• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Budowa ZAPH SR71

Rejestracja
Lut 27, 2005
Postów
16
Reakcji
0
Lokalizacja
Rybnik
Cześć Kolegom!

Zdecydowałem się na budowę polecanych przez was monitorków ZA-SP71. Dużo czytałem na ich temat i mam parę pytań. Użytkownicy z innych krajów sugerują zmianę pojemności obudowy z 14 do 18 litrów ze względu na lepszy bas. W swoim projekcie chciałbym mieć port bas-reflex z przodu przez co myślę o porcie szczelinowym. Bardzo chciałbym żebyście mi, Drodzy Koledzy podsunęli jakieś wymiary takiego portu. I ostatnie pytanie: obudowa ze sklejki czy raczej MDF? Nie chodzi o kasę, tylko czy sklejka lepsza czy zbyteczny wydatek.
Dzięki za pomoc i pozdrawiam
 
sklejka jest duzo bardziej wytrzymala mechanicznie. a tutaj akurat tego nie wykozystasz. MDF za to ma przewage w postaci lepszego tlumienia drgan wlasnych i rownomierniej gestosci

wg mnie sklejke mozesz uzyc pod warunkiem docinania skrzynki na 45* - wtedy zbedne bedzie fornirowanie


ja ER18RNX wkladalem chyba w jeszcze wieksza obudowe
http://pawel.lutuje.se/seas-wymiary.PDF
tu chyba bylo 20 litrow

tunel 61mm bez profilowania to bylo troche za malo dla tego glosnika
wiec przyjalbym wieksza powierzchnie portu - przykladowo 190x18-20mm

ale i tak bez prototypu sie nie obejdzie - szczeliny potrafia sie rozmijac z wyliczeniami
 
To właśnie mnie martwi. Wolałbym nie eksperymentować, szkoda że nie ma gotowego rozwiązania. Co do obudowy, chciałem zrobić monitory z zaokrąglonymi kantami pomalowane czarną farbą strukturalną. Twoje kolumny to podłogowe, ja moje muszę upchnąć obok monitorów.
 
niestety 1szt musisz zrobic prototypowa z najtanszych materialow
zmierzysz strojenie, poprawisz na sluch i robisz wtedy na gotowo ;)
 
Z akustycznego punktu widzenia sklejka bedzie lepsza od MDF, szczegolnie polaczona z matami bitumicznymi. Tak naprawde mdf jest uzywany przez producentow glownie z dwoch powodow, 1 to latwosc obrobki i 2 to niska cena. Akustycznie to bardzo przecietny material. Najlepsza bylaby kanapka z mdf, sklejki i mat bitumicznych. Sklejka to material trudny w obrobce, drogi ale genialny na obudowy glosnikowe.
 
dlaczego wszyscy tna tak nisko tego woofera?
podobno gra on srednimi tonami (ja nie sprawdzalem bez zwrotnicy)
mi np nie przypadl do gustu tak niski podzial :/
tylko ze ja go laczylem z aluminiakiem
 
Raczej nie zmienię wysokotonówki, bo zamówiłem i głośniki i kompletne zwrotnice w polinku. Piszecie o bawieniu się w strojenie i mierzeniu. Mam do dyspozycji mikrofon pomiarowy Berego ECM, doskonałe interfejsy RME 9632 i Fireface UC oraz pomieszczenie przystosowane do pracy z dźwiękiem. Mam szukać rozwiązań czy macie sprawdzone patenty na precyzyjne pomiary? W obróbce drewna też nie ma problemu bo mam w zasięgu ręki cały warsztat stolarski i doświadczonego fachowca. Zależy mi, żeby uzyskać równe brzmienie w odległości ok metra od monitorów. Najgorsze, że mam te monitory dość blisko ściany. Z doświadczenia wiem, że dobrze jest unikać takich ustawień, ale pewnych rzeczy nie przeskoczę. Dlatego myślałem o porcie szczelinowym. Jak coś to mogę wstawić zdjęcie mojego stanowiska. Pozdro!

i jeszcze... Wiem, że to DIY!audio. Ale dla mnie najważniejsze jest żeby uzyskać dobre rezultaty brzmieniowe. Wydaje mi się, że duża część profesjonalnych monitorów studyjnych jest cenowo robiona na wyrost. Także gdyby zaszła taka konieczność raczej zwrócę się o pomoc do Szanownych doświadczonych Kolegów o pomoc w wykonaniu odsłuchów (zestrojenie)
 
Tak sobie wyliczyłem wymiary skrzynki: wys:38, szer:24, głęb:30 (cm) Za radą Kolegi Pawła S przyjąłem wymiary tunelu 19x2cm, w WinISD wyliczyłem, że długość to ok 20cm. Poczekam na przetworniki i sklecę "testową budę" :)
 
Pamiętaj żeby w trzymać się oryginalnych wymiarów frontu z projektu i rozmieszczenia głośników.

Hmm. tego nie wiedziałem
 
ten projekt ZAPH SR71 bardzo mi sie spodobał,bo tez potrzebuje monitorów studyjnych dobrej jakości.
Kolego engineer czy mógłbyś powiedzieć ile wyszedł Cię koszt zamówienia głośników i zwrotnic?
 
W Polinku zamówiłem zwrotnice i tweeter: chyba 330 za wysokotonówki i 145 za 1 szt kompletnej zwrotnicy, niskotonowe zamówię chyba gdzieś indziej. Ale znalazłem gdzieś ER18 za 285 chyba.
A na czym teraz pracujesz?
 
Nie na temat...
Pomiary na bazie których były robione zwrotnice są z uwzględnieniem takiego frontu i jak zmienisz to musiał być nową zwrotkę robić

Pewnie rozpętam wojnę i w ogóle mnie zlinczujecie, ale gryzie mnie po prostu taka zdroworozsądkowa sprawa. Mianowicie rzeczywisty wpływ wymiaru frontu na to co słyszymy. Wiem, że mierzona charakterystyka dla różnych frontów się od siebie różni, że trzeba zachowywać wymiary jak z projektu. Powtarzacie to każdemu za każdym razem gdy ktoś chce coś skopiować, ale powiedzcie mi czy jesteście w stanie na ucho usłyszeć zmianę ? Nie mówię tu o różnicy 10 cm tylko różnicy np. 1-2 cm.

Ja próbowałem u siebie (może moje stare Diory Polaris 120 są na to zbyt odporne) to sprawdzić. Zamknąłem oczy i poprosiłem kumpla w aku żeby dostawiał kawałek płaskiej deski do kolumny. Nie byłem w stanie rozróżnić kiedy było z deską, kiedy bez niej, bez względu czy była dostawiana z góry, z jednego boku czy z obu boków. Kumpel miał dokładnie to samo. Być może obydwoje jesteśmy głusi, tego nie jestem w stanie fachowo ocenić, jednak do tej pory na słuch nie narzekałem. Moja obserwacja była taka, że być może ma to wpływ, ale jest on raczej poza naszą percepcją, albo na jej granicy. Deska miała spokojnie z 7cm szerokości więc wahania na wykresie powinny być znaczne...

Powiedzcie mi czy ktoś kiedykolwiek bawił się w testowanie podobne do mojego ? Czy odczuł na własnej skórze różnicę ? Czy była to jedynie autosugestia. Nie zrozumcie mnie źle, nie chcę podważyć praw fizyki, świetnie zdaję sobie sprawę, że różnica w mierzonej charakterystyce jest znaczna. Interesuje mnie to czy to wpływa na jakość dzwięku jaki odbieramy tam gdzie słuchamy muzyki, czyli nie w super przystosowanych salach wygłuszonych za wiele kzłotych, ale w naszych codziennych salonach czy pokojach.
 
Wiele rzeczy w budowie kolumn glosnikowych trudno jest uslyszec, ale nie zmienia to faktu, zeby robic cos zgodnie z pewna "sztuka". Gdybysmy tak wszystko pomijali, to te male zmiany na granicy percepcji po zsumowaniu beda odczuwalne.
 
Nie na temat...

Wiele rzeczy w budowie kolumn glosnikowych trudno jest uslyszec, ale nie zmienia to faktu, zeby robic cos zgodnie z pewna "sztuka". Gdybysmy tak wszystko pomijali, to te male zmiany na granicy percepcji po zsumowaniu beda odczuwalne.

Dokładnie. Jak ze wszystkim, po jednym treningu nie będziesz wygladał jak Schwarzenegger ale po 5000 być moze już tak. Tu jest podobnie, niby nie słychać wprost jako wielkie "WOW" ale kształt obudowy wpływa na kształt pasma co da sie zmierzyć. A jak coś da sie zmierzyc to jest na tyle duże i wazne, zeby mieć znaczenie. Wiadomo 10% zmiany kształtu nie uczymi strasznych zmian ch-ki ale 50% już tak.
 
Ja też się z tym zgodzę. Dlatego nic nie będę grzebał tylko skopiuję jak Pan Bóg przykazał.
 
W Polinku zamówiłem zwrotnice i tweeter: chyba 330 za wysokotonówki i 145 za 1 szt kompletnej zwrotnicy, niskotonowe zamówię chyba gdzieś indziej. Ale znalazłem gdzieś ER18 za 285 chyba.
A na czym teraz pracujesz?

- Kurczę, a mógłbyś poratować mnie jak znaleźć te poszczególne elementy?
A i jeszcze cały projekt SR71 jest na stronie zaph tak? Mam na myśli tutaj konkretnie wymiary skrzynki itp.?


Obecnie pracuje na Tonsilach ZGC50 i chce je zmienić...
Podobnie jak wzmacniacz na UniAmpa ale teraz dopiero mam więcej czasu :)
 
Powrót
Góra