• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Subwoofer na Dayton Audio RSS265HF-4

efekt będzie taki sam jakbyście dali nisko strojony br

W BR 40l@20hz ten przetwornik osiaga 20hz przy -8db. Jest jeszcze kwestia tego typu, że w 16mkw mody pomieszczenia będą umieszczone w okolicach 30hz, więc jeśli będziemy mieć podbicie załóżmy 30hz@6db, to 20hz będzie 14db cichsze względem punktu 30hz. W takim wypadku wyraźne usłyszenie 20hz bez korekcji będzie niemożliwe.

Choć nisko strojona obudowa BR, to jest niezły pomysł. Z praktyki wiem, że z marną efektywnoscią OZ natężenia po mocnej korekcji są niezbyt imponujące. Ostatnio próbowałem z BR@25hz + korekcja, i było całkiem nieźle. Dlatego właśnie Velodyne pakuje do swoich subów takie kosmiczne moce. OZ z korekcją ma niespotykanie niską efektywność, i trzeba cewki potwora + elektrowni żeby to zagrało tak głośno, jak przeciętny sub 12' BR.

W OZ z korekcją bym widział najchętniej Ground Zero GZRW 30SPL + prawdziwe 1000w. Koszta głośnika jeszcze jeszcze, gorzej z wzmakiem :D
 
Tak w BR zmiany ciśnienia są większe (wynikające nie tylko ze skoku membrany o określonej powierzchni ale również z fali stojącej w porcie). W OZ ciśnienie występuje faktycznie większe.

Korci mnie konstrukcja łączona BR i OZ w sensie korek portu BR. Wtedy poruszałbym sie w przybliżeniu po 2 roznych charakterystykach i w zależności od korka miałbym albo fajne zjeście albo albo małe group delay.

Przykład rozwiązania fabrycznego suba do caraudio:

IMG_0438.JPG
 
Dziwny trochę ten sub. Z punktu widzenia obliczeń WinIsd jak mamy 2 takie same rurki, i zatkamy jedną, to strojenie po prostu się obniży, i nadal to będzie BR. Chyba, że korki były by z jakiejś gąbki częściowo przepuszczającej powietrze, wtedy może by było to coś pomiędzy BR a OZ, mówię może, bo to tylko przypuszczenia :D
 
Korki są dwa, ale z tego co widzialem to ten producent ma różne konfiguracje z jednym portem BR również jak sie zatka obie to mamy ni mniej ni więcej jak OZ.
Tylko niewiem jak ze skutecznością takiego korka, powinno być ok przy założeniu że wyciskanie membrany na zewnątrz powoduje w obudowie podciśnienie, które dodatkowo utrzymuje szczelność połączenia korek/port.

te wszystkie mikrosubwoofery z masakryczną mocą wogóle są jakieś dziwne, takie odnoszę przynajmniej wrażenie. Rozumiem bardzo małe SPL przy korekcji jaką zasumulowałem obniżeniem częstotliwości odcięcia, i to by uzasadniało stosowanie "piekarników" zamiast wzmacniaczy i "opon" zamiast głośników. Ale w przypadku korekcji w górę dolnych rejestrów powinno być mniej więcej tak jak przy wspomnianej korekcji dla konstrukcji BR (czyli podbijamy te słabsze częstotliwości a nie obcinamy te mocniejsze - w teorii zyskujemy te parę dB na plus).
 
Ale w przypadku korekcji w górę dolnych rejestrów powinno być mniej więcej tak jak przy wspomnianej korekcji dla konstrukcji BR

Niekoniecznie :D W BR nie trzeba do tego dodatkowej mocy, odbywa sie to jedynie kosztem szybkości, impulsu, przesunięć fazowych i mniej wyrównanej ch-ki.

W przypadku OZ z korekcją, korekcja ma wpływ na jakośc, ale zdecydowanie mniejszy niż BR. Niestety nawet podbijając o "głupie" 3db potrzeba 2x więcej mocy przy tej częstotliwości. Teraz pomyśl co sie dzieje przy podbiciu 12db :D

Potrzeba do tego bardzo dużych mocy, a co za tym idzie wytrzymałego głośnika. Po zastosowaniu korekcji subwoofer "grzmiący" na pół bloku zamienia sie w spokojny subik do pomrukiwania, za to przetwarzający liniowo od 20hz.

Niestety (i stety:D) w nowych płytach coraz częściej pojawia się materiał muzyczny zaczynający się od 20hz. Zdałem sobie z tego sprawe dopiero wtedy, kiedy zrobiłem sobie sub tak nisko przenoszący. Zejście do okolic 30hz to już norma. Nawet w baaardzo wielu kawałkach metalowych, czy rockowych, i to niekoniecznie nowych stopa zaczyna sie od 30hz, a kończy przykładowo na 90hz. Po wyłączeniu suba grającego w paśmie jedynie 20hz-35hz (cięte b. ostrym filtrem), było czuć lekki niedosyt zejscia stopy (Dream Teather - Constant Motion), choć pozornie niczego nie brakuje.

Na pewno większośc z Was zna Daft Punk - One more time (2001 rok). Ciekawe ilu z Was wie o tym, ze przez caly kawałek w tle pomrukuje bas ok 25hz? Pewnie większośc myślała, ze zaczyna się tam bas od 50hz :D Ogólnie na całej tej płycie nie trudno znaleźc sejsmiczne zejscia, a ma 10 lat! I to tylko jeden z wielu przykładów. O nowej muzyce nawet nie ma co wspominać :D

Ale sie rozpisałem :D
 
Faktycznie :/ , to teraz te charakterystyki wygladają w niektórych miejscach 2x gorzej niż myślałem :/ ... hmmm

---------- Post dodany o 14:16 ---------- Poprzedni post o 14:04 ----------

W takim wypadku gdzie korekcja musiałaby wzmocnić sygnał 16 krotnie to może i lepiej jest zmontować obudowę BR a korekcję stosować tylko by wytłumić mody wynikające z gratów w salonie. A w przypadku OZ z zastosowaną korekcją pogodzić się z tym, że przy podbiciu korekcyjnym na poziomie +12dB faktycznie będziemy mogli mieć ustawioną głośność 16X mniejszą niż w Bass Reflexowym rozwiązaniu o tej samej mocy.

Innymi słowy wspomniany Velodyne (przy korekcji założonej na poziomie 12dB) o mocy 1KW daje taki efekt jak 60W BR ...
 
No jest mniej więcej tak jak piszesz. Dlatego też od początku próbowałem Cie odciągnąć od pomysłu oz bo jest ekonomicznie nieuzasadniony.
 
epiej jest zmontować obudowę BR a korekcję stosować tylko by wytłumić mody

W BR i tak będziesz miał -8db przy 20hz. Chyba, że zestroisz wyżej, ale wtedy o 20hz można zapomnieć. Osiągnięcie takiego zejścia niestety wiąze się z wieloma trudnościami.

mody wynikające z gratów w salonie

Nie z gratów, tylko tego, że fala dźwiękowa odbija sie po ścianach :D

A w przypadku OZ z zastosowaną korekcją pogodzić się z tym, że przy podbiciu korekcyjnym na poziomie +12dB faktycznie będziemy mogli mieć ustawioną głośność 16X mniejszą niż w Bass Reflexowym rozwiązaniu o tej samej mocy.

Innymi słowy wspomniany Velodyne (przy korekcji założonej na poziomie 12dB) o mocy 1KW daje taki efekt jak 60W BR ...

W praktyce nie wygląda to aż tak makabrycznie jakby mogło się wydawać, jednak różnica w głośnosci jest spora.
 
pewnie dlatego że teraz rozważamy układ z 3 bloczków realnie są to 4 bloczki

  • charakterystyka przenoszenia obudowy
  • korekcja elektroniczna sygnału
  • charaktersytyka akustyczna pomieszczenia
  • i zapomniana charakterystyka czułości ucha ludzkiego.
(Izofony wg.Fletcher Munson'a), wykres zamieszczony poniżej pokazuje ze ucho ludzkie jest wyrażniej czulsze na częstotliwości rzędu 20-30Hz niz na czestotliwości 50-60Hz.

post-3694-100007978%201185374832.jpg


---------- Post dodany o 14:57 ---------- Poprzedni post o 14:49 ----------

wykres zamieszczony poniżej pokazuje ze ucho ludzkie jest wyrażniej czulsze na częstotliwości rzędu 20-30Hz niz na czestotliwości 50-60Hz.


Poprawka: wyraźnie mniej czułe na częstotliwości rzędu 20-30Hz niż na czestotliwości 50-60Hz.
 
Poczyniłem pewne postępy w procesie budowy subwoofera (na tyle na ile mi obecnie współczynnik WAF pozwala).






Mając na uwadze rozmiary i sztywność obudowy oraz charakterystykę częstotliwościową, wybór padł na następujaca konstrukcję :
  • Obudowa wykonana z MDF o grubości 16mm z solidnym ożebrowaniem.
  • Wymiary zewnętrzne 450x450x45mm
  • konstrukcja BR ze strojeniem na 26Hz (tunel 86mm średnicy i długosci 350mm)
  • Objetośc bez ożebrowania 73Litry, po dodaniu ożebrowania spada do 64Litrów, około 4 Litrów zabiera wytłumienie i sam przetwornik. Dajac ostateczne 60Litrów.
  • Możliwość zatkania tunelu specjalnym korkiem (z gwintowaną szpilką) przytwierdzanym do nakrętki we wnętrzu obudowy.
Dla wspomnianej objętości i strojenia otrzymam 2 nastepujące charakterystyki do wyboru w zależności od potrzeb:

3291af1894d35f9c.png

Wizualizacja obudowy :​

690f55f832c88dee.png

Obudowa bez przetornika i tunelu BR :​

20681746663bed26.png

Częściowe widoki wnętrza z żerborowaniem :​

7193302123ac039a.png

886ed37019452c55.png

Konstrukcja kratownicy :​

c7c7f49e838d42f0.png

b18bd3e48834e0a9.png
---------- Post dodany o 15:36 ---------- Poprzedni post o 14:34 ----------

W kwestii wytrzymałości obudowy na MDF'ie 16mm, to poniektórzy pewnie stwierdzą że jest za słaba, ale nic bardzije mylnego.

By to sprawdzić, przeliczyłem sztywność geometryczną wycinka obudowy z MDF (a=16mm). Sztywność geometryczna jest bezpośrednim wyznacznikiem wytrzymałosci na zginanie.
Rozmiar wycinka przyjąłem na poziomie 3 grubości płyty MDF (3a=48mm), tak by można to było łatwo policzyć na literkach :)



Obliczeniaprzeprowadziłem dla 3 wariantów:
  • pojedyncza warstwa MDF 16mm
  • podwójna warstwa MDF 32mm
  • pojedyncza warstwa MDF 16mm, z żebrem o wysokości 3 grubości MDF'u 48mm
Wyniki wygladały następująco:
  • 0,25a^4
  • 2a^4
  • 8,58a^4
Czyli podwójna grubość MDF'u zwiększa sztywność na zginanie ośmiokrotnie w stosunku do pojedynczej grubości MDF. Natomiast pojedyncza wartwa MDF wzmocniona żebrem jak w projekcie daje ponad 4 razy wiekszą sztywność niż podwójna grubość MDF, i 34 razy mocniejszą od pojedynczej warstwy MDF.

Ponieważ w modelu rzeczywistym występuje kratownica a nie jednoosiowe żebrowanie, to faktyczna sztywność konstrukcji jest duuuużo większa :). Jak ktoś chce może wymodelować te 3 warianty w MES'ie (tym razem płyty) bo mi się nie chce.
 
Ostatnia edycja:
No no, prawdziwie inżynierskie podejście-podoba mi się. Wizualizacje wyglądają imponująco, zapowiada się dopracowany projekt.
 
Dzizyz krajs, coz za dezajnerska kaplica! Wzmocnienia wygladaja imponujaco ale proporcje obudowy przypominajace puffe z pierdzifleksem na przedzie przyprawiaja o mdlosci. Skad kolego czerpiesz swoje inspiracje??
 
Proponuję zmienić kształt obudowy, bo jak na mój gust (i kolegów wyżej) nie wygląda to zbyt gustownie. Przy dużym litrażu jak na 10' proponuję tak rozłożyć obudowę:

big_subwoofer%20aktywny%20koda%20sw%20952%20v201.jpg


Tylko nieco dłuższą. Odpowiednio to wyważyć żeby jamnik nie wyszedł, i głośnik nie wydawał się taki malutki, i będzie bardzo ładnie. Sam coś takiego ostatnio budowałem.

---------- Post dodany o 17:35 ---------- Poprzedni post o 17:05 ----------

około 4 Litrów zabiera wytłumienie i sam przetwornik.

Wytłumienie nie zabiera objętości, wręcz odwrotnie. Zwiększa objętość "widzianą" przez głośnik.
 
Jak już to zrób takie proporcje:

duo_subwoofer__.jpg


WLM_basic_duo.jpg


Głośnik na górze, wysokość zmienisz tak by było 60l a głębokośc i szerokośc daj maks 31-32cm by dobrze wyglądał głośnik który ma w końcu 26,5cm średnicy. Przy boku 31cm do krawędzi będzie miał 2,25cm.

A na dole nóżki 5-6cm i br jaki tam chcesz daj. Testy powienieneś zaczął od budy zamkniętej. Jaks ię nie spodoba bo będzie za mało masowania wątroby to wytniesz dziure na BR na spodzie budy i sprawa załatwiona.
 
Hmmm, Czy wasze opinie na temat proporcji mają podłoże, techniczne ... w sensie czy proporcje mają wpływ na parametr "jakości dźwięku", czy tylko i wyłącznie podłoże estetyczne ?

Bo jeśli jedynie estetyczne, to osobiście skłaniam się właśnie do takiego foremnego klocka, mimo że to może być odebrane jako "dezajnerska kaplica", "puffa z pierdzifleksem". Kwestia gustu.

Głośnik przyznam wydaje się hyrlawy na tle ścianki, ale zakładam że bedzie umiejscowiony na dolnej ściance, której statystycznie nie będzie się oglądać.

Prosiłbym o jakieś pełniejsze opinie na temat formy subwoofera, w kwestii proporcji , ich za i przeciw.
 
Powiem tak. Jak zrobisz kratownicę w budzie zaproponowanej przeze mnie to będzie wystarczająco wytrzymała konstrukcja dla Daytona. Różnica będzie taka, że będziesz miał ładne proporcje obudowy a nie tragiczne brzydkie ;)
 
gooralesko - akurat takie proporcje niezabardzo mi przypadają do gustu, aczkowiek przyznam, że po obejrzeniu materiałów budowy takiego suba przez kogos z audiostereo bodajże, wsród opcji miałem właśnie taka konstrukcję na proporcjach podstawy 32x32, tylko żeby osiągnać sensowny litraż wysokość musiałaby wynosić przynajmniej 70-80cm + nózki. No i taka postać szkrzyni determinuje konieczność wyboru grubszej płyty i innej formy rozpórek.
 
Powrót
Góra