• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumna centralna - ilość głośników?

Rejestracja
Paź 27, 2004
Postów
29
Reakcji
0
Lokalizacja
Cieszyn
Witam

Pytanie z gatunku dziwnych :) W jakim celu stosuje się w kolumnie centralnej kina układ d'Apollito? Tak się nad tym zastanawiałem i jedyne co mi przyszło do głowy to rozciągnięcie efektu sceny dzięki leżącemu ustawieniu kolumny i łatwiejsze jej ustawienie w miejscu dla roli jaką pełni. Z drugiej strony gdzieś tu na forum znalazłem wypowiedź, iż na dobrą sprawę kolumna centralna powinna być ustawiona 'w pionie' (niestety nie pamiętam w jakim kontekście to było użyte). Teraz tak: fronty i tyły stoją w pionie. Jeśli by się do tego odnieść, wynika, że kolumnę centralną też powinno się postawić w pionie, żeby jakoś ten dźwięk zrównoważyć (mam na myśli rozmieszczenie głośników - tweeter z boku lub na górze). W związku z czym żeby to zachowało jakiś wygląd i było w miarę ustawialne, wywalamy drugi głośnik i zostaje nam coś na wzór satelitki.
Potestowałem sobie takie ustawienie i muszę przyznać, że dało się odczuć różnicę na plus (dla pojedynczego jak i dwóch głośników) w pionowym ustawieniu kolumny. Nie potrafię tego dokładnie określić dlaczego tak było, ale dla mnie było lepiej niż w standardzie (akurat dziwnie to wyglądało).
Zaznaczam, iż nie jestem jakoś specjalnie wymagający (kino w oparciu o 2x ARN150-03/4 i GDWK 6.5/10,8; 2x ARN150-03/4 i GDWK 6.5/10,4; 1x 2xARN150-03/4 i GDWK 6.5/10,8; 1x 2xARN 226-05/4; napęd na razie TDA8510J i TDA8511J czyli 4x11 i 2x22W w optymistycznym wariancie przy THD 10% (pozostałości zestawu Creative Inspire 5.1 5300)), niemniej jednak zaciekawiło mnie to co odkryłem.
Tak że byłbym wdzięczny za wyjaśnienie mi tego fenomenu przez osoby bardziej zaawansowanie ode mnie w tematyce audio.
 
co do centrali.... ktoś wymyślił sobie że mają tak wyglądać bo się tak ładnie prezentują.... problem w tym, że ten ktoś niebył akustykiem...... takie ustawienie skutecznie degraduje charakterysryki kierunkowe. kiedyś testorałem taki numer(nie był to typowy central ale podobnie wyglądało), że dałem filtracje 24dB/okt (akustycznie) wyszło to ze zwrotnicy o teoretycznym nachyleniu 18dB dla sopranu i 12dB+ pułapka rezonansowa dla basu. dodatkowo jedna basówka miała odcięcie na 150Hz zwrotnicą o ogromnych cewkach :D
eksperyment był ciekawy grało to nawet ładnie i poprawiły się charakterystyki a także scena. a potem olałem 2 basówke (zakleiłem od tylu plastrem) i zostawiłem ją jako atrape - i to był strzał w 10tke :D
 
pamietam, ze w kinie TatoTurbo chyba, wlsanie taki centralny zainstniał, jakbys poszukal to bys znalazl, tam tez byla poruszana dyskusja na ten temat
 
takie ustawienie skutecznie degraduje charakterysryki kierunkowe.
i to wlasnie ma robic.
1. glosniki te prawie tylko przenosza mowe
2. Dzwiek z tego glosnika nie ma byc punktowy... ..ma tylko dochodzic z przodu (tam gdzie ekran)
3. latwiej ustawic pod tv lub za tv kolumne ktora jest bardziej szeroka niz wysoka
4. W przypadku kolumny pionowej, przy wiekszj ilosci ogladajacych dzwiek by zalezal od tego gdzie siedza... ...o ile w efektach da sie to przezyc to w przypadku mowy bylo by to malo naturalne.
 
kto ci powiedział że tak ma być??!! to kompletna bzdura.... jak siedzisz 5cm nizej bądź 5cm wyzej niz kopółka masz dziure w paśmie..... oto chodzi - chyba nie...... generalnie przy zwięszeniu odległości powyzej 1metra gdzie dokonywany był pomiar masz to samo faza się wali masz dziury i podbicia na charakterystyce..... nie no poprostu super....

wektor mylisz pojęcia. kierunkowość dźwieku niema żadnego zwiąsku ze stereofinią i charakterystykami kierunkowymi.


mówisz o linearary co jest zupełnie czym innym - tam masz kilka a czasami nawet kilkadziesiąt głośników i zwrotnica jest tak zaprojektowana żeby zespół promieniował zamiast fali kulistej fale cylindryczną.

zrobiony tak central powinien mieć 36 głośników (kwadrat 6x6) a minimum 16 (4x4)
 
Sound Wave, hmmm moze masz racje.... ale.
1. klocek ktory jest szerszy niz wyzszy latwiej jest ustawic nad/pod telewizorem
2. tycza sie go te same zasady co pozostalych glosnikow.... ..tzn glosnik wysokotonowy powinien byc na wysokosci szu sluchacza
3. Taki klocek nawet jak jest ponizej/powyzej uszu mozna skierowac w kierunk,u sluchacza np poprzez podniesienie lekko przodu takiej kolumny
4. Co sie stanie jak bedzie wiecej sluchaczy? kazdy bedzie mial swoj wlasny centralny glosnik czy beda sie co 5 minut zmieniali i obracali go w swoim kierunku? w przypadku takieglo ulozenia glosnikow problem ten w duzej mierze znika.
5. co do dolkow i innych zaburzen charakterystyk... ...on ma przenosic pzede wszystkim mowe czyli w zasadzie srednie pasmo (150/200-5000/6000) i wszelkiego rodzaju znieksztalcenia w malym stopniu sie odbijaja na tym pasmie. W najgorszym przypadku Bruce Willis bedzie brzmial jakby byl przeziebiony :)
6. To juz raczej moje odczucie... ...Glosnik centralny w KD w duzej mierze moze byc zastapiony przez glosniki przednie.
 
Ja właśnie robię zestaw 5.1 na zamkniętym niewielkim głośniku 1 średni:1 wysoki. Będzie mógł być zarówno pionowo ustawiany jak i leżeć sobie. Zrobiłem to między innymi z tego powodu, że nie mam gdzie wścibić podwójnej ławy i dodatkowo przekonał mnie sugestia Sound Wave. Zobaczymy jak to się będzie sprawowało.
 
"1. klocek ktory jest szerszy niz wyzszy latwiej jest ustawic nad/pod telewizorem"

w pierwszym poście napisałem

"ktoś wymyślił sobie że mają tak wyglądać bo się tak ładnie prezentują.... problem w tym, że ten ktoś niebył akustykiem...... "


wektor właśnie degradaja charakterystyk kierunkowych powoduje to, że kazdy słuchacz powinien mieć własny central. zespół głośnikowy o dobrych charakterystykach kierunkowych cechuje to, że niezaleznie czy się słucha na przeciwko czy pod kontem 30stopni to dźwięk jest praktycznie taki sam.
 
Powrót
Góra