Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Odpowiednie umiejscowienie głośnika niskotonowego w bagażniku

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Odpowiednie umiejscowienie głośnika niskotonowego w bagażniku

    Witam szanownych forumowiczów. Od niedawna przymierzam się do zabudowania suba w podłogę bagaznika.
    Mój plan zakłada podniesienie poziomu podłogi oraz wykożystanie przestrzeni fabrycznie mieszczącej sie pod podłogą a nad kołem zapasowym by mieć odpowiednią przestrzeń dla obudowy suba.
    Auto to galant kombi.
    Głośnik 8" helix e8w
    typ obudowy t-line.
    Od strony technicznej niby wszystko mam przemyślane ale boję się że umiejscowienie głośnika płasko w podłodze oraz ujście tunelu w podsufitke odbije sie mocno na dźwięku - jego jakości i głośności.
    Obecnie mam ten glosniczek w "skrzyneczce" t-line i wiem, że zmiana jego ustawienia lub położenia w bagażniku odbija sie mocno na jakosci i głośności dzwieku. Jedynie gdy głośnik i wylot promieniują w stronę bagażnika jest super efekt. Długo walczyłem by uzyskać zadowalający mnie dźwięk i dlatego pytam bardziej doswiadczonych kolegów którzy być może mają doświadczenie z tego typem zabudowy o porade.
    Jakiego dźwięku mozna spodziewać sie po zabudowie podłogowej względem dźwięku z obudowy wolnostojącej?
    Czy walka o dobry dźwięk nie jest przegrana w walce o wolną przestrzeń bagażową? A może są na to jakieś patenty?
    Last edited by Mercutio; 04.08.2016, 15:05.

    #2
    Zamieszczone przez Mercutio Zobacz posta
    typ obudowy t-line.
    co to takiego? :???:

    masz czasowki na suba?
    bawiles sie ich ustawieniami?

    Skomentuj


      #3
      Zamieszczone przez Pawel S. Zobacz posta
      co to takiego?
      Pewnie bassreflex tunelowy

      Skomentuj


        #4
        T-line zalatuje mi TL

        Skomentuj


          #5
          Juz odpowiadam na wasze pytania.
          Owszem T-line=TL
          Czasówki na suba? Wnioskuję, że chodzi ci o korekcje czasową w jednostce sterującej? Jeśli trafilem to tak. Posiadam radyjko alpine cda-9835r i juz od wielu wielu lat potrafię dostroić każdy parametr w tym również time correction.

          - - - - - aktualizacja - - - - -

          Gwoli wyjaśnienia... Takie pojęcia jak korekcja czasowa, przesunięcie fazowe, odcięcie lub zwrotnice aktywne i pasywne, pasmo przenoszenia głośników itd są mi znane. To tak, żeby nikt już nie musiał wnikać w podstawy a wsparł mnie odnośnie głównego tematu.
          Dodam jedynie, iż typ obudowy nie ulegnie zmianie. Mimo wbudowania głośnika w podłogę nadal będzie to ćwierćfalowa linia transmisyjna.
          Last edited by Mercutio; 04.08.2016, 23:35.

          Skomentuj


            #6
            Dlaczego taki wybor glosnika?

            Skomentuj


              #7
              Kompaktowa budowa z bardzo plytką głębokością montażową. Poza tym to właśnie na nim uskuteczniłem i dopracowywałem moją pierwszą obudowe TL i od czasu gdy skończyłem nie słyszałem żadnego zestawu który bardziej odpowiadałby moim preferencjom. No i już jest na stanie wiec po co dodatkowo komplikować bardziej życie skoro jestem zadowolony...

              Skomentuj


                #8
                Zamieszczone przez Mercutio Zobacz posta
                Kompaktowa budowa z bardzo plytką głębokością montażową. Poza tym to właśnie na nim uskuteczniłem i dopracowywałem moją pierwszą obudowe TL i od czasu gdy skończyłem nie słyszałem żadnego zestawu który bardziej odpowiadałby moim preferencjom. No i już jest na stanie wiec po co dodatkowo komplikować bardziej życie skoro jestem zadowolony...
                To może powiesz coś więcej ? posiadasz jakieś zdjęcia ? projekt ? Jestem ciekaw jak wykonałeś tą Linię.

                Skomentuj


                  #9
                  Zamieszczone przez Mercutio Zobacz posta
                  Kompaktowa budowa z bardzo plytką głębokością montażową.
                  W takiej obudowie to raczej bez znaczenia.


                  Zamieszczone przez Mercutio Zobacz posta
                  Poza tym to właśnie na nim uskuteczniłem i dopracowywałem moją pierwszą obudowe TL i od czasu gdy skończyłem nie słyszałem żadnego zestawu który bardziej odpowiadałby moim preferencjom. No i już jest na stanie wiec po co dodatkowo komplikować bardziej życie skoro jestem zadowolony...
                  Tak jak napisal kolega Rfck, moze bys skrobnal cos wiecej? Jakies fotki tunelu, moze jakis pomiar czy symulacja? Jak wyliczyles te obudowe?

                  Skomentuj


                    #10
                    Panowie czułem,że wpływam na mieliznę ujawniając typ obudowy... Z calym szacunkiem do moich kolegów wiem, że w porownaniu do waszej wiedzy przy uskutecznianiu TL bladnę, ba! To na tym forum od WAS uczyłem sie podstaw tajników linii transmisyjnej za co jestem bardzo wdzieczny. Mimo wszystko temat tutaj założony traktuje o zgoła odmiennym zagadnieniu... A o projekcie założeniach, konstrukcji, pomiarach napiszę obszerniej w odpowiednim dziale gdy wrócę z cyklicznej tułaczki za pieniądzem po europie jeśli bedziecie zainteresowani.
                    Jedyne co mogę dodać w temacie to to,że mała głębokość montażowa w tego typu zabudowie którą planuję jest napewno bardzo pożądana zgodzi sie z tym każdy kto walczy o każdy cm2 bagaznika!

                    Skomentuj


                      #11
                      Wydaje mi sie, ze docelowa zabudowa w aucie, to powazna sprawa. Raczej niewiele osob decyduje sie na obudowy TL w samochodzie, przez co trudno bedzie Ci znalesc wiarygodna porade. Z drugiej strony warto przemyslec wybor glosnika, poniewaz moze sie okazac, ze ten ktory wybrales, nie bedzie optymalny. Pierwsze zderzenie pozmianie na TL z innych wariantow moze dawac duze zadowolenie, ale na dluzsza mete trzeba sie dobrze zastanowic czy aby napewno wybrales dobrze :)

                      Skomentuj


                        #12
                        Nie mogę się z Tobą nie zgodzić. Przesiadka na TL daje satysfakcję. Wiem dobrze, że ten głośnik cudem nie jest i możnaby było znaleźć coś odpowiedniejszego ale tak jak nadmieniłem podstawową jego zaletą jest to że już jest no i ta jego płytkość...
                        Co do docelowości zabudowy... Jakby to ująć heh. Nie lubię marazmu. Jeśli ten projekt spełni moje oczekiwania to kto wie co urodzi mi się w makówce. A urodzi się na pewno. (Za dużo mam czasu w trasie, żeby nie kombinować)
                        A gdyby ktoś zadał pytanie jakie są moje oczekiwania co do tego projektu to (choć to nieuniknione) chcę uzyskać jak najmniejszy spadek na efektywności wzgledem skrzyneczki wolnostojącej oraz niezmienną jakość reprodukcji typową dla TL.
                        I proszę nie zaczynajcie tematów typu po co TL skoro można dobry przetwornik w odpowiednio strojony br lub closed i bedziesz zadowolony... Otóż nie, nie będę! Chce tak i będę za tym stał murem! Ot tak już mam,że lubię pod górkę. :flapper:

                        Skomentuj


                          #13
                          Nie odwodze Cie od TL, wrecz przeciwnie. Sugeruje, ze wybrales glosnik o dosc marnych parametrach do TL.

                          http://olx.pl/oferta/diy-linia-trans...5-IDc0eTw.html (Archiwalne: DIY linia transmisyjna na Helix e8w! Kolonia Myśliborzyce) to pewnie Twoja buda? To juz wszystko wiem :) Taki tunel bedzie wytwarzal najwieksze cisnienie w zakresie czestotliwosci 60-80hz, nic dziwnego ze potencjalnie bedzie dawac wrazenie duzej ilosci basu w porownaniu do nawet wiekszych przetwornikow. Niestety niskiego zejscia z tego nie bedzie, bo strojenie masz w okolicy 50hz, a obudowa bez tlumienia bedzie miala dosc szybki spadek efektywnosci ponizej strojenia. Generalnie TL tak samo jak BR jest obudowa 4 rzedu i tylko tlumieniem mozna w jakis sposob ksztaltowac te charakterystyke.

                          Skomentuj


                            #14
                            Trafiłeś Pogromco! To moja budka. Jak mówiłem był to mój pierwszy projekt wiec nie mialem jeszcze pojęcia o budowie zwężającej sie (tapper jak pamiętam) ani o wpływie tłumienia na długość tunelu widzianą przez głośnik. Ale trochę materiału tam wcisnalem układając go metodą prób i błędów. Niekończące się pomiary na słuch(jeśli można to nazwać pomiarami) przy dobieraniu dlugosci tunelu i wytlumienia... Ale doszedłem w ten sposób do bardzo fajnego efektu. Teraz nie pamietam dokladnych wymiarów ale rzeczywiście wystroiłem ją na fs głośnika potem nieco skracając przy dodawaniu wytłumienia. I nie schodzi to bardzo nisko ale też taka charakterystyka mi pasuje. Wystarczająco już mi nerki wytrzęsło przy wcześniejszych zabudowach i nie tego szukałem. Mimo wszystko znajomi słuchając mylą go z głośnikami 12" o mocach ok 300w rms wiec takie porównanie poprawia mi zawsze humor gdy otwieram bagaja a tu 8" 200w rms hihi.
                            Jednocześnie myślę, że bedziesz zainteresowany tym, że wytrzymałość mocowa tego głośnika w tej budzie jest najwyższą ze wszystkich typów w jakie go wkładałem. W closed zero uderzenia i srednio ok 3/4 gain na wzmaku. Br lepiej z basem ale o podkręceniu boosta zdalnym pokrętłem nie było mowy. W TL gain 90% i podbicie na 1/2 i hula bez zająknięcia. Wzmak przy mostku na 4ohm daje mu w okolicach realnych 300w rms.

                            Skomentuj


                              #15
                              Moge zaproponowac Ci nieco inny tunel, ktory da nizsze zejscie i bardziej wyrownane pasmo.

                              Skomentuj


                                #16
                                Jeśli zechcesz się nad tym pochylić napewno nie omieszkam się zastosować i zobaczę czy byłem bardzo daleko od celu z tym projektem heh.
                                A wracając do tematu PM myślisz ze skierowanie glosnika pod kątem w stronę klapy przyniesie jakieś pozytywne efekty? Mogę przecież zagłębić jedną stronę glosnika pod podłogę... wylot również może uchodzić spod podłogi już ukierunkowany choć na efekty tego posunięcia aż tak nie liczę skoro ujście tunelu i tak promieniuje dookólnie.
                                A może w tak małym środowisku odsłuchowym jakim jest kabina samochodu wieksze znaczenie ma nie ukierunkowanie glosnika a odległości od niego do najblizszej ścianki(klapy czy dachu). W końcu montując przetwornik dużo niżej niż gdy postawi się obudowę w pion zyskujemy 100%przestrzeni wiecej przed przetwornikiem...
                                A może trzeba zastosować się do mixa tych rozwiązań?
                                :blink: idzie zgłupieć. A tu jeszcze dwa tygodnie do domu.

                                Skomentuj


                                  #17
                                  Oj chyba jednak będę przecierał szlak... Naprawdę nikt nie kombinował takiej zabudowy? Nie musi to być TL.
                                  Może chociaż ktoś słyszał jak grają te skrzynki do wpasowania w miejsce koła zapasowego?

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    robili robili
                                    ale znajomym udawalo sie skorygowac czasowkami z radia...

                                    zapytaj na strefie car audio (nie wspominaj o TL )

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      No i jestem w końcu w domu. Po wstępnych symulacjach w hornresp widzę że walka nie bedzie łatwa... PM jeśli znajdziesz czas i zaproponujesz coś będę bardzo wdzięczny. Na chwilę obecną jestem niemal pewny że muszę zwiększyć powierzchnię początkową linii niemal dwukrotnie, natomiast zastanawiam się czy nie zwiększyć również powierzchni wylotu. Z symulacji wynika ogromny zysk acoustical power przy podnoszeniu Sd wylotu kosztem niewielkiego spadku na zejściu, co przy fs głośnika jest niemal niezauważalne. A może mi coś źle wychodzi? Tak czy inaczej mam czas do jutra. Przed południem zaczynam ciąć...

                                      - - - - - aktualizacja - - - - -

                                      Może dodam jeszcze że długość tunelu wg mnie ulegnie skróceniu do ok 160cm.

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Sorry, wypadl mi z glowy ten temat.
                                        Tego glosnika nizej niz 40hz bym nie stroil, nie ma sensu, bo stracisz spl. Ja bym dal 440-500cm2 na poczatku i 200cm2 na koncu. Dlugosc 140-160cm bedzie ok ( im dluzszy tym nizsze strojenie, w tym wypadku 160cm 40hz ) ale nie wiecej. Zwiekszanie wylotu podwyzszy strojenie i da wiecej dB ale kosztem wielkosci obudowy. Wiekszej wytrzymalosci mocowej nie bedzie. Moim zdaniem bezpieczniej jest spuscic troche z SPL ale miec strojenie w zakresie 40hz, gdzie jest jeszcze sporo w muzyce. Jesli zalezy Ci na jakosci dzwieku, a nie zawodach drag dB, to idz w nizsze strojenie. Obudowa moze byc nawet bez offsetu, co daje najwieksza wytrzymalosc, ale jak Ci przypasuje offset, to nieduzy tak z 20-30cm od poczatku tunelu, nie wiecej. Tlumienia dajesz nieduzo, od poczatku tunel do miejsca glosnika i nastepnie 20cm od glosnika w kierunku tunelu. Wlasciwie reszta ma byc pusta. Dajac dalej tlumienie stracisz mometalnie efektywnosc basu z portu. Sugeruje uzyc 130-150 gramow materialu tlumiacego ( taka welna jak w poduszkach ). Mozesz rowniez sprobowac tlumic gabka, ale tutaj bez pomiarow za wiele nie zdzialasz, bo trudno przewidziec efekt. Jesli juz, to nie dawalbym gabki wiecej niz w na pol tunelu, a moze nawet krocej. Mozesz rowniez uzyc gabki i welny, poniewaz gabka bedzie ladnie te welne trzymac na miejscu. Tak na pustych sciankach sama welna Ci bedzie latac jak zyd po pustym sklepie. Tylko wtedy nie przesadz z gruboscia gabki i daj ja na kazda ze scianek. Bedzie git.

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X