• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowa 3-way na krajowych wyrobach.

teraz właśnie patrze, że koledzy, którzy robili monitory z wykozystaniem 16/50/6 wrzucali go w 15-16L - mój błąd, no ale nie jest za pozno :)
ten temat odloze do momentu kiedy bede miał komplet głosnikow i bede wycinal otwory pod nie, litraż poprawie wstawiając docięte płyty wiórowe (trzeba bedzie je wstawiac na tylnią sciane)

co do BR to wydaje mi się ze na spodzie kolumny wyglądał by lepiej. Jaką robi różnice umiejscowienie go?
btw skoro juz jestesmy przy basreflexie to mam pytanie: jaka srednice rury dobrac zeby nie pojawiły się świsty? w subwooferach na tym glosniku stosujecie rurke d=76mm i o długości dobrze ponad 20cm. Długość pewnie "oblicze" w WinISD a potem życie zweryfikuje jej finalny wymiar, no chyba że proponujecie coś sprawdzonego :)

Dzieki Paweł za zaangażowanie i poswiecony czas
 
teraz właśnie patrze, że koledzy, którzy robili monitory z wykozystaniem 16/50/6 wrzucali go w 15-16L - mój błąd, no ale nie jest za pozno


W przypadku gdy głosnik pracuje jako średniotonowy to się dobiera mniejszy litraż. Wsadź go w 10L obudowa zamknięta i będzie git.
 
@arwas
ten głośnik jest tylko w wersji 4ohm?
pewnie by wystarczyl i nawet wygladal by lepiej ale nie widze zwrotnicy po pomiarach do zestawu 20/80/2 + 13/40/2 (no i wysoki)

@Yoshi_80
dzieki, z jakiegos powodu pominołem ten fakt
mogł byś napisać coś o wrażeniach odsłuchowych tego zestawu?

Trafily mi sie dwa lubiane modele Tonsil'a, do tego dojdzie vifa, którą dużo osob wykorzystuje w swoich konstrukcjach a cały zestaw jest poparty pomiarami - nie może być zle jak na pierwsze DIY :)
 
Ostatnia edycja:
O ile mnie pamięć nie myli to grało całkiem ciepło i spokojnie. Niewiele ci powiem bo ja tą zwrotnice projektowałem 5 lat temu :D
 
co do BR to wydaje mi się ze na spodzie kolumny wyglądał by lepiej. Jaką robi różnice umiejscowienie go?

w tym przypadku zadna
tuz pod glosnikiem czy na samym dole przedniej scianki to nie ma znaczenia
jaka srednice rury dobrac zeby nie pojawiły się świsty?
7cm obustronnie profilowany w zupelnosci wystarczy

O ile mnie pamięć nie myli to grało całkiem ciepło i spokojnie. Niewiele ci powiem bo ja tą zwrotnice projektowałem 5 lat temu

pora robic notatki ;)
 
GDN13/40/2 był w wersji 4 i 8 om.
A zwrotnicę po pomiarach dla GDN 20/80/2 i 16/50/6 gdzies masz?
 
@arwas
ehh, Yoshi podawał ją TU, a pozniej ją przytaczałem - klik

 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
To ma grać w OZ ? Mam wrazenie, że GDN 16/50/6 jest za słabo filtrowany od dołu .
 
arwas, zaczynasz mnie wkurzac...
ciagle krytykujesz i sie czepiasz, nie wspominajac o wychwalaniu kiepskich tonsili...
zamiast sie wymadrzac moze pokazesz cos swojego?
bo jak narazie to albo pomiarow juz nie masz, albo sprzet pomiarowy niekompletny itp itd

Mam wrazenie, że GDN 16/50/6 jest za słabo filtrowany od dołu .

to woofer wiec moze nie byc wogole filtrowany!
 
W tym układzie musi byc filtrowany bo jego strojenie na basie będzie znaczaco rózne od toru niskotonowego. I widac że się odejmuja w zakresie basu. Trzeba go ostrzej odciąć. Dlatego GDN13/40/2 byłby w tym zastosowaniu lepszy. Miałem gdzies symulacje zwrotnicy dla niego ale GDN20/80/2 był juz niedostepny wiec nie robiłem.

A to co robię teraz jest na tym forum więc możesz sobie poczytać jesli masz taka potrzebę.
 
Ostatnia edycja:
A co to ma do rzeczy czy jest w przeciwfazie? Charkterystyka wypadkowa ma miec zachowane zgodności fazowe i pod tym kątem własnie się obiera połaczenie w fazie lub w przeciwfazie.
Dlatego pytam w czym jest ten pomiar, czy to jest cały br czy zdjęte tylko charakterysyki głośników? Chodzi mi o to że na wykresie przy 100 Hz jest różnica ok. -15db między gałęzią niskotonową i sredniotonową a wykres wypadkowy przebiega poniżej wykresu niskotonowego. Dlaczego tak?
Na średnich i wysokich też drobne niezgodności fazowe - może za małe tłumienie toru średniotonowego ?

ps.
nie wspominajac o wychwalaniu kiepskich tonsili...
wychwalam wyłącznie te dobre Tonsile, zamiast kiepskich Vifa.
 
Ostatnia edycja:
Przy pomiarach on axis robionych z krótką bramką rozpatrywanie tego co jest na 100Hz jest zupełnie bezcelowe bo tam co pomiar moga być różnice rzedu 6dB wynikajace chociażby z modów rezonansowych pomieszczenia które raz są złapane a raz nie. Jakbyś zrobił trochę pomiarów to byś o tym wiedział.
 
Dlatego nie robię zobrazowań poniżej 200-400hz bo są do niczego nieprzydatne. Tym niemniej jeśli już są pokazane to powinny byc jakieś sensowne.
Bez względu na to nadal widać niezgodności fazowe w torze średnio/wysoko tonowym.
 
Zresztą wystarczy zaprząc matematykę do rozwiązania problemu. Jeżeli wykres basu w spornym miejscy przymiemy za punkt odniesienia - 0dB to żeby osłabić go o 4dB powinien mieć on 63% pierwotnej wartości, czyli sygnał drugiego głośnika pracujacego w przeciwfazie powinien wynoscić 37%. Natomiast głośnik średniotonowy od tego umownego punktu 0dB oddalony jest o 20dB co daje w przeliczeniu na procenty zaledwie 10% wartości sygnału, więc gdyby pracował on w idealnej przeciwfazie niebyłby w stanie osłabić sygnału głośnika basowego o 4dB.

---------- Post dodany o 11:49 ---------- Poprzedni post o 11:42 ----------

Bez względu na to nadal widać niezgodności fazowe w torze średnio/wysoko tonowym

Stary takie niezgodności ;) . Jak chcesz zobaczyć niegodnosci to sie zajmij np zwrotnicą do totem mite :D .
 
Przecież widzę że podział jest wyżej i tam własnie ma byc w przeciwfazie lub w fazie - tak żeby było zgodnie. Mi chodzi o to że jeśli średniotonowy nie jest skutecznie filtrowany od dołu to wpływa na pasmo niskotonowe w tak szerokim zakresie że odejmuje się w pewnym przedziale niskich częstotliwości z głośnikiem niskotonowym i następuje osłabienie tego zakresu częstotliwości. Wypadkowa jest tam słabsza niż spl najsilniej promieniującego przetwornika. Na tonach średnich mamy głośnik niskotonowy który w zakresie od 50Hz potrafi już efektywnie emitować i dlatego ważna jest skutecznośc filtrowania.

O niezgodnościach fazy na paśmie średnio/wysokim wspominam przy okazji, bo widzę, że są niewielkie.

Poniżej schemat zwrotnicy z symulacji nad którą dalej nie pracowałem kiedy upadł Pro-Tonsil i znikł z oferty GDN20/80/2. Taka miała być moja zwrotnica wyjściowa do dalszego strojenia, podział wstępnie wyliczony wypadał na ok 600Hz i 3800Hz.
 

Załączniki

  • zwrotnica-3Dr-polipr.Tonsil.JPG
    zwrotnica-3Dr-polipr.Tonsil.JPG
    28.8 KB · Wyświetleń: 0
Nad czymś pracowałeś ale nie opracowałeś, nawet nie wyszedłeś z etapu symulacji ale oczywiście wiesz lepiej :lol:

A w ogóle to sobie porównaj mój i swój schemat i odpowiedz na pytanie czy filtr 22uF + 2mH a 33uF + 1,5mH to tak strasznie różniące się filtry pod względem skuteczności fitlracji. Chyba po prostu szukasz drugiej dziury w dupie i pleciesz farmazony o słabych filtracjach. Zrobiłem już kilka projektów 3 drożnych i taki filtr to jest mega skuteczna filtracja bo obecnie stosuję filtry GP średniego pokroju 80-100uF + 4-6mH i fitlracja jest dostateczna!
 
Też się zgadzam ze taka filtracja jest dobra. Z mojego niewielkiego doświadczenia wynika ze cewka ta jest podobnej wartości co na niskotonowym.Ważne też w którym miejscu daje się rezystor. On też dużo zmienia kształt charakterystyki
 
Ostatnia edycja:
Nad czymś pracowałeś ale nie opracowałeś, nawet nie wyszedłeś z etapu symulacji ale oczywiście wiesz lepiej :lol:

A w ogóle to sobie porównaj mój i swój schemat i odpowiedz na pytanie czy filtr 22uF + 2mH a 33uF + 1,5mH to tak strasznie różniące się filtry pod względem skuteczności fitlracji. Chyba po prostu szukasz drugiej dziury w dupie i pleciesz farmazony o słabych filtracjach. Zrobiłem już kilka projektów 3 drożnych i taki filtr to jest mega skuteczna filtracja bo obecnie stosuję filtry GP średniego pokroju 80-100uF + 4-6mH i fitlracja jest dostateczna!

GDN 16/50/6 też miałem i znim robiłem doświadczenia, ale róznica między twoim a moim projektem polega na innym głosniku nisko-sredniotonowym oraz na innym odcinaniu głosnika niskotonowego i ukształtowaniu przbiegu sredniotonowego - nie tylko na jednej gałęzi zwrotnicy. Mniejszą skuteczność filtrowania GDN16/50/6 podałem jako możliwy powód niedopasowania fazy. Nigdzie nie twierdze że wiem lepiej wiec skąd to uczulenie i proktologiczne skojarzenia ???
Bo osmieliłem się zauważyć, że wg wykresu, patrzac na to co na nim widać, uliniłes gluta ? Ale przyjmuje do wiadomości ze to jest tylko wynik nieścisłości pomiaru i rzeczywistość dla reprodukcji basu tak nie wyglada.
GDN 13 z podobnym układem magnetycznym jak 16 ma z moją zwrotnicą -26db przy 150hz, u ciebie jest -18db więc w sumie róznica niewielka :D
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra