• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Amator 2 stereo, problem

Rejestracja
Lip 11, 2013
Postów
305
Reakcji
0
Lokalizacja
mam to wiedzieć?
Cześć, dostałem wczoraj amatora 2 stereo w nieznanym stanie. Włączyłem go do sieci - hurra, działa jeden kanał, ale poszedł bezpiek B501, więc szybki rzut oka na schemat- uszkodzony GML 026, poszły w nim tranzystory BDP285 i BD 135 (co ciekawe, w jednym BDP 285 były zwarte dość sporą kroplą cyny C i E, a układ był nie otwierany!) Uruchomiłem, hurra, działają oba kanały tylko charczą, powód prosty- wysechł elektrolit. Dziś rano podłączam głośnik do kanału P- działa świetnie, kanał L - cisza. Zmierzyłem napięcie na wyjściu bez głośnika i wyszło, że w kanale lewym jest napięcie DC o wartości 5V, nie przepalił się bezpiecznik od zasilania (B501), więc myślę, że gml ma się dobrze.

Dodam, że przed przygarnięciem tego odbiornika przezemnie, stał on baardzo długo bez prądu.
Załączam schemat ideowy.

398bfece3684d197582711ce4b29fd1a88f4eb5c_1430558441.jpg
 
Ostatnia edycja:
A jak brzmi pytanie? Podłącz bezpośrednio wzmacniacze do źródła pomijając preamp i zobacz czy jest ok. Przy tak długim przestoju i niewiadomych warunkach przechowywania możliwe że nie tylko jeden elektrolit wysechł
 
Jeżeli kolego było zwarcie BDP 285 i myślisz ze wymienisz spalony bezpiecznik i kondensatory to niestety jesteś w błędzie, nic koledze moim zdaniem nie da zamiana miejscami układów GML.
 
Czołem, problem z felernym kanałem występuje nadal, tylko że sporadycznie. Raz gra raz nie, podmieniałem GML-e i stwierdzam śmiało, że problem stanowi felerny układ (ten naprawiany przezemnie) poprawiłem w nim wszystkie luty i nic. Co mogę zrobić, żeby zlokalizować usterkę?
 
Kondensatory, najczęściej w starym sprzęcie nawalają połączenia między elementami lub wyschnięte elektrolity. Jeśli posiadasz miernik pojemności można poszukać uszkodzonego konda lub po prostu wymienić wszystkie na nowe. Zmianie może ulec na pewno charakter brzmienia i jest to zazwyczaj na +.
 
No elektrolitów w GML nie widzę ;> Przygrzalem wszystkie luty w GML-u lutownicą i problem pozostał, jeszcze rozbiorę układ i sprawdzę elementy wewnątrz. Elektrolitów na razie nie zamierzam wymieniać, Amator gra ładnie, jak na Unitrę przystało (to są moje osobiste wrażenia odsłuchowe!). Wystarczyło zmienić tylko filtrujący na nowy o tej samej pojemności. Kiedyś bawiłem się Toscą i dałem do niej nowe elektrolity, mogłem najwyżej poczuć się lepiej, że mam nowe elektrolity bo brzmienie się nie zmieniło (dopiero kiedy dałem nowy w zasilaczu to nie przesterowywał się przy dużej głośności)
 
Czolem. Dzis po paru dniach bez pradu GML znowu ruszyl, ale po docisnieciu go blacha znowu zamilkl. Czyli GML zyje, ale niezbyt ma do tego chec. Dodam, ze BD 911 ktore zalozylem sa z zupelnie innych serii (nawet maja inne obudowy). Czyzby dlatego mial takie humory?
 
Czolem w zwiazku z brakiem ukladu gml chce tam dac tda 2030 i mam pytanie czy dobrze lacze. Rozlutowalem kanal lewy i chce wpiac wejscie do nozki K37. Zasilanie wziac 38v z zasilania gml i podpiac na wyjscie sluchawkowe (nozka k38)
 
Mam nieużywany gml026. Mogę Ci sprezentować, pokryjesz tylko koszty wysyłki. Daj znać na PW czy chcesz...
 
Cześć, zrobiłem końcówkę na TDA2030 i Amator działa jak należy jednak boryka się on z typowym dla Unitry problemem- okropny stuk w głośnikach podczas włączania i wyłączania. W związku z tym zrobiłem układ podesłany mi przez użytkownika ARQbyTontechUNITRA, jednakże on nie załącza ani przy napięciu stałym ani zmiennym. Co zrobiłem nie tak? Pisałem do Arka, który stwierdził poprawność połączeń na PCB. Załączam schemat układu i zdjęcie płytki. Został tam użyty rezystor 110K, tranzystor BC414C sprawdzony multimetrem, 3 diody IN4007 i jedna IN5392, kondensatory 100 mikrofaradów.





Dioda przed przekaznikiem zostala odwrocona i dalej uklad nie reaguje
 
Ostatnia edycja:
Patrząc na D3 i D4 można dojść wniosku, że baza wisi w powietrzu, także już sam schemat jest błędny, chyba że jedna z nich (D3) to zenerka...
D2 nie zamieniaj, bo dla T1 będzie to jak zwarcie
 
To zwykłe krzemówki- IN4007. D2 była przezemnie źle podłączona (co widać po porównaniu zdjęcia i schematu) Czyli mam zamienić D3 na byle zenerkę?


Co to za dioda oznaczona jako ZTE 2 ITT
 
Ostatnia edycja:
Znalazłem jakąś zenerkę i dałem ją zamiast D3 i D4. Przekaźnik dalej nie załącza(ale czuć wibracje kiedy się go dotknie), a tranzystor się nagrzewa, wszystko podłączone tak jak na schemacie
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra