• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Visaton Stella Light

Trochę średnio widzi mi się ten projekt, głównie ze względu na umieszczenie W170S. To nie jest głośnik subbasowy, a co za tym idzie trzeba go wysoko ciąć. Częstotliwości powyżej ~80Hz stają się kierunkowe i może być problem z rozstawieniem takiego zestawu.
FRS8 miało wiele osób na forum, tak więc powinieneś znaleźć jakieś informacje.
 
To, że W170S nie jest subniskotonowy nie dyskwalifikuje go do niskiego cięcia. Problem jest w tym, że przy niskim odcięciu będzie miał on słabą efektywność ale i tak da się to zgrać z szerokopasmówką - odpowiednio ją tłumiąc. W konsekwencji mamy jednak niską efektywność całej kolumny. W projekcie Visatona podany jest podział przy częstotliwości 200Hz - moim zdaniem nieco niefrasobliwy jak na głośnik na bocznej ściance - choć pewnie twórcy zestawu projektowali go "z głową" więc pewnie jakieś wytłumaczenie i uzasadnienie tej sytuacji mają.
 
Teoretycznie może dać to wymierną korzyść w postaci eliminacji ewentualnych fal stojących (które widać na pomiarach - ale czy je słychać?). W praktyce, uwzględniając wytłumienie obudowy, nie ma to większego znaczenia, ważniejsze jest, żeby zachować objętości poszczególnych komór.
 
Ta przegroda musiała by być pod bardzo ostrym kątem zrobiona bo wejdzie w światło w170s, nie wiem czy warto to robić.
 
Gdyby na boczną ścianke dać z 8 cali, i uciąć przy 70hz bardzo stromym filtrem, żeby powyżej 80hz nie było go kompletnie słychać, mogło by być ciekawie. Szkoda tylko, że trzeba by było do zwrotki kupić cewki-mutanty.
projektowali go "z głową" więc pewnie jakieś wytłumaczenie i uzasadnienie tej sytuacji mają.
Albo dzięki zniekształceniom dźwięku osiągnęli jakiś "unikatowy" efekt, który może się podobać ludziom, albo oszczędzali na cewkach. To nie monitory studyjne, gdzie ch-ki muszą być równe jak stół, więc ma być przyjemnie, a nie chirurgicznie równo. Po zobaczeniu ch-ki kolumn za bodajrze 200 000zł już żadne dziwaczne rozwiązanie w zestawach dobrych producentów mnie nie zdziwi :D
 
Aaaa, nie zauważyłem, że tam niskotonowiec siedzi z boku. W takim razie górę biorą aspekty natury konstrukcyjnej.

---------- Post dodany o 00:37 ---------- Poprzedni post o 00:32 ----------

Albo dzięki zniekształceniom dźwięku osiągnęli jakiś "unikatowy" efekt, który może się podobać ludziom, albo oszczędzali na cewkach, inaczej tego nie da się wytłumaczyć

Co tu ma do rzeczy oszczędzanie na cewkach? Konstrukcja jest jakoś tam zaprojektowana i zważywszy na to, że projektował ją Visaton raczej nie ma co dywagować na temat jej poprawności lub nie. Albo się spodoba albo nie ale pod kątem technicznym pewnie jest wszystko OK. Co do odbioru brzmienia przez słuchacza to już górę biorą subiektywne odczucia.
 
Gdyby na boczną ścianke dać z 8 cali, i uciąć przy 70hz bardzo stromym filtrem, żeby powyżej 80hz nie było go kompletnie słychać, mogło by być ciekawie. Szkoda tylko, że trzeba by było do zwrotki kupić cewki-mutanty.

To jest nie możliwe, musisz się podszkolić z filtrów bo bajki wypisujesz ;) . W brew pozorom tak niska filtracja w tej konstrukcji wcale nie jest potrzebna.
 
To jest nie możliwe, musisz się podszkolić z filtrów bo bajki wypisujesz ;)
Fakt, aż takiego nachylenia nie idzie osiągnąc pasywnie. Ostatnio siedzę tylko w zwrotkach cyfrowych, a tam to jest banalne, zapomniałem, że z pasywną już nie jest tak kolorowo. Sorry za wprowadzenie w błąd.
W brew pozorom tak niska filtracja w tej konstrukcji wcale nie jest potrzebna.
Faza w okolicach cięcia nie była by wywrócona do góry nogami?
 
Faza w okolicach cięcia nie była by wywrócona do góry nogami?

Nawet jeżeli to wystarczy odwrócić polaryzację jednego z głośników.
Visaton zrobił to w prostszy sposób stosując zwrotnice szeregową która ma tę właściwość, że zgrywa fazowo. I dlatego im wystarczył 1 rząd filtracji. Nie wiem po co wywarzać już dawno otwarte drzwi za pomocą super ostrych filtrów które prawdopodobnie będą kiepsko grały :)
 
Yoshi, skoro zwrotnice szeregowe (i subtraktywne) nie wnoszą przesuniec fazowych to dlaczego sa tak rzadko stosowane? Tylko przez niedoskonalosci glosnikow wymuszajace strome ciecia? Czy moze przez to, ze sam brak przesuniec fazowych na zwrotnicy to nie wszystko, bo wazna jest jeszcze koherencja czasowa glosnikow i ich wlasne znieksztalcenia fazy?


Nie na temat...
BTW, pochwal się co nowego tworzysz, chocby na priv ;)
 
Nie sa stosowane, bo pojemnosci w nich sa duze, a duza pojemnosc=duzy koszt. Z technicznego punktu widzenia zwrotnica szeregowa pierwszego rzedu daje najlepsze zgranie fazowe. Sa nawet zwrotnice szeregowe bez kondensatorow, oparte wylacznie na cewkach i rezystorach, lecz te zwrotnice wymagaja specjalnych glosnikow ( z bardzo rowna charakterystyka i lagodnie opadajaca ).
 
Ta przegroda musiała by być pod bardzo ostrym kątem zrobiona bo wejdzie w światło w170s, nie wiem czy warto to robić.

Wydrukowałem i przerysowałem nową komorę szerokopasmowego. Pojemność zachowana, kąt chyba nie za ostry.

A co jeśli chodzi o usztywnienia? Jest jedno 'piciowate'. Jak to poprawić?
 

Załączniki

  • stellalight.jpg
    stellalight.jpg
    19.9 KB · Wyświetleń: 0
Można tak dać tą przegrodę ale głośnik prawie będzie się z nią stykał magnesem, co do usztywnień to dołóż jeszcze kilka tych ''piciowatych'' i będzie dobrze.
 
Powrót
Góra