• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kino 5.1 na tanich STX

Rejestracja
Gru 28, 2011
Postów
9
Reakcji
0
Lokalizacja
Oleśnica
Witam. Piszę z zapytaniem czy taki zestaw ma jakikolwiek sens.
Zamierzam złożyć zestaw 5.1 na tanich przetwornikach. Kolumny byłby by projektu irka, a dokładniej
Front: STX GDN14-100-8SCX + STX GDWK10-200-8PJ
Tył: 3WAY STX GDN22-140-8SCX + GDM14-150-8SCX + GDWK10-200-8PJ
Central: Jeszcze nie wiem ale coś na 2x gdn i 1xgdwk
Subwoofer: Tu jeszcze też nie wiem, ale pewnie coś z stx.

Czy taki zestaw ma jakiś sens ? Mój pokój to ok 12mk2. Tak naprawdę to z jednej strony wolał bym zestaw stereo ( 2 podłogówki i subwoofer), a z drugiej takie kino też mi się podoba. Narazie póki co zacząłem robić monitorki (narazie brak kasy na jakieś 3way), potem myślę żeby zrobić te 3way projektu irka.
 
Tył: 3WAY STX GDN22-140-8SCX + GDM14-150-8SCX + GDWK10-200-8PJ

Tył większy jak front??

Ja Ci doradze tak jesli to 12mkw zrób na front TLke Dabylową na 18AWX, bedzie duzo lepiej niz te 3 drogi a ilość basu wystarczająca by nie było suba;) Zrób TYLKo to wiem co mówię;)

Kolego jestes z Oleśnicy, w olesnicy mam dziewczynę, a sam mieszkam 20km od niej, koło Bierutowa. Wpadnij za tydzien na odsłuch TLek i innych "zabawek":) Ocenisz, zrobisz...
 
Front: STX GDN14-100-8SCX + STX GDWK10-200-8PJ
Tył: 3WAY STX GDN22-140-8SCX + GDM14-150-8SCX + GDWK10-200-8PJ
Central: Jeszcze nie wiem ale coś na 2x gdn i 1xgdwk
Subwoofer: Tu jeszcze też nie wiem, ale pewnie coś z stx.


NIE!

front - 3 drogi
tyl - satelitki
centralny - satelitka + drugi glosnik jako membrana bierna

sub? o ile bedzie potrzebny, to raczej aluminiowy GDN (zanim skonczysz kino to bedzie dostepny)
 
Hmm to może inaczej ; D
Znacie jakiś projekt podłogówek 3way, których budżet nie przekroczył by 500zł ? (budy powiedzmy że miałbym "za flaszke")
 
glaserpl a czemu 3 drogi?? Może 4 drogi? 3,5 albo 2,5?? Masz 12mkw, zwykłe "3SM" zagra duzo lepiej a i zrobic Ci duzo "namieszania".
 
Pawle do 12 mkw??

idealnie sie sprawdzi w 40-60m2
ale skoro chce ;)
Zabawne. Im większy głośnik na basie tym większy pokój jest potrzebny? Ty i te Twoje teorie. Zibi widzę również pochodzi ze szkoły, kóra mówi, że w małym pokoju wystarczy sprzęt nie schodzący niżej jak do 50Hz.
Każdy obeznany a audio człowiek wie, że im większy głośnik tym teoretycznie niżej potrafi zejść w odpowiedniej apliakcji. NIŻEJ na basie. To "słowo klucz" przy budowaniu kina domowego. Wielkośc pokoju nie ma nic wspólnego z zejściem bo głośne 20Hz da się uzyskać również i w małym pomieszczeniu.

A pięć 15cm głośniczków grających efektywnie do 50Hz i razem dających duże natężenie przy tej częstotliwości nie jest wstanie zastąpić choćby jednej (subwoofer na ten przykład) aplikacji dającej zejście około 30Hz (Takie minimum do kinowych sinusów wykorzystywanych gęsto w prawie każdej ścieżce dziwękowej filmów akcji). Jak nie słysząłeś odpowiedniej aplkacji zapewniającej powyższe to nie jesteś wstanie zrozumieć jak wiele daje usłyszenie lub odczuwanie 20Hz przy oglądaniu filmu. Nawet jeśli zdarza się to maks 3-4 razy w trakcie jednego filmu.

Moja porada jest taka:

Na przód powinien dać FX-200 (Skoro chce jakieś 3way) aby bas był słyszalny przy 30-35Hz (FX200 ma -6dB przy 32Hz) a na pozostałe kanały dałbym wysokotonowego AWXa i 14SCXa. Po zwrotkę uśmiechnąłbym się do Yoshiego.

Opcja druga to TLka AWX i monitory na 15AWX. Wysokotonówkę niech doradzą inni. Gdzieś czytałem, że AWXy są połączone z jakimś Seasem oraz z GDWK AWX, więc jest w czym wybierać.

Opcja trzecia to pięc 15AWX w małej, zamkniętej budzie plus wysoktonówka wybrana przez autora i subwoofer na jakimś w miarę tanim 10 calowym przetworniku w BR.
 
Ostatnia edycja:
gooralesko nie chce uzyc powiedzenia "co ty wiesz o zabijaniu" ale to zrobiłem.
Po pierwsze 12mkw i duze kolumny to dla mnie po pierwsze problem z miejscem. Po 2 poleciłem chłopakowi TLke na AWXie która schodzi ładnie do 30kilku Hz a to juz zupełnie wystarczające, sprawdź do ile zejda "tanie 8" STXa wcale nie wiecej. Po 3 przerabiałem juz w mąłych pokojach suby grające do 25Hz czy kolumny na dwóch 12" i owszem były swietne jako "wibrator" wszystkiego co się rusza, wiele aspektów z tego co powiedziałes przerobiłem i naprawde wole lepiej grające(nowoczesne) 15-18cm ni badziewne 8" bo niczym poza ciśnieniem nas nie zaskoczy.

No i oczywiscie napisałem również ze moze wpaśc do mnie i posłuchac róznych zabawek a to jest najcenniejsze, bo jestem przekonany jesli usłyszy TL na AWX to nie bedzie chciał suba;)
 
No ja wiem trochę o zabijaniu bo mam aplikację schodzącą na sam dół w 12m kwadratowych. I wiem, że takie 20Hz jest wręcz porządane przy filmach oraz mocno odczuwalne. Rusza się dużo elementów ja choćby drzwi, szklanka na subostoliku stojąca ;) czy przesuwająca się klawiatura. Ale to nie zmienia faktu, że czujesz tą częstotliwość w uszach i w tym momencie rozumiesz jak niskie cześtotliwości sa obecne w kinowych ścieżkach dzwiękowych. Oglądanie filmów przy subie schodzącym tak nisko to pełniejsze doznanie. I tego życzę autorowi tematu. Aby po skończeniu pracy to poczuł. Nie warto maronwać casu i pieniędzy na półśrodki skoro już wziął się za budowę kina domowego.
 
gooralesko a to od Ciebie chce zabrac projekcik "substolika" :) Czytając pierwszy post widac ze chłopak nie wie czego chce:
"Tak naprawdę to z jednej strony wolał bym zestaw stereo ( 2 podłogówki i subwoofer), a z drugiej takie kino też mi się podoba. Narazie póki co zacząłem robić monitorki (narazie brak kasy na jakieś 3way), potem myślę żeby zrobić te 3way projektu irka."
 
Chcesz? O to będzie dodatkowa motywacja by w końcu włączyć Cada i naszkrobać rysunek techniczny. Miałem to zrobić dawno, obiecywałem nawet ale nie dotrzymałem słowa niestety. Mam teraz długi weekend więc chyba to zrobię wkońcu ;) Będzie do pobrania w temacie o linii wraz ze szczegółowym opisem zastosowanego wytłumienia oraz jak kumpel wleci z sprzętem pomiarowym to z wykresami. Kolega kilkanaście dni zaczął się bawić mikrofonem i robic pomiary więc zobaczymy czy uda nam się to wszystko zmierzyć poprawnie. Jakby co będziemy korzystać z odpowiednich tematów na tym forum.
 
Moja linia nie ma 2,7m a 2,3-2,4m. Do osiągnięcia rozciągnięcia charki w dół nie jest potrzebna duża długość jeśli użyje się odpowiedniego wytłumienia w odpowiednich proporcjach oraz zapewni się odpowiedni litraż a proporcje powierzchni wylotu tunelu będa odpowiednie względem Sd zastosowanego głośnika.

Ale i tak najwazniejsze są odpowiednie dla aplikacji w "subo-linii" parametry głośnika. Duże Bl, mała dobroć całkowita i i elektryczna oraz niezbyt wygórowany VAS i niski fs.
 
Ostatnia edycja:
Moja linia nie ma 2,7m a 2,3-2,4m. Do osiągnięcia rozciągnięcia charki w dół nie jest potrzebna duża długość jeśli użyje się odpowiedniego wytłumienia w odpowiednich proporcjach oraz zapewni się odpowiedni litraż a proporcje powierzchni wylotu tunelu będa odpowiednie względem Sd zastosowanego głośnika.

Ale i tak najwazniejsze są odpowiednie dla aplikacji w linii parametry głośnika. Duże Bl, mała dobroć całkowita i i elektryczna oraz niezbyt wygórowany VAS i niski fs.

Wierz mi, że to zostało już wszystko sprawdzone i przesymulowane. Linia musi być długa i obszerna, głośnik jest wielki i jeśli wyjdzie nam z Zibim to co chcemy zrobić to -3db na 20Hz :razz:
 
Po raz kolejny to napiszę - nie teoretyzuję na temat poruszony wyżej. Nie napisałem, że linia nie musi być długa i obszerna tylko, że w przypadku XLSa10 nie musi być długa na 2,7m bo 2,3 jemu w zupełności wystarcza by zejść głośno i wyraźnie na sam dół odczuwalnego przez człowieka pasma (Warunkiem jest zastosowanie odpowiedniego wytłumienia). Litraż oczywiście musi byc duzo większy niż VAS głośnika (takie coś zaobserowałem przy analizowaniu wielu projektów linii. Ta zależnośc zawsze się sprawdza). Ale co do długości to jest jeszcze jeden ważny parametr. Szybkość rozchodzenia się powietrza w poszczególnych materiałach względem powietrza. Jesli mamy obiecujący głosnik który bez wytłumienia robi ogromne ciśnienie ale ma rezonans raczej wysoko (powiedzmy 28-30Hz) to przy odpowiednim wytłumieniu (czytaj zmnijeszaniu prędkości rozchodzenia się części powietrza znajdującego się w środku tunelu) można zbić rezonans do 20Hz kosztem efektywności. Ale jak pisałem wyżej jeśli efektywność bez wytłumienia wynosi 96dB i ma rezonans 30Hz to po wytłumieniu rezonans może zejść do 20Hz a efektywność - choć niższa - może mieć nadal bardzo obiecujące wartości takie jak choćby 90dB. W zupełności to wystarcza do trzęsienia miejscem odsłuchowym oraz słuchaczami ;)

Na jakim głośniku robicie ta ultimate linię, jesli mogę spytać?
 
Ostatnia edycja:
To może i ja się dołączę, bo mam odczucia na świeżo. W tym momencie mieszkam w 10m2 pokoju, na frontach mam 3 drogi na Seasach(na basie 22 centymetrowy CA22RNX, strojony na ~45Hz, więc zdaniem wiekszości forum jest to wystarczający, a nawet zbyt duzy zestaw do takiego pokoju. Właśnie złożyłem suba na Peerlessie XLS10 z membraną Scan Speaka(następca dedykowanej do tego głośnika). Obawiałem się ze basu będzie za dużo, jednak jest go tyle ile powinno(na głośności na ~20%, fronty odcięte w ampli na 60Hz, na tyle też zrobiona zwrotnica w subie. I powiem tyle - kino zyskało nowy wymiar - tego ciśnienia nie da sie opisać - najprostszy przykład - nowi transformersi, ścieżka DTS HD MA i można poczuć sie jak na prawdziwej wojnie. Powiem więcej. Sub dał w kinie więcej niż satelity.
 
Powrót
Góra