Projekt swój początek miał dość dawno temu i jego budowę przedstawiłem w poniższym temacie, ale przydałoby się to wszystko zebrać w jednym temacie ukończonych projektów.
https://diyaudio.pl/showthread.php/2...0-D2604-833000
Kolumny nie były projektowane z myślą o osiągnięciu wybitnego brzmienia hiend. Miały wpasować się w dość uniwersalne zastosowanie, przy możliwie prostym i niedrogim ich wykonaniu.
Przetworniki wybrane do projektu, to dość tanie i sprawdzone konstrukcje Scan Speak Discovery. Midbas 22W/4534G00 w wersji 4 ohm jest bardziej przyjazny do zastosowania w obudowie MLTL lub TL, a do tego umożliwia uzyskanie wysokiej efektywności i nieco tańszej zwrotnicy. Kopułka Scan Speak D2604/833000 to doskonale znany głośnik kopułkowo-pierścieniowy, który jest spięty z waveguide Monacor WG-300.
Do połączenia głośnika kopułkowego z WG Monacora potrzebny będzie pierścień. Można go wydrukować lub wykonać samemu ze sklejki lub mdf grubości 9mm.


https://heissmann-acoustics.de/en/cnc-adapterplatte/
Jeśli będziemy frezować we własnym zakresie, to warto sobie wydrukować schemat i nakleić go na materiał, aby precyzyjnie zaznaczyć miejsca otworów w adapterze. Po przykręceniu pierścienia do wavegiude, trzeba zeszlifować na równo kawałek wystającej tubki. Przy przykręcaniu WG do głośnika, należy zwrócić uwagę na poprawne dokręcenie śrub i wycentrowanie, tak aby głośnik nie wzbudzał żadnych rezonansów. Jeśli ktoś nie ma możliwości pomiaru impedancji, to można wspomagać się generatorem sinusa, który w razie niedokładnego skręcenia elementów da nam możliwości usłyszenia potencjalnego problemu. Mozna również dodać od strony wewnętrznej waveguide wytłumienie jego budowy (np. wypełniacz akrylowy ), tak aby wytłumić ewentualne rezonanse plastikowej tubki. Do skręcenia całości potrzebne będą śruby M3x12mm i M4x10mm.



Obudowa początkowo miała być typowa TL, ale wybrałem hybrydę MLTL, która dzięki zastosowaniu portu umożliwia przestrajanie rezonansu obudowy, tak aby każdy mógł przetestować inne warianty niż w projekcie. Tutaj chciałbym zaznaczyć, że wiele kwestii w "Grubasku" jest zmiennych, elastycznych, które dają każdemu możliwości wprowadzania we własnym zakresie pewnych zmian i modyfikacji.
Konstrukcja obudowy wykonana jest ze sklejki grubości 22mm. Wymiary zewnętrzne obudowy to: 25cm szerokości, 105cm wysokości i 30cm głębokości. Jeśli obudowa będzie składana na 45 stopni, to nie ma potrzeby wprowadzania żadnej korekty wymiarów. Jeśli formatki będą klejone na zakładkę, to należy dołożyć po 3mm na HDF dla frontu, tylu, góry i dołu. Możliwe jest wykonanie obudowy z bardziej dostępnej i tańszej płyty 18mm, ale należy tak przeliczyć wymiary, aby zachować szerokość obudowy 25cm, oraz jej wewnętrzna wysokość 100,6cm.
Wewnątrz obudowy znajdują się po dwa wzmocnienia z szkieletem w kształcie trapezu, które najprościej można wyciąć za pomocą wyrzynarki. Dla fanów jeszcze większej sztywności obudowy, można wkleić dodatkowy łącznik miedzy głośnikami, a tyłem obudowy.
Objętość wewnętrzna obudowy wynosi 53 litry brutto. Na materiał tłumiący składa się owata grubości 3cm, której waga wynosi około 340-350gramow na obudowę. Owatę należy pociąć na kawałki i umieścić w dwóch miejscach, które wyznaczają wzmocnienia obudowy. W każdej z przegród należny umieścić minimum 8 kawałków owaty, ale jeśli ktoś ma ochotę na eksperymenty z inna gęstością tłumienia, to oczywiście zachęcam do własnych testów, ale raczej więcej jak 10 sztuk na przegrodę nie ma sensu upychać. Na ściankach wewnętrznych zastosowałem również maty bitumiczne. Wymiary otworów pod głośniki są podane przybliżeniu. Przed frezowaniem należy dokładnie zmierzyć średnice głośników, które macie w rekach i ewentualne różnice skorygować! Oba głośniki licujemy z frontem.
Do dostrojenia rezonansu obudowy użyłem portu Polink 051-0018 68mm 220mm (można kupić krótszy 160mm), który skróciłem do długości 140mm i uzyskałem strojenie na około 30Hz. Port może być również zamontowany na tylnej ściance obudowy.









Wybór zastosowania waveguide w tym projekcie nie był przypadkowy, ponieważ zakładałem, ze umożliwi to użycie prostych filtrów drugiego rzędu i taka właśnie zwrotnice finalnie zastosowałem. Zwrotnice w najprostszej wersji bez układu korekcji impedancji dla wzmacniaczy lampowych, tworzą filtry pierwszego rzędu ( elektrycznie ). Dzięki zastosowaniu midwoofera 4 ohm, możliwe było zastosowanie niedrogiej cewki powietrznej o niedużej indukcyjności, a tweeter obciążony waveguide filtruje jedynie kondensator i rezystor równoległy. Oś odsłuchu znajduje się miedzy głośnikami, zatem jeśli zajdzie potrzeba, należy pochylić do tylu obudowę, tak aby centrum akustyczne znajdowało się na wysokości uszu. Niewielkie pojemności kondensatorów zachęcają do testów wyższej jakości elementów.

Elementy zwrotnicy dla midwoofera:
L2 - cewka powietrzna 1.5 mH, drut 1.6mm, 0.3 ohm ( można zastąpić tańszą, rdzeniową o tej samej indukcyjności i rezystancji)
C4 - kondensator MKP 1.2 uF
R5 - rezystor ceramiczny 12 ohm 5W
R7 - rezystor ceramiczny 3.3 ohm 5W
C6 - kondensator MKP 8.2 uF ( dla oszczędnych można zmienić na elektrolita)
i dla tweetera:
C8 - kondensator MKP 4.7 uF
R9 - rezystor 6.8 ohm 5W ( tutaj można sprobowac zmian we własnym zakresie, zaczynając od wartości 4.7 i kończąc na raczej nie więcej niż 10 ohm). Poniżej wykresy pasma dla rożnych wartości R9 :
czerwony - 10 ohm
zielony - 8.2 ohm
jasny braz - 6.8 ohm
seledynowy - 4.7 ohm

Nie polecam usuwać rezystora R9, tutaj zwrotnica bez rezystora:

Układ korekcji impedancji można dołożyć jako opcja dla wzmacniaczy lampowych. Składa się z elementów:
L11 - cewka powietrzna 0.1 mH, drut 0.7mm, 0.3 ohm.
R12 - rezystor ceramiczny 6.2 ohm, 10-20W
C10 - kondensator elektrolityczny bipolarny 56 uF




Uwaga! Głośnik wysokotonowy łączymy w odwrotnej polaryzacji!


Przyjemnego odsłuchu :)
https://diyaudio.pl/showthread.php/2...0-D2604-833000
Kolumny nie były projektowane z myślą o osiągnięciu wybitnego brzmienia hiend. Miały wpasować się w dość uniwersalne zastosowanie, przy możliwie prostym i niedrogim ich wykonaniu.
Przetworniki wybrane do projektu, to dość tanie i sprawdzone konstrukcje Scan Speak Discovery. Midbas 22W/4534G00 w wersji 4 ohm jest bardziej przyjazny do zastosowania w obudowie MLTL lub TL, a do tego umożliwia uzyskanie wysokiej efektywności i nieco tańszej zwrotnicy. Kopułka Scan Speak D2604/833000 to doskonale znany głośnik kopułkowo-pierścieniowy, który jest spięty z waveguide Monacor WG-300.
Do połączenia głośnika kopułkowego z WG Monacora potrzebny będzie pierścień. Można go wydrukować lub wykonać samemu ze sklejki lub mdf grubości 9mm.


https://heissmann-acoustics.de/en/cnc-adapterplatte/
Jeśli będziemy frezować we własnym zakresie, to warto sobie wydrukować schemat i nakleić go na materiał, aby precyzyjnie zaznaczyć miejsca otworów w adapterze. Po przykręceniu pierścienia do wavegiude, trzeba zeszlifować na równo kawałek wystającej tubki. Przy przykręcaniu WG do głośnika, należy zwrócić uwagę na poprawne dokręcenie śrub i wycentrowanie, tak aby głośnik nie wzbudzał żadnych rezonansów. Jeśli ktoś nie ma możliwości pomiaru impedancji, to można wspomagać się generatorem sinusa, który w razie niedokładnego skręcenia elementów da nam możliwości usłyszenia potencjalnego problemu. Mozna również dodać od strony wewnętrznej waveguide wytłumienie jego budowy (np. wypełniacz akrylowy ), tak aby wytłumić ewentualne rezonanse plastikowej tubki. Do skręcenia całości potrzebne będą śruby M3x12mm i M4x10mm.



Obudowa początkowo miała być typowa TL, ale wybrałem hybrydę MLTL, która dzięki zastosowaniu portu umożliwia przestrajanie rezonansu obudowy, tak aby każdy mógł przetestować inne warianty niż w projekcie. Tutaj chciałbym zaznaczyć, że wiele kwestii w "Grubasku" jest zmiennych, elastycznych, które dają każdemu możliwości wprowadzania we własnym zakresie pewnych zmian i modyfikacji.
Konstrukcja obudowy wykonana jest ze sklejki grubości 22mm. Wymiary zewnętrzne obudowy to: 25cm szerokości, 105cm wysokości i 30cm głębokości. Jeśli obudowa będzie składana na 45 stopni, to nie ma potrzeby wprowadzania żadnej korekty wymiarów. Jeśli formatki będą klejone na zakładkę, to należy dołożyć po 3mm na HDF dla frontu, tylu, góry i dołu. Możliwe jest wykonanie obudowy z bardziej dostępnej i tańszej płyty 18mm, ale należy tak przeliczyć wymiary, aby zachować szerokość obudowy 25cm, oraz jej wewnętrzna wysokość 100,6cm.
Wewnątrz obudowy znajdują się po dwa wzmocnienia z szkieletem w kształcie trapezu, które najprościej można wyciąć za pomocą wyrzynarki. Dla fanów jeszcze większej sztywności obudowy, można wkleić dodatkowy łącznik miedzy głośnikami, a tyłem obudowy.
Objętość wewnętrzna obudowy wynosi 53 litry brutto. Na materiał tłumiący składa się owata grubości 3cm, której waga wynosi około 340-350gramow na obudowę. Owatę należy pociąć na kawałki i umieścić w dwóch miejscach, które wyznaczają wzmocnienia obudowy. W każdej z przegród należny umieścić minimum 8 kawałków owaty, ale jeśli ktoś ma ochotę na eksperymenty z inna gęstością tłumienia, to oczywiście zachęcam do własnych testów, ale raczej więcej jak 10 sztuk na przegrodę nie ma sensu upychać. Na ściankach wewnętrznych zastosowałem również maty bitumiczne. Wymiary otworów pod głośniki są podane przybliżeniu. Przed frezowaniem należy dokładnie zmierzyć średnice głośników, które macie w rekach i ewentualne różnice skorygować! Oba głośniki licujemy z frontem.
Do dostrojenia rezonansu obudowy użyłem portu Polink 051-0018 68mm 220mm (można kupić krótszy 160mm), który skróciłem do długości 140mm i uzyskałem strojenie na około 30Hz. Port może być również zamontowany na tylnej ściance obudowy.









Wybór zastosowania waveguide w tym projekcie nie był przypadkowy, ponieważ zakładałem, ze umożliwi to użycie prostych filtrów drugiego rzędu i taka właśnie zwrotnice finalnie zastosowałem. Zwrotnice w najprostszej wersji bez układu korekcji impedancji dla wzmacniaczy lampowych, tworzą filtry pierwszego rzędu ( elektrycznie ). Dzięki zastosowaniu midwoofera 4 ohm, możliwe było zastosowanie niedrogiej cewki powietrznej o niedużej indukcyjności, a tweeter obciążony waveguide filtruje jedynie kondensator i rezystor równoległy. Oś odsłuchu znajduje się miedzy głośnikami, zatem jeśli zajdzie potrzeba, należy pochylić do tylu obudowę, tak aby centrum akustyczne znajdowało się na wysokości uszu. Niewielkie pojemności kondensatorów zachęcają do testów wyższej jakości elementów.

Elementy zwrotnicy dla midwoofera:
L2 - cewka powietrzna 1.5 mH, drut 1.6mm, 0.3 ohm ( można zastąpić tańszą, rdzeniową o tej samej indukcyjności i rezystancji)
C4 - kondensator MKP 1.2 uF
R5 - rezystor ceramiczny 12 ohm 5W
R7 - rezystor ceramiczny 3.3 ohm 5W
C6 - kondensator MKP 8.2 uF ( dla oszczędnych można zmienić na elektrolita)
i dla tweetera:
C8 - kondensator MKP 4.7 uF
R9 - rezystor 6.8 ohm 5W ( tutaj można sprobowac zmian we własnym zakresie, zaczynając od wartości 4.7 i kończąc na raczej nie więcej niż 10 ohm). Poniżej wykresy pasma dla rożnych wartości R9 :
czerwony - 10 ohm
zielony - 8.2 ohm
jasny braz - 6.8 ohm
seledynowy - 4.7 ohm

Nie polecam usuwać rezystora R9, tutaj zwrotnica bez rezystora:

Układ korekcji impedancji można dołożyć jako opcja dla wzmacniaczy lampowych. Składa się z elementów:
L11 - cewka powietrzna 0.1 mH, drut 0.7mm, 0.3 ohm.
R12 - rezystor ceramiczny 6.2 ohm, 10-20W
C10 - kondensator elektrolityczny bipolarny 56 uF




Uwaga! Głośnik wysokotonowy łączymy w odwrotnej polaryzacji!


Przyjemnego odsłuchu :)
Skomentuj