• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kłopot z Speaker Workshop

Rejestracja
Lip 26, 2011
Postów
257
Reakcji
1
Lokalizacja
Warszawa
Złożyłem sobie Jiga według instrukcji z portalu wraz z preampem, który w końcu udało mi się uruchomić (miałem po drodze kłopoty). Jig przeszedł wszystkie testy jakie były w artykule dopoki nie przyszło ogarnąć kalibracji. Ani na Xonarze DX ani na integrze asusa nie jestem w stanie osiągnąć amplitudy 16K. Maksymalnie 3-4K. Postępowałem zgodnie ze wszystkimi instrukcjami. Niestety bez skutku. Na laptopie udało mi się taką amplitudę osiągnąć, jednakże wszelkie kolejne pomiary zaczynając od impedance in free air głośnika GDN 15/40/5 i GDN 11/35/1 za każdym razem wychodzą mi kosmiczne i za każdym razem zupełnie inne. Dokładnie to samo dotyczy podpięcia jiga pod kolumne. Pomiary nie są powtarzalne ani troszkę i bardzo odbiegają od tego jak powinny wyglądać. Próbowałem zmierzyć impedancję kolumny z ciekawości. Chciałem się dowiedzieć jak wyszło jej strojenie. W artykule krzywa strojenia była bardzo zróżnicowana, można powiedzieć łagodna bez ostrości. U mnie występują linie proste coś na wzór litery " M ". W dodatku przy wyższych częstotliwościach są straszne piki sięgające kilkaset ohm. Powtarzam Jig jest w pełni sprawny poprawnie przeszedł testy i kalibrację w programie rezystory ładnie rozpoznane wszystko ok.
Kolejne pytanie dotyczy opcji "estimate parametres". Postępując zgodnie z instrukcją w artykule za każdym razem dostaję komunika mówiący o tym, że wykres impedancji nie zawiera kompletnego piku (mój angielski może się mylić) i nic z tego nie wychodzi. Bardzo proszę o pomoc o przeprowadzenie mnie przez pierwsze pomiary. Pozdrawiam
 
Żeby wyeliminować błąd sprzętu spróbuj pomierzyć w ARTA.


Co do SW - amplitudę impulsu miałem nawet mniejszą, czyli nieco ponad 2K, a wykresy bramkowane jakoś wyszły.


Trudno żeby bez poprawnego wykresu impedancji free air+closed box/added mass program wyliczył parametry.
 
W Limpie wyszło mi takie coś. Nie specjalnie wiem dlaczego ponad 200 ohm ale krzywa wydaje się być dość wiarygodna. Jak ogarnąć tą skalę ? I co dalej ze SW ?





Dobra udało się ogarnąć skalę pomiar impedancji jest ok:

 
Ostatnia edycja:
W Analyze/RLC też możesz zmierzyć element, tak w ramach ciekawostki.

Wpisz sobie "Making gated-impulse frequency measurements using ARTA" i w pdf-ie jest jak zrobić pomiar bramkowany, po obrazkach już dużo widać. W ARTA jest jeszcze opcja FR Compensation i tam daje się plik kalibracyjny mikrofonu, zwykłe frd mimo rozszerzenia powinno podejść. Mierzyć polecam sygnałem MLS i też użyć go do ustawienia poziomu (po naciśnięciu Generate będzie lecieć cały czas - uważać na tweetera, bo bez zwrotnicy może paść przy ciut za dużej mocy wpychanej do niego za długo, na całej kolumnie ze zwrotnicą i w granicach rozsądku nic się nie stanie).
 
Ostatnia edycja:
Chciałbym się jeszcze dowiedzieć czy dokonując pomiaru impedancji w limpie głośnika na wolnym powietrzu pik oznacza jego Fs i w jaki sposób przenieść te pomiary do symulatora, w którym mógłbym kombinować ze zwrotnicą ( SW ? ) Dlaczego w Limpie wykresy wyglądają tak ładnie, a w SW ciężko było cokolwiek powiedzieć na temat tych krzywych łamanych ?
 
Export do formatu ZMA, który potem można zaimportować do SW.

SW trudniej skonfigurować poprawnie, prawidłowo działający zrobi wykresy nie gorsze od tych, ale czy warto się męczyć z pomiarami SW nie wiem.
 
Jesli chodzi o SW to prawdopodbnie masz jakiś problem w połączeniach (może nie wszystko łączy jak należy) z tego co pamiętam to są trudności w lutowaniu małych jacków stereo które podłącza się potem do karty dźwiekowej - sugeruje posprawdzać okablowanie.
 
Korzystam z gotowych kabli RCA>Mini Jack. Series resistance wychodzi mi w testach między 100-200mOhm.
Bardzo proszę o uświadomienie mnie w kwestii tego piku impedancji. Podejrzewam, że to to ale nie mam 100 % pewności ;)
 
Ostatnia edycja:
Bardzo proszę też o informację na temat tego do czego służy program Steps. Widzę, że bez mikrofonu tworzy pewne wykresy ale nie mam pewnosci czy to to co myślę.
 
Służy do pomiaru cha-ki przy pomocy "stepped sine", w domu zrób pomiar bramkowany w ARTA ze względu na odbicia.


Wykres z LIMPa wygląda poprawnie, zgaduję, że jest to pomiar całej kolumny.
 
Czy pomiar charakterystyki programem STEPS jest zbliżony do rzeczywistej ? Moja wkładka wm61a dziś umarła ( odpadł pin. pewnie przegrzałem )
 
Wykres ze STEPS. Jest on o tyle dla mnie ciekawy, że kolumna jest strojona na 40 hz i jest słyszalny a wręcz kłujący w uszy w niektórych utworach pik przy 3khz. To w ogóle możliwe zmierzyć FR bez mikrofonu ? Czym jest ten wykres ? Co on pokazuje ? Na pewno ma on swoje odzwierciedlenie w odsłuchu.

 
Dzizyz krajst, co tu sie wyrabia, pomiary czestotliwosci bez mikrofonu? Moze Ty podlaczyles jig arty z rezystorem i glosnikiem pod wejscie i "zmierzyles" impedancje.

Zacznij lepiej od podstaw teoretycznych na temat pomiarow. Czytales chociaz tutoriale na stronie glownej? Chyba nie.
 
Przeczytałem :) ale chętnie przeczytam ponownie. Chciałbym się tylko dowiedzieć co może pokazywać ten wykres, ponieważ w rzeczywistości słuchając sinusa z generatora w winisd faktycznie jest tak nieprzyjemna górka przy 3khz, stąd też moje zdziwienie i ciekawość co ten wykres może pokazywać. Wykresy impedancji są kilka postów wyżej. Gdy tylko dotrze do mnie następna wm61a postaram się wszystko złożyć do kupy i zrobić normalne pomiary w sposób jaki poradził kolega ampli.
 
Ostatnia edycja:
No to czekam na wkładkę... Z własnej głupoty poprzednią zniszczyłem. Dam znać jak będę gotowy do dalszej nauki. Bardzo dziękuje wszystkim za rady i cierpliwość do mnie ;) Pozdrawiam
 
Skąd tu wziąć prawdziwą WM-61A, bo kupilem 3 sztuki i kazda inaczej mierzy (+ -3 dB).

Może ktoś, kto ma skalibrowany mikrofon mógłby skalibrować taką wkładke ?
 
Ostatnia edycja:
Wcale bym sie nie zdziwil w sytuacji gdy 3 te niby "prawdziwe" WM61-A mialy by i tak duze rozbieznosci. Przeciez to wkladki za kilka zlotych. Model ecm8000 behringer'a kosztuje ~200PLN, a spojrz jak duze sa odstepstwa.
wgk2uchia0c974oi86dh_1412435854.jpg
 
Ustaw ilość próbek na 65K. W artykule o kalibracji jest to wspomniane w jednym miejscu gdzie to się robi, domyślnie masz 2k. Wtedy zniknie komunikat o tymże pik nie mieści się w zakresie. Powinna też zwiększyć się powtarzalność wykresów. Napisz czy to pomogło :-)
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra