• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Elementy dobrej jakości

Rejestracja
Sie 31, 2008
Postów
191
Reakcji
0
Lokalizacja
Bystrzyca Kłodzka
Czy po zastosowaniu dobrych elementów w zwrotnicy czyt. kondensatory jantzen otrzymam słyszalną poprawę jakości dźwięku, jeśli tak to jakie by były najlepsze? - fkp,mkp,mkt? Bo teraz w zwrocie siedzą elny bipolarne i nie są one pierwszej świeżości bo pochodzą jeszcze ze zwrotnicy tonsil space 86.
 
w torze wysokotonowym roznica miedzy bipolarem a kondem foliowym (MKT, MKS, MKSE, MKP itp) jest naprawde slyszalna na prawie dowolnym glosniku.
natomiast w torze niskotonowym nie testowalem tego ale podobno nie wplywa to znacznie na brzmienie
tak wiec smialo na wysokotonowke kup nawet jantzena ;)
 
sianes, nie wiem co za głośniki masz, ale wątpię abyś usłyszał różnicę między poszczególnymi rodzajami. Jak tanio - Jantzen Cross Cap, jak trochę drożej Jantzen Superior Z (czy tam Standard Z). Możesz też na Allegro poszukać MKP Wimy.
 
esh0 napisał:
Jak tanio - Jantzen Cross Cap, jak trochę drożej Jantzen Superior Z (czy tam Standard Z). Możesz też na Allegro poszukać MKP Wimy.
lub najtansze MKT jakie znajdziesz :P
ja kupilem do zwrotic strojonych kondy po 1-3zl/szt
 
Przy tych glosnikach to zwykle mkt wystarcza. Bez sensu jest wydawac wiecej kasy na zwrotnice niz warte sa same glosniki. Jak robisz kolumne na najlepszych glosnikach to i zwrotnice robisz na najlepszych elementach. Wszystko musi miec jakis sens. Sprawy brzmienia sa mocno dyskusyjne na pewno elektrolity maja krotsza zywotnosc i wieksze tolerancje jednak sa niezastapione przy duzych pojemnosciach zeby nie wydac majatku na foliowce.
Najlepsze parametry maja kondensatory MKP czyli z dielektrykiem polipropylenowym standardowe foliowe to MKT i wiele innych ich odmian.
 
ja z kolei zapytam o jakość elementów takich jak cewki czy koniecznie muszę stosować cewke powietrzną ? mam schemacik takiej zwory gdzie zastosowana jest cewka powietrzna o wartościach 1,50mH 0,36 Ohma, czy mogę ją zastąpić cewką rdzeniową o wartości 1.50 mH 0.18 Ohm dr-1.20 ?? pytam bo różnica cenowa pomiędzy tymi cewkami to blisko 30 zl na sztuce...
 
temat o wyzszosci cewek powietrznych nad rdzeniowymi byl poruszany wielokrotnie i jakos nigdy nieuzyskalismy jednoznacznej odpowiedzi...
ja stosuje cewki na rdzeniu i jakos roznicy i wad nieslyszalem jeszcze...
 
Po to wlasnie stosuje sie cewki rdzeniowe zeby bylo taniej. W kategoriach bezwzglednych rdzeniowe sa lepsze ale rdzeniowe spelniaja swoja role bo gdyby bylo inaczej to by ich nikt nie produkowal. Rdzeniowe sa jedyna alternatywa jesli chcemy miec cewke o bardzo malej rezystancji ktora to cewka w wykonaniu powietrznym bylaby nierealnie wielka i droga. Choc juz widzialem cewke wielkosci dna wiadra a mozna tylko sobie wyobrazic ile wazyla i kosztowala. Oczywiscie male cewko dla wysokotonowca kupuje sie powietrzne.
 
tak male ceweczki to zrozumiale, są w normalnych pieniążkach, a jeżeli chodzi o wartość ohm gdzie w przypadku powietrznej jest 0.36 a rdzeniowej 0.18 to ma to większe znaczenie ?
 
a ja mam pytanie z jeszcze innej beczki :grin: co z kablami jakimi podłączamy głośniki do zwrotnic? chodzi mi o różnice w brzmieniu pomiędzy litą żyłą a linką? znacznie popularniejsze są chyba linki, litą żyłę chyba Ciężko dostać odpowiedniej grubości, a może wystarczy cieńsza?
 
kabel to tylko kabel. One nie grają, od tego są głośniki. Linka jest elastyczna... zrób coś litą żyłą najlepiej 4mm kw to bedziesz dobry :twisted:
 
a nie, tutaj tez mozna sie czepic :P
czy mieli panowie na fizyce cos takiego jak efekt naskorkowosci? ( czy cos takiego)
przy wysokich czestotliwosciach prad plynie tylko po powierzchni przewodnika a nie calym jego przekrojem :P
kit z tym ze tyczy sie to raczej czestotliwosci juz spoza zakresu slyszalnego :lol:
 
jestem ciekaw jak to jest w praktyce. podam przyklad: stockowy kabel w sluchawkach aurvana live istotnie obcina im gore... po zmianie na cokolwiek innego gora sie pojawia. zreszta podobny efekt wycinania gory mialem na jakims IC za 2zl z lokalnego elektronika. moze to byc przyczyna wlasnie naskorkowosci czy czegos jeszcze innego?
 
Caleb
strzelam że z powodu małego przekroju ma dużą rezystancje, + jakieś większe niż standardowe pojemności i robi się z tego filtr RC, gdzieś w necie widziałem/czytałem jak jakiś koleś sprawdzał na oscyloskopie jakiś tani kabel przy jakiś 10-12khz przycinał sygnał o 1/4 a przy jakiś 16khz przycinał już o dobrą 1/3

(mam nadzieje że nie pojedzie mnie nikt za jakieś audiofilskie fanaberie :roll: )
 
efekt naskorkowego przeplywu pradu w kablach audio to bzdury!!
Jesli nawet prad bedzie plynal tylko po powierzchni to znaczy ze rezystancja bedzie nieco wieksza dla tej czestotliwosci czyli jaka? Zalozmy ze kabel ma rezystancje 0,1oma wiec dla wysokich tonow bedzie mial 0,2oma i co to zmieni? To zadna roznica. Rezystancja cewki w filtrze glosnika ma >0.3oma a z wysokotonowka czesto sa rezystory o wartosci kilku omow wiec dodatkowe 0,1oma nic nie zmieni!.

Duzo wieksze znaczenie maja pojemnosci i indukcyjnosci kabli.
 
Powrót
Góra