• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Fullrange do woofera 15"

Rejestracja
Cze 18, 2018
Postów
4
Reakcji
0
Lokalizacja
Bytów
Cześć!

Witam wszystkich, imię moje Maciek. Korzystam z forum od dawna, choć dotąd biernie, chłonąc informacje

Planuję budowę kolumn do dużego salonu (55m2). Preferuję przekaz żywy, dynamiczny - pewnie po części w wyniku skrzywienia zawodowego - jestem basistą i gram muzykę raczej daleką od spokojnej. Dotąd słucham na kopiach PA-1000 STX-a, zbudowanych kiedyś na potrzeby nagłośnienia kapeli i coraz bardziej drażni mnie ich brzmienie - brak basu, reszta niespecjalnie czytelna, choć wygar mają konkrety. Jakoś zaczynają brzmieć dopiero po ostrej ingerencji equalizerem, chociaż nawet wtedy z akcentem na "jakoś".

Pewien czas temu zafascynowały mnie głośniki fullrange, mimo, że nie miałem przyjemności usłyszeć nic z średniej nawet półki - ot, jakieś 12" RFT, GDS Tonsila, czy tanie papierowe samochodówki. Ale nawet one mają w sobie to trudno uchwytne "coś".

Dodając dwa do dwóch, postanowiłem zbudować kolumny w układzie FAST, czyli szerokopasmówka plus woofer. Wielkość pomieszczenia sugeruje konkrety niskotonowiec, a w szafie leżą i kurzą się dwie sztuki prehistorycznych RCF L15P200. Linki do karty katalogowej tu: http://www.tecnotre.it/L15P200A/Depliant/L15P200-1.jpg i tu: http://www.tecnotre.it/L15P200A/Depliant/L15P200-2.jpg Z tym, że moje to wersja 4-omowa, ale ufam, że producent postarał się, by ich charakterystyka pozwalała na zastosowanie w analogicznych aplikacjach, co 8R.

Kłopot mam ze znalezieniem odpowiedniej szerokopasmówki. Zasadniczo rozważam dwie opcje: albo okolice 8" z wysoką efektywnością, albo mniejszy wpakowany w waveguide. Problemem jest też moc - nie umiem określić, jaki jej procent przypanie na woofer, jaki na resztę, a większość szerokopasmówek nie grzeszy jej nadmiarem. Podział planuję pomiędzy 0,5 a 1 kHz. Niższy byłby problematyczny ze względu na podbicie basu poniżej filtra i cenę elementów o dużej wartości, wyższy zniweczyłby jedną z głównych zalet takiej konfiguracji, czyli brak podziału w zakresie najwyższej czułości ucha.

To, co udalo mi się znależć w przyjętej cenie, tj. ok 200 zł na stronę. Budżet można delikatnie powiększyć, ale tylko delikatnie i tylko w uzasadnionym przypadku. Nie jest to szałowa kwota, ale projekt nosi znamiona eksperymentu i, w razie niepowodzenia, nie mam ochoty wtopić więcej.

1. Beyma 8AG/N https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/8AGN.PDF
Dużo pochlebnych opinii, niby pewniak.

2. Monacor SPM-200X/4 https://monacor.pl/produkty/spm-200x-4
Wysoka efektywność, nawet za wysoka, poza tym, wielka niewiadoma.

3. Visaton BG 20 https://www.visaton.de/en/products/d...ms/bg-20-8-ohm
Słaba ch-ka.

4. Sica 6 D 1,5 CS https://sica.it/prodotto/6-d-1-5-cs/
Niezła charakterystyka przenoszenia, nareszcie duża moc, niestety, brzmieniowo niewiadoma. Cena wg cennika LDM 250 zł. Troche powyżej zakładanej, ale do przełknięcia.

Teraz mniejszy kaliber, do zastosowania z WG:

5. Faital Pro 3FE22 https://faitalpro.com/en/products/LF...p?id=401000100
Brzmieniowo w zasadzie pewniak.

6 Faital Pro 4FE32 https://faitalpro.com/en/products/LF...p?id=401005100
Jak wyżej.

7. Beyma 3ER30 https://www.elmuz.com.pl/download/3FR30.pdf
Ch-ka jak stół z wyjątkiem rezonansu na kilkunasu kHz; znów niewiadoma.

8. Dayton Audio PA130-8 https://www.daytonaudio.com/images/r...ions-46131.pdf
Taniutki (60 parę złotych), ze względu na efektywność możliwe, że do połączenia dwóch równolegle. Mało znany, na diyaudio.com jeden chyba użytkownik poleca, ale z zastrzeżeniem o kłopotliwym rezonansie około 5 kHz.


Teraz pytanie do Was: który z powyższych przetworników możecie polecić? A może jakiś całkiem inny, spełniający wymagania?

Nie oczekuję charakterystyki płaskiej jak stół ani braku ubarwień. Dla mnie kolumna nie musi wiernie odtwarzać przekazu, może go w pewnym stopniu kreować, o ile ta kreacja mi się spodoba. Ważne, by dźwięk był wciągający i nie męczył również przy większych natężeniach. Tak, lubię czasem dorzucić do pieca i poczuć muzykę całym sobą, Taka namiastka wrażeń koncertowych. Nie, nie miałem nigdy Altusów ;)

No, i czy te 20-35 W szerokopasmówki wystarczy przy zakładanym podziale? Czy od razu skreślamy? Moc woofera producent określił na 300 W i, uprzedzam, tyle z pewnością zdarzy mi się w niego wpakować. Nie piszcie, proszę, komentarzy odnośnie odsłuchu z takim natężeniem. Zazwyczaj słucham znacznie ciszej, co nie znaczy, że nie lubię niekiedy "dać ciut głośniej".

W temacie budowy kolumn jestem kompletnym laikiem, choć starałem się teoretycznie przygotować do tematu jak najlepiej.

Liczę na Wasze odpowiedzi i pozdrawiam serdecznie :)
 
Ostatnia edycja:
Eksperymentuj, takie konstrukcje nie wzbudzają entuzjazmu tu obecnych od lat.
Tak teoretycznie, bo nie jestem fachowcem, nasycenie pasma mocą akustyczną spada o -3dB na oktawę.
Mniej więcej od 200Hz.
Czyli podczas pomiaru na wyjściu wzmacniacza w zakresie 20Hz ~ 200Hz będzie oddawał 300W.

Przy częstotliwości:

... ~ 600Hz --> ok. 150W.
... ~ 1200Hz --> ok. 75W
... ~ 2400Hz --> ok. 37W
... ~ 4800Hz --> ok. 18.7W
... ~ 9600Hz --> ok. 9.4W
... ~ 19200Hz --> ok. 4,7W

Przy mocy RMS tego wzmaka oczywiście.

Tylko nie zawsze tak jest przy każdym rodzaju muzyki.
 
Dzięki za odpowiedź!

Czyli słusznie się obawiałem, te, powiedzmy, 30W to mało, nawet przyjmując, że woofer ma 4R, a full 8R. Wzmaczniacz ma 2x250 przy 4R, zapas mocy na zasilaniu też spory - to stary sprzęt estradowy.
 
Jak masz możliwość ustawienie czułości tego wzmaka, to dostosuj ją do źródła i ustaw moc stosownie do przetworników.
 
Można też uważać na suwak Volume ;) Ale nie o to chodzi, by do mocnego łańcucha dokładać celowo słabe ogniwo.

Kolejne pytanie natury technicznej: jakie negatywne konsekwencje dla dźwięku miałoby zastosowanie dwóch 3-4" szerokopasmówek spiętych równolegle; jedna nad drugą, możliwie blisko siebie? Interferencje przy ochyleniu w osi pionowej - to wiem. Czy poza nimi taki układ ma jakieś w praktyce istotne wady?

PS. W pierwszym poście zrobiłem błąd - cena głośnika Sica dotyczy starej wersji z cewką 1" i innym zawieszeniem. Nowa jest (chyba) niedostępna u nas.


Eksperymentuj, takie konstrukcje nie wzbudzają entuzjazmu tu obecnych od lat.

Zauważyłem, że większość konstrukji na tym forum podporządkowana jest całkiem innym preferencjom brzmieniowym ich twórców i nic mi do tego, każdy ma swój gust. Nie przeszkadza to jednak w zadawaniu pytan o kwestie techniczne i, mam nadzieję, w odpowiadaniu na nie ;)
 
Volume nie ma nic wspólnego z ustawieniem czułości wzmacniacza.
Nie ma średniaka o mocy tobie potrzebnej?
Nawet w budżetowej cenie?
 
Wiem, czym się różni Gain od Volume, ale w tym przypadku o ten sam efekt chodzi - nie podać za dużo mocy na wyjście ;)

Gdyby chodziło o średniotonowy, to wybór jest duży, nawet w tanich głośnikach PA. Jednak na razie uparłem sie na przetwornik szerokopasmowy, a tutaj mamy problem. Albo drogie, albo słabe, albo duże, a pakować 12" fullrange, żeby ciąć go przy 0,5 kHz to trochę przerost formy nad treścią, nie mówiąc już o słabszym odtwarzaniu wysokich tonów.

Tak samo, można pójść utartą ścieżką i zastosować driver kompresyjny, ale znowu, na taki, który pozwoli bezpiecznie odciąć się poniżej 1kHz, trzeba wydać dużo za dużo. Poza tym, chcę spróbować czegoś nowego.


Jeden z moich pomysłów to (przy okazji możesz rzucić okiem na obliczenia, czy nie strzeliłem gdzieś byka):

1. RCF L15P200 mają w wersji 8R efektywność 95dB z wata. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że wersja 4R, którą posiadam, ma efektywność zbliżoną, czyli też 95dB/W, tyle, że przy napięciu 2V.

2. Ignorując korekcję baffle step, potrzebuję fulla o efektywności z jednego wata na poziomie 95dB przy 4R, albo 98dB przy 8R.

3. Weźmy tani Faital Pro 3FE25 w wersji 16R https://faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/index.php?id=401000152 , który na diyaudio.com zbiera bardzo pozytywne recenzje za brzmienie. Efektywność to 90dB/W, czyli około 84 dB przy 2V . Łączymy dwa równolegle i otrzymujemy na powrót 90dB, tyle że już przy 2V (+3 za podwojenie i następne +3 za spadek oporności tandemu do 8R) i 40W mocy. Jako, że basowiec ma 4 omy, a tandem fulli 8, można w dużym uproszczeniu napisać, że watów mamy 80, co powoli zaczyna wystarczać..

4. Nadal brakuje 5dB, zatem zapodajemy waveguide, licząc na zgrubne zrównanie efektywności średniego zakresu z niskim. Charakterystyka 3FE25 mocno wznosi się w stronę wysokich częstotliwości, więc ich raczej nie zabraknie.


Pytanie, czy teoretycznie się to zgadza, oraz, czy taki układ nie spowoduje przykrych konsekwencji akustycznych?
 
Powrót
Góra