• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

10 projektów na 10 lecie diyaudio - 8/10 Kino domowe cz.2 Dayton RS180-8 + Seas 27tbfc/g kolumny 2/2.5 dr - projekt by Yoshi_80

Yoshi_80

Pan Paweł
Rejestracja
Cze 25, 2004
Postów
3,309
Reakcji
39
Lokalizacja
Zielona Góra
10 lat diyaudio.pl, szmat czasu. Doskonała okazja aby w końcu wrzucić trochę projektów :) . Większość z nich nie była prezentowana na tym forum w formie gotowej konstrukcji wykonanej przez któregoś z forumowiczów. A jeżeli ktoś odnajdzie tam swój projekt który mu robiłem to chyba nie będzie miał za złe.
W większości są to konstrukcje średniej półki cenowej, czyli najpopularniejszego obecnie zakresu cenowego, tak aby skorzystało jak najwięcej osób. Konstrukcje są na mniej popularnych obecnie głośnikach ale myślę, że warto sobie o nich przypomnieć. Bo nie tylko samym scanem czy seasem, tudzież morelem diyowiec żyje.

Projekty są w zasadzie projektami zwrotnic, uwagi dotyczące obudowy wprowadzam w formie ogólnych wytycznych. Rysunków nie robiłem i nie będę robił bo szkoda mi na to czasu. Już chyba każdy umie korzystać z WinISD i sobie poradzi a jak nie to mamy tutoriale.


Cz.8 Dyton RS180-8 + Seas 27tbfc/g
Projekt przedstawiam w dwóch wersjach 2 i 2,5 drożnej. Która jest lepsza, trudno powiedzieć. Po prostu 2,5 drożna gra na pewno trochę potężniej i głośniej :).
Dyton RS180-8 podobnie jak mniejszy brat jest głośnikiem bardzo fajnym, za rozsądne pieniądze dostajemy całkiem dobrą aluminiową 18tkę o równej charakterystyce z dość spokojnie przebiegającym grzebieniem rezonansów na skraju pasma.

Obudowa
Proponuję zastosować bas reflex o pojemności 15L / głośnik i strojeniu 45Hz . Czyli tak dość typowo jak dla tego rozmiaru głośnika. Stosowanie większej obudowy może niestety odbić się na niezbyt precyzyjnie brzmiącym basie. W wersji 2,5 drożnej można zastosować wspólną komorę głośników co na pewno uprości budowę i strojenie portu.
Projekt wykonany dla obudowy o pionowej przedniej ściance.

Zwrotnica wersja 2,5 drożna
l5ro0ncyedltqb0apshl_1404369817.jpg


Proponuję bez szaleństw, elementy standardowe. Jeżeli chodzi o cewki to wartość rezystancji powinna się zawierać w przedziale 0,2..0,3 ohm . Cewka 7,5mH oczywiście rdzeniowa na rdzeniu szpulowym. Wszystkie głośniki podłączone w fazie.

Pomiary wersja 2,5 drożna
dx6uaduusfkud45y70aw_1404369800.jpg

pn0gtn2h6mo99luaofv7_1404369804.jpg

9urh2i9so4z9fpgb9dl4_1404369810.jpg

eim7cl02hfjhz1os9nao_1404369813.jpg


Zwrotnica wersja 2 drożna
33j2k7or39u8s5pk2k69_1404369891.jpg


Uwagi dotyczące elementów j.w . Standard, cewka 0,3 ohm.

Pomiary wersja 2 drożna
baylwzi96i8hmhwn5jvt_1404369884.jpg

qglb5efql83m9rywg6vd_1404369887.jpg

etkr175wgqfwxqytv496_1404369890.jpg


Wkrótce kolejne projekty..
 
Dlaczego podział tak wysoko?
I pewnie słuchać ta górkę przy 4 kilo
Podejrzewam, ze damskie wokale np Jopkowa bedzie nie przyjemna
 
Są utwory które położą prawie każde kolumny. A strojenie "pod Jopkową" może ma sens jak się słucha Jopkowej, ale później można się zdziwić jak na czym innym nie będzie chciało grać :). 3kHz to nie jest jakaś bardzo wysoka częstotliwość podziału. Prawdę mówiąc nie pamiętam czemu tak zrobiłem, projekt ma już z 4 czy 5 lat, kto by pamiętał takie rzeczy ?
 
Ja mam ze 20 moze 30 utworów z roznych testowych płyt i na nich zazwyczaj testuje
Jak przechodzą kolumny ten test znaczy ze zagrają mi wszystko :)
 
To chyba nie temat o tym
Było kilka tematów o utworach na których testujemy kolumny
Poszukaj
Ale co tam:

Dire straits
AMJ
Proa individual accustic room 47
Focal płyty testowe
Naim i dynaudio płyty testowe
Aya
Emma 2014
Poprzednia emma
Easca
Goran Bregovic (tego lubię wyjatkowo, mam chyba z 6 oryginałów niedostępnych w Polsce)
7 werbli
Alan taylor
Sade
Michael Jackson
Auto moto płyta testowa
Dynaudio fell the music
Hugh laury
The eagles hotel callifornia
Sting ballady
Usher audio be there
Usher diamont reholution
Balkan and jewish ballads 2 czesci
Chris jones
Akurat
Stan Borys
Karrin allyson
Esperansa spalding
Katie melua
Amy winehouse
Yellow touch
Patricia barber
Rodrigo & Gabriela (mam kilka oryginałów sciaganych z uk)
Coma
Dżem akustycznie
Macintosh
Naim


To tak na szybko
 
Nie na temat...
Są utwory które położą prawie każde kolumny. A strojenie "pod Jopkową" może ma sens jak się słucha Jopkowej, ale później można się zdziwić jak na czym innym nie będzie chciało grać

Dokładnie tak.
Można by zrobić takie kolumny, ale to chyba tylko dla testów, takie kolumny pokazowe dla muzyki AMJ, lub dla jakiegoś Jej fanatyka/fanatyczki.
Koncepcja dobra ale nie dla Kowalskiego.

lklukasz, podałeś nazwy płyt, lepiej by było gdybyś podał te 20-30 utworów, bo akurat mam połowę płyt z wymienionych i nie uważam, że każdy utwór na nich jest "dobry" do testów.
Jeśli jednak wymieniać dobre płyty testowe, to samplery Stockfish records stawiał bym w pierwszej dziesiątce.
 
Nie na temat...
tak Marian podalem nazwy płyt
Mozna sobie przesłuchać i wybrać co komu pasuje
 
Nie na temat...
No tak, tylko jestem ciekaw tych konkretnych utworów... bym sobie posłuchał :)
 
Nie na temat...
czesc z tych co wymienilem jest ze stockfisha :)
Jak kupuje to zwracam uwagę gdzie zrobiona i przez kogo wydana
 
Dlaczego podział tak wysoko?
I pewnie słuchać ta górkę przy 4 kilo
Podejrzewam, ze damskie wokale np Jopkowa bedzie nie przyjemna


Miałem ten głośnik i jest ok, ale tak wysokie cięcie to może troszkę źle na wokalach wyjść jak w aluminiowym Seas L18.

To przez te rezonanse na skraju pasma.

Albo niskie cięcie 3-rząd albo pułapka rezonansowa cewka i kondensator równolegle. To daje dobre efekty i jest miodzio. ;)

lklukasz słusznie zauważył.
 
Dobrze że wskazówki dajesz bo mam oba głośniki i plan żeby ich razem posłuchać ale widzę że zwrotnice trzeba będzie modyfikować
 
Miałem ten głośnik i jest ok, ale tak wysokie cięcie to może troszkę źle na wokalach wyjść jak w aluminiowym Seas L18.

To przez te rezonanse na skraju pasma.

Albo niskie cięcie 3-rząd albo pułapka rezonansowa cewka i kondensator równolegle. To daje dobre efekty i jest miodzio. ;)

lklukasz słusznie zauważył.

Ale ja tu nowy to mogę się nie znać :)

Ale fakt te rezonanse jak na wokale wchodzą to bardzo nieprzyjemny dźwięk wtedy się staje.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Wczoraj na allegro 2 sprzedałem :-)

- - - - - aktualizacja - - - - -

Np w tym projekcje spoko brzmi bo ma strome cięcie i nie słychać na wokalach żadnych nieprzyjemnych tzw. syczków :-)

- - - - - aktualizacja - - - - -

https://sites.google.com/site/undefinition/diy/amiga
 
Ostatnia edycja:
Nie dziwie sie ze taki wysoki podzial, seas ponizej 4khz jest tak nudny, slaby i dodatkowo ostry, ze lepiej sluchac znieksztalcen Daytona ;)
Za granica to wszyscy rowno tna tego daytona na 1800Hz minimum 3,4 rzedem ;)
 
Powrót
Góra