• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

konfiguracja symetryczna vs. klasyczny układ głosnikow

  • Autor wątku Autor wątku BORO
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
konfiguracja symetryczna to teoretycznie punktowe źródło dźwięku. Podobno charakterystyki kierunkowe są lepsze (zawężone w płaszczyźnie pionowej) tylko trzeba ustawić głośniki tak, aby były w fazie.
 
skoro lepsze charakterystyki to dlaczego konfiguracja symetryczna nie jest czesto stosowana??

[ Dodano: 2005-01-17, 20:38 ]
i o co chodzi z ta fazą (nie jestem zbyt doswiadczonym konstruktorem - wiec pytam ;)
 
Głośniki są w fazie, jeżeli sygnal ze wzmacniacza podamy na oba w taki sam sposób, tzn. plus do plusa i minus do minusa. Czyli kable muszą w obu kolumnach być podłączone do tych samych zacisków. Teoretycznie, jeżeli w obu kolumnach zamienisz kabelki (podepniesz na odwrót + do - i - do +) to nic się nie stanie, bo głośniki dalej będą grać w fazie.
Grać w fazie oznacza, że jak przychodzi impuls np. basowy, to oba głosniki wychylają się do przodu i z powrotem w tym samym momencie. jeżeli kable są zamienione, to gdy jeden głosnik idzie do przodu, to drugi w tym momencie się cofa. Jest to różnoca faz. Skutkuje to tym, że basu nie ma w ogóle (amplitudy się znoszą).
Ma to znaczenie przy basie, chociaż przy wysokich także. Jak się przysłuchać choćby zwykłemu szumowi mozna usłyszeć różnicę, kiedy jest źle podpięte.
 
Konfiguracja symetryczna ma pewne specyficzne wlasciwosci. Akurat charakterystyki kierunkowe ma bardzo kiepkie. Tzn ze pod katem czy to w plaszczyznie poziomej czy pionowej tworza sie dziury na charakterystyce. Czasem takie zjawisko jest celowe aby unikac odbic dzwieku od scian.
 
To ja juz kompletnie zgłupiałem. Jedni mowie ze lepsze charakterystyki drudzy ze gorsze.
To jak jestw końcu naprawde??
 
Kierunkowe ma gorsze tak jak powiedzial Irek. Ale konfigoracja symetryczna to nie tylko wysokotonowy miedzy srednio. Np zazwyczaj wiąże sie z zastosowaniem zwrotnic 3-go rzędu. Nalezy tez precyzyjnie dobrac odleglosci miedzy glosnikami. I tu masz odpowiedz dlaczego nie jest popularna a jesli jest to w swojej pseudo postaci (czyli polegajaca tylko na bezmyslnym wlozeniu wysokotonowego pomiedzy dwa srednio).
 
charakterystyki ten układ ma bardzo dobre, ale pod warunkiem dobrego zaprojektowania zwrotnicy, a to w tym przypadku stważa niesamowite trudności nawet dla bardzo doświadczonych konstruktorów.
 
Podsumowując:
Jak byscie mieli zamiar zrobic fronty na dwóch ARNach 150 to - zastosowalibyscie klasyczny układ tych głośniczków czy symetryczny
Dodam ze w sekcji wysokotonowej bedzie vifa d27-tg-05-06.

Dziki za wszystkie inormacje ;)
 
BORO napisał:
Podsumowując:
Jak byscie mieli zamiar zrobic fronty na dwóch ARNach 150 to - zastosowalibyscie klasyczny układ tych głośniczków czy symetryczny
Dodam ze w sekcji wysokotonowej bedzie vifa d27-tg-05-06.

Dziki za wszystkie inormacje ;)

rob jak chcesz ale pamietaj jeszcze o jednym - wysokotonowy na wysokosci uszu! Wiec symetryczny układ będzie wyższy w sensie wysokości kolumny:)
 
Powrót
Góra