• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Głośniki kopułkowe w Baffle Wall

Rejestracja
Mar 26, 2013
Postów
204
Reakcji
0
Lokalizacja
mazowieckie
Erskine Group (jedna z bardziej uznanych firm od HomeTheatre w USA) twierdzi, że w przypadku montażu głośników LCR w zabudowie, w płaskiej przegrodzie (Baffle Wall) powinno się montować głośniki tubowe a nie
głośniki kopułkowe, które ze względu na problemy z szybko opadającą od ok. 10kHz charakterystyką przetwarzania poza osią główną, czyli inaczej spadkiem dostępnego SPL w funkcji częstotliwości, powodują, że widzowie siedzący dalej niż 3m będą mieli problemy z właściwym odbiorem (zanikiem) sopranów. W tym wypadku nie „doginamy” kolumn LR jak to robimy w tradycyjnych systemach stereo, co zlikwidowałoby ten problem. Do pewnego stopnia może to wyrównać Audyssey, ale tylko w zakresie dostępnego max wzmocnienia +9dB.

Jakoś tak nie mam zbytniego zaufania do głośników tubowych, pewnie przez altusy :-) ale też i przez to, że tu na forum takie konstrukcje też się raczej nie pojawiają.
Powyższe podobno nie dotyczy wszystkich głośników kopułkowych. Może znacie jakieś modele kopułek, które nadawałyby się do Baffle Wall. A może głośniki wstęgowe byłyby OK?
 
Jeśli chodzi o kina pro to robi się takie tuby aby w możliwie szerokim pasmie obejmowały jak najwięcej miejsc tzw. constant directivity horn. Takie tuby z odpowiednio dużej odległości dają dobre rezultaty w postaci odpowiedniego pokrycia widowni.
Zależy o jakie kąty chodzi, chyba większość kopułek nie ma problemu z tym żeby grać szeroko. A powiem ci, że mi zdecydowanie bardziej odpowiadają w kd właśnie tuby niż kopułki.
A wstęgi to w ogóle grają mega wąsko.
 
Ostatnia edycja:
Jeśli chodzi o kina pro to robi się takie tuby aby w możliwie szerokim pasmie obejmowały jak najwięcej miejsc tzw. constant directivity horn. Takie tuby z odpowiednio dużej odległości dają dobre rezultaty w postaci odpowiedniego pokrycia widowni. (...) A powiem ci, że mi zdecydowanie bardziej odpowiadają w kd właśnie tuby niż kopułki.

A kto robi dobre jakościowo tuby dla rynku DIY?
Jak na takich tubach będzie grała muzyka? Bo chciałbym też czasami posłuchać muzyki w tym zaadaptowanym pomieszczeniu.


Zależy o jakie kąty chodzi, chyba większość kopułek nie ma problemu z tym żeby grać szeroko.

Planowane Wymiary po adaptacji: 2,50m : 3:80m : 6,40m (wys. : szer. : dł.). Ewentualnie mogę zmienić długość, ale taka wychodzi największa akceptowalna zgodnie z wykresem Bolt'a.
Szerokość ekranu ok. 3m, kolumny za ekranem w Baffle Wall. Pierwszy rząd ok. 4-4,5m od ekranu, drugi ok. 1m za nim. W rzędzie 3 fotele.
Czy w takich warunkach większość kopułek sobie poradzi bez "ugięcia" kolumn w stronę widowni?
 
Mógłbyś zamieścić link do tekstu, o którym wspominasz w pierwszym wpisie? Chciałbym dokładnie wiedzieć co Oni proponują.

To co napisałem to praktycznie skopiowany tekst z wątku Magog'a z AS o jego kinie domowym, więc link chyba niewiele da, ale zajrzyj do jego postu nr 51. (Erskine projektowało mu pomieszczenie kina.)


Ty lepiej poczytaj o wyrównaniu czasowym głośników.
http://www.troelsgravesen.dk/Time-Alignment.htm
Się dowiesz czemu daje się tuby i czemu pochylenie Tweetera w stronę słuchacza to średni pomysł al się nie wycofa tweetera.

Chyba się nie rozumiemy. Ja piszę o umieszczaniu gotowych kolumn w Baffle Wall (przegroda za transparentnym akustycznie ekranem) a Ty chyba o umieszczaniu samych przetworników w kolumnie. Pisząc "ugięcie" miałem na myśli ustawienie kompletnych kolumn LR w stronę słuchacza, co chyba standardowo robimy w stereo, a czego w Baffle Wall się nie robi, chyba że ktoś robi zakrzywiony ekran, ale tego nie planuję.

No i w podanym linku o tubach nic nie ma :(
 
To co napisałem to praktycznie skopiowany tekst z wątku Magog'a z AS o jego kinie domowym, więc link chyba niewiele da, ale zajrzyj do jego postu nr 51. (Erskine projektowało mu pomieszczenie kina.)




Chyba się nie rozumiemy. Ja piszę o umieszczaniu gotowych kolumn w Baffle Wall (przegroda za transparentnym akustycznie ekranem) a Ty chyba o umieszczaniu samych przetworników w kolumnie. Pisząc "ugięcie" miałem na myśli ustawienie kompletnych kolumn LR w stronę słuchacza, co chyba standardowo robimy w stereo, a czego w Baffle Wall się nie robi, chyba że ktoś robi zakrzywiony ekran, ale tego nie planuję.

No i w podanym linku o tubach nic nie ma :(

Tuba z racji budowy oddała centrum akustyczne głośnika wysokotonowego od srednioniskotonowego. Co powoduje lepsze zgranie fazowe i łatwiej się zwrotkuje. Przez wyrównanie czasów głośników masz lepsze zgranie fazowe a co za tym idzie stereofonia lepsza i efekty lokalizacji źródeł pozornych są lepsze. Dodatkowo tuba podnosi Spl głośnika przez co w prawdziwych kinach może grać głośniej.
Jeśli ustawienie kolumn LR to okej. Ale pamiętaj że głośnik grający pod skosem ma charakterystykę opadajacą dla tego często kieruje się kolumny na siebie ale to kwestia preferencji. Producenci głośników często podają pomiar SPL pod kątami 15, 30, 45 stopni.
Czasem w kinie ludzie głośnik i podwieszaja wysoko i myślałem że tak chcesz zrobić.
Bardziej myślę jak ta tuba to ten ekran może wpływać na wysokie tony coś jak maskownica.
Moim zdaniem wypożycz głośniki za kaucją i porównaj co lepiej będzie grało.
Nie skupia się tak na tekstach producentów. Każdy zachwala swoje i koloryzuje często.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Tuba z racji budowy oddała centrum akustyczne głośnika wysokotonowego od srednioniskotonowego. Co powoduje lepsze zgranie fazowe i łatwiej się zwrotkuje. Przez wyrównanie czasów głośników masz lepsze zgranie fazowe a co za tym idzie stereofonia lepsza i efekty lokalizacji źródeł pozornych są lepsze.

A jakie tuba ma wady? Bo projekty kolumn z tubami na forum raczej ciężko znaleźć, więc z czegoś to musi wynikać.

Ale pamiętaj że głośnik grający pod skosem ma charakterystykę opadajacą dla tego często kieruje się kolumny na siebie ale to kwestia preferencji. Producenci głośników często podają pomiar SPL pod kątami 15, 30, 45 stopni.

I to chyba o to chodziło Erskine. A skoro tuba gra głośniej to ten spadek też jest chyba mniejszy niż dla kopułki. Jeśli umieszczę kolumny w Baffle Wall to pewnie ten kąt będzie pomiędzy 30 a 45 stopni.

Bardziej myślę jak ta tuba to ten ekran może wpływać na wysokie tony coś jak maskownica.
Moim zdaniem wypożycz głośniki za kaucją i porównaj co lepiej będzie grało.
Nie skupia się tak na tekstach producentów. Każdy zachwala swoje i koloryzuje często.

Ten ekran działa podobnie jak maskownica. Mam jego próbkę i zasłaniałem nim kopułkę i było OK.

Docelowo nowe kolumny będę chciał zrobić sam (może ew. poszukam kogoś do zazwrotkowania), więc chyba najważniejsze byłyby te pomiary SPL producentów dla poszczególnych kątów.
Kto produkuje dobrze grające kopułki? I najlepiej przeznaczone do HiFi a nie PA.
 
A jakie tuba ma wady? Bo projekty kolumn z tubami na forum raczej ciężko znaleźć, więc z czegoś to musi wynikać.



I to chyba o to chodziło Erskine. A skoro tuba gra głośniej to ten spadek też jest chyba mniejszy niż dla kopułki. Jeśli umieszczę kolumny w Baffle Wall to pewnie ten kąt będzie pomiędzy 30 a 45 stopni.



Ten ekran działa podobnie jak maskownica. Mam jego próbkę i zasłaniałem nim kopułkę i było OK.

Docelowo nowe kolumny będę chciał zrobić sam (może ew. poszukam kogoś do zazwrotkowania), więc chyba najważniejsze byłyby te pomiary SPL producentów dla poszczególnych kątów.
Kto produkuje dobrze grające kopułki? I najlepiej przeznaczone do HiFi a nie PA.
A jaki budżet? Na ile kolumn? 5 czy 7 ?
Za zwrotki nie bierz się sam.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Nie pomogę [emoji23] jak jest tak typowo po Polsku. Chciałbym ale nie mam za co [emoji23]
Zacznij zbierać bo dobre głośniki nie są tanie. Seas, scan speak, Sb Acoustic, itp.
Zobacz sobie Seas DTX. Nie słuchałem ale parę osób na forum miało.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Arturos,
z wymiarów jakie podałeś wynika, że najbardziej niekorzystny kąt odsłuchu będzie wynosił blisko 30 stopni. Spójrz na przykładową charakterystykę kierunkowości kopułki: http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/dome/sb26stcn-c000-4/.
Spadek jest istotny dopiero powyżej 15kHz, a tym bym się nie przejmował. Z resztą poszperaj sam i sprawdź kąty dla kopułek, które masz na oku.
Biorąc pod uwagę, że nie wiesz czy podejdzie ci dźwięk tuby, to możesz stosować kopułki.

A jakie tuba ma wady? Bo projekty kolumn z tubami na forum raczej ciężko znaleźć, więc z czegoś to musi wynikać.
Wadą tuby jest bardziej poszarpana charakterystyka, duże wymiary, duże koszty.
Za to największymi zaletami tuby są jej niesamowita efektywność, możliwość kontrolowania kierunkowości, brak problemów związanych z dyfrakcją od ścianek obudowy i dla niektórych właśnie charakter brzmienia, który jest zupełnie inny.
 
Ostatnia edycja:
Nie pomogę [emoji23] jak jest tak typowo po Polsku. Chciałbym ale nie mam za co [emoji23]

Po pierwsze nie mam ciśnienia na nowe kolumny, mam na czym słuchać, następne muszą zrobić WOW w stosunku do obecnych.

Zobacz mój temat: Przetworniki na AudiVideoShow 2017 w Off topic a będziesz wiedział co mi się podoba.

Nie wiedziałem co chcę, a ustalanie przetworników wg kasy nie ma sensu. Co jakbym ustalił budżet na STXy, które wrażenia na mnie nie zrobiły? I grają gorzej niż obecnie posiadane kolumny.
Mam Jamo Classic 8, wg wystawcy z AVS 2017 z obecnych produkcji Jamo to seria Concert za cenę ok. 3200zł gra w miarę porównywanie (niestety nie mieli jej na wystawie), więc jak mam zmieniać to muszę szukać czegoś półkę wyżej.
Jak zobaczysz w powyższym temacie Seas i SB Acoustic zrobiły na mnie lepsze wrażenie niż droższe ScanSpeaki, więc nie zawsze cena gra.
 
Po pierwsze nie mam ciśnienia na nowe kolumny, mam na czym słuchać, następne muszą zrobić WOW w stosunku do obecnych.

Zobacz mój temat: Przetworniki na AudiVideoShow 2017 w Off topic a będziesz wiedział co mi się podoba.

Nie wiedziałem co chcę, a ustalanie przetworników wg kasy nie ma sensu. Co jakbym ustalił budżet na STXy, które wrażenia na mnie nie zrobiły? I grają gorzej niż obecnie posiadane kolumny.
Mam Jamo Classic 8, wg wystawcy z AVS 2017 z obecnych produkcji Jamo to seria Concert za cenę ok. 3200zł gra w miarę porównywanie (niestety nie mieli jej na wystawie), więc jak mam zmieniać to muszę szukać czegoś półkę wyżej.
Jak zobaczysz w powyższym temacie Seas i SB Acoustic zrobiły na mnie lepsze wrażenie niż droższe ScanSpeaki, więc nie zawsze cena gra.
Żartowałem przecież [emoji16]

A co do Scan Speak albo je kochasz albo Morele.
Kwestia jeszcze podziału, zwrotnicy itp. Ale to już na inną rozmowę.





Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Lepsze głośniki są dostępne w tej cenie.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Z tego co słuchałem na AVS to akurat ten zrobił na mnie największe wrażenie, ale pewnie nie wszystkich dobrych przetworników udało mi się posłuchać.
Droższe SS jakoś wielkiego wrażenia na mnie nie zrobiły, zarówno ostatnio jak i kilka lat temu.
Co polecasz w tej cenie?


Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka
 
Z tego co słuchałem na AVS to akurat ten zrobił na mnie największe wrażenie, ale pewnie nie wszystkich dobrych przetworników udało mi się posłuchać.
Droższe SS jakoś wielkiego wrażenia na mnie nie zrobiły, zarówno ostatnio jak i kilka lat temu.
Co polecasz w tej cenie?


Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka
Masz nowe modele Satori w cenie po 500 zł za sztukę i troszkę tańsze ich odpowiedniki a także na przykład HDS peerlessa co się teraz nazywa Scan Speak. No i masz seas jak 27tdc 27tdfc ... Zobacz co stosują znani producenci a nie wybieraj modelu niszowego.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Powrót
Góra