• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

LM3886 GainClone Amp by esh0

Rejestracja
Cze 24, 2004
Postów
917
Reakcji
1
Lokalizacja
Malbork/Gdańsk
Wstęp. Założenia konstrukcji.
Cała konstrukcja od początku miała być tak zrobiona, aby starczyła mi na długi czas po złożeniu. Tzn. że wzmacniacz powienien od razu ładnie grać i tak samo ładnie wyglądać. Po prostu postawić, cieszyć uszy i oko. Mając to jako hasło główne, zabrałem się do prac. [updt: jak się później przekonacie nie starczyła na długo ;) ]

Elektronika. Wybór układu.
Wiele czasu spędziłem na szukaniu odpowiedniego układu do zastosowania w moim wzmacniaczu. Były to różne kostki (STK'i, LM'y czy TDA) jak i kilka wzmacniacz tranzystorowych. Ostatecznie wybór padł na LM3886, jako że na większości for właśnie ona była zaliczana do najlepszych układów monolitycznych. Wydaje mi się, iż nie musze podawać parametrów układu, gdyż bądź co bądź jest to znana kostka, podam jedynie link do noty producenta: http://elenota.iele.polsl.gliwice.pl/d.php?id=39005&pdf=lm3886 [updt: teraz wiem, że nie ma nic lepszego dla mnie od porządnego tranzystora ;) ]

Elektronika. Wybór aplikacji.
Tutaj nie miałem już taki problemów, postanowiłem od razu wybrać aplikację Veterana z audiostereo.pl. Poniżej zamieszczam schemat:
lm3886schemat1fk.jpg

i płytkę:
lm3886elements6rw.jpg


Elektronika. Elementy.
Miało być:
kondensatory elektrolityczne: Panasonic FC
kondensatory foliowe: Wima
rezystory: Elpod, 2W, 0,25% tolerancja
Jednak w związku z problemami z dostępnością Panasonic'ów, a także ich ceną, zmieniłem wybór na kondensatory f-my Hitano, z serii niskoimpendancyjnej. Również kondensator MKT na wejściu wzmacniacza zmieniłem z Wimy na Jantzen Audio. Tak więc, ostateczna lista elementów biernych zastosowanych przezemnie to:
kondensatory elektrolityczne: Hitano, niskoimp.
kondensatory foliowe: Wima
kondensator na wejściu: Jantzen Audio, 2,2uF
rezystory: Elpod, 2W, 0,25% tolerancja
Za regulację głosności odpowiada potencjometr f-my Noble, kupiony na allegro. Miał być Alps, ale jego koszt (90zł) skutecznie mnie odstraszył...może kiedyś.
A tak wygląda złożony moduł:


Elektronika. Zasilanie.
Tutaj już nic nie wybierałem. Dawno temu kupiłem transformator toroidalny 250W 2x24V f-my Breeve (kupiony w f-mie Piekarz). Wykonanie jego jest bardzo solidne, a dodatkowo ma środek zalany żywicą, co ułatwnia jego zamocowanie. Jego parametry doskonale nadają się właśnie dla LM3886, dlatego też go postanowiłem tutaj użyć.
Za filtrację odpowiadają kondensatory Philips'a, po dwa razy 4700uF/63V na gałąź zasilania.

Elektronika. Kable.
Sygnałowe: kabel mikrofonowy
Głośnikowe: Alphard 2,5mm^2
Zasilające: Lappkabel, z serii Classic

Obudowa. Wstęp.
Najpierw powstał ładny projekt w 3DSMax:
trv1219ds.jpg


Obudowa. Szkielet.
Wykonany z blachy ocynkowanej o grubości 1mm, która doskonale poddaje się obróbce, a jednocześnie jest dość sztywna. Więc tak, profil z którego wykonałem szkielet wygląda następująco:

|________________| [10mm]
[220mm]

i jest długości około metra. Jest to po prostu górna pokrywa korytka do prowadzenia kabli (taka prostokątna puszczka :) ). Szerokość blachy narzuciła od razu szerokość obudowy - 220mm i ani mniej, ani więcej. Jedyne co mogłem wybierać to długość i wysokość. Tak więc, po kilkunastu symulacjach ustawienia elementów w obudowie, ustaliłem: wysokość 75mm, długość 280mm.
Trzeba było teraz to pozaginać. Oczywiście najpierw zrobiłem wszelkie potrzebne otwory.

Tutaj obrazek szkieletu, razem ze złączami:
03190513171409jt.jpg


Obudowa. Wykończenie.
Jak widać na modelu, boki miały być wykonane z ciemnego drewna, a front i góra z aluminium.
Na boczki wybrałem fornirowaną machoniem płytę wiórową 18mm.
Za pokrycie przodu i góry posłuzyła płyta aluminiowa grubośći 1,5mm, przycięta na gilotynie. Samo aluminium ma nieciekawy kolor...taki błyszcząco brudny srebrny. Ja chciałem zrobić coś w rodzaju szczotkowanego alu. No ale jak to zrobić w warunkach domowych? Wbrew pozorom, niesamowicie prosto :) Po kilku próbach osiągnąłem zadowalający efekt, oto co zrobiłem: wyszlifowałem aluminium papierem ściernym o ziarnistości 80, założonym na szlifierkę oscylacyjną. Efekt naprawdę mnie zaskoczył, nie mam co prawda poziomych rys, ale mam dość równomiernie chropowatą powierzchnię - dla mnie piękne :)

Odsłuch. [updt]
Jako, że od dłuższego czasu posiadam zestawik kolumn również opisanych na forum, postanowiłem wyciągnąć nowe wnioski na temat brzmienia tej kostki. Cóż... nie można oczekiwać z kostki za 10zł cudownego brzmienia, ale nie jest źle. Bas dość sprężysty (chociaż, na wzmacniaczu Janka, był naprawdę szybszy), jednak czuć jego niedosyt. Średnie tony są po prostu ok (zakładając, ze psuje... no, zmienia ich brzmienie Tesla, a nie wzmacniacz, ale to własciwie normalka w tych głośnikach). No i również do wysokich tonów nie można się przyczepić. Nie zmienia to faktu, że to jednak nie wzmacniacz dla mnie ;) Obecnie pracuję nad nową konstrukcją :)

Koszta. Elektronika.
[ceny za komplety elementów na dwa moduły]
Rezystory: 20zł
Kond. Jantzen: 15zł
Kond. Wima, kond. Hitano: 15zł
LM3886TF: 30zł
Transformator: 75zł
Kond. w zasilaczu: 15zł
Kable: 10zł
Potencjometr: 10zł
Terminale, gniazda, etc: 30zł
Radiator: [z odzysku ;)]

Koszta. Obudowa.
[uwaga: elementy na obudowę udało mi się "załatwić", więc ceny podaję tylko orientacyjne, ile to mogło by kosztować]
Blacha ocynk., cięcie, gięcie: 25zł
Blacha alu, cięcie, gięcie: 20zł
Wiórówka, fornir: 5zł
Lakier, farba: 10zł
Wkręty, śrubki: 10zł
Koszta. Całość.
220zł - bez obudowy
290zł - z obudową

I na koniec kilka fotek jeszcze.
w12xj.jpg


ps. jak znajdę fotki, to dam jeszcze od tyłu jak wygląda.
ps2. nie chciało mi się od nowa pisać opisu, więc w niektórych miejsach zrobiłem tylko [updt:] i trochę wywaliłem.
 
Pokrętło... taaa :D
ładna obudowa ładna gałka :P ale wyczysc ta obudowe.... popatrz na foto na prawo od galki :p
 
Tasior napisał:
ale wyczysc ta obudowe.... popatrz na foto na prawo od galki :p

To jest to o czym pisałem Lukaszowi_N, niech polakieruje aluminium... później nie można domyć tłuszczu. Próbowałem chyba każdego możliwego środka do czysczenia... nie chciał się ten paluch usunać :|
 
Panel przedni możnaa było na lusterko polerować (tylko niewiem czy w warunkach domowych jest to możliwe) całkiem by to wszystko inaczej wyglądało, ale to chyba kwestia gustu. Fajnie wygląda,ale jak gra? w związku z tym mam kilka pytań:

- dlaczego w tego typu wzmakach stosuje się przednią sciankę większą?
- ciekawe jak by brzmiała kość w otoczeniu "zwykłych" elementów :)
- TDA 7294 napewno słyszałeś, jak twoim zdaniem przy nim wypadają te LMy w tej aplikacji??
 
Co do wykończenia /lustro czy mat/ to naprawdę rzecz gustu. A wbrew pozorom to osiągnięcie dobrego matu, jest chyba trudniejsze niż lustra. Ale nie powiedzniane, że nowy amp nie będzie na lustro (tak jak to JR Concerta jest zrobiona) ;)

- Hmm...szczerze? Nie mam pojęcia, to raczej też kwestia gustu... Aczkolwiek w wykonaniu domowym, ma swoje zalety - pozwala ukryć ewentualne nierówności ścianek bocznych i górnej ;)
- trzeba by zrobić odsłuch mój vs Lukasza_N. Ja zastosowałem takie a nie inne elementy dla świętego spokoju i z zamiarem poźniejszej sprzedaży wzmacniacza (a wiadomo, że z takimi elementami można zawsze drożej [lub w ogóle] sprzedać ;) )
- słyszałem. dokładnie już nie pamiętam jak brzmi (a obecnie nie mam żadnego TDA w domu, aby sprawdzić ;) ) ale pamiętam, że słyszalna była różnica w paśnie od średniego w górę, na kożyść LMa. Na basie... momentami wydawało się, że TDA ma go trochę więcej (może dlatego, ta kostka najczęście jest w subach stosowana).

[ Dodano: 2005-10-29, 11:01 ]
To jeszcze dwie fotki:
Z góry:
w21io.jpg


Gniazda:
w32fy.jpg
 
Wszystko super :)
już nie raz Ci o tym mówiłem :)
ja tam wole przednie ścianki o wymiarach reszty obudowy - nie lubie jak odstaje, wystaje :)
ale oprócz tego jest <super> :)

BTW jak wygląda sprawa chłodzenia ?
bo jakoś nie widać otworów wentylacyjnych...
no i czemu z tyłu są 2 czarne czincze ?:)
 
Chłodzenie pasywne... od spodu jest trochę dziurek, miałem montować wentylatory, ale zapomniałem z biegiem czasu i tak już zostało. A jako że rzadko kiedy słucham bardzo głośno, więc temp. wewnątrz nie jest wysoka.

Chinche są białe, a oba są tego samego koloru, bo innych nie mieli ;)
 
Jedna z ładniejszych konstrukcji jaka pojawiły sie na polskich forach :]

Odnośnie wystajcego panela to w wielu wzmacnaiczach można coś takiego zaóważyć.

Mam jeszcze pytanka do esh0.
Jak przymocowałes gałkę potencjometru bo u mnie te pokrętło od potencjometru okręciłem taśma izolacyjna i wsadziłem na wcisk :]??
Jak lakierowałeś obudowe to czy przy i po lakierowaniu zostały jakies widoczne smugi i czym lakierowałes zwykłym pendzlem??
 
Pokrętło ma taki otwór, że siedzi sztywno na ośce potencjometra.

Lakierowałem pędzlem, ładnie się 'rozjechał' lakier, ogólnie smug nie widać.
 
Bardzo fajna konstrukcja, a o galce juz nawet nie wspominam... ;)
Skad ja wziales? Kupiona czy robiona na zamowienie?

Jak to jest z lakierowaniem alu, mozna zwyklym lakierem czy potrzebny jest jakis specjalny?
 
chudystg, gałka wytoczona na zamówienie... za pifko ;)

Alu lakierowałem lakierem nitro do... drewna "Capon". Świetnie się rozpłynął i zabezpieczył całą powierzchnię, zostawiając ją matową.
 
Przyznam sie szczerze ze przejrzalem pobieznie calosc...

W gainclonach nie ma dodatkowych kondensatorow filtrujacych (jesli dobrze pamietam) !!!???

sprawdz jak sprzet zagra bez tych kondow...

Po bokach dalbym jednak blache ocynk (lub jakas siatke/blache alu) zeby zrobic ze skrzynki pelny ekran (oczywiscie schowalbym ja pod pieknymi boczkami) Tak robil za dawnych czasow Marantz. Zawsze mozna boczek odkrecic i ogladac sprzet w kolorze alu...



Plus za wyglad... Prosta konstrukcja. Jak na warunki domowe dobrze wykonana. :)
 
marosik, a neich sobie i w GC nie będzie tych kondensatorów - u mnie są ;). W każdym normalnym wzmacniaczu również są. Nie zależy mi jak narazie na "gainclone magic" i słuchaniu rezystorów. Powiem więcej, teraz siedzi tam 12000uF i mostek na szybkich diodach MUR1620. Dodatkowo ostatnio zmieniłem też Hitano przy LMach na Panasonici FC i dodałem filtr na zasilaniu sieciowym. (chociaż te zmiany to dla spokoju ducha... przy sprzedaży)

Efekt? Lepsze kontrola niskich rejestrów - ale tego każdy by się po takiej modyfikacji spodziewał.

A co do tego jak zagra bez tych kondensatorów... jakoś szkoda mi czasu na to ;) Pozatym, nowy wzmacniacz się robi i ten idzie w odstawkę (allegro hehe).
 
A szkoda...
Co zamierzasz zrobic>?

Jak masz jakis schemacik prostego wzmaka niewielkiej mocy (starczy do 50W w 8R) o znikomych znieksztalceniach to wrzuc mi na poczte m_w_m@op.pl

Z gory dzieki :)
 
polecam neutralny przedwzm na tranach :D

pasmo plaskie od 10Hz do 100kHz. 0.5dB
dolna granica w zaleznosci od kond na wejsciu
mam chetke na takie cos :D

jak chcesz daj adres to ci przesle

wzmacniacz rzeczywiscie prosty w budowie a i parametry calkiem calkiem
ciekaw jestem jak gra... jakie ma max zasilanie>? (mam trafo 2x30V) czyli jakies +-42V
 
marosik, takie trafo jak masz, to można zaaplikować. Więcej już lepiej nie ;)

Jeśli chodzi o pre... nie nie, ja zostaję przy swoim pomyśle :) Za duży kłopot poxniej, aby zrobić zdalną regulację.
 
Powrót
Góra