• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Modyfikacja zwrotnicy

Rejestracja
Sty 7, 2021
Postów
102
Reakcji
13
Lokalizacja
Gliwice
Chciałbym prosić o rzucenie okiem bardziej doświadczonych kolegów na zwrotnicę.
Projekt dwudrożny bazujący na projekcie Seas A26.
Powiększyłem obudowę do 68,5l , zastosowałem oryginalną zwrotnicę, uzyskałem takie charakterystyki:


Następnie spróbowałem samodzielnie coś wyrzeźbić, wynik poniżej (przerywany wykres to oryginał):



1. Czy jest jeszcze coś co można waszym zdaniem poprawić w zwrotnicy? Co?
2. Dlaczego w górnej części obwód RLC nie chce działać bez przynajmniej minimalnej cewki połączonej szeregowo z głośnikiem?
3. Jakie znaczenie ma średnica drutu oraz wymiary cewki? Czy są jakieś wytyczne w kwestii doboru tych parametrów?
3. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi, chciałbym kupić części, ale mam lekkie obawy, że czegoś nie przewidziałem.
 
Mam watpliwosci, czy te pomiary sa dobrze zrobione. Wyglada to tak, jakbys zrobil pomiary kolumny w pomieszczeniu, razem z odbiciami, wygladzil je i na ich podstawie probowal ulepic zwrotnice. Jesli tak bylo, to radzilbym zrobic pomiary w sposob wlasciwy, bo dopiero na ich podstawie bedziesz widzial realna odpowiedz czestotliwosci i fazy glosnikow.
 
Tak, mierzę w pomieszczeniu, nie mam możliwości skorzystać z komory bezechowej.
Pomiary Arty konwertuję do FR w Vituix.
Ciężko mi stwierdzić kiedy to odbicie następuje. W którym momencie według Ciebie to się dzieje?

 
W domu dluzszej bramki jak 3-6 ms raczej nie zalozysz. Zwykle jest to cos w okolicach 4-5ms.

Jak uzywasz Vituixa do plikow pir z arta, to tam zaloz sobie bramke i plynnie przesuwajac widac, jak zmienia sie pasmo od momentu zlapania w bramke odbicia. Bramkowanie to temat dosc szeroki, nie da sie tak w skrocie opisac. Radze przeczytac kilka razy instrukcje od Vituxa, w ktorej jest dokladnie opisany proces pomiarow kolumn metoda bramkowania.
 
Najbliższe odbicie było od podłogi, 1,9m do mikrofonu w pionie, jeśli dobrze liczę, to wyjdzie ok 11ms. Do ścian było po ok 5-10m. Podłogę wyłożyłem dwoma warstwami filcu, trochę żałuję, że nie sprawdziłem czy bez filcu widać odbicie wyraźnie.
Sprawdziłem wpływ bramkowania, poniżej porównanie, przerywane to pomiary bez bramek, ciągłe to bramki o długości ok 6,75ms.
Myślisz, że jakoś wpływa ta różnica znacząco na obszar filtrowania?


 
Powrót
Góra