• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

kondensator i zasilacz

theant napisał:
coolombo:
przeczysz sobie tym ze piszesz ze nie bedzie 17V a potem podajesz napiecie 15,2V na aku + 1,4V na diodach co daje napiecie szczytowe na trafie 16,6V z trafa 11,8 (17V bedzie z trafa 12V)

Tak czy inaczej trafo 12V czy 11,8V jest za duze - musi byc 9-10V i koniec kropka.

Nie no trzymajcie mnie :P jak napisalem wczesniej używam kofiguracji: trafo 11,8V + mostek + 2aku 12V 7Ah polaczone rownolegle. Używam tego wlasnie do zasilania przetwornicy razem ze wzmakiem. Układ sprawdzony kilkanscie razy, proponuje nie filozofować tylko podłączyć i sprawdzić. Jak ktos się boi że mu akumulator będzie gazował, to nich sobie da trafo 11,2V :P co da po wyprostowaniu napięcie szczytowe około 14,4V , tak wlasnie napiecie daje alternator w samochodzie.
 
a spadki napięcia ?:D
pozatym jak można podać napięcie trafa z dokładnością co do 0.1 VAC ?:D
 
Do czego wogóle te akumulatory w domu?? czy nie lepiej zastosować zwykłe kondensatory?
Czy taki akumulator nie ulegnie uszkodzeniu? Przecież on cały czas będzie ładowany, czy będzie oddawał energię?
 
jak by to powiedzieć - mozesz dać koda o pojemności 1F/16V niema sprawy tylko ile to będzie kosztowało :)

w przypadku wzmaka samochodowego problemem są ogromne prądu.... P=U*I jeśli chcemu uzyskać 500w to :

w przypadku zasilania z 230V z sieci ciągniemy jakieś 2,3A
w przypadku zasilania z 14,4V ciągniesz juz 35A....
w przypadku typowego wzmaka gdzie mamy do czynienia z głosnikami 4 ohmowymi do osiągnięcia 500W trzeba jakieś 80V co daje prąd 6A

jak widać w przypadku wzmacniacza samochodowego prąd płynący w tym przypadku jest 6x większy co wymaga +-6x większej pojemności dodatkowo przy 500W ciągniemy tak naprawde połowe z tych 6A bo mamy zasilanie symetryczne i prąd jest ciągnięty "na zmiane" więc kondy mają czas zeby się doładować

podsumowując
3A dla typowego wzmaka domowego
35A dla samochodowego

dla domowego zasilacza

4x10000uF - wzmacniacz "normalny"
dla samochodowego 50x 10 000uF......
 
Akumulator żelowy, ma małą rezystancje wewnętrzną, to tak jak kondensator z niskim ESR, chwilowo może oddać naprawde spore prądy.

Tak wogole nie wiem jaki jest sens stosowania kondensatorów 1F i większych, wg mnie to taki zbędny bajer, za tą cene takiego kondensatora można kupić akumulator np. 100Ah który jest w stanie oddac prąd rzędu 700A ! i więcej zależnie od rodzaju i przeznaczenia.
 
Powrót
Góra