• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

filtr dp dużej stomości (min18dB/okt)

  • Autor wątku Autor wątku fpl
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

fpl

Rejestracja
Cze 24, 2004
Postów
94
Reakcji
0
Lokalizacja
pogorzel
Potrzebuje złożyć sobie filtr, ale z mojego doświadczenia ten ze strony za słabo tnie (bo podaje z wejścia niefiltrowanego sygnał). Potrzebuje czegoś minimum 18dB/okt a może i więcej i mam pytania. Nie mogę znaleźć na forum takiego który bym mógł sterować 1 potencjomtrem (nawet podwójnym) jak bym dał dwa to czy ma sens regulowanie jednego filtru a drugi ustawić ciągle na najwyższą wartość ( nie będzie miało to jakiś negatywnych skutków?)
Najlepiej jakby ktoś dysponował schematem filtru regulowanego o takiej stromości, a ktoś ( chyba Irek) mówił, że ma. Za wszelką pomoc wielkie dzięki:)
 
Irek mnie zainspirował tymi 18dB/okt regulowane jednym potencjometrem i coś takiego zasymulowałem w EWB ( jeszcze go nie robiłem):
Regulowany potencjomet to ten najbliżej W.O.
Zrobiłem 47k co widać po skrajnych położeniach 10k i 57k.
 

Załączniki

  • 18_2.gif
    18_2.gif
    12 KB · Wyświetleń: 0
  • 18_1.gif
    18_1.gif
    12.5 KB · Wyświetleń: 0
Filtry o duzych stromosciach zedu 12 czy 18dB mozna regulowac jednym potencjometrm ale trzeba sie liczyc ze tylko w ograniczonym zakresie i na skrajach zmienia sie nieco nachylenie filtra.
Mozna zrobic dwa filtry 12dB jegulowane jednym pot kazdy i polaczyc szeregowo uzyskujac 24dB
 
Mozna zrobic dwa filtry 12dB jegulowane jednym pot kazdy i polaczyc szeregowo uzyskujac 24dB
To by mnie interesowało, irek, sprawdzałeś coś takiego? Znaczy w przypadku 12dB jaki mółbym zakres regulacji uzyskać?
PS. schemat poproszę, najlepiej z płytką, żebym nie miał jakiś problemów, ze źle poprowadzoną masączy coś:)
 
Zakres regulacji powinno sie uzyskac ok 1,5 oktawy czyli np 50-150hz. Mysle ze Sławomir by ci cos takiego zasymulowal z plytka jak zwykle jest problem bo to najgorsza czesc pracy. Zawodowo projektuje plytki wiec prawde mowiac mam ich juz dosc wiec z tym ci nie pomoge.
 
Niestety, ja płytki sobie projektuję w jakimś starym i prostym WinBoard wersja demo a to oznacza, że moge maksymalnie 100 pinów dać na płytke :o(
Mimo to podoba mi sie ta jego prostota. Wszystko ręcznie , żadnego Autorun czy coś.
Narazie zaprojektowałem sobie płytke pod 2 rodzjae filtrów do suba:
1 - z rregulowanym subsonikiem 18dB/okt i regulowanym FDP 18 dB/okt i podbijaczem "TT"
2 - z regulowanym subsonikiem z podbiciem przedstawianym niedawno przez Irka 12 dB/okt i regulowanym FDP 18dB/okt.

Ja płytki robię jeszcze metoda punktaka i pisaka :o)
 
To mam jeszcze inny pomysł. Czy ma sens takie coś, robie dwa filtry te standardowe. Jeden ustawiam maksymalny podział (chyba 100Hz) a drugim reguluje, czyli powyżej 100Hz mam 24dB a poniżej 12dB co i tak by mnie ewentualnie ustawiało, ale czy takie połączenie filtrów można stosować? Wydaje mi się, że tak, ale co ja tam wiem;)
 
Polacznie szeregowe filtrow ma tylko wtedy sens gdy sa takie same i nastrojone na ta sama czestosliwosc. Jesli bedziesz mial staly filtr na 100hz to regulujac drugim i ustawiajac go na 150-200hz nadal bedziesz mial czestosliwosc ok 100hz. To dosc zlozony uklad z trudnym do przewidzenia wynikowym podzialem dlatego tak sie nie robi .
 
Powrót
Góra