• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Blaupunkt Renault G5 - projekt "Dr Jekyll & Mr Hyde"

Rejestracja
Maj 12, 2010
Postów
103
Reakcji
0
Lokalizacja
Stolica
Witam,

Może nie jest to mega wielkie DIY ale jestem w sumie z tego co zrobiłem dumny, bo udało mi się pokazać że się da:)
I jest to (moim zdaniem) całkiem dobra alternatywa dla kogoś kto ma fabryczne radio w samochodzie które trudno zmienić lub ktoś nie chce go zmieniać:)

Pacjent:
Blaupunkt G5 RDS Renault. Pochodna Paris RCM 127 - różnica jest praktycznie taka że w G5 zostaje obsługa fabrycznego pilota przy kierownicy zamiast wyjść liniowych...
RDS, zmieniarka itp itd:)

Biorąc pod uwagę fakt że strasznie lubiłem pilota przy kierownicy - jest mega wygodny, a przy okazji można korzystać w pełni z klapki w desce która zasłania radio, a ono samo w sobie miało wszystko czego w sumie na bazowym poziomie potrzeba -> rds, kaseta, obsługa zmieniarki :)

Pierwszy etap który pacjent przeżył to było wywalenie kasety i zamiast tego zrobienie aux-in.
Bułka z masłem - wiele opisywać chyba nie muszę - mechanizm kasetowy mega prosty na twardej mechanice więc oszukanie że kaseta jest włożona ograniczyło się do zworki i włamu w płytkę ZA przedwzmacniaczem kasety.
Kabelek, jack i hajda banana można podłączyć mp3 :P

Drugi etap, po rozbudowie systemu, to dorobienie wyjść liniowych. Tutaj też za wiele problemu nie było, sygnał pobrany bezpośrednio za przedwzmacniaczem - 4 czincze, 4 kondziory 4,7uF i po sprawie.

Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia:) Blaupunkt jak to Blaupunkt- brzmiał trochę jak karton pomimo esx'a v504 który to wszystko wzmacniał...

Powstał projekt i plan, a potem został wykonany -
Samorobiony:) 4 kanałowy przedwzmacniacz odwracający na 2 podwójnych kostkach Burr- Browna.
Niestety nie doczekał się zasilania symetrycznego - zmieniłem samochód i tam nie ma pilota przy kierze - więc mam większą dowolność (w efekcie mam dex-m88rds)
Stopień wzmocnienia ~7, wychodzi ładny czysty sygnał, charakterystycznie ciepły dla BB.
Żeby trochę zobrazować różnicę, przed przy wyzerowaniu wszystkich korekcji (bas treble loudness) był karton.
Po - słuchałem przy minimalnych zmianach, pojawiło tonę więcej przestrzeni i jak na moje ucho zero korekcji :)

I kilka fotek:
IMG_0444.JPG

IMG_0445.JPG

IMG_0446.JPG

IMG_0447.JPG

IMG_0448.JPG

IMG_0449.JPG

IMG_0450.JPG

IMG_0451.JPG

IMG_0452.JPG



Ostatnio jeszcze ARX 7370R - też dostał 2 Burr-Brown'y w przedwzmacniacz:)
 
w sumie to chyba powinienem jeszcze dodać 2 słowa na temat kosztów:

4 rca - 10 PLN (?)
jack - 2 PLN?
jakieś kabelki się znalazły z resztek,

Płytka uniwersalna 10 PLN,
2x Burr Brown OPA 2134 - 13,50
jakieś drobnostki w stylu złączki, rezystory, podstawki itp - z 10 PLN? (wszystko się walało w zasobniku:) )

W sumie może by się 100 PLN uzbierało... ale to w porywach.

W efekcie za, powiedzmy, 150 PLN (bo radio mnie kosztowało 50 PLN) mamy całkiem porządny sprzęt - trzymający się fabrycznego klimatu w samochodzie.

Myślę że taka przeróbka jest do zrobienia w większości fabrycznych odtwarzaczy bez problemu większego :)

Jedyny minus- radio jest dead head. Czyli już tylko ze wzmakiem - ale to też jest do rozwiązania i myślę że możnaby to było wpuścić na fabryczne końcówki zamiast na zewnątrz (tylko pytanie po co?)
 
Musiałbym poszukać.

Jak widzisz płytka jest uniwersalna, ale dużo w niej nie zmieniałem i defacto jak poszukasz schematu op-ampa odwracającego to już masz połowę schematu :)

Dodane 2 kondensatory żeby zfiltrować zasilanie, zasilanie zrobione na 12v pobrane z instalacji radia (a w rzeczywistości z zasilania fabrycznego przedwzmacniacza) i stopień wzmocnienia wyliczony na ~7 (kapkę wyżej niż fabrycznie było w radiu)

To w zasadzie był test czy się da - możnaby spokojnie zmodyfikować konstrukcję dając porządne rezystory z mała tolerancją i jakieś lepsze kondensatory - a tak to wszystko jest "z półki" w elektronicznym:)

poszukam, może gdzieś się notatki walają.
Praktycznie jest to odtworzony (z lekką modyfikacją wzmocnienia) fabryczny schemat przedwzmacniacza w tym radiu - kwestia była taka że to była fabrycznie "poczwórna" kostka której nie mogłem(tak jak w Clarionie były 2 podwójne) tak o sobie przelutować.
 
Ostatnia edycja:
A mógłby ktoś doradzić jak dorobić wejście AUX-in w tym radiu?

Już Ci na elektrodzie podali linka do mojego FAQ na www.renault19.pl - jeżeli dobrze kojarzę.

schematqi.jpg


W załączeniu schemat.

C1 i C2, jeżeli dobrze pamiętam to coś koło 1000uF (były gwizdy w pierwotnej wersji więc filtr na zasilaniu musiał dojść)

C3 do C10 - elektrolity 4,7 uF

IC 1, IC 2 - OPA 2134 x 2

R1,R2 - dzielnik do wirtualnej masy - rezystory o tej samej wartości - ale jakiej - umrę nie przypomnę sobie bez patrzenia na płytkę
(patrząc na zdjęcie wychodzi mi że jest żółty/brązowy/czerwony/(chyba złoty w cieniu) - czyli 4,1k 5% )

Pary R3,R4 i analogicznie dla pozostałych kanałów- ustalenie wzmocnienia
jeżeli dobrze pamiętam (ale musiałbym spojrzeć dokładnie w płytkę) wzmocnienie było jednak ustawione na 10 -
czyli R3 - 2,2k i R4 - 22k - bo tak mi w miarę pasowało z szeregu, a fabrycznie Gain był na 7 (bazując na schemacie radia)
(oczywiście wszystkie 4 kanały z takim samym wzmocnieniem)


w założeniu to był test na sprawdzenie czy "da się" - i docelowo elementy miały być wymienione na takie o mniejszej tolerancji (rezystory metalizowane itp)
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra