• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Dobór rodzaju obudowy a parametry głośnika

Rejestracja
Maj 6, 2005
Postów
82
Reakcji
4
Lokalizacja
Kraków
Coś co mi nie daje spokoju i nie udało mi się znaleźć konkretnej odpowiedzi: jakie tak naprawdę wartości poszczególnych parametrów sprawiają że dany głośnik (niskotonowy) ma predyspozycje do obudowy zamkniętej a kiedy do obudowy BR?
Jak to określić?

Przy projektowaniu obudowy jak dobrze wyczytałem trzeba również starać się wyeliminować fale stojące - jak określić przy jakich wymiarach obudowy (głębokości/szerokości) tym efektem trzeba się martwić? Rozwiązaniem jest stosowanie skosów - ale czy wystarczy stosowanie skośnie montowanych wzmocnień (z otworami) wewnątrz obudowy czy raczej muszą to być po prostu skośne ścianki obudowy?
 
Wow dzieki za podpowiedź, widzę że to masa ciekawej lektury - w sumie cykl chyba 23 artykułów.
 
gdybys ktorego nie znalazl to bedzie na https://docer.pl/ , ja sobie tez zadawalem takie pytania od 3 lat i miesiac temu trafilem na nie i co nieco mi sie rozjasnilo dopiero ;^)
 
Jest coś takiego jak współczynnik EBP

EBP = fs / Qes

Na jego podstawie można typować jaki głośnik sprawdzi się w jakiej obudowie.

EBP < 50 - możliwa tylko obudowa zamknięta
EBP 50 - 100 - można stosować zarówno obudowę zamkniętą jak i wentylowaną
EBP > 100 - tylko obudowa wentylowana

Tak w skrócie.
 
Dzięki. Tak właśnie już wyczytałem we wskazanym poradniku.

Tylko to mnie jeszcze nurtuje - w zestawie 3 way głośnik średniotonowy zwykle się daje właśnie w ob. zamkniętej jak mniemam dla lepszych charakterystyk. Jak tam dobieramy litraż? Bo w zasadzie i tak nie osiągniemy niksich częsotliwości - będą wycięte filtrem.
Do jakiej sytuacji dążyć na poszczególnych wykresach VituixCAD w narzędziu Enclosure? Czy wtedy po prostu dobieramy najmniejszą przy jakiej krzya SPL będzie liniowa w obsługianym przez głośnik zakresie częstotliwości, oraz żeby max impedancji czy f rezosnansowa była poza obsługiwanym zakresem? Czy może na coś jeszcze patrzymy?
Nie wiem też za bardzo jaką moc podać jako P (W) żeby weryfikować charakterystki wytrzymałości mocowej o których pisali w artykule - żeby też dobrze określić moment kiedy głośnik jeszcze dysponuje dobrą wytrzymałością a kiedy zacznie ona spadać.
Przykładowo jaka byłaby optymalna objętość obudowy dla poniższego przykładu zakładając że dolna częstotliwość podziału zwrotnicy dla tego głośnika będzie w okolicy 500Hz?
 
Dzięki. Tak właśnie już wyczytałem we wskazanym poradniku.

Tylko to mnie jeszcze nurtuje - w zestawie 3 way głośnik średniotonowy zwykle się daje właśnie w ob. zamkniętej jak mniemam dla lepszych charakterystyk. Jak tam dobieramy litraż? Bo w zasadzie i tak nie osiągniemy niksich częsotliwości - będą wycięte filtrem.

chyba trzeba dążyć przy symulacji do najmniejszych opóźnień grupowych w zakresie częstotliwości planowanej pracy głośnika , jeśli pisze głupoty proszę kolegów o korektę . możesz posłużyć się reverse engineering i z forumowych projektów pobrać głośniki oraz objętość w jakiej pracują i przypatrzeć się symulacjom i starać się zaaplikować w ten sam sposób swojego wybrańca.
 
Dzięki. Tak właśnie już wyczytałem we wskazanym poradniku.

Tylko to mnie jeszcze nurtuje - w zestawie 3 way głośnik średniotonowy zwykle się daje właśnie w ob. zamkniętej jak mniemam dla lepszych charakterystyk. Jak tam dobieramy litraż? Bo w zasadzie i tak nie osiągniemy niksich częsotliwości - będą wycięte filtrem.

Dobre pytanie. Ja tak zrobiłem w moich kolumnach i wyszło mi że najmniejsza obudowa przy której SS 18m nie dostaje podbicia basów to bodaj ze 16l. A scanspeak w datasheecie sugerował połowę tego. Zrobiłem ostatecznie zgodnie z sugestią SS, ale z czego to wynika, to nie wiem. Tak czy siak głośnik jest filtrowany powyżej jakiegokolwiek działania obudowy, ale de facto nie wiem wg jakiego kryterium dobrać objętość.
 
Zwykle im wieksza obudowa tym lepsza, poniewaz mozna zastosowac wiecej materialu tlumiacego oraz pik rezonansu glosnika przesuwa sie w dol, a to ulatwia zbudowanie filtrowania bez stosowania obwodow korygujacych rezonans glosnika.
Niestety taka typowa, mala i kwadratowa skrzyneczka, to najgorsza mozliwa obudowa dla glosnika sredniotonowego.
 
No ja właśnie nie mogę pojąć skąd ktoś bierze daną pojemność dla średniaka.
Przykładowo - projekt Troelsa Ekta mk2 z SS 12MU - wg projektu objętość ok 4,7l, a częstotliwości cięcia tego głośnika to 800Hz i 3200Hz.
I jaka tu będzie różnica dla obu ok 1l a takiej 4,7l skoro w teoretycznym zakresie pracy charekterystyki są zasadniczo takie same?

 
Z doświadczenia ;^)

Odpowiedź masz w poście #9 w pierwszym zdaniu.

No i w podanym przez Ciebie przykładzie Troels właśnie tak zrobił. Wg obliczeń optymalna obudowa CL (Qtc = 0,707) dla 12MU to raptem 1,38l. Tylko, wtedy fb = 152 Hz.
Jeśli litraż zwiększymy do ok. 5,0l, to fb spada do 100 Hz.
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra