• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Fat Boy MLTL - Oversize 2 Way Scan-Speak-22W-4534G00, D2604-833000 - projekt by Pogromca mitow

Rejestracja
Cze 1, 2009
Postów
10,843
Reakcji
454
Lokalizacja
Jawor
Projekt swój początek miał dość dawno temu i jego budowę przedstawiłem w poniższym temacie, ale przydałoby się to wszystko zebrać w jednym temacie ukończonych projektów.

https://diyaudio.pl/showthread.php/...ize-2-Way-Scan-Speak-22W-4534G00-D2604-833000

Kolumny nie były projektowane z myślą o osiągnięciu wybitnego brzmienia hiend. Miały wpasować się w dość uniwersalne zastosowanie, przy możliwie prostym i niedrogim ich wykonaniu.
Przetworniki wybrane do projektu, to dość tanie i sprawdzone konstrukcje Scan Speak Discovery. Midbas 22W/4534G00 w wersji 4 ohm jest bardziej przyjazny do zastosowania w obudowie MLTL lub TL, a do tego umożliwia uzyskanie wysokiej efektywności i nieco tańszej zwrotnicy. Kopułka Scan Speak D2604/833000 to doskonale znany głośnik kopułkowo-pierścieniowy, który jest spięty z waveguide Monacor WG-300.
Do połączenia głośnika kopułkowego z WG Monacora potrzebny będzie pierścień. Można go wydrukować lub wykonać samemu ze sklejki lub mdf grubości 9mm.



https://heissmann-acoustics.de/en/cnc-adapterplatte/

Jeśli będziemy frezować we własnym zakresie, to warto sobie wydrukować schemat i nakleić go na materiał, aby precyzyjnie zaznaczyć miejsca otworów w adapterze. Po przykręceniu pierścienia do wavegiude, trzeba zeszlifować na równo kawałek wystającej tubki. Przy przykręcaniu WG do głośnika, należy zwrócić uwagę na poprawne dokręcenie śrub i wycentrowanie, tak aby głośnik nie wzbudzał żadnych rezonansów. Jeśli ktoś nie ma możliwości pomiaru impedancji, to można wspomagać się generatorem sinusa, który w razie niedokładnego skręcenia elementów da nam możliwości usłyszenia potencjalnego problemu. Mozna również dodać od strony wewnętrznej waveguide wytłumienie jego budowy (np. wypełniacz akrylowy ), tak aby wytłumić ewentualne rezonanse plastikowej tubki. Do skręcenia całości potrzebne będą śruby M3x12mm i M4x10mm.




Obudowa początkowo miała być typowa TL, ale wybrałem hybrydę MLTL, która dzięki zastosowaniu portu umożliwia przestrajanie rezonansu obudowy, tak aby każdy mógł przetestować inne warianty niż w projekcie. Tutaj chciałbym zaznaczyć, że wiele kwestii w "Grubasku" jest zmiennych, elastycznych, które dają każdemu możliwości wprowadzania we własnym zakresie pewnych zmian i modyfikacji.

Konstrukcja obudowy wykonana jest ze sklejki grubości 22mm. Wymiary zewnętrzne obudowy to: 25cm szerokości, 105cm wysokości i 30cm głębokości. Jeśli obudowa będzie składana na 45 stopni, to nie ma potrzeby wprowadzania żadnej korekty wymiarów. Jeśli formatki będą klejone na zakładkę, to należy dołożyć po 3mm na HDF dla frontu, tylu, góry i dołu. Możliwe jest wykonanie obudowy z bardziej dostępnej i tańszej płyty 18mm, ale należy tak przeliczyć wymiary, aby zachować szerokość obudowy 25cm, oraz jej wewnętrzna wysokość 100,6cm.

Wewnątrz obudowy znajdują się po dwa wzmocnienia z szkieletem w kształcie trapezu, które najprościej można wyciąć za pomocą wyrzynarki. Dla fanów jeszcze większej sztywności obudowy, można wkleić dodatkowy łącznik miedzy głośnikami, a tyłem obudowy.
Objętość wewnętrzna obudowy wynosi 53 litry brutto. Na materiał tłumiący składa się owata grubości 3cm, której waga wynosi około 340-350gramow na obudowę. Owatę należy pociąć na kawałki i umieścić w dwóch miejscach, które wyznaczają wzmocnienia obudowy. W każdej z przegród należny umieścić minimum 8 kawałków owaty, ale jeśli ktoś ma ochotę na eksperymenty z inna gęstością tłumienia, to oczywiście zachęcam do własnych testów, ale raczej więcej jak 10 sztuk na przegrodę nie ma sensu upychać. Na ściankach wewnętrznych zastosowałem również maty bitumiczne. Wymiary otworów pod głośniki są podane przybliżeniu. Przed frezowaniem należy dokładnie zmierzyć średnice głośników, które macie w rekach i ewentualne różnice skorygować! Oba głośniki licujemy z frontem.

Do dostrojenia rezonansu obudowy użyłem portu Polink 051-0018 68mm 220mm (można kupić krótszy 160mm), który skróciłem do długości 140mm i uzyskałem strojenie na około 30Hz. Port może być również zamontowany na tylnej ściance obudowy.




Wybór zastosowania waveguide w tym projekcie nie był przypadkowy, ponieważ zakładałem, ze umożliwi to użycie prostych filtrów drugiego rzędu i taka właśnie zwrotnice finalnie zastosowałem. Zwrotnice w najprostszej wersji bez układu korekcji impedancji dla wzmacniaczy lampowych, tworzą filtry pierwszego rzędu ( elektrycznie ). Dzięki zastosowaniu midwoofera 4 ohm, możliwe było zastosowanie niedrogiej cewki powietrznej o niedużej indukcyjności, a tweeter obciążony waveguide filtruje jedynie kondensator i rezystor równoległy. Oś odsłuchu znajduje się miedzy głośnikami, zatem jeśli zajdzie potrzeba, należy pochylić do tylu obudowę, tak aby centrum akustyczne znajdowało się na wysokości uszu. Niewielkie pojemności kondensatorów zachęcają do testów wyższej jakości elementów.



Elementy zwrotnicy dla midwoofera:

L2 - cewka powietrzna 1.5 mH, drut 1.6mm, 0.3 ohm ( można zastąpić tańszą, rdzeniową o tej samej indukcyjności i rezystancji)
C4 - kondensator MKP 1.2 uF
R5 - rezystor ceramiczny 12 ohm 5W
R7 - rezystor ceramiczny 3.3 ohm 5W
C6 - kondensator MKP 8.2 uF ( dla oszczędnych można zmienić na elektrolita)

i dla tweetera:

C8 - kondensator MKP 4.7 uF
R9 - rezystor 6.8 ohm 5W ( tutaj można sprobowac zmian we własnym zakresie, zaczynając od wartości 4.7 i kończąc na raczej nie więcej niż 10 ohm). Poniżej wykresy pasma dla rożnych wartości R9 :

czerwony - 10 ohm
zielony - 8.2 ohm
jasny braz - 6.8 ohm
seledynowy - 4.7 ohm



Nie polecam usuwać rezystora R9, tutaj zwrotnica bez rezystora:



Układ korekcji impedancji można dołożyć jako opcja dla wzmacniaczy lampowych. Składa się z elementów:

L11 - cewka powietrzna 0.1 mH, drut 0.7mm, 0.3 ohm.
R12 - rezystor ceramiczny 6.2 ohm, 10-20W
C10 - kondensator elektrolityczny bipolarny 56 uF





Uwaga! Głośnik wysokotonowy łączymy w odwrotnej polaryzacji!




Przyjemnego odsłuchu :)
 
Nie na temat...
Piekło zamarzło, Łukasz coś wrzucił ;-)


- - - - - aktualizacja - - - - -

Wrzucam zeby nie zginelo:
003f7c1b8122f1d3c9705091ff7b4655_1587971110.jpg
 
A faktycznie, jest w opisie....
Myślę, że teraz nikt nie przeoczy tego dość istotnego faktu. :)
 
Dzięki za czujność, ale jak zobaczysz na schemat, to tweeter ma kolor niebieski, a midwoofer na zielony. W ten sposób widać inna polaryzacje głośników w SoundEasy. Tak, taki to dziwny program...
 
Zastanawia mnie na ile brzmienie basu zbliża się charakterem do BR przy krótkich liniach.
A masz może pomiar nearfiled dla nie wytłumionej obudowy? Czy jest "ząb" przy ok 200-300hz? I jeszcze czy mógłbyś pokazac wykres wychylenia membrany dla mocy ok 50w z symulacji (zakładam że z arkuszy MJK)?
 
Zastanawia mnie na ile brzmienie basu zbliża się charakterem do BR przy krótkich liniach.

Jaki charakter basu BR masz na mysli?

A masz może pomiar nearfiled dla nie wytłumionej obudowy? Czy jest "ząb" przy ok 200-300hz?

Takiego pomiaru nie robiłem. Tutaj masz pomiar laczony, na ktorym widac lekkie zafalowanie w zakresie 200-300hz. Mozna to zlikwidowac, ale glosnik musialby miec wiekszy offset, a w takiej formy obudowy to raczej trudna sprawa.


I jeszcze czy mógłbyś pokazac wykres wychylenia membrany dla mocy ok 50w z symulacji (zakładam że z arkuszy MJK)?

Każdy projekt jaki robię, jest tak projektowany, aby dla mocy maksymalnej lub bliskiej maksymalnej woofera, nie przekroczyć Xmax w danej obudowie. Oczywiście w pewnym zakresie częstotliwości. Przy projektowaniu korzystam z trzech programów ( w tym arkusze MJK ) i na drugim kompie powinienem jeszcze mieć symulacje tego projektu. Sprawdzę i dam znać.
 
Jaki charakter basu BR masz na mysli?

Ja zawsze sobie obiecuję, że porównam MLTL vs BassReflex dla danego głośnika, ale jeszcze nigdy mi się nie udało :), mimo zrobienia kilku konstrukcji MLTL (w sumie 5ciu, teraz idzie 6ta na WO24). Myślałem, że może robiłeś tego typu porównania i coś możesz powiedzieć.
Projekt w każdym razie bardzo fajny, po głowie chodził mi podobny, z SB23NAC i WG z tej strony https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26
 
Kiedyś porównywałem bezpośrednio rożne konstrukcje, ale teraz już prawie tego nie robię. Głownie opieram się na parametrach symulacji i na ich podstawie wybieram moim zdaniem optymalna obudowę dla danego projektu.



Widzialem juz projekty z sb23 alu, tylko postaraj sie tak dobrac tweeter aby osiagnac jak najnizszy podzial, nawet rzedu 1.2-1.5kHz. Oczywiscie z filtrem LR4.
 
Co znaczy skrót MLTL? TL jak się domyślam to konstrukcja z linią transmisyjną (transmission line)?
 
Kolega Luszti już podlikowal obudowy MLTL. Ja w skrócie mogę opisać jej działanie na przykładzie linijki przymocowanej jednym końcem do krawędzi stołu. Uderzając w taką linijkę dostaniemy określona częstotliwość rezonansowa, która wynika z jej długości i masy/grubości. Jedyną możliwością obniżenia jej rezonansu, byłoby jej fizyczne przedłużenie ( co jest niemożliwe ) ale dodając ciężarek na ruchomym końcu linijki zwiększymy masę ruchomą i obniżymy rezonans linijki, przy zachowaniu jej fizycznej długości. W obudowie MLTL takim ciężarkiem jest port ( drgająca w nim masa powietrza ) na końcu obudowy, a linijką jest wysokość wewnętrzna obudowy, na której długości układa się rezonans ćwierćfalowy. Gdyby przesunąć port na środek obudowy, to cały układ przestroi się na wyższą częstotliwość, a obudowa będzie działać bliżej obudowy BR. Zasadnicza różnica miedzy obudowa BR, a TL jest sposób w jaki przemieszczają się molekuły powietrza w obudowie.
 
Cześć
Jakieś zmiany w zwrotce nastapiły od maja ??

Jak wygląda revers null w tych kolumnach ??

- - - - - aktualizacja - - - - -

Jak tak niskie strojenie zachowuje się w pokojach do 20m2, wciśniete w róg, blisko sciany ??
 
Cześć
Jakieś zmiany w zwrotce nastapiły od maja ??

Hej. Żadnych zmian w zwrotnicy już nie było.


Jak wygląda revers null w tych kolumnach ??

Chyba nie mam żadnego zrzutu ekranu reversa, ale wyglądał typowo jak dla zwrotnicy 2 rzędu.


Jak tak niskie strojenie zachowuje się w pokojach do 20m2, wciśniete w róg, blisko sciany ??

Nie wiem, bo nie testowałem głośników w takich warunkach. Port daje możliwości przestrajania obudowy w razie takiej konieczności.
 
Na schemacie jest 8 elementów, a na Twoje zwrotnicy 7 elementów. W opisie nie ma rezystora R3. Jak to z tym jest?
 
R3 nie jest rezystorem rzeczywistym. Jest to oznaczenie rezystancji cewki L2. Program symulacyjny w ten sposób oznacza rezystancje cewki indukcyjnej.
 
Powrót
Góra