• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[inna] Aktywna zwrotnica do Seas Mimir

  • Autor wątku Autor wątku taz
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

taz

Rejestracja
Lut 9, 2007
Postów
650
Reakcji
10
Lokalizacja
Bochnia
4 lata temu w ramach pracy magisterskiej popełniłem aktywną zwrotnicę do posiadanego wówczas zestawu Seas Mimir (27TDFC + CA18RNX). Sama kolumna to zmodyfikowany projekt Skandynawów, powiększyłem obudowę do 20 l i całość zamknąłem w wolnostojącej obudowie. Strojenie jak dobrze pamiętam wypadało na okolice 42-44 Hz.
Tyle tytułem wstępu :)

Sama zwrotnica składa się z:
- dwóch filtrów IV rzędu Linkwitz-Riley
- kompensacji baffle-step z możliwością jej wyłączenia
- regulowanego tłumika dla wysokotonówki
- obwodu opóźniającego dla wysokotonówki
- dodatkowo na pcb zwrotnicy zamontowałem symetryczny zasilacz z podwójną stabilizacją

Pcb miało kilka wersji rozwojowych :) Najpierw na pcb był tylko jeden kanał, później dorobiłem zasilacz, dodałem drugi kanał, dodałem opóźnienie dla HP, w wersji końcowej pozostał zasilacz, jeden kanał z obwodem opóźniającym dla HP.



Schemat zasilacza:


Schemat zwrotnicy:


Myślę że zasilacz nie wymaga komentarza. Co do zwrotnicy to w paru słowach opiszę co tam się dzieje.

Kompensacja BS jest zrobiona na elementach R3, R4 i C2. Do częstotliwości ok 280 Hz poziom basu jest podnoszony o ok 3,9 dB, powyżej 280 Hz wzmocnienie się zmniejsza by osiągnąć 0 dB przy ok 440 Hz. Zworka umożliwia wyłączenie kompensacji BS. Dalej sygnał trafia na filtry HP i LP. Obydwa filtry mają tą samą częstotliwość podziału, ok 2630 Hz. W torze głośnika wysokotonowego znajduje się tłumik sygnału do wyrównania efektywności, jego zakres regulacji zawiera się w przedziale -0,9 dB do -15,7 dB. Tworzą go elementy R9, R10 i R16. Dalej jest obwód opóźniający do zgrania czasowego obydwu głośników. Składa się z dwóch filtrów z których każdy daję ok 38 us opóźnienia.

Mając dostęp do dużej komory bezechowej zrobiłem kilka pomiarów, w zasadzie to był cały dzień pomiarów :)


Porównanie działania kompensacji BS (pasma tercjowe, szum różowy):


Złożenie filtrów (pasma tercjowe, szum różowy):


Charakterystyki w płaszczyźnie poziomej (pomiar co 2 stopnie, 10 s uśrednianie, pasma tercjowe, szum różowy):


Charakterystyki w płaszczyźnie pionowej (pomiar co 2 stopnie, 10 s uśrednianie, pasma tercjowe, szum różowy):


Listek akustyczny (pomiar co 2 stopnie, 5 s uśrednianie, pobudzenie sinusem w częstotliwości podziału):


Mam nadzieje że ktoś dotarł do tego momentu :) Cóż zwrotnica została wykonana najlepiej jak umiałem 4 lata temu. Domyślam się, że wymaga pewnych poprawek :)
Gdyby ktoś bardzo chciał wykonać coś podobnego to pomocny będzie ten plik: http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j...CcPkKurgrSkUFZqIOg&bvm=bv.72185853,bs.1,d.ZWU

W paczce poniżej jest wzór prasowanki, schemat, plik excella do obliczeń filtrów.
 

Załączniki

Bardzo fajny projekt, co prawda mam do sklejenia coś bardziej uboższego na płytkach z avt ale chętnie i na ten spojrzę później, ale chyba i tak zostałeś przy pasywnych zwrotnicach ?
 
Przez jakiś czas słuchałem na aktywce. Jest inaczej :) Koniec końców zostałem na filtrach pasywnych głównie ze względu na prostotę.
 
Kompensacja BS jest zrobiona na elementach R3, R4 i C2. Do częstotliwości ok 280 Hz poziom basu jest podnoszony o ok 3,9 dB, powyżej 280 Hz wzmocnienie się zmniejsza by osiągnąć 0 dB przy ok 440 Hz.
a jak to sie ma do wytrzymalosci mocowej glosnika/kolumny?
nie lepiej by bylo zrobic to poprzez wytlumienie reszty pasma? wiem ze zapewne trudniej...


W torze głośnika wysokotonowego znajduje się tłumik sygnału do wyrównania efektywności, jego zakres regulacji zawiera się w przedziale -0,9 dB do -15,7 dB. Tworzą go elementy R9, R10 i R16.
nie mozna bylo tego zrealizowac przy pomocy wzmocnienia koncowki dla tweetera? czy to moze malo precyzyjna opcja?


Dalej jest obwód opóźniający do zgrania czasowego obydwu głośników. Składa się z dwóch filtrów z których każdy daję ok 38 us opóźnienia.
jak dobrales czasu? doswiadczalnie czy na podstawie obliczen/symulacji?

do jakich koncowek miales to podlaczone?
 
a jak to sie ma do wytrzymalosci mocowej glosnika/kolumny?
nie lepiej by bylo zrobic to poprzez wytlumienie reszty pasma? wiem ze zapewne trudniej...
Wytłumienie reszty pasma jest równie proste jak zrobienie kompensacji BS, wystarczy dodać jeden kondensator do bufora wejściowego :) Wytrzymałość mocowa była ok. Na dzień dzisiejszy kompensację BS zrobiłbym inaczej, mniejsze wzmocnienie a szerszy zasięg działania kompensacji żeby wyrównać dołek przy 200 Hz.

nie mozna bylo tego zrealizowac przy pomocy wzmocnienia koncowki dla tweetera? czy to moze malo precyzyjna opcja?
Nie chciałem ingerować we wzmacniacz mocy. Potencjometrem w zwrotnicy mogłem sobie w szerokim zakresie wyregulować poziom. Niestety taka regulacja w sprzężeniu zwrotnym końcówki mocy to proszenie się o kłopoty. Gdyby coś się rozłączyło to wolę nie myśleć co się stanie z tweeterem :) U mnie było to dość bezpieczne, nawet gdyby potencjometr się rozłączył to cały czas wyjście z jednego op-ampa jest podpięte do wejścia kolejnego op-ampa.

jak dobrales czasu? doswiadczalnie czy na podstawie obliczen/symulacji?
Dobrałem na podstawie obliczeń. Jak dobrze pamiętam to offset wyniósł 25 mm. Spójrz na listek akustyczny. Jest symetryczny względem kąta 90 stopni. Gdyby był problem z opóźnieniem listek skręca w dół lub w górę w zależności, który głośnik wcześniej emituje dźwięk.

do jakich koncowek miales to podlaczone?
Do symasyma na pcb od flodinsa :)
 
Powrót
Góra