• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Full Satori 3-way: WO24P-8, MR16P-4, TW29RN - projekt by Piotr F. & pawel_luk1

Rejestracja
Sty 21, 2013
Postów
536
Reakcji
108
Lokalizacja
Wrocław
Piotr F. i pawel_luk1 prezentują projekt kolumny: Full Satori 3-way.

Użyte głośniki:
Woofer - WO24P-8 http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/satori/9-in-satori-wo24p-8/
Średniak - MR16P-4 http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midrange/satori/6-satori-mr16p-4/
Tweeter - TW29RN http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/satori/satori-tw29rn-s/

oczywiście, żaden problem zastosować wysokotonówkę całkowicie czarną TW29RN-B


Piotr wykonał paczki, ja mu trochę pomogłem je zaprojektować i konstrukcję zazwrotkowałem.
Pomysł na obudowy był taki, że mają przypominać kit Rinjani od SB Acoustic.
http://www.sbacoustics.com/index.php/sb-acoustics-kits/sba-satori-rinjani/


Projekt obudowy:


Obudowa z MDF 22, front MF 22+18, przegrody MDF 18, całość została oklejona dodatkowo HDF-em 3mm i fornirem.
Można oczywiście wykończyć wg własnego uznania, np. polakierować.

Litraże na woofer i midwoofer są podane na rysunku.
Strojenie B-R - około 25Hz, rurą z Polinka z dwoma kołnierzami, o całkowitej długości 27 cm.
Port składa się z trzech elementów:
- kołnierz zewnętrzny fi70, indeks 051-0030
- rura 70/400, indeks 051-0036
- kołnierz wewnętrzny fi70, indeks 051-0028

Wystarczy kupić jedną rurę 70/400, przeciąć na pół, dokleić kołnierze i mamy dwa porty o długości łącznej 27 cm.

Wersja obudowy, którą zbudował Piotr, jest trochę inna. Miała litraż na woofer aż 62 litry,
jednak w wyniku odsłuchów i pomiarów została zmniejszona do ok. 45 - 46 litrów.


Wytłumienie obudowy: mata bitumiczna + filc na ścianach bocznych i tylnej. Komora średnika dodatkowo wytłumiona owatą.
Pod portem B-R również położony luźno zwitek owaty.

Zwrotnica:



Tu muszę podziękować Ravenowi za projekt Domonów i za inspirację w sposobie zwrotkowania średniaka.

Wszędzie zastosowane są filtry akustyczne bliskie filtrowi LR2. Na wooferze i midwooferze konieczne są korektory pików impedancji w postaci pułapek RLC.
R12, L12, C121-122 na woofer i R23, L23, C23 na midwoofer. R21, C21 wraz z cewką L2 stanowi pułapkę na ok. 7,5 kHz a L22, C22 na 14 kHz. Obie te pułapki
skutecznie pomagają odfiltrować grzebienie średniaka zaczynające się już od 3 kHz. Chyba reszta elementów zwrotnicy nie wymaga komentarza.
Powstaje pytanie dlaczego przy dość niskiej filtracji tweetera, nie ma pułapki RLC na pik jego impedancji. W trakcie zwrotkowania, taką wersje też zrobiłem (z cewkę L31=0,39mH), pomierzyłem i odsłuchałem. Okazało się, że po zmniejszeniu cewki do wartości 0,33mH i nawet pogorszeniu dobroci filtra rezystorem R31, oba filtry mają niemal takie same przebiegi, a zgranie fazowe średniak/tweeter okazało się lepsze przy filtrze bez pułapki RLC.

Na schemacie podane są moce rezystorów i wartości, których użyłem łącząc je równolegle, aby uzyskać wymagna moc i rezystancję.
A moce są takie a nie inne, gdyż przy bardzo głośnym odłsuchu, te elementy bardzo mocno się grzeją.
A najbardziej grzeje się tłumik midwoofera R2. Więc dla BHP-u zostały użyte takie moce a nie inne. Jesli ktoś słucha wyłącznie cicho,
to może zastosować w tych miejscach oporniki 10W. Jednak wydaje mi się, że nie warto tu oszczędzać, patrząc na
koszt całej zwrotnicy i głośników.


Symulacje: SPL & Reversy, fazy, przebiegi napięć na głośnikach, impedancja.



Filtracje poszczególnych głośników




Pomiary sprawdzające: SPL & Reversy, impedancja.




Zestawienie elementów zwrotnicy:
L3 000-1021 Cewka ind. 0,330mH +/-3% 0,480Ω dr.0,70mm śr.28 dł.15mm Air Core Inductor 2 szt.
L22 000-1790 Cewka ind. 0,015mH +/-1% 0,080Ω dr.0,80mm śr.14 dł.25mm Air Core Inductor 2 szt.
L2 000-1852 Cewka ind. 0,680mH +/-3% 0,560Ω dr.0,80mm śr.35 dł.15mm Air Core Inductor 2 szt.
L23 000-2252 Cewka ind. 10,000mH +/-3% 2,820Ω dr.0,50mm Fe 0,027kg. śr.25 dł.30mm P-Core Inductor 2 szt.
L12 000-5258 Cewka ind. 27,000mH +/-3% 4,120Ω dr.0,50mm Fe 0,193kg. śr.35 dł.46mm P-Core Inductor 2 szt.
L21 000-5261 Cewka ind. 6,800mH +/-3% 0,510Ω dr.1,00mm Fe 0,252kg. śr.45 dł.46mm P-Core Inductor 2 szt.
L1 000-5329 Cewka ind. 8,200mH +/-3% 0,330Ω dr.1,40mm Fe 0,325kg. śr.56 dł.46mm P-Core Inductor 2 szt.
C21 001-0226 Kon. 0,68uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-11 / 25mm. poziomy Capacitor 2 szt.
C3 001-0258 Kon. 6,80uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-22/ 36mm. poziomy Capacitor 2 szt.
C2 001-0292 Kon. 120,00uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-40/110mm. poziomy Capacitor 2 szt.
C22 001-4062 Kon. 8,20uF 160VDC 10% MKT owalny l-25/20/13 mm. poziomy Capacitor 2 szt.
C11 001-4070 Kon. 18,00uF 160VDC 10% MKT owalny l-30/27/19mm. poziomy Capacitor 2 szt.
C1 001-6074 Kon. 100,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-16 / 33mm. poziomy Capacitor 2 szt.
C122 001-6080 Kon. 150,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-16 / 34mm. poziomy Capacitor 2 szt.
C121 001-6092 Kon. 330,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-18 / 43mm. poziomy Capacitor 2 szt.
C23 001-6095 Kon. 560,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-22 / 44mm. poziomy Capacitor 2 szt.
R31 002-0280 Rez. 1,50Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący Resistor 2 szt.
R32 002-0289 Rez. 2,00Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący Resistor 2 szt.
R33 002-0313 Rez. 4,30Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący Resistor 2 szt.
R21 002-0346 Rez. 15,00Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący Resistor 2 szt.
R23 002-0427 Rez. 2,20Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 2 szt.
R3 002-0457 Rez. 5,60Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 2 szt.
R12 002-0466 Rez. 7,50Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 4 szt.
R22 002-0469 Rez. 8,20Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 4 szt.
R11 002-0475 Rez. 10,00Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 2 szt.
R2 002-0481 Rez. 15,00Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 4 szt.
R2 002-0484 Rez. 18,00Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące Resistor 4 szt.




Coś o brzmieniu.
Nie jestem mistrzem w opisach brzmienia jak np. Pan A. Kisiel z Audio, więc będzie krótko.
Wg nas brzmienie tych kolumn jest swobodne i otwarte, średnica jest bardzo plastyczna i muzykalna.
Bas z WO24 bardzo dobrze wpisuje się w brzmeienie zakresu średnicy i wysokich tonów. Kontur jest co prawda zaokrąglony,
ale nie ma mowy o jakimkolwiek buczeniu czy przeciąganiu. Bas jest bardzo zróżnicowany.
Jeśli ktoś jednak oczekuje bezwzględnie twardego basu, strzelającego jak CKM, to nie jest to woofer dla niego.

Scenę, skupienia i plany kolumny budują bardzo dobrze, co widać chyba po zgraniu fazowym.
Znajomi podczas odsłuchów testowych twierdzili, że kolumny znikały z pomieszczenia.

Głowna wada: oczywoście SPL, który realnie rzecz biorąc wynosi 83-85dB/2W
(mój zestaw pomiarowy starałem się skalibrować tak aby pokazywał SPL w odniesieniu do 1W/1m)


Piotr pewnie wrzuci tu zaraz fotkę gotowej konstrukcji.
 
Ostatnia edycja:
Witam fotograf jestem marny ale zawsze coś Przy okazji wielkie podziękowania dla Pawła za ogarnięcie tego całego tematu, kolegi Żółwik-a za fronty i kolegi Branża za...( bez reklamy proszę) :). Czekamy na wasze opinie i zachęcamy do kopiowania.
 
Gratuluje pomyślnie zakończonego projektu - solidny kawał dobrej i przemyślanej roboty. Z mojego punktu widzenia na pochwałę zasługuje definitywnie profesionalnie przedstawiony projekt obudowy. Osobiście pokusiłbym się na trochę "gęstszą" kratownicę w sekcji niskotonowej - dodatkowa pionowa wręga z kilkoma poziomymi, które ( objętościowo ) mogłyby być zabrane z górnej zamkniętej przestrzni.

Tak czy siak Good job!

Ps. Noo... widzę te zestawienie w giętych paczkach... moooże kiedyś :)
 
Projekt obudowy chciałem przedstawić tak, jak to robią w niemieckich magazynach Klang + Ton i Hobby Hi-Fi, a że na co dzień pracuję w Auto CADzie LT, to nie jest dla mnie problemem narysować klasyczny rysunek techniczny z wymiarowaniem.
Z dodatkowymi wzmocnieniami pionowymi w komorze woofera dobry pomysł, tylko wtedy nie dałoby się umieścić zwrotnicy, w tym miejscu, w którym jest aktualnie zaprojektowana.
Trzeba by było znaleźć na nią miejsce w dolnej części kolumny. Można by zwiększyć jej wysokość jeszcze z 5 cm i w ten sposób wygospodarować miejsce na komorę zwrotnicy na dole kolumny.
A zapas na litraż woofera jeszcze jest. Nawet jak ktoś by chciał dać WO24 w 50l.

A tak przy okazji, to dorzucam jeszcze do zestawienia materiałów deseczkę i terminal z punktami lutowniczymi do montażu elementów zwrotnicy:

012-0370 Listwa połączeniowa - 28 pozłacanych punktów lutow. dł.270 wys.20mm 2 szt.
014-0390 Formatka do montażu zwrotnic głoś. - sklejka grub.10mm, wym.280/180mm. 2 szt.


No i jeszcze cewka L1 na woofer. Można dać oczywiście droższą, toroidalną z serii C-Coil od Janzten Audio.

L1 000-6415 Cewka ind. 8,2mH +/-5% 0,19Ω +/-10% 500W / 8Ω drut 1,2 rdz.10 śr.71 h.25mm C-Coil 2 szt.
 
A jaki woofer polecasz do takiego twardego, "strzelającego" basu?

Scan Speak 18WU/4741T00 :biggrin:
Tylko jakoś nie widzę sensu pakować go do 3 dróg.

A dla malkontentów najlepiej 2,5 drogi na 18WU/4741.
Wtedy będzie nie tylko CKM, ale nawet kucie żelaza przez kowala. ;)
 
Ostatnia edycja:
Scan Speak 18WU/4741T00 :biggrin:
Tylko jakoś nie widzę sensu pakować go do 3 dróg.
Znaaacznie droższy od Satori :(
No i sam piszesz że nie do 3 dróg :(

A może coś z tego:
SB23NRXS45-8
SB23NACS45-8
Aurum Cantus AC-200Mk2

Może być trochę więcej zniekształceń niż w Satori, ale żeby było lepsze kopnięcie.
 
Mniejsze Aurumy AC-165 słyszałem w aucie - na pewno twardsze granie od Satori.

Mam suba SB23MFCL45-4. Rzekłbym, że też kontur ma zaokrąglony i profil brzmienia zbliżony do WO24, choć aż takiego zróżnicowania i klasy już nie posiada.
Stąd podejrzewam, że profil brzmienia SB23NRX nie odbiega znacząco od profilu grania SB23MFCL i WO24

Aluminiowych SB w ogóle nie dane było mi słuchać.
Może wypowiedzą się Ci co przerabiali SB23NRX i/lub SB23NAC.
 
A jak mniej więcej kosztowo? Ale na gotowo, bez wykończenia obudowy(bo to akurat kwestia mocno subiektywna).
 
Bardzo ladny projekt, dobre glosniki wiec powinno dobrze grac. Odnosnie niskich skutecznosci, czy zanim skonczyliscie projektowanie obudowy i zwrotki probowaliscie niskotonowy duzo nizej w obudowie - mozliwe ze mozna by w ten sposob podniesc efektywnosc nawet o 3dB - ground loading of woofers zamiast free space (przepraszam ze nie wiem jak to nazwac po Polsku).

Sent from my XT1032 using Tapatalk
 
Bardzo ladny projekt, dobre glosniki wiec powinno dobrze grac. Odnosnie niskich skutecznosci, czy zanim skonczyliscie projektowanie obudowy i zwrotki probowaliscie niskotonowy duzo nizej w obudowie - mozliwe ze mozna by w ten sposob podniesc efektywnosc nawet o 3dB - ground loading of woofers zamiast free space (przepraszam ze nie wiem jak to nazwac po Polsku).

Poczytaj o Baffle Step. http://www.dddac.de/baffle.htm

Efekt Baffle Step, czyli charakterystyczne podbicie o ok. 6dB zakresu średnich częstotliwości względem niskich, występujące na wooferze zamontowanym na wąskiej (w stosunku to rozmiaru woofera) ściance, psuje nam tu całą zabawę z SPL-em.

Zobacz, że w innych konstrukcjach 2-way i 3-way też występuje ten problem. Aby "wydobyć" bas z woofera, trzeba odpowiednio wyfiltrować woofer i wyrównać poziom pozostałych głośników do poziomu basu. Zawsze tu powstaje pytanie, ile tej kompensacji zastosować, licząc z kolej na podbicie basu, ze względu na efekt "gain room".

Dopiero zastosowanie dwóch wooferów, niejako zniweluje nam ten efekt, co jest zaletą konstrukcji 2,5 drożnych.
Czasami 2 woofery można spotkać także w kolumnach 3 drożnych. https://diyaudio.pl/showthread.php/28765-Budżetowa-konstrukcja-3way-na-woofweach-2x18cm
 
Ostatnia edycja:
Co Ty opowiadasz? Rewelacyjne to ma Branża albo Luszti. :biggrin:

Do pomiarów mam pomieszczenie magazynowo-warsztatowe ok. 35 m2, wysokie na 3,30m, które ma mocno zagracone 3 ściany.

Pomiary były robione na kolumnie podniesionej o ponad 1m. Mikrofon był na wysokości ok. 2m.
Bramka wychodzi wtedy taka:


A Luszti pokazywał ostatnio, chyba ze 37ms...

I jak widać na pomiarze całego SPL-u bramka wynosi ok. 120 Hz (żółty pasek na osi częstotliwości)


Zakres poniżej 120 Hz złożyłem z pomiarów bliskiego pola zrobionych osobno dla portu i woofera.



Potem dokleiłem to do ch-ki SPL zmierzonej z 1m.

Robiłem też pomiary z 0,5 m w osi midwoofera, żeby sprawdzić co się dokładniej dzieje na podziale WF/MID...
 
Ostatnia edycja:
Dzięki za info. Wysokie pomieszczenie oraz klejenie charakterystyk NF i portu - to dużo wyjaśnia.
Też tak będę działał :) .

Rezystor 40 W na średniaku ... jaką mocą można obciążyć kolumnę wg waszych wyliczeń ?
Chyba ze 150 W ?
 
Powrót
Góra