• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[Kolumny 2-drożne] Usher 8945A + 9930

Rejestracja
Mar 22, 2008
Postów
214
Reakcji
0
Lokalizacja
Konin
Wstęp:
Przedstawiam moją trzecią konstrukcję DIY. Tym razem użyłem przetworniki ze stajni USHER-a. Nisotonowy 8945A i wysokotonowy 9930. Komplet głośników kupiłem w Akkusie. Po wyjęciu z pudełek wszystko OK. Estetycznie wykonane, żadnych wad. Głośniki wygrzewałem na „sucho” podpięte pod zwrotnicę bez obudowy. Wysokotonowy 9930 niewygrzany grał wprost strasznie. Do tego stopnia, że nawet zacząłem sprawdzać zwrotnicę czy czegoś nie skopałem.

Obudowa:
Na początku od razu mała rewolucja bo postanowiłem zerwać z kanciastymi kształtami. Wykonana z płyty wiórowej 18mm. Składa się z 23 warstw. Wszystko klejone na klej i kołeczki przy pomocy ścisków stolarskich. Klej to Pattex Express. Jej objętość wynosi trochę ponad 21 litrów. W środku jedno wzmocnienie w połowie wysokości. Grubość ścianek 2cm. Przód w sumie ma grubość 3,8cm (2cm wirówki plus 1,8cm doklejony front z MDF-u z podfrezowaniami). Ubytki wyrównane szpachlą samochodową. Całość wyszlifowana. Proces powtarzany kilkakrotnie aż do uzyskania zadowalającej powierzchni. Na to fornir topola czeczot klejony na Pattex Moment. Fornir diablo ciężko się kładł. Musiałem go wcześniej namoczyć, wyprostować i suszyć pod naciskiem ze względu na mocne pofalowanie. Fornir ma prawie 1mm grubości i jest łamliwy. Ubytki w sączkach (których na szczęście było mało) wypełnione lakierem bezbarwnym zmieszanym z kawą zbożową. Daje to bardzo fajny efekt. Całość szlifowana papierem wodnym 150 a następnie 200. Z różnych powodów zamiast lakierowania pierwszy raz zdecydowałem się na wosk. Efekt końcowy w pełni mnie zadowolił. Front, oraz mała płytka z tyłu na terminal lakierowana na czarny połysk. Tunel BR szczelinowy wycięty z kilku warstw MDF-u 22mm. Wymiary szczeliny 155mm x 17mm. Długości tunelu nie pamiętam. Wytłumienie dwustopniowe. Filc plus watolina. Filc przyklejony do obudowy, watolina luźno poukładna.

Standy:
Górna podstawa- płyta wiórowa 12mm. Słupek- 4x 18mm. Dolna podstawa 3x 18mm. Wykończenie tak jak obudowa. Dolna i górna podstawa przykręcana na konfirmaty.

Zwrotnica i okablowanie:
Zwrotnica z działu „gotowe projekty zwrotnic głośnikowych. Największa cewka rdzeniowa, reszta powietrzne. Kondensatory Jantzen Audio, rezystory SupereS, przewody Jantzen Audio. Jako terminal użyłem złączą XLR 3-pinowego. Masa wspólna dla obydwu głośników, plusy idą oddzielnie na zwrotnicę dla każdego głośnika.

Wrażenia:

Nie potrafię o nich pisać. Ale jedno jest zastanawiające. Ja zatwardziały heavy-metalowiec zacząłem na nich słuchać muzyki poważnej. 5 i 7 symfonia Beethovena brzmią na tych monitorach przecudnie. Bogactwo dźwięku.

Kolumny inspirowane pracą 20Hz http://diyaudio.pl/viewtopic.php?p=182332&highlight=#182332

Podziękowania dla 20Hz, Pawel S. i marko3T


Cennik:
głośniki - 1260zł
drewno – 120zł
fornir – 190zł
polink – 128zł (el. zwrotnicy, wygłuszenie, śruby, przewody)
szpachle - 60zł
kleje - 86zł
wosk - 30zł
papier ścierny - 20zł
malowanie - 80zł
RAZEM: 2084zł

Foty:

 
wszystko pieknie. Jak oceniasz postep miedzy seasami a usherami? spora przepasc?
 
czarekp9 napisał:
wszystko pieknie. Jak oceniasz postep miedzy seasami a usherami? spora przepasc?
Ushery są zdecydowanie lepsze na basie. Jest go więcej i zdecydowanie milej pomrukuje dla ucha. Natomiast charakter wysokich troszkę bardziej odpowiadał mi w Seasach. Chyba jednak aluminiowa kopułka bardziej grała pod moje ucho.
 
lars233 napisał:
Ja zatwardziały heavy-metalowiec zacząłem na nich słuchać muzyki poważnej. 5 i 7 symfonia Beethovena
No to już nie zatwardziały a wymiękły :razz: Bardzo ładny i starannie wykonany zestaw.Nie wiem czy dobrze zrozumiałem-fornir porkyłeś tylko woskiem bez udziału lakieru ?
 
zbyszek napisał:
No to już nie zatwardziały a wymiękły :razz: Bardzo ładny i starannie wykonany zestaw.Nie wiem czy dobrze zrozumiałem-fornir porkyłeś tylko woskiem bez udziału lakieru ?
Hehe no tak trochę wymiękłem :razz: Tak, fornir był woskowany. Trzy razy. Za każdym razem polerka.
 
lars233 napisał:
Ja zatwardziały heavy-metalowiec zacząłem na nich słuchać muzyki poważnej.
lars233 napisał:
Bogactwo dźwięku.
No tak, przyznam, że dziwne zjawisko, ja też tak miałem w pewnym momencie przygody z DIY :razz: Ale z metalu raczej nie zrezygnuję ;)

lars233 napisał:
Tak, fornir był woskowany. Trzy razy. Za każdym razem polerka.
Choć wosk nie jest tak trwały jak lakier i w pewnych okolicznościach może być problematyczny to jednak jestem jego zwolennikiem. Po pewnym czasie matowieje ale zawsze to odmiana od fortepianowych świecidełek więc zaliczam to na plus. Trzeba też pamiętać o tym, że warto go od czasu do czasu (oczywiście ten czas nie liczony w tygodniach tylko w powiedzmy dwóch-trzech latach) "zregenerować" - po prostu po dłuższym czasie fornir wygląda jak surowy.

Szczerze mówiąc nigdy nie podobały mi się czeczoty - uważałem je za za bardzo upstrzone. Ale muszę Ci powiedzieć, że w Twoim wykonaniu nawet mi to odpowiada. Jedyne co bym zmienił to "noga". Zrobił bym ją w czarnym macie bo teraz za bardzo zlewa się z samymi obudowami. Sama w sobie wygląda fajnie ale jednak połączenie tego z obudowami wprowadza trochę nudy do całości. I do tego jeszcze odwraca trochę uwagę od samych kolumn a to przecież one są istotą całości (zarówno pod kątem doznań dźwiękowych jak i wizualnych). Nie zrozum mnie źle, jest bardzo OK ale mogło by być jeszcze lepiej ;) Może jakaś ciemna bejca na nogę... Tylko jeśli pójdziesz w tym kierunku to uważaj. Zrób najpierw próbę na jakimś kawałku bo nawet po przeszlifowaniu forniru może wyjść kupka - wosk, i to jeszcze z mocnym wcieraniem (pisałeś o polerce) jednak głęboko penetruje i bejca może nie chwycić.

O zestawie głośników się nie wypowiadam bo niestety nie miałem okazji ich słuchać - ale sam piszesz, że "bomba" więc to wystarczy. Tylko pozazdrościć ;)


Generalnie bardzo fajnie, gratuluję konstrukcji ;)
 
Dla mnie jeden z ładniejszych przykładów zastosowania czeczotu:

Leisure2SEMKII.jpg
 
dabyl napisał:
Choć wosk nie jest tak trwały jak lakier i w pewnych okolicznościach może być problematyczny to jednak jestem jego zwolennikiem. Po pewnym czasie matowieje ale zawsze to odmiana od fortepianowych świecidełek więc zaliczam to na plus. Trzeba też pamiętać o tym, że warto go od czasu do czasu (oczywiście ten czas nie liczony w tygodniach tylko w powiedzmy dwóch-trzech latach) "zregenerować" - po prostu po dłuższym czasie fornir wygląda jak surowy.

Wiem, że powłokę woskowaną co jakiś czas trzeba odnawiać. Dlatego resztę wosku co mi zostało chowam na potem. Termin zdatności do użycia 5 lat, więc jest OK.

dabyl napisał:
Jedyne co bym zmienił to "noga". Zrobił bym ją w czarnym macie bo teraz za bardzo zlewa się z samymi obudowami. Sama w sobie wygląda fajnie ale jednak połączenie tego z obudowami wprowadza trochę nudy do całości. I do tego jeszcze odwraca trochę uwagę od samych kolumn a to przecież one są istotą całości (zarówno pod kątem doznań dźwiękowych jak i wizualnych).

W początkowym założeniu od przodu na słupku od nogi miał być doklejany MDF lakierowany i fazowany na bokach jak front kolumny. Ale zrezygnowałem. Czeczot tak mi się spodobał, że chciałem go jak najwięcej w moim projekcie.
 
Karol82 napisał:
Super Ci to wyszło. Ile czasu zajęło Ci wykonanie samych obudów?

Kolumny robiłem w wolnych chwilach po pracy specjalnie się nie spiesząc. Jak widać z dat na zdjęciach obudowy zacząłem robić od grudnia 2009 a skończyłem na początku maja 2010. Wychodzi pięć miesięcy. Hmm... nie wiedziałem, że to aż tyle czasu hehe :mrgreen:
 
3 strona, 3 post od końca w temacie podanym przez dolphin'a choć i ja mam do tego jakąś zwrotkę, wydaje się być prostsza:

nie jestem jej autorem ani jej nie słuchałem, ściągnąłem kiedyś z sieci
 
Kaszana - nie widze tam schematu tylko pusty wpis :(
pewno przegladarka
na pewno tam jejst schemat? jesli tak to bede cos kombinował albo liczył na zuczliwość forumowiczów i podesłanie schemacików na maila
 
janosikx napisał:
jasne ze tak, czytałem 2 razy, przegladałem wskazane forum ale informacji o 8945 ... nie znalazłem :(
Ja też jej teraz nie widzę w dziale gotowe projekty zwrotnic. Zniknęła. Ale to była identyczna co z tej strony Part Express którą wkleił LuSzTi.

scythe1123 napisał:
jak robiłeś bassreflexy?? po kolei? czy masz jakiś trick żeby wszystkie wyszły identyczne?

BR miałem wycinany z MDF-u 22mm na maszynie CNC. Klejony potem na Pattex Express.
 
Powrót
Góra