• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

2-way TL z 8" wooferem - co Wy na to?

Rejestracja
Sie 18, 2011
Postów
70
Reakcji
0
Lokalizacja
z Mroku
Rozważam moje pierwsze kolumny.
Chciałbym osiągnąć niskie zejście dobrej jakości basu (stąd pomysł TL), jednocześnie utrzymując koszta na sensownym poziomie (dlatego 2 drogi, a nie trzy).

Rozumiem, że wykonanie takich kolumn, żeby to fajnie zagrało, jest nietrywialne.

Czego będę potrzebował, żeby zgrać taką kombinację i czy w ogóle ma to sens?
Domyślam się, że cena przetworników może zabić.
Czy pomogłyby zwrotnice aktywne? Z tego, co przeczytałem, łatwiej zmusić tweeter do pracy z niższymi częstotliwościami, jeśli zwrotka jest 4 rzędowa.

Budżet to do 1.5 tys. (przetworniki i zwrotnice), z wielkim bólem nieco więcej.
Myślę o Seasach:
27TAFC/G
CA22RNY

Podział przy ok. 2-2.5kHz

Znalazłem coś takiego:
http://www.adelaidespeakers.com/sentinel-floorstanders.html kolumny niedrogie, a woofer ma nawet 9". Pytanie tylko, jak to gra.
 
Ostatnia edycja:
Producent dla DXT deklaruje pracę od 2kHz, dla TBFCG od 1,5kHz.
 
A ja miałem obie kopułki :) I obie zdzielisz na 1.5k ale dxt poradzi sobie lepiej :)
 
@bolonietoperz myślę o tym, bardzo mnie kusi to rozwiązanie.
Minus jest taki, że pracuje na próbkowaniu tylko 48kHz i dorobienie wejść cyfrowych będzie kosztowne (kolejne 70USD)

@LuSzTi czy jest jakaś przewaga tradycyjnej zwrotnicy? Jedyny minus posiadania aktywnych kolumn jaki widzę, to konieczność zakupu amplitunera z pre-out.

@raven1985 @LuSzTi czy możecie rozwinąć temat kopułek? Na czym opieracie wybór tych dwóch konkretnych modeli? Bo ja się przyznaję, że 27TAFC/G wpisałem niemal na pałę: spojrzałem tylko, na f[SUB]s[/SUB] i zalecany zakres pracy (ZTCP min. częstotliwość odcięcia wynosi 2xf[SUB]s[/SUB], ale nie wiem dlaczego).
I dlaczego U22REX?

W kwestii końcówek myślałem o FETHEX, albo Uniamp w wersji luksusowej, ew. TDA7294 wersji tańszej.
Albo: AB na tweetery, D na woofery.
 
próbkowanie 48kHz to nie problem, która z tych kopułek ci zagra powyżej 22 khz / max pasmo dla próbkowania 48khz/, ważniejsze to co słychać czyli rozdzielczość 24 bit. Poza tym masz nie stałą zwrotnicę pasywną / załóżmy że będzie dobra/ ale programowalną teraz i kiedyś o możliwościach podziałów i korekcji niemożliwych do zrobienia pasywnie.
Co do kopułek u mnie dayton RS 28 A grała dobrze przy podziale 1,4 ...
 
próbkowanie 48kHz to nie problem, która z tych kopułek ci zagra powyżej 22 khz / max pasmo dla próbkowania 48khz/

To najwidoczniej kolega nie wie co to znaczy próbkowanie - proszę się douczyć a potem dopiero doradzać innym.

24 kHz dla 48 kHz próbkowania to częstotliwość Nyquista i nie znaczy to, że sygnał będzie świetne odwzorowany - jest bardziej prawdopodobne iż uslyszysz różnice w większym próbkowaniu a nizeli z większą ilością poziomów kwantyzacji i chyba nawet to kiedyś Raven pokazywał (a raczej podał linka do jakiegoś testu)
 
.3lite większa częstotliwość próbkowania rozszerza zakresy częstotliwości ale ważniejsza jest rozdzielczość bitowa niż częstotliwości których i tak nie usłyszysz. Abyś się nie czepiał to wiadomo że 24/192 jest lepsze od 16/44,1 ale 24/48 jest lepsze od 16/48
też polecam douczenie się
 
Ja nie słyszę różnicy miedzy 24/96 a 16/44.1.
Nie słyszę też różnicy między FLAC a mp3 190VBR.
Do DSP przekonuje mnie możliwość przestrajania i stosunkowo niewysoka cena (porównywalna z dwoma kitami zwykłej aktywki).

Na ile można polegać na takim kalkulatorze?
http://www.mh-audio.nl/tml.asp
 
na HD TRACK wiele nowych płyt wychodzi w 44.1kHz/24bit bo najważniejsza jest rozdzielczość bitowa.

no ale wiadomo nieważne kto ma racje , ważne kto mówi :lol:
 
Trochę nieścisłości się wkradło na stronie Elmuz-a - podają dla sekcji niskotonowej pasmo 25-8000 Hz, a w karcie katalogowej jak byk napisane, że od 60 Hz.

Pewnie blad, choc na stronie elmuza jest starsza wersja, a w pdf nowa, aktualna. Nie zmienia to faktu, ze obie wypluja z siebie 25hz w tl bez problemu :)
 
Proszę o argumenty za zastosowaniem innych głośników niż podane. Na moim poziomie wiedzy w tym temacie mogę powiedzieć "wolę Seasa, bo znam nazwę" ewentualnie "Kopułka Seasa jest ładniejsza niż Daytona, w dodatku 2x tańsza".
Także argumentować Panowie!
Aha: zależy mi na tym, żeby to była linia transmisyjna. Wysokość maks 100, bo inaczej mi się nie zmieszczą pod ekranem. Inne wymiary dowolne (w granicach rozsądku).
Mogę odsunąć kolumny nawet pół metra od ściany.
 
.3lite dawny studyjny format 16/48 używany był tylko do produkcji filmowych , mimo wyższej częstotliwości próbkowania , a teraz oczywiście zginął bo wszedł 24 bitowy dźwięk i w wyższych rozdzielczościach. Za to częstotliwość próbkowania 44,1khz jest i będzie używana wszędzie ale oczywiście z 24 bitową rozdzielczością.
 
Powrót
Góra