• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumny MBQA (STX 18-120-6 SW + Tonsil GDWK 9/80/1)

  • Autor wątku Autor wątku Q
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia

Q

Rejestracja
Cze 25, 2004
Postów
1,067
Reakcji
1
Lokalizacja
Bad Griesbach i. Rottal
WSTĘP

Kolumny te zrobione zostały na zamówienie. Zrobione zostały dla mało wymagającego odbiorcy, który chciał posiadać niewielkie kolumny podstawkowe o przyzwoitym paśmie przenoszenia po niedużych stosunkowo kosztach. Z założenia kolumienki nie będą wspomagane subwooferem. Klient wymagał wyglądu "cieszącego oko" oraz sprawiającego wrażenie lepszej klasy niż rzeczywiście zastosowane przetworniki (no cóż... brak kasy kompensuje się czasem wyglądem)
Zdecydowałem zamieścić tu tę konstrukcję dla tych, którzy mają podobne wymagania i dość ograniczony budżet, jako że finalnie okazało się, iż stosunek cena/jakość gotowej konstrukcji jest naprawdę przyzwoity.

PRZETWORNIKI
Wybrałem przetworniki cieszące się nienajgorszymi opiniami wśród ich użytkowników. Ze względu na ograniczony budżet sięgnąłem na niską półkę oraz "używki". Ostatecznie: STX GDN 18-120-6 SW ( http://www.f-a-s.com.pl/product.php?id=74 ) i używany TONSIL GDWK 9/80/1 ( http://www.e-tonsil.pl/sklep/index.php?d=produkt&id=84 ).

OKABLOWANIE
Zastosowałem przewody OFC 1,5mm˛

ZWROTNICA
Projekt zwrotnicy zleciłem Yoshi'emu z racji jego doświadczenia. Prace Jego zaowocowały zwrotnicą 12/18 dB/oct z podziałem ok. 3,5kHz. Zastosowane w zwrotnicy elementy pochodzą ze sklepu FAS ( http://www.f-a-s.com.pl ): cewki powietrzne, kondensatory Jantzen'a, rezystory mocy ROYAL OHM 5W

[center:d40155f83a]
zwrotnica_113.jpg
[/center:d40155f83a]
[center:d40155f83a]Shemat zwrotnicy by Yoshi[/center:d40155f83a]

[center:d40155f83a]
charakterystyka_205.jpg
[/center:d40155f83a]
[center:d40155f83a]Charakterystyki: impedancji i częstotliwościowa[/center:d40155f83a]

OBUDOWA
Obudowa typu b-r o kubaturze 16 litrów, tunel 68x160 mm ( http://www.f-a-s.com.pl/product.php?id=85 ). Rzeczywiste strojenie: 51Hz
Obudowa wykonana została z płyty wiórowej 18mm. Jej zewnętrzne wymiary to 18,6x50x30cm. Płyty skręcane wkrętami do karton-gipsu i klejone klejem Soudal 67A. Całość wykończona fornirem (orzech europejski), klejonym na Henkel Moment, lakierowanym matowym lakierem wodnym Hartzlack (3 warstwy). Ponadto (dla dobrego wyglądu finalnego) kolumny zostały "uzbrojone" w maskownice, które wykonała Aisha (lakierowanie kolumn to także Jej dzieło). Obudowę po odsłuchach pozostawiliśmy niewytłumioną.

ODSŁUCH
Brzemienie kolumn może się podobać. Nieco wysunięte, ale nie kłujące i detaliczne wysokie, dość matowa średnica i niezbyt urozmaicony bas to efekty zastosowania niskiej klasy przetwornika średnio-niskotonowego, który jednak jak na swoją cenę gra zaskakująco dobrze. Miękkiego, ale punktualnego i nie buczącego basu jest pod dostatkiem.

KOSZTY
Trudno tu wyszczególnić koszty ponieważ wiele materiałów konstrukcyjnych (płyty wiórowe, fornir, kolce) dostarczył Klient. Jednak szacunkowo łączny koszt wykonania obu kolumn to ok. 300-350 zł.

[center:d40155f83a]
kolumny056_297.jpg


kolumny053_147.jpg


kolumny054_190.jpg
[/center:d40155f83a]
 
fajny, przemyślany projekt, pomiary wszystko ok tylko mi ten orzech przeszkadza ;)
 
Mi się podoba tylko te wysokotonowe.... ja wole centralnie na środku :) cóż, kwestia gustu :) pozdrawiam :)
 
vip, nie podoba ci sie orzech?:P u mnie wlasnie lezy i czeka;p
kolumny bardzo atyrakcyjne. stosunek jakos/cena nie tak latwo do pobicia;]
 
Wykonanie świetne, jedyne co mi sie nie podoba to wymiary: są za wysokie, trzeba było zrobić szersze albo kolumny podogowe... prosze tego nie brać do siebie to tylko moja skromna opinia :]
Małe pytanie trzemu strojenie na 51Hz, przecież ten stx mafs od 40hz... troche szkoda tych 10Hz ale to pewnie wymusiły wymiary obudowy.
Pozdro.
 
Wysokość kolumn jest nieprzypadkowa. Miejsce przewidziane u Klienta na ustawienie tych kolumn wymusiło takie proporcje. Wysokość kolumn zapewnia usytuowanie przetwornika wysokotonowego na wysokości uszu słuchacza. Dążenia do możliwie wąskiej ścianki przedniej chyba nie trzeba uzasadniać.
Odnośnie strojenia to proponuję zasymulować głośnik w 16litrowej obudowie b-r np. w BassBoxie zwracając uwagę na efektywność rezonatora, impuls, wytrzymałość mocową i dolną graniczną częstotliwość, a odpowiedź na pytanie powinna przyjść sama. W mojej opinii jest to optymalne strojenie.
 
Jeżeli tak sobie ktoś zażyczył to tak musi być.
Co do strojenia, już go kiedyś wżuciłem do winisd i sie przestraszyłem tego głośniczka :] straszne fale wychodzą :/ przy 42Hz, i faktycznie dopiero przy 50 jest "prościej".
Pozdro.
 
Smieszne sa, takie półpodłogówki-półmonitorki :)
Mnie troche razi zbyt niskie umiejscowienie wysokotonowego wzgledem gornej krawedzi, ale rozumiem ze wymusil to pokoj odsluchowy i ustawienie kolumn.
Szkoda ze nie zabarwiles tego łorzecha.
Ogolnie - podoba mi sie
Pozdrawiam
 
Quester widze fuszerke - brak jednej śrubki :P

tak powaznie to bardzo fajne monitorki :) naprawde świetne wykończenie - a jeśli zwrotke robił yoshi to tez na bank dobra (czy yoshi robił pomiary całej kolumny?? )
 
sdp: widzę, że nie pokusiłeś się o przeczytanie artykułu do którego podałem link wyżej :)

Sound Wave, pomiary całej kolumny robiłem u siebie, a na podstawie tych pomiarów Yoshi zaprojektował zwrotkę.
Pomiar po zmontowaniu zwrotnicy potwierdził symulacje. Ze względu na niskiej klasy przetworniki użyte w konstrukcji nie "dopieszczałem" zwrotnicy. Nota bene brzmienie finalne uznałem za wystarczająco poprawne, więc nie było sensu poświęcać na zwrotkę więcej czasu.
A zdjęcie faktycznie zostało zrobione zanim zauważyłem brak ostatniej śrubki ;)

BTW: zauważyłem, że w opinii wielu osób monitory nie mogą być wyższe niż średnica wysokotonowego + średnica midbasa + ~5cm, bo jak mają więcej to już nie monitory... hm...
 
No fakt - nie przeczytalem :)
Ale juz jestem po lekturze - czy ja wiem - pomiary w koncu nie klamia, ale czy wiekszosc uszek chlopcow diyowcow i zwyklych zjadaczy chleba uslyszy te -2,5dB, kiedy dzwieki beda tworzyc caloksztalt muzyki? poza tym 95% kolumn ma "standardowe" ulozenie wysokotonowca i poza tym za cholere mi to nie pasuje- psuje mi caly ład i porządek :)
 
widze że tor basóki praktycznie taki jak umnie (ciesze się że nie odwaliłem zbytniej fuszerki i rozwiązanie się potwierdza)

bardzo podobają mi się te maskownice - szkoda że nigdy niemam czasu żeby do moich zrobić:/
 
sdp: mnie samo usytuowanie kopułki nie przeszkadza, za to w mojej opinii zarówno kopułka jak i midbas nie należą do urodziwych, w dodatku nijak nie są dopasowane do siebie kształtem, a nawet barwą. Krótko mówiąc trzeba oglądać te monitorki z założonymi maskownicami :)

Sound Wave: rozważałem wiele możliwości aplikacji tego głośnika. Symulacje (w różnych programach) wskazują jednak, że taka aplikacja stanowi optimum dla tego STXa - przyzwoita wytrzymałość mocowa, przy zadowalającym f3 i opóźnieniu grupowym. Odsłuch także przemawia za tym, że w tej objętości i przy takim strojeniu STX czuje się dobrze.
 
Mi się natomiast proporcje wydają bardzo dobre. Co z tego że jest wyższy niż utarty wzór monitora ? Małe i zwarte to mozna robić na 13 cm głosnikach ale nie na 16-18 cm gdzie głosnik potrzebuje min 15L żeby poprawnie zagrać. W "zwartym" design'ie powstaną wtedy takie anomalie ja ponad 20 cm szerokość przedniej ściany oraz 40 cm głębokość monitora. Wtedy to jest dopiero nieustawne a wygląd mają napompowany jak dresiarz po wyjściu z siłowni.
 
Powrót
Góra