• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[DAC] AK4490 projekt taz & .3lite

Rejestracja
Kwi 7, 2013
Postów
1,516
Reakcji
100
Lokalizacja
Gdańsk


Jako, że pierwsza wersja DACa taz & .3lite nie doczekała się swojego tematu przez autorów to przedstawiam pomiary oraz modyfikacje pierwszej wersji. Może ktoś jeszcze posiada tego DACa i będzie chciał przerobić. Druga wersja - https://diyaudio.pl/showthread.php/29243-Dac-ak4490-xmos-ak4118?p=513644&viewfull=1#post513644

Swojego DACa złożyłem dobre 6lat temu, nie jestem aktualnie w jego posiadaniu. Zdjęcia w pełnej rozdzielczości - https://www.flickr.com/photos/125677873@N02/albums/72157660363831920/with/22764435531/

W środku znajdziemy:
- DAC AK4490 (brak tematu z projektem), ale filtr jest taki sam jak tutaj https://diyaudio.pl/showthread.php/29243-Dac-ak4490-xmos-ak4118?p=513644&viewfull=1#post513644
- moduł standby https://diyaudio.pl/showthread.php/28296-Układ-StandBy-obsługa-przycisku-LEDa-dowolnego-pilota
- 2 trafa Breve z PCB ułatwiającymi montaż - http://gavron04.diyaudio.pl/?ulatwienie-montazu,
- amanero - czasy kiedy jeszcze nie było forumowego projektu .3lite - USB Audio - https://diyaudio.pl/showthread.php/29314-USB-Audio-forumowe-quot-Amanero-quot



finalnie na PCB były fixy w 2 miejscach - brakowało połączenia między układami oraz trzeba było podnieść jedną nogę AK4490 i podejść kynarem - będzie widać na dalszych zdjęciach.

Na obudowie:
a) tył:
- gniazda neutrika panelowe/kubełkowe (rca oraz usb),


b) front:
- przycisk wandaloodporny z podświetleniem - załącza standby, dzięki użyciu modułu standby na przycisku mamy tylko i wyłącznie masę, nie załączamy 230VAC.






Jako, że tak jak wspomniałem nie mam tego DACa, to przedstawiam przeróbkę DACa, którego właścicielem jest znajomy.
. Z tym był jeden główny problem - syf na pomiarach czego powodem była sekcja zasilania. W kilku krokach:
a) problem z zasilaniem na ujemnej linii, zasilanie analogu jest na LM7815/7915, idzie na 7812/7912 i o ile z dodatnimi liniami nie ma nigdy problemów to po raz kolejny jestem świadkiem jak linia ujemna bez obciążenia dla niektórych głupim LEDem zamiast podawać -12V to podawała około -14 lub -15.
b) złączka ark na wyjściu trafa - jeden z pinów był nieprawidłowo przylutowany przez co nie było połączenia.


Wyjście DACa.Oryginalnie DAC ma wysoki poziom wyjścia - około 4-4,5Vrms. Jeśli ktoś potrzebowałby zmniejszyć poziom do standardu CD czyli 2Vrms to ma 2 opcje:
a) R2 na 1k5, R3 = 470R i wychodziło około 5,11V (zmienia się R2)
b) R2 = 2k2, R3 na 680R, wychodzi około 5,16V (zmienia się R3)



Wynik u mnie, po zmianie rezystora:


- sygnał testowy 1kHz, https://onlinetonegenerator.com/ , z czego trzeba pamiętać, żeby wszystkie suwaki od głośności były na maks. poziomie



Kolejny krok - zmiana filtru, z góry zaznaczam - nie pytajcie mnie o różnice, nie pamiętam jak grał ten DAC przed modami, także mam nadzieję, że znajomy coś napisze jak już otrzyma paczkę :)

a) oryginalny filtr:

Na evalu Q=0,917, filtr taz'a - Q=0,709
Wzmocnienie na evalu 1,735x, u taz'a 1,03x
Zielone - wejście,
Niebieskie - wyjście pierwszego stopnia
Czerwone - wyjście drugiego stopnia

b) filtr po poprawkach:

Zielone - wejście,
Niebieskie - wyjście pierwszego stopnia
Czerwone - wyjście drugiego stopnia

Nowe elementy.Parę przydatnych obrazków - desygnatory się różnią względem PCB, ale rozłożenie elementów jest 1:1.

C1, C2, C3, C4 -> 1,5 nF - trzeba kupić, np. PHE426D4150JR05
R3, R4, R5, R6 -> 402 Ohm - trzeba kupić, np. SMM0204C402FB30
R15, R16, R17, R18 -> 330 Ohm - można dać z demontażu pozostałych rezystorów
R19, R20, R21, R22 -> 560 Ohm - trzeba kupić

1,5nF:


330R:


402R:


560R:


Uwaga - PCB bardzo łatwo uszkodzić (pady podczas demontażu kondensatorów, podczas czyszczenia). Jakby ktoś chciał przerobić swojego DACa to robi to na własną odpowiedzialność. Poniżej zaznaczone elementy, które będą wymieniane. Jak widać - jest ciasno, najlepiej wylutować wszystkie kondensatory, ale życzę powodzenia z czyszczeniem i nieurwaniem padów :)




Operacja. Kilka zdjęć podczas prac:

Małe imadło przydało się podczas wyciągania kondensatorów, w prawej ręce lutownica, w lewej pęseta i z wyczuciem wyciąganie kondensatorów.

Po wyjęciu kondensatorów, rezystorów, czyszczenie padów:

jak się ktoś przyjrzy to widać, że na 16 padów, jeden nie dał rady :) ale to nic, do tego padu na górnej warstwie nie idzie żadna ścieżka

Kolejny etap - oklejenie kondensatorów przy rezystorach taśmą kaptonową:


Po udanej operacji - kondensatory żyją, rezystory wylutowane. Niby wszystko pięknie, ale... jeden rozgrzany rezystor wleciał do wyczyszczonego pada od kondensatora i... zalał go cyną :) czyszczenie niestety nie skończyło się pozytywnie - pad odleciał od strony dolnej (bottom), ale nadal nie ma tragedii:


Po montażu nowych elementów i czyszczeniu, całość wygląda tak:


Soldermaska. Dodatkowo niektóre nóżki elementów zostały zabezpieczone soldermaską (utwardzana UV) oraz zworka, która była już wykonana przez znajomego zalana w 2 miejscach, żeby ktoś kiedyś nie urwał nóżki od AK4490 :)




Pomiary. Po ogarnięciu DACa, przywróceniu go do pełnej sprawności nadszedł czas na pomiary. No i tutaj jestem w szoku. Wyszło lepiej niż sama karta emu w pętli :) (pomiar emu w pętli tutaj - https://diyaudio.pl/showthread.php/...za-pomocą-RMAA?p=541171&viewfull=1#post541171 ) . Mierzone dla 2Vrms.



24/96, ogólne podsumowanie:


24/96 THD+N:


Pod tym linkiem https://drive.google.com/file/d/1KuT80qTS2eeT5ZveHzsyEsI-fkQWZfdk/view?usp=sharing znajdziecie:
- zdjęcia przed zmianą filtru,
- zdjęcia po zmianie filtru,
- pomiary w RMAA:
* 16bit/44.1kHz,
* 24bit/44.1;96;192kHz

Całość ma 222mb, musiałem wrzucić na swój dysk google.

Finalnie DAC wrócił na swoje miejsce do obudowy:


Mała uwaga na sam koniec - nie używajcie tych niebieskich złączek :) śrubki wypadają jak się za mocno odkręci. Polecam DG126, Degson'a (zielone)
 
Ostatnia edycja:
Dzięki, aktualnie posiadam tego DAC,a. Przeczytam cały temat w wolnej chwili i może wykorzystam jakieś zmiany z tego tematu.

Te czerwone LED zawsze tam były? Jakoś u mnie ich nie ma lub nieświecą.
 
Ostatnia edycja:
nik156 poświęć trochę więcej czasu i przeczytaj całość to się dowiesz coś więcej o tych ledach :). LEDy zostały dodane, żeby zwiększyć obciążenie na ujemnej linii. Uprzedzam po raz kolejny - osoby bez doświadczenia lub tacy co twierdzą, że oni to polutowali tyle smd, że tutaj też dadzą radę - wszystko spoko, ale naprawdę - pady bardzo łatwo zerwać na tej pcb. Jest mało "mięsa" (miedzi wokół otworu).
 
Ostatnia edycja:
uwaga odnośnie sygnału testowego - widzę, że zły link wstawiłem. z tego co jest w 1 poście można wyciągnąć około 1Vrms. Tutaj poprawny generator jeśli nie korzystamy z Arta i innych programów - https://www.szynalski.com/tone-generator/ , ustawiamy 1kHz, głośność na 100% i mamy pełny poziom wyjścia.
 
Powrót
Góra