by niezaprzeczalne i należałby się im patent :) "Strojenie bagażnika..."

Swoją drogą temat ciekawy.... ja zadam drugie pytanie ;) czy dziury po głośnikach 16 cm w półce a sub w bagażniku to te dziury działałyby jak otwory stratne ?? Czy bardziej jako przenoszenie basu do wnętrza auta... takie coś miał mój znajomy w którejś BMW Sub w bagarku na prawie full a w aucie tylko lekkie pykanie a cała "imprezka" w bagażniku dopiero złożenie podłokietnika dawało ten "czad" do środka :).

Sprawdź jeszcze czy bardzo będzie dmuchać przez te rurki.
 
Gdyby to się sprawdziło to wszystkie teorie dresiarskie o wsadzeniu dwóch 25 cm głośników w półkę i dwóch rur bassreflex były by niezaprzeczalne i należałby się im patent "Strojenie bagażnika..."

Tyle że to widzę jedynie w hatchbackach - gdzie tylna półka jest wykonana z materiału który się dobrze obrabia, a nie jak w sedanach, gdzie jest pod półką blacha którą trzeba przeciąć i naruszyć konstrukcje wozu żeby weszły większe głośniki ;) Noi sama powierzchnia bagażnika w hatchbackach jest mniejsza niż w sedanie.

Myślę że bardziej jako przenoszenie basu do środka samochodu - tak to cały bas kisi się w bagażniku, pamiętam jak było w Vectrze B - wsadziłem kilowat basu a w środku nic, dopiero jak wyjąłem tylną pólkę i pomiędzy bagajem a siedzeniami powstała luka na 10cm w środku nie dało się wysiedzieć, bo niemiłosiernie flaki wywracało.
Tutaj jak te otwory zatkam, to też traci się dużo na basie wewnątrz samochodu.

Co do dmuchania - dość dobrze dmucha - gdy przyłoży się ręke, spokojnie czuć przepływające przez palce powietrze. Tak że myślę że zda to w jakimś stopniu egzamin - bo powietrze przepływające przez porty br nabierze innej prędkości i zmieni się jakaś f odpowiadająca za strojenie wewnątrz samochodu.
 
To moze dzialac. Wez jakiegos laptopa do auta i rob pomiar impedancji. Uzywajac ARTA Limp mozesz prowadzic pomiar w czasie rzeczywistym, przestrajac rury basrefleksu i obserwowac caly czas co sie dzieje z impedancja tego ustrojstwa.
 
Właśnie dziś odkopałem też ze strychu swojego jiga, mam problem z jego uruchomieniem, ale myślę że trochę sie pobawie, i dojdę co jest nie tak, ew zapytam speców na forum ;)

Rozumiem, dobra opcja w ARCIe, nie widziałęm w sumie jej wcześniej. Natomiast czy moja przemieszczająca się osoba wewnątrz samochodu nie będzie wpływała na pomiar impedancji w jakimś stopniu?

A ktoś bawił się pomiarami samochodów pod dbdrag? jak ustalić czestotliwość rezonansową samochodu?
 
Dziś mając chwilę wolnego czasu i motywacje, wziąłem się za testy.
W miejsca po głośnikach 16cm wpakowałem dwa tunele 102mm, w bagażniku sub na 12' głośniku, 37L Closed.

Po założeniu tuneli, zanikł wysoki bas, ten kick się osłabił, ale za to pojawiło się więcej dołu, ale bas był dość dziwny.
Po zatkaniu jednego z tuneli - poprawiło się znacznie. Bas nabrał na mięsistości, kop był bardziej czytelny i szybszy. Niestety przeciągał się lekko dół pasma.

Czyli suma sumarum, to działa - natomiast nie mam jak zrobic pomiaru, bo JIG odmówił posłuszeństwa - nie przechodzi kalibracji i nie wiem co jest. Sygnały sa ok, niestety nie da sie ustawić wartosci R1 ;/
 
Czyli na mój rozum takim zabiegiem robisz po prostu obudowę pasmowo-przepustową?
 
Powiedzmy, bo jak ktoś wyżej mnie uświadomił - bagażnik nie jest do końca szczelny. Dodatkowo na dwóch tunelach ledwo co przez nie dało się odczuć przez nie przeływ powietrza, na jednym już dość znacznie dmuchało.

Nie są to zmiany mega słyszalne, aczkolwiek udało mi się je usłyszeć.
Zabieg dość fajny, i chyba pobawię się nim znaczniej - tzn uszczelnię bagażnik i pobawię się długością rury/ nawpycham czegoś do bagażnika by zmienić jego objętość, a także ustawie sub w innych miejscach pod różnymi kątami, zobaczymy co z tego wyniknie.
 
nawpycham czegoś do bagażnika by zmienić jego objętość,
No i właśnie z tego powodu, że objętość bagażnika dośc często sie zmienia, to strojenie nie ma większego sensu. Ciekawą opcją może być wyprowadzenie tunelu BR z obudowy do kabiny, dzieki czemu mozna zastosowac długi tunel i zestroic nisko w małej budzie i zyskać na efektywności pozbywając sie strat odgrody. DLS nawet robi lub robił tunele typu flex, ale oczywiście w kosmicznych cenach ;)
 
mialem taki tunel
ma jak dobrze pamietam do metra dlugosci bo jest calkowicie regulowany
cena 150zl
 
No i właśnie z tego powodu, że objętość bagażnika dośc często sie zmienia, to strojenie nie ma większego sensu.

U mnie akurat odkąd kupiłem renówkę ( pół roku ) raz tylko przewoziłem coś w bagażniku.

Takie bass rurki ma jeszcze rafal slusarczyk który handlował mivoc, raveland, ravemaster.

Po niedzielnym tuning show, i db dragu tam - postanowiłem że wystartuje w październiku w Katowicach na dragu ;)

Więcej info później, teraz strasznie zabiegany jestem :P
 
Powrót
Góra