• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kondensator na wejściu toru audio

W zależności od podłączenia i elementów dookoła mogą albo być częścią filtra (ograniczenie przenoszonej częstotliwości) lub wycinać składową stałą (DC) z sygnału wejściowego.
 
dziękuje za odpowiedź
czy jest jakaś zasada co do doboru pojemności kondensatora w tym drugim przypadku tj. wycięcia składowej stałej DC z sygnału wejściowego? Czy w ogóle jest to potrzebne?

Przetestowałem kilka kondensatorów zwykłych elektrolitycznych i pojemności 1 uf - 400uf, a także kondensatory mkp i mkt od 0.1 do 8uf
elektrolityczne strasznie tłumią dźwięk, zdecydowanie ograniczają pasmo, bass jest mniej wyrazisty
kondensatory mkp/mkt wypadają lepiej, jednak przy małych pojemnościach np. 0.1 -1 uf mam wrażenie jakby ucinało kilka Hz
 
Ucinają, bo tworzą filtr górnoprzepustowy, dlatego trzeba dobrać kondensator o takiej pojemności aby nie filtrował słyszalnych częstotliwości.
 
elektrolityczne strasznie tłumią dźwięk, zdecydowanie ograniczają pasmo, bass jest mniej wyrazisty
kondensatory mkp/mkt wypadają lepiej, jednak przy małych pojemnościach np. 0.1 -1 uf mam wrażenie jakby ucinało kilka Hz
Raczej masz wrażenia zgodnie z oczekiwaniami. Ten w szeregu ma odcinać DC, bez ograniczania pasma. Zwykle od 2-3uF do... dużych wartości. Spróbuj jakieś foliaki rzędu kilku uF i zobacz co ci wychodzi. Z doświadczenia, takie zwrotnicowe robią robotę.
 
Powrót
Góra