• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Fountek FW 168 + Seas kt27tbfc/g

Rejestracja
Sty 19, 2005
Postów
1,796
Reakcji
1
Lokalizacja
Namysłów/wroc
OD czasu jak usłyszałem Seasa L18rnx/p bardzo podoba mi sie brzmienie alu. Seasy niestety sa zbyt drogie postanowiłem wiec przetestować Founteka. Trafiła sie okazja para nwoych z wysyłka za 200zł wiec skorzystałem. Głosnik wysokotonowy jak dla mnie idelany i wszystkim znany KT27tbfc/g.

Obudowa V - 16 litrów, strojenie do około 45Hz. Na razie trwa 2 dzien odsłuchu na prototypowej zwrotnicy, niedługo beda konkretne pomiary które bede tutaj dodawał. Chwilowo korzystam ze zwrotnicy znalezionej w sieci, jednak wydaj mi się niezbyt poprawnie wykonana, podziął około 2kHz.

Obudowa... taka wariacja na temat SF. Przód bedzie doklejony czarny, dla kontrastu z głośnikami. Przy okazji wpadłem na pomysł "trzymania" HDFu po zagięciu zszywkami 12mm.

Po wstepnym odsłuchu jestem mile zaskoczony mozliwosciami tych głosników. Sa naprawde bardzo detaliczne, iiiii posiadają bardzo fajny szybki bas.

Kilka marnej jakosci zdjęć:
IMG_7137.jpg

IMG_7142.jpg

IMG_7147.jpg
 
Szykuje sie fajny monitorek. No i kolejna osoba przekonana do aluminiowych głośników. Kto wie, może niedługo zapanuje totalna moda na aluminiaki ;) . Aż chciałoby się powiedzieć: i gdzie ta wyższość papierzaków z filtrami 1 rzędu ;-)
 
Zgadzam się, może być fajny monitor. Zibi chyba nadrabia zaległości za cały rok niebytu na forum...konstrukcja za konstrukcją.

Nie na temat...
A ja się zastanawiam czy nie zamienić Auruma AC130Mk2 na Founteka FW146. Pasowałby mi kolorystycznie do Seasa L22.
 
Aż chciałoby się powiedzieć: i gdzie ta wyższość papierzaków z filtrami 1 rzędu ;-)

Akurat wiekszosc papierzakow ma dzwony podobne do aluminiakow i z pierwszymi rzedami ciezko cos zdzialac. Co innego polipropylen.

---------- Post dodany o 20:09 ---------- Poprzedni post o 20:08 ----------

Z reszta Harpia z uporem maniaka skleja aluminiaki z pierwszym rzedem i wszyscy mlaskaja, cmokaja jak to dobrze gra.
 
Trafiła sie okazja para nwoych z wysyłka za 200zł wiec skorzystałem

Farciarz !
Przy okazji wpadłem na pomysł "trzymania" HDFu po zagięciu zszywkami 12mm.

Oj nie audiofilsko ;)
Szkoda, że tak późno ktoś wpadł na pomysł połączenia FW168 z 27tbfc/g ( w tej cenie najlepszy możliwy monitor). Fajnie byłoby zrobić porównanie z NeoCD3.0. Tylko, że ja z podziałem do 2,5kHz nie zejdę :(
 
A ja się zastanawiam czy nie zamienić Auruma AC130Mk2 na Founteka FW146. Pasowałby mi kolorystycznie do Seasa L22.

Ja tez bede łączył L22 z FW146 zresztą Ty wiesz najwięcej:)

KonradRak większośc tego co mi napisałes o FW146 jest zgodne z tym co słysze w FW168 poza jednym, większy brat ma bardzo fajny basik.
 
A ja się zastanawiam czy nie zamienić Auruma AC130Mk2 na Founteka FW146. Pasowałby mi kolorystycznie do Seasa L22.

Jak już patrzymy na "pasowałby" to sensowniej wymienić auruma na seasa. Jednak jeżeli miałbym obstawiać w ciemno bez odsłuchania i porównania to bym nie zmieniał auruma na founteka ;) .
 
Chwilowo korzystam ze zwrotnicy znalezionej w sieci, jednak wydaj mi się niezbyt poprawnie wykonana, podziął około 2kHz.
Break-up dość wysoko, więc z podziałem można przesunąć sie wyżej, ale to pewnie wiesz:)

Obudowa... taka wariacja na temat SF.
Ładna.

Akurat wiekszosc papierzakow ma dzwony podobne do aluminiakow i z pierwszymi rzedami ciezko cos zdzialac. Co innego polipropylen.
Nigdy więcej polipropylenu ;) Poli silnie tłumi rezonanse membrany i nie ma "szczotki" na skraju pasma, ale też nie ma tej precyzji co twardomembranowiec.

Z reszta Harpia z uporem maniaka skleja aluminiaki z pierwszym rzedem i wszyscy mlaskaja, cmokaja jak to dobrze gra.
Ja po dłuższym obcowaniu z AudioStereo* nie zdziwiłbym się gdyby ludzie mlaskali i cmokali słuchając małych piezo.

Ja tez bede łączył L22 z FW146 zresztą Ty wiesz najwięcej
22 to jeszcze nie jest duży głośnik, dlaczego wielu forumowiczów boi się głośników średnitonowych ładując w ich miejsce midwoofery? IMHO musi być jakiś powód, ze typowy midrange ma wychylenie liniowe 0,5 mm, a nie 3,6 mm...?

A ja się zastanawiam czy nie zamienić Auruma AC130Mk2 na Founteka FW146.
Jeśli popatrzeć na charke i parametry to FW146 wydaje się lepszy w roli srednitonowca, ale w zyciu nie zameinilbym drozszego glosnika na tanszy,. A już na penwoe nie 2-krotnie droższego na tanszy ;)


-------------------
*Tam ludzie robią zwrotnicę "na słuch", ale za to na jakich elementach. I powiedz takiemu, ze to nie może dobrze grać.
 
Ostatnia edycja:
Nie na temat...
22 to jeszcze nie jest duży głośnik, dlaczego wielu forumowiczów boi się głośników średnitonowych ładując w ich miejsce midwoofery?

Bo mało jest typowych głośników średniotonowych w rozsądnych cenach.

Jeśli popatrzeć na charke i parametry to FW146 wydaje się lepszy w roli srednitonowca, ale w zyciu nie zameinilbym drozszego glosnika na tanszy,. A już na penwoe nie 2-krotnie droższego na tanszy

Jak już pisałem...chodzi mi tylko i wyłącznie o wygląd a na magnezowego seasa mnie nie stać. Może w przyszłości potestuję z L12 lub L15. Co ciekawe L15 ma średnicę kosza o 11mm mniejszą niż 13'tka Auruma.
 
Z reszta Harpia z uporem maniaka skleja aluminiaki z pierwszym rzedem i wszyscy mlaskaja, cmokaja jak to dobrze gra.

Niem skąd ty masz te rewelacje, możesz podać źródło tej informacji czy może to jest kolejna nieweryfikowalna teoria? Bo jak projektuję zwrotnice, a zrobiłem ich już całkiem sporo do aluminiowych głośników, to dla takiego rozwiązania nigdy nie widziałem miejsca, a za głupszego od panów z hapii się nie uważam. Ich również nie posądzałbym po takie podejście do tematu (1 rząd uber alles).

Pewnie i tak chodzi o sprytną manipulację pojęciową znaną pod hasłem "filtru 1 rzędu z pułapką rezonansową" czyli de facto filtru oferującego nachylenie ch-ki takie jak w przypadku klasycznego filtru o nachyleniu 4-5 rzędu, filtru który nie ma nic wspólnego z faktyczną, łagodną filtracją 1 rzędem. Jednak z miła chęcią poznam genezę tej rewelacji jakoby można było do głośników aluminiowych stosować 1 rzędy i wszyscy będą cmokać hehe.
 
Trafiła sie okazja para nwoych z wysyłka za 200zł wiec skorzystałem.

Wnioskuje po pierwszym zdjęciu, że kupiłeś je ode mnie?
Walczyłem sam w takim zestawieniu (na górze 27tbcfg) dość długo - ponad 2 miesiące grzebania ze zwrotnicą, wytłumieniami. Poprzednio właśnie miałem Seasa L18rnx/p na zwrotce od Zapha, (http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html) w której nic nie grzebałem poza tłumikem, ale seasy L18 musiałem sprzedać, (są dalej w Krakowie) bo potrzebna była gotówka na CA, dlatego zamieniłem je na FW168 (akurat była promocja w LS).
Niestety po poprzedniej konstrukcji pozostał niedosyt, z racji nie ujarzmienia piku founteka, który wybrzmiewał mi za bardzo na średnich i był denerwujący, a jak się go stłumiło, to znowu średnica chowała się za kotarę... Dodatkowo basu było słyszalnie mniej z founteka, niż z L18 i był troszkę mniej "mięsisty".

Czeka Cię trochę walki sądzę, ale może się nie poddasz jak ja i zdziałasz coś ;) Powodzenia w zwrotkowaniu życzę!

Ps. to co na drugim zdjęciu, na pewno nie wystarczy ;P

No i kolejna osoba przekonana do aluminiowych głośników.

Ja jednak zaczynam powoli od nich odchodzić i przekonywać się ponownie do papierzaków jeżeli chodzi o midbas, chociaż dalej w samochodzie gra tytanowa kopułka na górze, przy biurku ten sam głośnik, tylko wersja domowa umila mi czas pisząc na forum. Może to wina zimnego neutralnego wzmaka tripatha, ze metale mi przestały podchodzić.
Suby zbudowane na tytanowych membranach, coś w tym metalu faktycznie musi być :))

Chociaż sądzę po kilku osłuchach że tytan i alu w górnym paśmie może zastąpić z powodzeniem wstęga - (obecnie wstęga z zestawu Infinity 1.CS na testach) która no cóż, charakter brzmienia ma podobny, natomiast bardziej jakoś przekonała moje ucho nie kalecząc go na kilku ostrzejszych ulubionych kawałkach ;) Fountek Neo 1.0 też mnie bardzo pozytywnie zaskoczył, a mając wtedy Seasa 27tbcfg miałem ciężki dylemat którego z nich zostawić.
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
Niem skąd ty masz te rewelacje, możesz podać źródło tej informacji czy może to jest kolejna nieweryfikowalna teoria? Bo jak projektuję zwrotnice, a zrobiłem ich już całkiem sporo do aluminiowych głośników, to dla takiego rozwiązania nigdy nie widziałem miejsca, a za głupszego od panów z hapii się nie uważam. Ich również nie posądzałbym po takie podejście do tematu (1 rząd uber alles).

Jakbys Ci sie chcialo chociaz wejsc na strone firmy i poczytac o ich podstawowej filozofii budowania kolumn to bys juz cos wiedzial. Nastepnie rozne testy ze zdjeciami zwrotnic tez mogloby Ci cos podpowiedziec.

Pewnie i tak chodzi o sprytną manipulację pojęciową znaną pod hasłem "filtru 1 rzędu z pułapką rezonansową" czyli de facto filtru oferującego nachylenie ch-ki takie jak w przypadku klasycznego filtru o nachyleniu 4-5 rzędu, filtru który nie ma nic wspólnego z faktyczną, łagodną filtracją 1 rzędem. Jednak z miła chęcią poznam genezę tej rewelacji jakoby można było do głośników aluminiowych stosować 1 rzędy i wszyscy będą cmokać hehe.

Przeciez dobrze wiesz, ze aby filtry pierwszego rzedu w ogole dzialaly jak nalezy to musza miec chociaz korektory impedancji. Do tego wyrazne podkreslaja stosowanie wyrownania czasowego za pomoca odpowiedniego ksztaltu obudowy.
Wiec zamiast dumac bez ladu i skladu poczytaj chociaz u zrodla.
 
akbys Ci sie chcialo chociaz wejsc na strone firmy i poczytac o ich podstawowej filozofii budowania kolumn to bys juz cos wiedzial. Nastepnie rozne testy ze zdjeciami zwrotnic tez mogloby Ci cos podpowiedziec.

Owszem zajrzałem i o to co mamy :

Kolejny istotny element to zwrotnica.
Nie jesteśmy z zasady przywiązani do określonego typu konstrukcji filtrów, niemniej jednak tam gdzie jest to możliwe zawsze stosujemy zwrotnice pierwszego rzędu, zachowując bardzo wyrównane przebiegi impedancji. Wyrównanie czasowe realizowane jest kształtem obudowy.

Z tego nie wynika, że wszędzie stosują zwrotnice 1 rzędu ! "Gdy jest to możliwe" czy jak nie jest to możliwe to nie stosują ;) . No ale nie ma to jak uogólnić, że harpia do metalowych głośników stosuje fitlry 1 rzędu i jest super. Oni to potrafią a my to jesteśmy idioci hehe.


Niestety po poprzedniej konstrukcji pozostał niedosyt, z racji nie ujarzmienia piku founteka, który wybrzmiewał mi za bardzo na średnich i był denerwujący, a jak się go stłumiło, to znowu średnica chowała się za kotarę... Dodatkowo basu było słyszalnie mniej z founteka, niż z L18 i był troszkę mniej "mięsisty".

J.w. zastosuj fitlr 1 rzędu i będzie super, ludzie cmokają z zachwytu :lol:

A kończąc żartować, jest to istotny problem przy głośnikach aluminiowych, jednak osobiście do tej pory nie spotkałem takiego z którym bym sobie nie poradził ;). Czasem trzeba zastosować ostrzejszy filtr, często oczywiście pułapkę rezonansową i bezwzględnie trzymać się niskiego podziału częstotliwości.
Problemem też mogło być sklejanie tego z metalową kopułką. Wiele razy o tym pisałem, ze nie jestem fanem takich rozwiązań bo metalowa kopułka odcięta zbyt nisko gra koszmarnie. Odradzałem dj_zibiemu takie rozwiązanie no ale chce mieć i koniec, będzie musial walczyć z materią :) .
Ten fountek aż tak nisko tego piku nie ma położonego więc przy odrobinie zabawy powinno udać się pogodzić jeden głośnik z drugim.
 
Wnioskuje po pierwszym zdjęciu, że kupiłeś je ode mnie?

Chyba nie... człowiek od którego kupiłem mówił ze nie jest zarejestrowany na forum... BYły wystawione na aledrogo... a to nie był Twój nick:) Chyba że...

---------- Post dodany o 06:48 ---------- Poprzedni post o 06:45 ----------

Odradzałem dj_zibiemu takie rozwiązanie no ale chce mieć i koniec, będzie musial walczyć z materią .

Tak tak... Yoshi tłumaczył... od 2008/9 roku ciągle mam w konstrukcji alu seasy(wczesniej Kepy, pózniej rózne wariacje na tonsilach), Albo kt27tbfc/g póżniej kt22taf i bardzo mi sie podobają. Więc kwesta "metaliczoności" odpada.

---------- Post dodany o 06:52 ---------- Poprzedni post o 06:48 ----------

Dodatkowo basu było słyszalnie mniej z founteka, niż z L18 i był troszkę mniej "mięsisty".

Jaką dałes obudowe do Founteka? Ja poszedłem troche bez kompromisów i dałem około 16litrów netto, mocno wytłumiłem scianki Watoliną 3cm i bas jest bardzo fajny. Powiedziąłbym ze jest duzo lepszy od dwóch GDN13-50-9. Charakterem przypomina ten z SPH-165kep. Szybki ale jak trzeba miękki.
 
Chyba nie... człowiek od którego kupiłem mówił ze nie jest zarejestrowany na forum... BYły wystawione na aledrogo... a to nie był Twój nick Chyba że...

Wystawiałem w takiej samej cenie ;) Owszem, moje poszły do Wałbrzychu, sprawdzałem na alle. A czy żaden midbas nie ma znaków szczególnych? :P

Jaką dałes obudowe do Founteka? Ja poszedłem troche bez kompromisów i dałem około 16litrów netto, mocno wytłumiłem scianki Watoliną 3cm i bas jest bardzo fajny. Powiedziałbym ze jest duzo lepszy od dwóch GDN13-50-9. Charakterem przypomina ten z SPH-165kep. Szybki ale jak trzeba miękki.

U mnie właśnie wyjściowym litrażem było 15L netto, ale potem chciałem zrobić przerośnięte monitory i testowałem budę 25L netto dokładając do środka obudowy żeby zmniejszać litraż. Nawet w zamkniętej go próbowałem, po lekkiej korekcji aktywnej coś tam działał, ale jednak dużo mu brakowało.

Owszem, 13/50/9 nie są jakiś demonami zejścia, mają tylko sporo basu w wyższym paśmie, przez co wydaje się że są dość basowymi głośnikami, co jest tylko złudzeniem, bo poniżej 50Hz z nich coś wykrzesać jest ciężko. (konstrukcja z Morelem mdt29, początkowo na zwrotce borysa, potem coś zacząłem kombinować)
Kep165 też nie jest jakimś demonem jeżeli chodzi o bas, tak czy siak wymaga uzupełnienia od dołu, tak jak i poprzednie głośniki.

Seas L18 już natomiast grał na tyle dobrze na basie, że zrezygnowałem z subwoofera, bo ciężko było by im znaleźć coś o podobnym brzmieniu i szybkości. Mivoc HCM12T sądzę że by się tu sprawdził, dobrze zasilony :) Ale mivoca dopiero mam teraz, a seasów niet :P
 
Z tego nie wynika, że wszędzie stosują zwrotnice 1 rzędu ! "Gdy jest to możliwe" czy jak nie jest to możliwe to nie stosują . No ale nie ma to jak uogólnić, że harpia do metalowych głośników stosuje fitlry 1 rzędu i jest super.

Seria First Order i Time Coherent to filtry pierwszego rzedu i glosniki wylacznie z metalowymi membranami.

Oni to potrafią a my to jesteśmy idioci hehe.

Nigdzie nie napisalem ze wy idioci. Napisalem tylko ze Harpia tak robi i dziala to dobrze.
 
Seria First Order i Time Coherent to filtry pierwszego rzedu i glosniki wylacznie z metalowymi membranami.

Tak widziałem, najtańsza seria haprii na daytonach. Przy ich polityce cenowej zaczynam się zastawiać czy to przypadkiem nie jest zwyczajna oszczędność ;) . Niestety te kolumny na AS chyba nawet nie grały , przynajmniej jak ja byłem za grały te najdroższe a nie najtańsze, tak więc mi trudno jest powiedzieć czy to dobrze działa. Na pewno nieźle działają te drogie kolumny na seasach ale nie przekładałbym ich brzmienia z automatu na tą tańszą serie ;) .
 
Powrót
Góra